Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Trickske
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2016 02:54

Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Trickske »

Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Zolang de traditionele winkels niet meedoen in het aanbrengen van mannenrokken en jurken moeten we er zelfs niet over dromen. Heel soms om de 4 tal jaren zal er een bekende keten dat eens aandurven. De stock is dan ook heel snel op. En er wordt niet bijbesteld. En het volgend seizoen bieden ze het niet meer aan. H&m en Zara hebben het al gedaan. Het was er snel uitverkocht. Maar naar dat signaal wordt er niet gekeken. Om een of andere reden wordt het tegengehouden. Interessante leesstof hierover vind je op http://www.rosadoc.be/pdf/uitgelezen/UG ... 20art2.pdf met als titel : En God schiep de androgyn van Jos van Thienen.

Er bestaan nochtans heel wat prachtige voorbeelden (en uiteraard ook minder geslaagde). Zie gerust op pinterest: https://www.pinterest.com/patrickjamin/broekrok-mannen/ . Als je graag rokken ziet voor mannen moet je zeker eens kijken. Je zal er van verstelt staan hoe sommige zelfs zwierige rokken nog steeds heel stoer staan. En voor de vrouwelijkere types staan er ook heel knappe voorbeelden bij.

Ik denk dat ook wijzelf als rokken en jurkliefhebbers er een groot deel van de verantwoordelijkheid voor dragen. We roepen het niet genoeg voor ons uit hoezeer we graag rokken en jurken zouden willen dragen. We zijn zelf te bedeesd om er voor uit te komen en gaan eerder in het verborgene vrouwenkleding dragen. En zelfs er over spreken komt op sites en blogs te staan die enkel maar worden bezocht door de stiekeme liefhebber zelf. Geen ander mens die hier iets over hoort.

Jaden Smith is anders een goed voorbeeld hoe het moet. Zoek die naam maar eens op in Google gecombineerd met jurk of rok en je zal tekst en foto’s zien over zijn denkwijze over vrouwenkleding. Hij weet het prachtig te combineren. Hij is natuurlijk nog jong, en dan staat een jurk al snel mooier. Toch zoals je in pinterest al kon zien hoeft leeftijd helemaal geen rol te spelen om er prachtig uit te zien met de meer vrouwelijke lijnen in de mode.

Heel wat vrouwen hebben hun keuze al duidelijk gemaakt! Ze dragen nu ook broeken, kantoorruimtes, overalls, singlets, marcelletjes, ondergoed met de Y van voor om het mannelijker te laten lijken, slobbertruien, enz… En zien er nog stress sexy uit ondanks die veranderingen. Het wordt tijd dat we ons meer (durven) laten horen en ons verlangen aan de modewereld duidelijk maken!

Hoog tijd voor het evenwicht terug te brengen… Mannen mogen ook emanciperen!

Zo… Als er dus zijn die zich bereid voelen om meer dan alleen hierover te spreken op verborgen sites? En dus meer in het openbaar dit onderwerp naar boven durven halen op meer openbare mediasites? En om zo een denktank te creëren die er voor gaat zorgen dat dit eindelijk eens werkelijkheid wordt? Spreek me dan gerust via Trickske64@gmail.com.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door rokwens »

Goede tekst. Mannen mogen ook emanciperen. Maar in onze tijd zijn mannen nog bangerikken die niet anders durven dan in het rijtje te lopen. (zie alle foto's van politici in donker pinguinpak) Liefst zijn ze zo onopvallend en zo basic mogelijk. Hun vrouwen versterken hen hierbij nog in hun gedacht door hen "zo mooi" te vinden in het traditioneel drie-delig pak. Dus een man die ondanks alles toch creatief wil zijn in zijn kleding moet ; informatie krijgen, moet zichzelf overwinnen, moet dingen aangereikt krijgen via kledingketens, moet betaalbare prijzen vinden, moet zijn vrouw de baas kunnen, moet de "broek" dragen om de rok te kunnen verwerven..... Na de jaren van (overvloed seventies) werden onze mogelijkheden weer afgebouwd. ik heb jaren geen interesse meer gehad in kleding want er was toch niets creatiefs meer te vinden. Die donkere jaren zijn inmiddels voorbij.
Er beweegt weer iets in de mode maar het moet lang genoeg in de etalages blijven om tijd te geven zodat het aanslaat. Ik denk aan de long-shirts die nu de lengte hebben van korte jurken. Je vindt ze in vrij eenvoudige vormgevingen en er komt steeds meer fantasie en kleur bij. Ze worden gedragen op aanspannende pantalons. Soms zie je hier iemand mee op straat, maar die trend moet nog een hele tijd aanhouden vooraleer de modale man ernaar overgaat. Vrouwen zijn hier veel sneller in om nieuwigheden te kopen. Vrouwen zijn nu bezig met "onze" longshirts in te pikken. Je vind ze nu ook op de damesafdeling. Dat is erg negatief want zo gaan er weer een aantal mannen niet over de streep geraken wegens te "vrouwelijk-ogend."
Met de longshirt wordt er een barrière doorbroken. De barrière van het "rok-,of jurk-effect" ttz. iets dat tot armlengte rijkt. Deze kleding vind je nu in heel wat trendy-winkels, maar bij de modale mannen valt dit niet op omdat ze weinig shoppen en het vaak niet in etalage staat. En vrouwen die het wél opmerken gaan dit zeker niet aan hun man vertellen....Ik draag ze zelf , en mensen die ik erover spreek "vallen uit de lucht". Na bijna een jaar zijn ze nog steeds niet op de hoogte. Natuurlijk niet. De pers geeft er geen aandacht aan. De pers heeft alleen oog voor damesmode. Maar met deze trend kunnen we een stap dichter komen bij ons doel. Dus raad ik iedereen aan hieraan mee te doen. Je kan ook de slimfitbroek vervangen door aanpassende sportkledij.
Mijn goede raad : spreek zoveel mogelijk over je interesses, geef voorbeelden, toon foto's, draag zelf je idee uit zoveel je kan.
En ja, al die jaren dat dit forum bestaat is er nog nooit of nooit iemand komen aankloppen die mee aan de basis staat voor ontwerpen van kleding voor ketens. Tot wie moeten wij ons wenden ? De journaliste die onlangs een mooi artikel geschreven heeft, wat gebeurt daar nu verder mee ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door rokwens »

