we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door rokwens »

http://www.ad.nl/bizar/mannen-opgelet-d ... ~a4528579/

Het is niet dat ik deze ontwerpen zo fantastisch vind. Het lijkt me wat ver gezocht om met "vesten" een mannelijk karakter te willen geven
zodat de moeilijke drempel voor "de man" wat lager wordt. Een rok met een mooi design, bijpassend hemd erop met een refererende kleur of tekening,
een stel sportieve schoenen enz... zouden al een mooi beeld kunnen geven van hoe het wel kan.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door wimjansma »

rokwens schreef: 13 aug 2017 20:51 http://www.ad.nl/bizar/mannen-opgelet-d ... ~a4528579/

Het is niet dat ik deze ontwerpen zo fantastisch vind. Het lijkt me wat ver gezocht om met "vesten" een mannelijk karakter te willen geven
zodat de moeilijke drempel voor "de man" wat lager wordt. Een rok met een mooi design, bijpassend hemd erop met een refererende kleur of tekening,
een stel sportieve schoenen enz... zouden al een mooi beeld kunnen geven van hoe het wel kan.
Ik vind deze kleding ongewenst voor ons mannen. Toen de vrouw voor het eerst een mansbroek aantrok (Marlène Dietrich ?) was dat een normale, gewone mannenbroek. Een broek die iedereen kende van de mannen en op zich niets bijzonders had. Alleen dat hij werd gedragen door een vrouw. Dus slechts één stapje verder.
Wat deze ontwerper doet is volgens mij drie stappen ineens nemen. Dat is: 1* een ongewoon model rok, 2* allerlei merkwaardige franje daaromheen, en 3* dat voor een man. Dit is een opera van Wagner: des Guten zuviel. Het is twee stappen te ver. En dus onrealistisch.
We moeten ons inderdaad eerst concentreren op een normale, stijlvolle en volledig geaccepteerde vrouwenrok en daarin onze plaats veroveren. Moeilijk genoeg. Zij we al heel wat jaartjes verder. Daarna is er nog tijd genoeg om allerlei haute-couture-fratsen te bedenken.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door beachlion »

Het AD laat niets zien als je hun koekjes niet accepteerd. Dus ik weet niet waar het over gaat. Maar ik kan het wel redelijk reconstrueren aan de hand van de reactie. Laat inderdaad de gewone rok aan een man eerst maar eens normaal gevonden worden.
Het is zoals Marietje tegen de pastoor zegt:"Eerst gewoon en dan kunstjes."

Ik zou sowieso al niet in iets extravagant willen lopen. Als het ooit geaccepteerd wordt zou ik wel wat gekleder gaan bij feestelijke gelegenheden in plaats van met wat ik dagelijks draag. Dat zou bijvoorbeeld iets langs kunnen zijn of iets enigszins glanzend. Hier schiet echter m'n redelijk bizarre verbeelding me toch te kort. ;)
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door john »

In mijn optiek zijn veel van de getoonde outfits, noch geschikt voor op kantoor of voor een feestelijke gelegenheid. Ook denk ik dat het geenszins bijdraagt tot acceptatie van zowel het mannelijk als vrouwelijke bevolkingsdeel.
Helaas weer een te grote extremiteit voor de gewone man. Overigens net als de "korte broek" bij het mannenpak, van een aantal jaren terug.

Ik draag tegenwoordig vaker een kilt. En het valt mij op hoeveel kilt-dragers er zijn op verschillende festivals (niet alleen keltisch/schots). Maar ook op straat en naar de supermarkt is een kilt acceptabel en levert weinig negatief commentaar op.
De overstap naar gewone rokken is voor veel mannen waarschijnlijk al een forse. Voor mij ook, maar ik weiger tegelijk maar weer een saaie blauwe, grijze of zwarte broek of rok te gaan dragen.

John
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door wimjansma »

beachlion schreef: 14 aug 2017 00:10 Het AD laat niets zien als je hun koekjes niet accepteerd. Dus ik weet niet waar het over gaat. Maar ik kan het wel redelijk reconstrueren aan de hand van de reactie. Laat inderdaad de gewone rok aan een man eerst maar eens normaal gevonden worden.
Het is zoals Marietje tegen de pastoor zegt:"Eerst gewoon en dan kunstjes."
Hier is ie dan, beach.

Afbeelding
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door beachlion »

Bedankt naamgenoot.
M'n eerste indruk is iets uit grootmoeders tijd. En verder wil ik er nog niet eens dood in worden aangetroffen.
Dit helpt de mannelijke rokkendrager niet echt verder. Ik blijf bij m'n eerdere aanname.

Die zwart-witte ringen deden me in eerste instantie denken aan de markeringen aan vliegtuigen tijdens en na de landingen in Normandië in 1944.

https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_stripes
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door WesleyN »

Modeshows zijn vaak om trends te bepalen. En de echte versies zijn vaak heel erg afgeroomd. Maar de rok voor de man ligt al in de winkels. Je moet het alleen bij de damesafdeling zoeken. En als je goed combineert zijn de mensen nog verbaasd ook. Ik blijf het volhouden dat je het dicht bij je zelf moet houden. En als je er echt achter staat, heb je geen advies nodig.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door wimjansma »

WesleyN schreef: 15 aug 2017 00:02 Modeshows zijn vaak om trends te bepalen. En de echte versies zijn vaak heel erg afgeroomd. Maar de rok voor de man ligt al in de winkels. Je moet het alleen bij de damesafdeling zoeken. En als je goed combineert zijn de mensen nog verbaasd ook. Ik blijf het volhouden dat je het dicht bij je zelf moet houden. En als je er echt achter staat, heb je geen advies nodig.
Wijze woorden, Wes.
Gebruikersavatar
RokkenRob
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 aug 2017 13:46
Locatie: Kollumerzwaag

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door RokkenRob »

Nee, laat maar.
Ik shop wel bij de buurvrouw, meer keuze en ziet er tig malen beter uit, dan deze gedrochten.

Rob
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: we moeten als man eens kunnen doen wat we willen

Bericht door WesleyN »

Wat ik steeds weer jammer vind, is dat ze het steeds geforceerd mannelijk proberen te maken. Waarom proberen ze niet echt creatief te zijn? Waarom komen ze niet met leuke kleding voor de man? Als ze echt met leuke kleding komen, dan koop ik het wel. Maar ik vind wel wat mijn smaak daar niet van. Ik moet alleen te veel lenen en dan denk ik dan kan je beter alles uniseks maken.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie