vrouwen-vrouwen

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door treintje »

Op de Groenplaats hadden we veel bekijks van de toeristen, dat was inderdaad net na jouw vertrek, Jan. Maar de gebeurtenis met Mik en de vrouw van de foto was pas 's avonds na het eten toen we uit het restaurant kwamen.
Je zag er zelf trouwens ook patent uit, Jan! Leuk om kennis met je gemaakt te hebben. Maar laten we on topic blijven, en dit topic niet vervuilen met geklets over Antwerpen. Over Antwerpen moeten we maar verder bomen in het Antwerpen topic.
Jammer trouwens dat je er niet bij was, RokSter.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door RokSterNL »

Ja hoop er de volgende keer weer wel bij te zijn. :D
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door willi »

Jan:
Is er werkelijk iemand op dit forum die denkt dat zo'n nietig clubje iets van verandering teweeg kan brengen? Nee toch, hoop ik!

Natuurlijk niet Jan! Het idee zeg!
Maar daarom is ’t toch wel leuk om ’t te proberen?

Als de mannenrok gemeengoed zou worden hebben wij niks meer om over te zeuren en dat moet je ook niet willen.

(?) Zo is ‘t!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door Viqueen »

treintje schreef: De positieve reacties die je krijgt komen naar mijn idee vooral voort uit een gevoel van sympathie en bewondering, niet uit een gevoel van aantrekkelijkheid. Wel veel goodwill dus, maar geen aantrekkingskracht.
En eigenlijk is dat ook het belangrijkste.Want ook buiten de kleding om kiezen partners elkaar uit om wie ze zijn,en of ze bij elkaar passen,niet direkt uit oogpunt van uiterlijk.

Hier ben ik inmiddels ook achter,en stel mijn mening wat bij.Dus als je het zo bekijkt is het inderdaad een positieve ontwikkeling,en krijgen we als man ook meer gelijke rechten voor wie daar behoefte aan heeft.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door mikvanes »

Jan:
Vóór 1983?
Goh, dat wist ik niet. Ik liep in de jaren zeventig al in een rok en ben nooit opgepakt. Jammer eigenlijk. :lol:
Volgens de Nederlandse Wikipedia onder de ingang 'travestie' is in 1983 het travestieverbod in geheel Nederland uit de APV geschrapt.

De Wikipedia vermeldt hierbij geen bron en ik dacht ook wel eens een ander jaartal te zijn tegengekomen (wel in die buurt overigens) dus ik heb aan de Wikipedia-tekst toegevoegd "(bron?)".

De jongeman waar ik hier op doelde, moet omstreeks 1970-1972 opgenomen zijn. De enige reden was voorzover ik kon nagaan zijn travestie-gedrag en het gebeurde op verzoek van de (gegoede) familie die op deze manier de schande liet verdwijnen van de straat. Maar de heren medici werkten dus 'dapper' mee.

Dat oppakken door de politie was niet echt 'lol'. Om te beginnen werd je volledig gestript, terwijl de heren agenten toekeken. Ondertussen kreeg je de nodige opmerkingen te horen. Vervolgens ging je de cel in. Tenslotte kreeg je een veroordeling of een psychiatrisch onderzoek waardoor je 'jaren' van de straat kon zijn. Zelfs als het afgedaan werd met een eenvoudige boete, werd naar buiten toe toch gecommuniceerd dat wat je deed volstrekt fout en verwerpelijk was.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door mikvanes »

Mik:
Ik had op de afgelopen transgenderinfo-dag een mooi pak aan, . . .
Treintje:
Hm, volgens mij droeg je dat pak toen niet als man, dus dat is niet echt vergelijkbaar.
Willi:
O, dus Mik droeg een dames-mannenpak! Met hoge (naald)hakken.
Ik droeg een gewoon mannenpak van Hugo Boss met (op het oog) normale herenschoenen. Maar omdat ik een presentatie op de Transgender Informatiedag moest geven, was ik verder -- om in stijl te blijven -- wel volledig 'als vrouw'.

Willi:
Nee Mik, daar krijg je mij niet in; een pak is namelijk wél standaard en ik onderscheid me liever van de andere mannen.
Het ene sluit het andere dus niet uit. Het pak was standaard en toch ik was belangrijk anders dan andere mannen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door mikvanes »

Jan:
Een lange, wat statige man uiterst smaakvol gekleed in een lange zwarte rok met witte kousen en zwarte lage pumps.
Tres chic.
Kijk, dat een knappe, jonge vrouw graag samen met mij op de foto wil, vind ik natuurlijk leuk, maar onderhand ben ik daar wel een beetje aan gewend. Maar dat Jan mijn outfit als 'tres chic' omschrijft, vind ik een heel bijzonder compliment. Dank je wel, Jan.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 31 okt 2011 03:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door mikvanes »

Willi:
Als jij ‘alleszins redelijke kritiek hebben op’ vertaalt als de schurft hebben aan . . . dan scheiden hier onze wegen. Dan zijn we ’t op elementaire gronden oneens met elkaar. Overigens ben ik intussen wel gewend aan Groningse reacties en gevoeligheden (binnen onze kennissenkring) en weet dat deze noorderlingen soms zeer ongenuanceerd en betweterig uit de hoek kunnen komen. Het zij je dus vergeven!
Ik kan me wel voorstellen dat je mijn reactie wat over de top vindt. Maar je schrijft bijvoorbeeld dit:
Ach, ik begrijp best dat we niet alles in een keer kunnen veranderen, zelfs niet in twee keer. Daarom vind ik ’t van belang om met een continuerende regelmaat het onrecht aan de kaak te stellen. De samenleving constant bestoken met logica. Desnoods met breekijzers ogen te openen; verouderde normen met de grond gelijk te maken.
En vooral, de overgecultiveerde rolpatronen te beëindigen; en meer!
Dat weekhartige geslijm over mooie bruidjes, danseresjes, modellen en sexy zangeressen in de media . . . het uit het woordenboek verbannen van de woorden ‘sexy’ en ‘vrouwenkleren’.
Om te beginnen denk ik, dat mijn 'performances' op alle mogelijke plekken als showgirl in de praktijk heel wat effectiever zijn in het openbreken van die 'overgecultiveerde rolpatronen' dan jouw 'bestoken van de samenleving met logica'.

Maar er is meer. Ik hou van 'modellen', 'sexy zangeressen', 'danseresjes'. Ik hou van knappe, uitdagende vrouwen en ik vind het zelfs leuk om zelf die rol te spelen. En ik zie absoluut niet in waarom woorden als 'sexy' en 'vrouwenkleren' uit het woordenboek verbannen moeten worden.

Volgens mij draaf je hier vreselijk door. Dat mannen graag een rok willen kunnen dragen, is één ding. Maar dat vrouwen niet langer 'sexy' mogen zijn, lijkt mij een totaal ander ding.

En het andere punt waar ik het niet mee eens ben, is dat je vaak op een negatieve manier over vrouwen in het algemeen praat. Dat stuit me tegen de borst, omdat juist allerhande vrouwen, die ik vaak niet of amper kende, me al die jaren vaak een hart onder de riem hebben gestoken.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 31 okt 2011 03:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Nou, ik denk niet dat het behoudzucht is. Vrouwen zijn gewoon opgegroeid met een bepaald beeld van mannen, wat aantrekkelijk is en wat niet. Dat is al eeuwenlang zo, dat krijg je er niet zomaar uit. Maar het voorval op de Groenplaats bewijst maar weer eens dat vrouwen er helemaal niet zo afwijzend tegenover staan.

Maar een relatie met zo iemand aangaan; nee, dat is hele andere koek. Dat heeft niets met behoudzucht te maken, maar met het diep gewortelde beeld van wat vrouwen en mannen aantrekkelijk bij elkaar vinden. Veel vrouwen vinden het gewoon niet aantrekkelijk. Ze vinden het wel leuk en mooi, maar niet aantrekkelijk. Ik heb al eerder gemeld dat de aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen vooral is gebaseerd op de verschillen, niet op de overeenkomsten.

Verder is het ook angst. Een man die zich op deze manier buiten de groep plaatst kan zijn beschermende rol niet waarmaken. Sterker nog, de man vormt in feite een bedreiging voor de stabiliteit en veiligheid in de relatie c.q. in het gezin. Vrouwen zoeken bij mannen vooral betrouwbaarheid, stabiliteit en geborgenheid. Die zaken kun je niet bieden als je je dermate afwijkend kleedt dat je normen en taboes overschrijdt. Je positie wordt dan erg zwak en vanuit een zwakke positie kun je niet de stabiliteit en bescherming bieden die een vrouw zoekt.
Wat vinden vrouwen ervan?

Om te beginnen maakt het -- het spijt me -- toch heel veel uit of je showgirl/-boy bent of niet. Showgirls hebben hun gezicht/lijf mee en hebben maar een grote wens: er perfect uitzien in de ogen van andere mensen. Als gewone man in rok heb je die twee voordelen gewoon niet. Je uitgangspositie is daardoor al snel heel anders. Vergelijk het met een knappe, sexy meid die zich perfect weet te kleden en een doorsnee vrouwtje.

