Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door WesleyN »

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... l?show=art

Ik mis in het artikel of hij daadwerkelijk in de damespashokje de kleding heeft gepast. Of staat dat er wel ergens.

Vreselijk domme reacties. Gelukkig niet allemaal.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door rokwens »

Waar ik woon is een shoppingcenter gevestigd. Zara heeft daar een uitbreiding gedaan. Op het einde van de gang vind je nu een winkel voor dames, een winkel voor heren en een winkel voor kinderen. Zo lossen ze nu het probleem op.... Hetzelfde doet zich voor bij H&M op de Meir.
Als ik in het shoppingcenter bij H&M op de damesafdeling iets kies ga ik nooit naar de herenafdeling om te passen of te betalen. Integendeel, soms ga ik de herenkleding betalen bij de damesafdeling indien daar minder volk staat aan te schuiven. Ik heb nog nooit problemen of opmerkingen gehad.
Bij Zara op de Meir moet je naar de verdieping voor herenkleding. Daar vallen me twee zaken op :
a) Je vindt er soms originele en trendy herenkleding die andere ketens niet hebben. Wel is er weinig kleurgebruik.
b) Je ziet er bijna uitsluitend ( en veel) mannen van andere origines. Zij hechten kennelijk meer belang aan kleding.
Er werken ook gesluierde dames. Ik denk dat die keten sterke connecties heeft met ondernemers uit andere culturen en dat zich dat weerspiegelt in hun organisatie.
Een aantal jaar geleden was ik in Turkije. Op een shoppingdag ontdekte ik dat men daar zeer mooie en originele herenhemden verkocht. Originele vormen en kleuren, andere sluitingen, diverse mouwoplossingen, en diverse kragen ook zonder kraag. Misschien omdat het daar méér een mannenmaatschappij is ? Ik weet het niet. Dat had ik van dit land echt niet verwacht. Als je in die tijd bij ons één hemd gezien had, dan had je ze wel allemaal gezien, zelfs van Dior. Er was toen wel al wat kleur maar weinig prints en slechts één patroon.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Frank en vrij

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door Frank en vrij »

.
Laatst gewijzigd door Frank en vrij op 29 sep 2017 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door WesleyN »

Ik doe dat ook geregeld tegenwoordig. Panty's bij de Hema. Of op de damesafdeling van H&M. Daar heb ik nog nooit dergelijke situaties meegemaakt. In Leuven had je een H&M waar je alleen dameskleding had. Ik ben daar gewoon binnengelopen. Helaas hadden ze niets dat ik wilde kopen. Ik had die dag ook een rok aan. Maar bij de herenwinkel vond ik echter wel kleding die ik wilde hebben. Dus ik heb in een rok herenkleding gekocht.

Tegenwoordig is dat toch echt veel minder dan 20 jaar geleden. Geen boze gezichten meer. Ik ben nog nooit bij Zara geweest. Ik moet het een keer proberen. Ik zie wel wat er gebeurt.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door WesleyN »

Maar de reacties zijn van mensen die in het openbaar stijf hun kiezen op elkaar houden. En op internet wordt er maar al te graag beledigd en gediscrimineerd. Je bent immers anoniem.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door musa »

Juist in Brussel (DOKX ) een reactie gehad maar eigenlijk bitter weinig,ook koop ik mijn rokken meestal in primark of online,ook soms kringloopwinkel Gent.
C&A is mijn favoriete online winkel voor rokken.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door Ludwigcw »

Blijkbaar hebben de meeste van jullie hier niet veel shopping ervaring. Ikzelf pas met regelmaat kleren van het andere geslacht in de winkels en daarbij heb ik nog nooit problemen gehad. Bij Zeb, Bel&Bo, C&A, JBC, Vogel heb je zelfs geen pashokjes volgens geslacht. Bij Zara delen ze de winkel echt in volgens geslacht en leeftijd, als ik alleen ben ga ik dan met de kleren bij de mannen passen als ze even verderop in de straat gelegen is zoals in Brugge. Bij H&M zijn het bij de nieuwe filialen ook meestal gezamenlijke pashokjes. Als het zuiver dames winkels zijn vraag ik het telkens vooraf aan een verkoopster of ik het mag passen, nog nooit geweigerd geweest, maar dan beginnen ze soms mee te denken en komen ze dan met de meest super vrouwelijk items af om te passen, kant , voile enz die dan voor mij erover zijn. Ik denk dat ze dat maar speciaal doen om te zien hoe ver ik zou gaan zeker. Ik heb nu ook het geluk dat mijn vrouw volledig mee is en we samen veel winkelen. Dan kruipen we samen in zo'n familie pas hok (sommige ketens hebben dikwijls een iets groter pashok in de rij) en passen dan alles samen. Uiteindelijk is het einddoel van de verkoopsters om te verkopen en als jijzelf er normaal gevraagd en vriendelijk bent zal je volgens mij veruit nooit problemen hebben. Dit is vooral mijn ervaring voor België. Ik heb al ondervonden dat de Nederlanders (sorry voor de Nederlanders hier aanwezig maar deze vaststelling is niet verzonnen ) ondanks ze beweren vooruitstrevend te zijn nog het meest wereldvreemd zijn. Plus ze blijkbaar niet kunnen laten van ongevraagd hun mening te geven. De zeldzame keren dat ik een lachwekkende reactie kreeg op mijn rok dragen kwamen veruit altijd van Nederlanders. Zelfs de meerdere keren op reis in de Provence, als er lacherig gedaan werd kon ik al direct correct voorspellen dat het onze Noorderburen waren.

Grts,

Ludwigcw
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door WesleyN »

Je hoef je daarvoor niet te excuseren. Wij zeggen altijd dat we zo tolerant zijn. Maar dat herken ik niet in het gedrag. Maar het gedrag en de voorkeuren is en blijft per persoon verschillend. Je voelt gewoon vaak aan de persoon hoe tegenover mijn rok dragen denkt. In mei was ik in Gent. En op het ene terras werd ik op een prettige manier geholpen en op het andere terras leek het erop dat ze me wilde of durfde te helpen. Het gevoel was moeilijk te peilen. Ik had op een gegeven het idee: Ik ga ergens anders eten. Maar nog net op tijd kwam iemand bij me langs om me te helpen. Maar heel vaak maak ik in de horeca mee dat ze juist heel welwillend tegenover mij staan. Als je een rok draagt kunnen mensen juist heel vriendelijk tegen je zijn. Je staat in ieder geval onder de aandacht. Je wordt wel gezien.

Maar mensen a.u.b. gewoon jezelf blijven. Als je angst hebt, dat zien ze. En als je je gewoon laat zien wie je bent, dan word je vaak beter behandeld, dan als je gewoon een broek aan hebt. Je stelt je immers kwetsbaar en eerlijk op. En dat bewonderen mensen vaak van je.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door rokwens »

Ja, soms opent de rok ook deuren. Een 6-tal jaren geleden was ik in Diest bij een zaak voor constructiemateriaal. Ik kreeg daar een stukje van mijn bestelling gratis omdat ik een rok droeg. .... En het valt ook voor dat men me vraagt of de rok goed past en dat ze zo nodig een andere maat willen halen. Maar als je een winkeljuf vraagt om wat mogelijkheden te tonen, dan komen ze inderdaad nogal snel aandraven met typisch vrouwelijke detailleringen, vooral bij schoenen. En dit terwijl ze volle rekken hebben met vrouwenschoenen waarvan je zou zweren dat het herenschoeisel is.
Vraagje: kan je in Nederland gemakkelijk maat 42 vinden bij de damesafdeling ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Ik beslis zelf of ik vrouwenkleding koop...

Bericht door WesleyN »

Niet overal. Bij H&M heb ik gewoon maat 41 gekocht. En die pas ik nog ook. Voor herenmaat kan ik weer maat 42 dragen. Dat voelt als net zo groot. Ik heb alleen (dames)veterboots van H&M. Misschien zullen andere schoenen mij niet passen met maat 41. Het is een kwestie van proberen. Maar soms lijkt het dat veel winkels tot maat 41 gaan. Ik heb daarin niet zoveel ervaring. Want ik heb aantal herenschoenen, die ik prima onder een rok vind staan. En ik zal het ook niet snel voor het supervrouwelijke schoeisel gaan. Meer in het sportieve of wat minder gendergevoelig ligt.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie