Bibliotheek

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Bibliotheek

Bericht door willi »

In het laatste onderzoek van Vennix kun je ergens vinden dat werkeloosheid de kans op travestie/transseksualiteit drastisch vergroot. Dat is wel een belangrijke uitkomst, omdat daaruit voor het eerst keihard blijkt dat travestie/transseksualiteit beïnvloed wordt door de omgeving. Swaab moet dat nog aantonen voor de baarmoeder

Zullen we wat dit betreft Travestie en transseksualiteit van elkaar loskoppelen?

Travestie is iets waar je gedurende je leven in verzeild kunt raken (met misschien toch een beetje (aangeboren) aanleg?).

‘Echte’ transseksualiteit heeft (principieel) niets te maken met ‘verkleden als’, maar alles met een foutieve ontwikkeling van de foetus. De natuur maakt wel eens foutjes; waar gewerkt wordt vallen spaanders.
Transen die alleen vrouw willen worden om de kleding, zijn zeer extreme travestieten.


Duizend en een, beste Mik, staat voor een niet ‘telbaar’ begrip.
Tsja, en wat meneer Vennix allemaal beweert zal me een zorg zijn. Ik neem de beweringen van deze meneer nog steeds met een flinke korrel zout
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Bibliotheek

Bericht door treintje »

willi schreef:‘Echte’ transseksualiteit heeft (principieel) niets te maken met ‘verkleden als’, maar alles met een foutieve ontwikkeling van de foetus.
Hm, dat beweer jij. In de praktijk meen ik het tegenovergestelde te herkennen. Op de T&T's komen vooral t's van een jaar of 40 of daarboven. Eerst zijn ze gewoon man, en travestiet in de kast. Vervolgens komen ze uit de kast, gaan het heel openlijk doen, en tenslotte gaan ze in transitie. Je kunt die twee dus niet los van elkaar zien, is mijn ervaring.
Natuurlijk heb je uitzonderingen zoals Valentijn en Andrej die al heel jong uit de kast komen. Maar de overgrote meerderheid zit jarenlang in de kast, en komt er eigenlijk alleen maar uit om door te groeien.
willi schreef:Transen die alleen vrouw willen worden om de kleding, zijn zeer extreme travestieten.
Nou, je zou ze de kost moeten geven.
Kijk, natuurlijk worden ze geen vrouw om die kleding. Niet rechtstreeks tenminste.
Maar in die kleding voelen ze zich wel op hun gemak, ontspannen, prettig anders (als vrouw), kortom: ze hebben er allerlei positieve associaties mee. Die associaties worden in de loop van de tijd door bekrachtiging steeds sterker. In de loop der tijd gaan ze zichzelf daardoor als vrouw zien en ze geloven daar dan ook heel stellig in. Kijk maar naar onze eigen Rokster en PeterV. Die vonden zichzelf vroeger ook man. Tegenwoordig vinden ze zichzelf vrouw. Ergens is er dus iets veranderd.
Laatst gewijzigd door treintje op 31 jan 2012 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
karel
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2011 14:08

Re: Bibliotheek

Bericht door karel »

Ja, ik zou ook niet weten waarom je alleen de foetale transsexualiteit 'echt' zou noemen. Daar is geen aanwijzing voor, denk ik. Het zou wel een geruststelling zijn voor sommigen, want dan ben je het zonder dat je er iets aan hebt kunnen doen, maar dat is geen goede grond.

Het is ook heel moeilijk om die groep te herkennen, want zelfs bij Gwen uit 'a girl like me', zat ik te twijfelen of die moeder er niet op aan had gestuurd. Vooral toen ze tijdens de rechtzaak zei dat ze het al voor de geboorte 'wist'. Dat vond ik niet overtuigend, en eerder een aanwijzing dat ze het om één of andere reden op Gwen geprojecteerd had.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Willi:
Transen die alleen vrouw willen worden om de kleding, zijn zeer extreme travestieten.
Je zult wel bedoelen transen die alleen vrouw willen worden vanwege het uiterlijk en de sociale rol, zijn zeer extreme travestieten.