Een tweede groot punt is: hoe presenteer je jezelf? Als ik uitga als showgirl, zien vrouwen iets wat hun bevalt of niet. Zeg dat vijf procent het geweldig vindt. Dat is een kleine minderheid. Maar dat betekent al snel dat ik op een avond een stuk of vijf vrouwen tegenkom die het geweldig vinden. Als ik me daarentegen als man presenteer en ik kom vervolgens 10 jaar later op de proppen met het verhaal... Zelfs als die vrouw zich dan niet vreselijk verneukt voelt, is er dus 95% kans dat ze niets van het plaatje moet hebben.

Dan is er een derde punt. Als showgirl ben je normaal 'homo'. En als vrouw kun je vaak beter praten met een 'homo' dan met een heteroseksuele man. Ik ben dan wel geen 'homo', maar ook bepaald niet een gewone hetero-man. Dus vrouwen praten gemakkelijker met je. Ze zien je meer als vriendin.

Dan is er het punt van de status. Normaal wil een vrouw liefst het man met een hoge status. Als showgirl heb je die niet. Maar je hebt tegenwoordig veel hoog opgeleide vrouwen, met een goeie baan, een hoog inkomen en veel status. Sommige van die vrouwen vinden die status van hun man niet zo belangrijk meer. Zij hebben zelf status, ze hebben de status van hun man niet meer echt nodig.

Die laatste twee punten betekenen wel, denk ik, dat je als showgirl een andere relatie hebt met een/je vrouw dan in een normale man-vrouw relatie. Ik heb inderdaad wel voorbeelden waarin mijn vrouw zich opwerpt als mijn beschermer. Ook wat kletsen betreft, zijn we nogal op elkaar afgestemd.

Een punt wat verder in je voordeel werkt, is dat je opvalt, eruit springt en dat er veel lef voor nodig is. Als je als vrouw hoog in status bent, focus je natuurlijk liever op iets bijzonders.

Ik heb onderhand wel wat ervaring en dan is mijn vrouw echt niet de enige die (nog steeds) heel veel in mij ziet. Dus al die verhalen over behoudende vrouwen die er niets van moeten hebben, willen er bij mij niet echt in.

Het is gewoon een kwestie van een goed gezicht/figuur, je goed kleden, open, eerlijk en duidelijk zijn, lef hebben, je kunnen verplaatsen in die vrouwenrol en honderd procent gericht zijn op een/je relatie.

Als showgirl is je ultieme wens een stabiele relatie. De outfit is alleen het middel om contact te leggen. Je bent dus heel erg gericht op je partner. Laten we eerlijk zijn, dat is bij de meeste mannen in rok ook niet helemaal het geval.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: vrouwen-vrouwen

Bericht door RokSterNL »

mikvanes schreef:Jan:
Vóór 1983?
Goh, dat wist ik niet. Ik liep in de jaren zeventig al in een rok en ben nooit opgepakt. Jammer eigenlijk. :lol:
Volgens de Nederlandse Wikipedia onder de ingang 'travestie' is in 1983 het travestieverbod in geheel Nederland uit de APV geschrapt.

De Wikipedia vermeldt hierbij geen bron en ik dacht ook wel eens een ander jaartal te zijn tegengekomen (wel in die buurt overigens) dus ik heb aan de Wikipedia-tekst toegevoegd "(bron?)".
@Mik: Klopt Mik. Toen ik dus voor de 1e keer bij het VUMC in 1998 liep, ontving ik een boekje geschreven door ene Ante Verschoor. Ik heb dit verhaal al eens eerder verteld.

Ik heb een keer in 1985 in een lange strakke jeansrok, witte laarzen met blokhak om 01:30 op straat gelopen. Wilde dit weleens ervaren. Ik wilde gewoon even een brief posten in de PTT brievenbus. De politieagent die mij toen gesproken heeft, meldde mij toen dat het ten strengste verboden was om in kleding van het andere geslacht over straat te lopen. Dat ze mij nu niet op zouden pakken, maar mocht ik mij nog eens een keer vertonen en dat de polite mij zag, dan zou ik opgepakt worden en de cel in gaan. Om het verhaal dus nu even te beperken tot het schrappen uit de A.P.V., dat was in 1986, dat stond dus ook in dat boekje wat geschreven was geworden door die Ante Verschoor. Je had dus gelijk dat het jaartal wel in die richting lag van 1983.
Plaats reactie