Overdenking

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Overdenking

Bericht door willi »

De pinguïn en de paradijsvogel.

Heeft u er wel eens over bij stil gestaan dat veel uiterlijkheden van ons mensen overeenkomsten hebben in de dierenwereld?
We kennen allemaal wel van die uitdrukkingen als: ‘zo dik als een varken’, ‘zo sterk als een beer’ of ‘zo glad als een aal’.
De goed geklede heer in pak met stropdas lijkt op een pinguïn.
In de vogelwereld blijvend zal de hem vergezellende dame in een uitbundige japon, opgemaakt en besierraad eerder op een paradijsvogel lijken.
Ik vind dit een merkwaardig fenomeen. Immers, wij mannen en vrouwen behoren tot een en dezelfde soort, de mens.
Dit in tegenstelling tot de pinguïn en de paradijsvogel, die tot twee totaal verschillende soorten behoren. Mevrouw paradijsvogel ziet er beslist niet fraaier uit dan meneer. In tegendeel.
Maar helaas, een meneer paradijsvogel in de mensenwereld, dat kan niet.
Mevrouw paradijsvogel in het verenpakje van meneer, dat kan wel. Toch?

De moderne mens heeft duidelijk gebroken met de vormgeving van de dierenwereld.
Natuurlijk, de vrouwtjes onder de zoogdieren (waar ook wij toe behoren) zien er vaak wat tengerder uit dan hun ‘stoere’ mannetjes. Maar beslist niet fraaier.
Nee, in de dierenwereld lokt het vrouwtje de mannetjes, die meestal alleen maar mooi en indrukwekkend staan te wezen, niet met haar schoonheid, maar met haar geur.
Nu het voor mensenvrouwen niet meer gebruikelijk is om op deze wijze de mannen te verleiden hebben zij de rollen omgedraaid en doen het met de uitbundige schoonheid die eens de man toebehoorde. En de man werd een pinguïn.

Maar het is nog niet te laat.
Neem terug wat de vrouw van ons stal. Maak van uzelf ook een paradijsvogel.

Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Peter v

Re: Overdenking

Bericht door Peter v »

Willi, Dat is een mooi bedachte stuk van je. Proficiat.

Als wat je wilt zeggen is dat de man gerust zich mag verfraaien, oftewel anders gaan kleden dan tot nu toe gebruikelijk was, ben ik het helemaal met je eens. Om te paren hebben mensen geen mooie uitstraling voor nodig. de man pakt alles wat hij kan, ook zijn eigen soort soms. :o :shock: :shock: :shock: :(

Wanneer er voor mannen de behoefte bestaat zich non conform te kleden moet hij zich daar volledig vrij in voelen, met b.v. een rok ipv een broek, hoe hij zich verder gaat kleden moet hij dan ook zelf weten. Maar vooral zoals hij dat wil. van super herkenbare "mannelijk" tot erg ": vrouwelijk. Maar hij blijft daar bij wel altijd een man. Wij gaan hier niet zo ver dat wij over het volledig imiteren van de ander sekse praten. Dat is voor andere forums.

Het mannelijk zijn is trouwens niet alleen afhankelijk van uiterlijk, maar uiteraard van gedrag, "haantjes" gedrag, of bv. macho.

Wanneer je niet bezig bent om een plaats in het kippenhok te veroveren, kun je gewoon doen, en dan is het ook veel gemakkelijker om je anders te gaan kleden, wan een man die super macho is, graag een partner wil om mee te paren, om het zo maar te zeggen, zal zich niet zo snel in "femme" kleding gaan vertonen. Wanneer dat niet als zodanig aan de order is, de hormonen wat geluwd, dan kan het gemakkelijker zijn om van de norm afwijkend, maar dan wel naar JOU persoonlijk zin te gaan kleden. Hoe dat er dan ook uitziet. Dan wordt je niet afgerekend op on passende gedrag bij het uiterlijk.

Peter v.
Hopelijk heb ik je stuk zo goed begrepen.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Overdenking

Bericht door RokSterNL »

Allereerst wil ik je hartelijk welkom heten op het Rok voor mannenforum.

Ik vind het een prachtig verhaal wat je hier uiteen hebt gezet. Met een filosofische achtergrond.

Wat je ook al zegt dat de vrouwen een heleboel kleding/accesoires van de man naar zich toe hebben getrokken. Laarzen waren volgens mij van oudsher bedoeld voor de mannen die met veldslagen bezig waren. De tunieken die werden gedragen, daar was wel duidelijk een verschil tussen wat een vrouw droeg en wat een man droeg. Dit heb ik ooit eens ergens op een site gelezen. Maar hoe het nu weer helemaal precies zat weet ik niet, dan zou ik die site weer op moeten zoeken. Op dit moment weet ik niet meer hoe die site heette.

Wat dat betreft hadden we door moeten zetten in het Hippie tijdperk en de Flower Powerperiode. Daar gold duidelijk 'vrijheid', 'blijheid'. Je was toch veel vrijer in wat je als man en als vrouw wilde dragen. Alles ten spijt.
Ik weet nog een aantal jaren geleden had ik van die enkellaarsjes met een blokhak. Die zagen er exact uit als in die tijd van de Sixties en begin Seventies. Daar wordt nu door de hedendaagse jeugd raar tegenaan gekeken. Ik hoorde zelfs toen een keer, 'ach die man heeft dameslaarzen aan'. En dat was zelfs nog voordat ik in het openbaar rokken droeg. Toen droeg ik al wel dit soort laarzen onder een spijkerbroek. Terwijl als je dat in die Hippie tijd had gedragen had er geen mens wat van gezegd.

We moeten nu dus weer langzaam aan ons terrein terug veroveren, door te doen.

In ieder geval bedankt Willi voor je bijdrage, en ik hoop dat je meer van dit soort mooie verhalen schrijft. Het is echter geen verplichting om altijd van dit soort verhalen te schrijven, het kunnen ook je eigen ervaringen zijn met rokdragen als je die met de andere forumleden wilt delen. Want anderen kunnen daar weer hun voordeel mee doen, door net dat zetje te krijgen om hen over de drempel te krijgen. Dat ze dus ook in rok naar buiten gaan.

Groetjes van RokSterNL
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Overdenking

Bericht door rokwens »

Inderdaad, in de dierenwereld komt het vaak voor dat de mannetjes het meest kleurrijk zijn.
Denk aan de pauw en de fazant.
Maar in de middeleeuwen waren mannen ook erg gesteld op fantasie en schoonheid.
Dat bewijzen de vele schilderijen. Misschien eens naar het museum gaan kijken.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling van Peter. Ik denk dat het omgekeerde
eerder waar is. Als mannen goed willen overkomen bij de vrouwen zullen ze wel alle registers
open trekken die in hun bereik liggen , ook mooie kleding, parfum enz. Indien ze te
vrouwelijk voor de dag komen kan het effect uiteraard averechts zijn tenzij ze laten
blijken dat de verpakking de lading niet dekt.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: Overdenking

Bericht door ecokilt »

Ik denk dat het beginnen fout gaan is vanaf Napoleon.
De toen behoorlijk of bekoorlijk uitgedoste koningen e.d. maakten zeker indruk op vrouwen vergelijkbaar met de pauw.
Wat mij opvalt zijn de lange tunieken en vaak nauwsluitenbde broeken of 'hosen' (beenstukken) - iets waar onze tijdgenoot wel eens stomverbaasd van staan.
ecokilt

http://www.liebaart.org/kledij_n.htm
Plaats reactie