RokSterNL in het AD Haagsche Courant op 7 juni 2007

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

RokSterNL in het AD Haagsche Courant op 7 juni 2007

Bericht door RokSterNL »

Door NAZAN ALTIPARMAK
AD Haagsche Courant 7 juni 2007

DEN HAAG

'Vrouwen dragen ook een broek'

Mannelijke rokdragers willen acceptatie

'Als een vrouw een broek mag dragen, dan mag de man ook een rok dragen," zo luidt de slogan van de website Rokken voor Mannen. De Haagse websitebeheerder Peet ('Liver geen achternaam') vecht al jaren voor acceptatie van de rokdragende man in de Nederlandse samenleving. De 43-jarige is dan ook vastberaden om het imago van de rok te veranderen.

"Een rok hoeft niet altijd geassocieerd te worden met vrouwelijk," legt Peet uit." We zijn gewoon mannelijke kerels, die niet homo of travestiet zijn, maar graag in rokken lopen."

De Hagenaar benadrukt dat zijn websitebezoekers heteroseksuele mannen zijn, waarvan de meeste een vrouw en kinderen hebben.
"Vrouwen dragen toch ook een broek ! Die worden niet gelijk voor mannelijk uitgemaakt," verklaart Peet.
In Nederland lopen zo'n tweehonderd mannelijke rokdragers rond.
De voornaamste reden voor het dragen van een rok is volgens Peet omdat 'het luchtig is, niet knelt en vooral praktisch is bij het toiletbezoek.'Bovendien verruimt de rok ook de mannengarderobe.
Maar niet iedere mannelijke liefhebber van rokken komt er volgens Peetg openlijk voor uit. "Er rust een groot taboe op. Het is moeilijk om er voor uit te komen, want het is geen geaccepteerd fenomeen. Ik word weleens op straat uitgescholden, wanneer ik een rok aan heb," vertelt de Hagenaar gepikeerd. Sommige voorbijgangers reageren zelfs ronduit vijandig op de mannelijke rokkendragers. "Soms voel ik mij daardoor niet veilig, maar meestal niet hoor."
"Al twintig jaar ben ik gefascineerd door rokken. Ik droeg ze eerst binnenshuis en later pas buitenshuis." Het was een grote stap voor Peet om voor het eerst naar buiten te gaan met een rok aan." De eerste keer dat ik naar buiten ging met een rok aan, kreeg ik geen negatieve reacties. Dat gaf me meer zelfvertrouwen om het weer te doen. Als ik wel iets negatiefs te horen had gekregen, had het waarschijnlijk langer geduurd."
Het website-gezelschap organiseert af en toe bijeenkomsten voor mannelijke rokliefhebbers. Ook de 22-jarige Kris uit Kerkdriel (Ik wil alleen met mijn voornaam in de krant") is lid van Rokken voor Mannen. "Voor mij is het meer een fashion statement," vertelt hij. Kris studeert Fashion & Design in Eindhoven en maakt zelfs zijn eigen rokken. "Sinds trendsetters, zoals David Beckham, een rok aan hebben gehad, krijgt de mannenrok meer bekendheid."
Peet: "Eerst was het moeilijk om mannenrokken te vinden. Ik droeg meestal een neutrale vrouwenrok, maar nu kan ik rokken voor mannen kopen. Bovendien ontwerpen meer designers mannenrokken. Zelfs OTTO heeft een mannenrok in zijn catalogus gehad."
Beiden hopen dat de mannenrok een volledig geaccepteerd verschijnsel wordt in het straatbeeld. Want het is niet gemakkelijk voor de mannelijke rokkendrager. "Ik heb weleens gehad dat ik na negatieve reacties een paar dagen geen rok heb gedragen."
Meer informatie: http://www.rokkenvoormannen-roksternl.info.
RokSterNL in zwarte mannenrok van Merlins Cave. Foto genomen door Theo Böhmers voor het AD Haagsche Courant
RokSterNL in zwarte mannenrok van Merlins Cave. Foto genomen door Theo Böhmers voor het AD Haagsche Courant
ROKSTERNL IN ZW. MANNENROK.JPG (73.3 KiB) 5383 keer bekeken
Plaats reactie