Over androgyn wil ik niets lezen dat vind ik niet gepast. Bij vrouwen die broeken e.d. dragen wordt ook niet over het mannelijk karakter ervan gesproken en wordt de term androgyn ook niet in de mond genomen. Het is niet omdat vrouwen al die zogeheten "mannelijke kleding" dragen dat zij de connotatie "mannelijk" mee krijgen. Daar wordt geen woord over gerept. Maar als een man een rok aantrekt dan gaan er plots verbanden gelegd worden om toch maar die man in een hokje geduwd te krijgen. Daar hou ik niet van.
Ik draag al jaren rokken en kilts, ook in het openbaar en het woord vrouwelijk komt hierbij zelfs niet in mijn gedachten. Als je rokken en jurken gaat dragen om je "vrouw" te kunnen voelen, dan zit je op een andere golflengte.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Jos »

zolang de man zijn kleding laat kopen door zijn vrouw of samen, zal er niet veel veranderen.
Mijn streven is zoveel mogelijk in rok door het leven te gaan en geen discussies uit te weg gaan over mijn kledingkeuze.
Vaak zijn er alleen maar non verbale reacties en dan wordt het lastig om te reageren, want je kunt natuurlijk niet alles zien om je heen.

Vanmiddag gaan we met drie man alvast even naar Venlo om de mensen voor te bereiden op 2 april, wanneer we met 10 of 11 man in rok door Venlo zullen gaan wandelen :) . Ik ben benieuwd wat de aanwezige vrouwen zullen dragen :?: Vorig jaar in Bonn vonden ze het te koud en droegen een broek ;)

Kunnen we meteen in de winkels even kijken of ze al rokken in de aanbieding hebben op de herenafdeling :D
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Yvan »

Jos schreef:zolang de man zijn kleding laat kopen door zijn vrouw of samen, zal er niet veel veranderen.
Mijn streven is zoveel mogelijk in rok door het leven te gaan en geen discussies uit te weg gaan over mijn kledingkeuze.
Vaak zijn er alleen maar non verbale reacties en dan wordt het lastig om te reageren, want je kunt natuurlijk niet alles zien om je heen.
Helemaal akkoord Jos, nochtans is er maar een klein vonkje nodig om de man meer modebewust te maken. In de tijd toen ik mijn kledingkeuze nog angstvallig verborgen hield, zelfs voor Marina, toen kocht zij ook mijn kleding. Meestal was het van: "breng maar iets mee", broeken, hemden en truien waren toch steeds weer in dezelfde kleuren en snit. Eenmaal dat Marina op de hoogte was van mijn voorliefde voor panty's en me steunde in het dragen ervan, was dat verleden tijd. Sindsdien was ik het die de meeste tijd doorbracht in het pashokje, de kleding moest passen bij de panty. Nu er ook de rok is bijgekomen is het hek helemaal van de dam en breng ik de grootste rekening binnen in het kledingbudget.

Mijn motto is ook dat ik zoveel mogelijk draag wat ik wil, ook in de openbaarheid. Het leven is zo al kort genoeg en ik wil mijn leven leiden zoals ik het wil. Openbaar rokken of kilts dragen zit nog even in de ijskast totdat Marina zich sterk genoeg voelt om mij los te laten in de openbaarheid. Zelf sta ik al een tijdje te popelen, maar Mijn vrouw verdient het om geduld te oefenen tot ze er klaar voor is.

Wat de non verbale reacties betreft: Ik ken dat, als er morgen iemand naar me toekomt en me vraagt waarom ik panty's draag dan zal ik hem/haar met plezier uitleggen waarom, maar op een non verbale reactie kan je gewoon niet reageren zonder jezelf onnodig in de kijker te zetten. Tenslotte draag ik panty's en rokken voor mezelf, niet om op te vallen, niet om aandacht te trekken, gewoon omdat ik het leuk vind en mijn echtgenote ook. ;)
Real men wear skirts
Jean Luc
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jun 2011 16:15
Locatie: Mettet

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Jean Luc »

Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Yvan »

Real men wear skirts
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Hoe krijgen we de mannenrokken de wereld in?

Bericht door Yvan »

Zo horen we het ook eens van een vrouw.

http://www.beslistfeminist.be/mannen-en-rokken/

Wat ik wel verbazend vind in haar tekst is dat, als haar vriend een jurk of rok aantrekt, zij hem een "crossdresser" noemt, maar het zelf blijkbaar heel normaal vindt als ze morgen zelf een pak aantrekt. De auteur van het artikel is op de goede weg, maar is er nog niet helemaal. ;)
Real men wear skirts
Plaats reactie