Bibliotheek

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Willi:
Want Herr Doktor doet nog wel zó z’n best om het iedereen duidelijk te maken.
Dank je wel, Willi.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Je ziet een vorm van berusting. Het is nu eenmaal zo, we zien wel waar het schip strandt. Dat lijkt me een vrij gevaarlijke houding. We stappen in een achtbaan, en laten ons meevoeren, zonder dat we weten waar het eindpunt ligt en of we die wel zonder kleerscheuren halen.
E. zei ook zoiets.

Je zit in een rijdende trein en je weet niet wat de eindbestemming is.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Ik denk dus dat acceptatie het kritische sleutelwoord is. Acceptatie gaat vervolgens vaak samen met berusting.
"O.k. Ik ben dus T. Dat is niet abnormaal, er zijn er meer zoals ik. Ik moet het dus maar gewoon laten gebeuren."
Dat lijkt zo ongeveer de gedachtegang te zijn als men die stap eenmaal heeft gezet. Maar met name die laatste zinsnede is heel onnadenkend en daardoor gevaarlijk.
Lijkt me heel plausibel. Voor t's is ook het geloof dat je er nooit weer van afkomt, heel belangrijk. Want dan kun je je daarna overgeven aan die travestie. Dus mijn verhaal dat je er vrij simpel van af kunt komen, valt daar niet echt goed.

Maar het is, denk ik, een heel logisch proces. Wij nemen normaal beslissingen op basis van onze emoties. Je loopt buiten en je krijgt koude handen. Dat voelt niet prettig, dus stop je ze in je zakken. In de winkel koop je het product waar je een goed gevoel over hebt. Als dus op een gegeven moment door die conditionering er genoeg positieve gevoelens gekoppeld zijn aan dat vrouw zijn, is de boel niet meer te stoppen. De enige die dan nog zou kunnen stoppen, is de t zelf, maar die wil niet. De omgeving helpt vaak ook niet erg mee.

Ik denk dat ik heel blij mag zijn met mijn showgirl verleden, anders was het mij ook gebeurd. Het heeft je te pakken voor je het weet. Mogelijk maakt dat bij jou ook het verschil. Je bent altijd naar buiten gegaan.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Volgens mij proberen ze het ook niet.
Nou, ik zie wat ze bij mijn vrouw schrijven. Daar kun je uit afleiden, hoe ze lezen.

Als jij nooit geleerd hebt te fietsen en de vijand zit achter je aan en daar staat een fiets, dan is dat heel mooi, maar dat gaat echt niet lukken. Die motivatie kan dat gebrek aan oefening niet goed maken. Ze leren tegenwoordig niet zo veel meer.

Vergelijk het met de 4-mijl hollen. Als je nooit getraind hebt, helpt heel veel motivatie je wel een paar honderd meter, maar het lukt je dan echt niet een fatsoenlijke tijd neer te zetten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Een logische en naar mijn idee heel belangrijke vervolgstap zou dus moeten zijn om die bijsluiter te gaan lezen. "En wat betekent dat dan? Waar sta ik nu? Hoe ziet de toekomst eruit? Wat is mijn volgende stap?"
Maar dat lijken T's systematisch niet te doen. Nee, jezelf mee laten voeren op de stroom, dat is veel comfortabeler.
Ja, dat is ook zo. Die travestie trekt. Dat is fijn. Dus jij rookt een pakje per dag. Probeer maar eens te stoppen.

En verder is die bijsluiter er niet echt. Je wordt niet echt gewaarschuwd. Deskundigen zeggen: masturbeer er maar op los, waarom zou dat verkeerd zijn. Travestie, kom je nooit weer van af. Moet je vooral aan toegeven, want het geeft verder niet. Transseksualiteit is je schuld niet, want in de baarmoeder is iets verkeerd gegaan. Dus, het is heel gemakkelijk om dan te geloven dat het nu eenmaal zo is en dat je daar zelf geen invloed op hebt. En verder zeggen ook nog al die andere t's dat.

Dus misschien hebben wij wel gemakkelijk praten omdat we nooit op diezelfde manier in de kast zijn opgegroeid. Op het moment dat je eenmaal verslaafd bent, sta je ook niet meer open voor informatie dat het misschien toch allemaal wat minder mooi is.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Willi:
Maar een ding moet jullie duidelijk zijn: je bent een echte ‘biologische vrouw’ of geen vrouw. Dus snij en knutselwerk om op een echte vrouw te lijken . . . . nooit van m’n leven!
Goed zo! Ik zou willen dat alle (voormalige) mannenrokkers dat zouden zeggen en dat zouden blijven zeggen.

Vooral dat laatste is vaak het probleem. Ze weten het heel zeker: ze zijn gewoon man! Ik heb dat nu een paar keer mogen meemaken. En dan weten ze het opeens heel zeker: ze willen vrouw worden voor zover dat kan. Eerst maken ze nog die beperking. Een tijdje later worden ze gewoon echt vrouw, zeggen ze.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Ik kom pas sinds een jaar op de T&T's en ik merk dat ik er niet echt goed tussen pas. Mijn ideeën zijn te afwijkend, en mijn uiterlijk ook. Ik vind het wel boeiend en leerzaam, maar ik word ook niet altijd vrolijk van als je de verhalen soms hoort. Ze laten zich er soms zo in meeslepen.
Ik merk altijd iets van een kloof. Wat op de T&T's komt, is bijna altijd heel enthousiast. Soms komen ze apart uit het buitenland retour om even een avondje vrouw te kunnen zijn. Ik vind die T&T gezellig en ik vind het ook belangrijk om er te komen, maar die travestie vind ik diep in mijn hart vreselijk. Daar zit voor mij zo veel pijn aan vast. Ik probeer dat nu wat systematisch weg te conditioneren en dat schijnt te lukken. Maar het resultaat is toch dat je een totaal verschillend referentiekader hebt.

Ik merk ook dat ze na de transitie wegblijven. Dan valt die positieve motivatie weg en dan kom je in een heel andere wereld terecht, zo lang het duurt.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Kijk, ik zie in de praktijk bijvoorbeeld een stel waarvan de man T is. Een jaar geleden riep hij nog dat hij zich graag ook eens wat leuker, frivoler, sierlijker wilde kleden. Maar je ziet hem in razend tempo heel hard afglijden. Uit de geluiden die hij laat horen maak ik ook op dat hij een steeds grotere hekel aan de mannenrol krijgt. Die gaat binnen afzienbare tijd in transitie, dat zie je van mijlenver aankomen. De relatie zie je in hoog tempo stuklopen. Kijk, ik vind dat heel triest. Ik heb medelijden met haar, maar ergens ook met hem. Zij gaat straks van hem scheiden. En hij heeft geen idee welke ellende hem nog te wachten staat. De ellende die hij nu al ervaart koppelt hij niet echt aan zijn t-zijn.
Een schip op het strand, is een baken in zee.

Maar gewone t's zie je na de transitie steeds minder en ten slotte nooit meer en nog weer wat later, zijn ze er niet meer.

Voor showgirls is het een ander verhaal. Wij vormden het begin van de homobeweging. Als showgirl overleef je of je overleeft niet. Als je lang genoeg overleeft, heb je een bepaalde hardheid ontwikkeld. Vechten hoort erbij.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Rustig, Willi. Je hoeft je niet aangevallen te voelen. Je moet het belang van een goede echtgenote in dit verband niet onderschatten. Zonder zo'n kritische partner glijden we nog veel gemakkelijker af, ook daarvan zie ik voorbeelden in de praktijk. Degenen die afglijden hebben meestal geen partner, of één die niet voldoende tegenwicht biedt. Degenen die het goed onder controle hebben, hebben vaan wel een partner die paal en perk stelt.
De rol van de partner is dus heel belangrijk.
Klopt helemaal.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Bibliotheek

Bericht door mikvanes »

Viqueen:
Dit vind ik ook niet echt respectvol naar de betrokkenen.Die mensen zitten in een verkeerd lichaam[al vanaf hun geboorte]en voelen zich iemand van het andere geslacht,daar mag en kan je niet op zo'n manier over spreken.

Heeft niets te maken dat ze ineens interesse krijgen voor make-up of een rok enz.
Willi bedoelt het hier niet denigrerend. Hij heeft het over zichzelf.

Dat iemand transvrouw of transman is, maakt hem/haar geen centje meer of minder waard dan een ander mens. Iedereen moet dat zelf weten of zelf met de gevolgen zitten.

Maar wat Treintje zegt, klopt. Het is bij gewone t's en ook bij showgirls volgens mij, toch altijd een bepaalde ontwikkeling.
Plaats reactie