Dat zijn showgirl-transen. Een andere term daarvoor is 'klassieke transseksueel' of 'puur homoseksuele transseksueel'. Ik vind het nodeloos kwetsend om die transvrouwen tot travestieten te bestempelen. Accepteer ze gewoon voor wat ze zijn. Ze zijn vaak prachtig, ze zijn transvrouw en ook voor hen is het leven vaak moeilijk genoeg.

Waarom zouden zij automatisch slechter zijn dan 'gewone' transvrouwen? Vind ik nogal discriminerend.

Wie had het hier nu laatst over mensen in hokjes stoppen?
Laatst gewijzigd door mikvanes op 01 feb 2012 04:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Willi:
Zullen we wat dit betreft Travestie en transseksualiteit van elkaar loskoppelen?

Travestie is iets waar je gedurende je leven in verzeild kunt raken (met misschien toch een beetje (aangeboren) aanleg?).

‘Echte’ transseksualiteit heeft (principieel) niets te maken met ‘verkleden als’, maar alles met een foutieve ontwikkeling van de foetus.
Dit is iets wat je met alle geweld graag wilt geloven, moet geloven, terwijl de feiten precies andersom liggen. Waarom?

Kennelijk is dit voor jou een heel belangrijk punt. Bang dat je doorschiet?
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Vennix, Transgenders en Werk, p. 21:
Werklozen die geen geslachtsaanpassing hebben ondervonden (non-ops en preops) hebben er gemiddeld sterker dan werkenden die geen geslachtsaanpassing hebben ondervonden een hekel aan man te zijn (p < .001), een wens vrouw te zijn p < .001) en het gevoel een vrouw te zijn (p < .001)
Wat hier staat, is dus dat werkeloze transgenders die (nog) geen sekse-operatie hebben ondergaan zich meer vrouw voelen en een sterkere wens hebben om vrouw te zijn dan werkende transgenders die (nog) geen sekse-operatie hebben ondergaan.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Natuurlijk heb je uitzonderingen zoals Valentijn en Andrej die al heel jong uit de kast komen.
Dat zijn klassieke transseksuelen, wat ik noem 'showgirl transen'. Ook bij Valentijn is dat showgirl-aspect heel duidelijk. Ze beleven echt niet lol aan thuis met de gordijnen dicht verkleed rondlopen. Bij showgirl-transen is het heel normaal dat het al jong begint. 'Gewone' transen (niet puur gericht op mannen) gaan meestal veel later in transitie.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Karel:
Het probleem dat ik zie, is dat veel mannenrokkers op dit punt niet helemaal eerlijk tegen zichzelf zijn. Ze rekenen zich graag tot de groep van onbevlekte mannenrokkers terwijl ze dat niet echt zijn. Velen (jullie natuurlijk niet) zeggen dat ze geen enkel erotisch motief hebben met het dragen van een rok. Ze zien de rok als een doodgewoon stukje textiel, dat in de grond een manlijk kledingstuk genoemd mag worden.... Maar tegelijkertijd is het dragen ervan zo geweldig allesoverheersend belangrijk voor ze, dat duidelijk is dat het voor hen helemaal niet om een onschuldig lapje stof gaat. En voor zover zij dat oprecht denken, is het vaak niet stabiel - denken ze dat gedurende een bepaalde periode, om vervolgens in volledige travestie te gaan.
Ja, dat is inderdaad het probleem. R. zegt bij hoog en laag gewoon man te zijn, die toevallig een rok draagt omdat het zo veel gezonder is en prettiger zit. Heeft absoluut niets met seks te maken. Een tijdje later gaat hij/zij in transitie. Als dat nu het eerste geval was, kon je nog aan een soort vergissing denken. Nee, is al eerder gebeurd.

Karli reist gewoon als man in rok Europa door. Maar als je sommige foto's wat beter bekijkt, zie je toch wel dat het verder gaat dan alleen een rok. Geeft niet, moet kunnen, wat mij betreft. Maar het verhaal dat het niets met seks te maken heeft, wil er dan bij mij niet meer in.

En zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden te vinden.

Vervolgens komen mensen als Jan. Ik geloof Jan volledig, want ik ken zijn plaatje. Maar voor andere mensen is het dan moeilijk. Je hebt dat verhaal inmiddels zo vaak gehoord en zo vaak bleek het ten slotte niet te kloppen, dat het op het laatst moeilijk is, het allemaal te geloven. En als mensen dan ook nog boos worden, wordt het helemaal moeilijk te geloven.

Het resultaat van al dat gedraai is dus precies tegenovergesteld aan wat men bereiken wil. Men wil die rok als een normaal kledingstuk voor mannen. Maar door dat erom heen draaien, wordt het gewoon een heel beladen kledingstuk.

Kijk, wat ik geleerd heb als showgirl is dat je belang hebt bij openheid en duidelijkheid. Als je heel stiekem doet, communiceer je naar buiten toe, dat je iets verkeerds doet. Mensen denken dan: wat is er aan de hand? Wat speelt zich daar allemaal af? Wat dat betreft had ik het beter meteen heel openlijk kunnen doen en moeten blijven doen. Dan had ik mezelf ontzettend veel ellende bespaard. Dezelfde fout die Gwen maakte. Als je het openlijk doet, sta je zo vreselijk veel sterker.

Dus als we nu eens ophielden met er om heen te draaien, kwam de mannenrok als normaal kledingstuk een heel stuk dichterbij.
karel
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2011 14:08

Re: Bibliotheek

Bericht door karel »

Ja dat is wat ik ook denk.

Ik zat nog wat na te sputteren van Willi's kick in the nuts en me af te vragen waar de Jannen en de Willi's precies zo boos van worden.

Ze zeggen steeds dat ze zich in een hokje gestopt voelen; dat wij vinden dat ze T's zijn. Daar speelt toch iets subtiels geloof ik, want van mij mogen ze precies zijn wat ze willen zijn:

Maar soms, heel soms; als het loopt als een eend, kwaakt als een eend ...... is het een eend!
Sommige vogeltjes met rode kop zijn inderdaad puttertjes!

Dat wil niet zeggen dat wetenschappers vinden dat alle vogels met rode kopjes puttertjes horen te zijn. Het wil ook niet zeggen dat ze het vakje met puttertjes graag vol willen krijgen. Het wil al helemaal niet zeggen dat ze niet heel erg graag een nieuw vogeltje zouden ontdekken dat ook een rode kop heeft, maar geen puttertje is... Om het moeilijk te maken zijn er trouwens ook jonge putterjes die nog geen rood kopje hebben.

Ze zijn alleen gewend dat sommige puttertjes als je ze puttertjes noemt, opeens geweldig beginnen te pikken en te fladderen. De wetenschapper weet het dan welhaast zeker, want dat is ook typisch puttertjesgedrag. Het maakt natuurlijk allemaal niet uit, en ik moet het maar laten rusten, geloof ik. Misschien is het echt een nieuwe soort.

Het enige dat toch een beetje blijft steken is dat je een beetje de indruk krijgt dat sommige puttertjes puttertjes minachten, ze worden immers bepaald niet graag zo genoemd. Dat is niet leuk voor mij, want ik ben er wel één. Dat weet ik toevallig, al heb ik het lang en heftig ontkend.
Laatst gewijzigd door karel op 01 feb 2012 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Bibliotheek

Bericht door musa »

mikvanes schreef:Karel:
Met mannenrokkers die zoals Jan, bijvoorbeeld, een rok dragen werkelijk zonder enige erotisch motief als in hun ogen manlijk kledingstuk, kun je nog geen klein dorpje vullen zou ik denken. Daar gaf Mik's artikel wel wat getallen over dacht ik - ik ga ze nu niet narekenen.
Er zijn heel veel mannen die van tijd tot tijd om erotische redenen vrouwenkleren aantrekken. Er zijn ook heel veel mannen die zich vrouw voelen. Beide groepen samen iets van 8% van alle mannen, dacht ik.

Hoeveel echte mannenrokkers als Jan en Jos zijn er? Ik zou het niet precies weten, maar volgens mij zijn er maar heel weinig.
Ik begrijp niet waarom deze twee heren steeds vernoemd worden als echte mannenrokkers ,terwijl ik en Henry er ook bijhoren,of worden we hier niet meer geactecpteerd.
Of heb ik teveel gereageerd op iets ,maar dat kan van Jan dan ook gezegd worden,maar soit jullie gaan wel een reden hebben.
Plaats reactie