We staan in de (online) krant

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

We staan in de (online) krant

Bericht door Wiha »

Een tijd terug plaatste ik een link van de groninger studentenkrant waarin ze de rokjesdag beschijven maar dan dat de man een rok draagt. Vanuit het forum hebben veel reacties gegeven en ik heb ook een mailtje naar hun verstuurd en dat heeft geresulteerd in onderstaande bericht in hun krant:

http://studentenkrant.org/2015/06/de-ro ... -en-vrouw/
De rok: ‘een ideaal kledingstuk voor man en vrouw’
BY TOM WISSEBORN · 17 JUNI 2015

In Nederland is er een stroming bestaande uit mannen die houden van rokken dragen. De Studentenkrant duikt deze duistere wereld van mannenrokken in.
Rokjesdag
Rokjesdag
Op 12 april plaatste de Studentenkrant het artikel ‘Rok &Stroll’ op de site. Naar aanleiding van de vermeende eerste rokjesdag tippelde onze mannelijke redacteur Tobias Rutteman in een rok door de Groningse straten. De stroom van reacties die volgde hadden wij in onze stoutste dromen niet durven bedenken. ‘Het is gewoon heerlijk om een rok te dragen. Je ontdekt een vrij gevoel en het is lekker luchtig’, reageert Manu in zijn vurige betoog voor de opname mannenrokken in het assortiment van kledingwinkels. Jos, die zichzelf een ‘fervent rokdrager’ noemt, vindt de rok ‘een ideaal kledingstuk voor man en vrouw’ en vindt het maar ‘vreemd dat mensen daar zo moeilijk over doen’. De hoofdredactie ontving daarnaast nog een mail van de Groninger Wim. Hij wil graag meer foto’s ontvangen van de Rok &Stroll-sessie en vraagt zich af of onze Tobias nu van plan is vaker een rok te dragen. Hij wil deze informatie namelijk gebruiken voor het forum dat hij beheert op, waitforit, rokvoormannen.nl.
Oké, wat is hier in godesnaam aan de hand? Er blijkt gewoon ergens verborgen in Nederlandeen beweging mannen te bestaan die verzot is op de mannenrok. Ze laten berichten achter op fora, afrokkend op mannen in dameskledij. Dit besef ging ons van de Studentenkrant niet in de koude kleren zitten. Daarop besloten wij ons beste Vlaamse accent op te zetten en à la Jambers de duistere wereld van de mannenrok te verkennen.
De eerste stappen in de obscure koker die de wereld van de mannenrok blijkt te zijn, neemt de shock niet weg. Het forum van Wim bestaat niet uit een klein groepje gekken. Nee, het forum telt 267 leden die in 2.342 topics bijna 22 duizend berichten hebben geplaatst. Wat!? Mannen delen hier hun ervaringen met verschillende soorten rokken, praten over panty’s en laarzen en organiseren bijeenkomsten. De meeste berichten plaatsen de leden in het subforum, waar zij hun ervaringen met rokken in het openbaar delen.
De posts alhier zijn eerlijk gezegd hartverscheurend. De eerder al genoemde Manu vertelt op het forum over een wandeling. Zoals gezegd houdt hij van het dragen van een rok omdat hij hierbij vrijheid ervaart. Op een zondagmorgen trekt hij zijn mooiste jeansrok trots aan, waarna hij bewust vroeg vertrekt om zo niet veel mensen tegen te komen. Zijn plan ten spijt blijken er honderden mensen op het strand te lopen. Tijdens zijn vrijheidstrip wordt hij uitgelachen en met verbaasde blikken nagekeken. Hij schrijft: ‘Ik heb het niet aan mijn hart laten komen en doorgezet’.

En goodforhim. Deze arme man wiens witte benen uit het gat van zijn rok steken; symbool voor de kwetsbaarheid die voortkomt uit de openheid van wie hij is. Een tragisch beeld.

Is het eigenlijk wel zo raar dat mannen rokken dragen? Een kijkje terug in de tijd leert ons dat je tijdens de oudheid in Griekenland echt niet met een broek gezien wilde worden. Tenzij je natuurlijk wilde overkomen als een onderontwikkelde barbaar. En al die awesome krijgsheren uit de Romeinse tijd, geporteerd op hun paard, een zwaard in de hand, dragen een casual rokje. Daarnaast heb je waarschijnlijk nog nooit een man met een kilt uitgelachen. Want die gasten hoeken je met hun doedelzakken naar de grond. In het perspectief van de historie zijn wij huidige mannen eigenlijk een stel barbaarse watjes. En in onze Nederlandse cultuur waarin alles moet kunnen en mogen, hebben wij nog een hoop te leren.

En last maar zeker not least moet er nog even genoemd worden dat op de gerenommeerde catwalks van 2015 de mannenrok he-le-maal hot is. Net als vroeger durft een model zich niet zonder rok te vertonen. We kunnen dus wel stellen dat de mannenrokdragers niet een horde gekkies is. We hebben hier te maken met een groep visionairen die deel uitmaken van een revolutionaire avant-garde beweging. Vergelijk het met de teenslipper; Eerst is het voor vrouwen, dan homo’s en binnen no-time weet je niet meer beter. Denk nog eens terug aan dit stuk als je komende zomer in het Noorderplantsoen zit, wanneer een zomers briesje je zak streelt.
Hopelijk hebben andere reacties op artikelen ook zo'n uitwerking
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door Jos »

een heel mooi artikel, een geweldige stap de goede kant op.. Goed dat je daarop ingehaakt hebt Wiha.
Alles op een mooie en positieve manier beschreven, heel realistisch; ik was aangenaam verrast, dat hij een van mijn uitspraken aan de kop van het artikel heeft gezet.
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door john »

Zo zie ik het ook graag, de rok voor man en vrouw.

John
René
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2014 14:21

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door René »

Als u mij toestaat geef ik enige opbouwde kritiek.

Ik vind het een erg moeilijk verhaal. In eerste instantie kon ik er niet goed achter komen wie er nu eigenlijk tegen wie praatte, maar bijna aan het einde van het artikel begreep ik dat het een reactie Is van de studentenkrant, gericht aan de beheerder van dit forum. Los van het feit dat ik begrijp wat er staat, is het Nederlands taalgebruik verre van volleerd. Ik heb het idee dat de schrijver weinig ervaing heeft met het schrijven van recensies. Het type taalgebruik zou ik eerder als cyber language willen betitelen dan in optima forma.

Ik citeer:

"Deze arme man wiens witte benen uit het gat van zijn rok steken; symbool voor de kwetsbaarheid die voortkomt uit de openheid van wie hij is"

- Zijn witte benen die uit het gat(?) van zijn rok steken.
- Symbool voor kwetsbaarheid(?) die voortkomt uit de openheid(?) van wie hij is.

"Dan heb je waarschijnlijk nog nooit een man met een kilt uitgelachen. Want die gasten hoeken je met hun doedelzakken naar de grond"

- "Die gasten" hoeken(?) je met hun doedelzakken(?) naar de grond.
- Mannen die kilts dragen, bespelen doedelzakken?

"Barbaarse watjes"

- Meedogenloze watjes
- Ruwe watjes
- Onmenselijke watjes?

Als deze persoon een lid van de Groninger studentenraad is, ben ik benieuwd wat deze precies studeert. Hij of zij heeft (denk ik) zijn / haar best gedaan om een positieve reactie te geven, maar was zich er in onvoldoende mate van bewust, dat deze reactie wel eens op internet gepubliceerd zou kunnen worden. Gelukkig staat er geen bron bij vermeldt.
Laatst gewijzigd door René op 19 jun 2015 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door jan »

Ik heb net als René wel hier en daar achter mijn oren gekrabbeld vanwege gebrekkige beeldspraak en hyperplastisch taalgebruik.
Wellicht Groningse studententaal.
Maar ook René maakt wat taalfoutjes dus misschien moeten we niet te kritisch zijn; het gaat om aandacht en die krijgen we in dit artikel.
De schrijver verklapt en passant wel even de voornaam van Wiha voor zover wij dat al niet wisten......

Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
René
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2014 14:21

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door René »

In tegenstelling tot jou Jan, ben ik dan blijkbaar meer kritisch. Je hebt gelijk hoor dat ik ook niet vrij van smetten en taalfouten ben, maar dat is iets anders dan het verkondigen van onzin. Wat betreft de en passant genoemde naam, wordt volgens mij de schrijver van het stukje op de website van de studentenkrant mee bedoeld, niet de schrijver van onderstaande reactie. Mocht het toch zo zijn dat beide stukken door dezelfde persoon worden geclaimd, dan durf ik te stellen dat iemand ergens niet de hele waarheid over spreekt.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door Jos »

de tekst is zeker niet foutloos, maar het gaat om de inhoud, de boodschap die gegeven wordt en uiteindelijk geplaatst door degene wiens naam vermeldt wordt, waar hebben we het over.

Dit soort reacties kunnen we goed gebruiken en daarnaast blijft het belangrijk dat we ons laten zien in rok. Dus voor degenen, die nog twijfelen: zaterdag 27 juni in Rotterdam. Tot ziens in Rotterdam :D :D :D bij voorkeur in rok natuurlijk :P
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door WesleyN »

Ja sorry. Studententaal is meer van het popiejopie gebeuren. Maar ik vind het uiteindelijk toch een positief stuk, waar ze eerst vanuit een vooroordeel spreken en tot de conclusie komen dat we eigenlijk bezig zijn met een "nieuwe revolutie". En wij zijn ook kwetsbaar omdat we anders durven te zijn tegen al die vooroordelen die we (in)direct te verduren krijgen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
René
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2014 14:21

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door René »

Waar het mij om ging is, als gepresenteerd wordt dat we hier met het bestuur van een studentenkrant te maken hebben, dan is de wijze waarop dit artikel geschreven is, hier niet mee in overeenstemming.

Ik ben van mening als je een rrecensie schrijft over een onderwerp, jezelf hier ook serieus in moet verdiepen en geen flauwekul moet verkondigen over mannen met kilts, die mensen "neer hoeken" met doedelzakken.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: We staan in de (online) krant

Bericht door rokwens »

De taalkennis en het taalgebruik van de Nederlandse taal is niet meer wat het was, vooral onder jongeren. Ik ben het stilaan gewend geraakt om me niet meer zo te ergeren aan de vele taalfouten en foutieve zinsbouw die dit internet overspoelen. Maar ik vind het wel een trieste toestand dat men zelfs zijn eigen moedertaal niet volledig beheerst. Voor de modale gebruiker kan ik dit wel aanvaarden. Maar iemand die in een krant schrijft zou eigenlijk geen taalfouten mogen maken. Uiteindelijk gaat het om de inhoud en het feit dat de mannenrok weer eens op een positieve manier in de belangstelling komt, al zijn er wel enkele uitspraken die me storen zoals bv. de slotzin. Het zou niet slecht zijn om zulke teksten eerst eens te laten lezen door iemand uit onze "groep" zodat eventuele "ongelukkige" uitspraken vooraf kunnen verwijderd worden. Dit is ook één van mijn voorwaarden als ik zou meewerken aan een televisieprogramma.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie