De mannenrok in de klassieke muziek

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door wimjansma »

Afbeelding
Die Götterdämmerung. Spreekt voor zichzelf.
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door Yvan »

Leuk, maar op gebied van muziek vind ik Wagner nogal "zwaar". Klassiek gaat mijn voorkeur naar Antonio Vivaldi, zo een beetje het "enfant terrible" van zijn tijd.
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door WesleyN »

Ik heb helemaal geen verstand van klassieke muziek. Het is iets van ver van mijn bed. Ik ben van de alternatieve rock muziek en indie muziek. Het is wel heel breed. Wat klassieke muziek betreft heb ik wel iets met minimal music, zoals Philip Glass en in mindere mate Wim Mertens. En natuurlijk kan ik wel naar klassieke muziek luisteren. Maar het geeft me geen diepgaande gevoel. Ik kan zeggen dat het mooi is. Maar mooi is voor mij niet genoeg. En het zal bij andere mensen heel veel gevoel geven. En dat is weer iets persoonlijks. Ik kan er niets mee. Helaas. In ieder geval vind ik Koyaanisqatsi heel interessant werk van Glass.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door Redhawkje »

WesleyN schreef: 18 okt 2017 22:10 Ik heb helemaal geen verstand van klassieke muziek. Het is iets van ver van mijn bed. Ik ben van de alternatieve rock muziek en indie muziek. Het is wel heel breed. Wat klassieke muziek betreft heb ik wel iets met minimal music, zoals Philip Glass en in mindere mate Wim Mertens. En natuurlijk kan ik wel naar klassieke muziek luisteren. Maar het geeft me geen diepgaande gevoel. Ik kan zeggen dat het mooi is. Maar mooi is voor mij niet genoeg. En het zal bij andere mensen heel veel gevoel geven. En dat is weer iets persoonlijks. Ik kan er niets mee. Helaas. In ieder geval vind ik Koyaanisqatsi heel interessant werk van Glass.
Hee een Koyaanisqatsi kenner. 8-) Ken je Powaqqatsi ook? Allebei erg indrukwekkend.

Over klassieke muziek: Tja, ik ben meer van de gitaren en classic rock. Toch iets klassiek dus :mrgreen:
Marica
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door WesleyN »

Ja die van Glass ken ik ook. En heb ook wel eens van Wim Mertens gehoord. Ik houd zowel van gitaarrock als elektronische muziek. Voor mij gaat het om gevoel.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door wimjansma »

Van Philip Glass heb ik natuurlijk zijn La Belle et la Bête, complete gefilmde opera-uitvoering in het frans op een zwart-wit video uit Luxemburg. Engels ondertiteld. Koyianisquatsi is voor zover ik weet alleen in een audioversie beschikbaar. Beide zijn heel eigenzinnige muziekwerken, je moet er wel even aan wennen, zoals trouwens met alle genres muziek. Beter gezegd: je moet er voor open staan. Ook voor moderne composities van Nederlandse en Vlaamse componisten. Het verschil tussen klassieke muziek en alternatieve rock is in de tweede helft van de twintigste eeuw behoorlijk gekrompen.

Maar...eh, om terug te komen op Wagner. Moet je ook aan willen wennen. Zijn laatste werk, Parsifal is muziek die rechtstreeks uit de hemel komt, ongelooflijk, tenminste, als je er voor open staat. In de stadsschouwburg van Arnhem met het Gelders Orkest heb ik er zo'n 15 jaar geleden ruim 3 1/2 uur bij weg kunnen dromen. Vreselijke enscenering op het toneel, maar met de ogen dicht, hoor je alleen die schitterende hoge violen en die kloeke klanken van het koper in trage golven uit de orkestbak komen. Muziek verveelt nooit.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door Redhawkje »

Muziek verveeld inderdaad nooit. Ook rokjes dragen niet trouwens. :D
Marica
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: De mannenrok in de klassieke muziek

Bericht door wimjansma »

Beiden zijn inderdaad absoluut onmisbaar
Plaats reactie