Mannen droegen roze kleding en kousen.

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door WesleyN »

Ik stuitte op deze site. We hadden het vanochtend over dat roze/rood (strijd) mannenkleuren waren en blauw (maagd) een vrouwenkleur. Maar er wordt nog meer verteld. Maar dat wisten wij allang. Dat mannen hoge hakken droegen en maillots droegen. En dat soort dingen. En een jurk draagt natuurlijk makkelijker dan een broek.

https://historianet.nl/cultuur/mannen-d ... -en-kousen
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door beachlion »

En daar gaan we weer.

Op de website wordt gerefereerd aan de ENIAC als zijnde de eerste electronische computer ter wereld. Dat is een wijd verbreid misverstand. In 1943 in Groot Brittanië werd de eerste electronische computer Colossus in gebruik genomen om de Duitse geheime berichten te ontcijferen.

ENIAC was zelfs geeneens een "echte" computer want het had geen ingebouwd programma. Het was eerder een snelle rekenmachines want de instructies werden met schakelaars ingesteld.

De eerste computer volgens de geldende normen was zelfs nog ouder. Een Duitser, professor Zuse, had vlak voor de oorlog al een electro=mechanische computer ontworpen. Het werkte met telefoonrelais maar functioneerde als een ,zij het beperkte, computer.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door Jos »

beachlion schreef: 09 jun 2020 18:55 En daar gaan we weer.

Op de website wordt gerefereerd aan de ENIAC als zijnde de eerste electronische computer ter wereld. Dat is een wijd verbreid misverstand. In 1943 in Groot Brittanië werd de eerste electronische computer Colossus in gebruik genomen om de Duitse geheime berichten te ontcijferen.

ENIAC was zelfs geeneens een "echte" computer want het had geen ingebouwd programma. Het was eerder een snelle rekenmachines want de instructies werden met schakelaars ingesteld.

De eerste computer volgens de geldende normen was zelfs nog ouder. Een Duitser, professor Zuse, had vlak voor de oorlog al een electro=mechanische computer ontworpen. Het werkte met telefoonrelais maar functioneerde als een ,zij het beperkte, computer.
op zich ook logisch.
als de Duitsers geen onontcijferbare code hadden, die in feite door een soort computer gemaakt was, hoefden de geallieerden geen ENIAC te bedenken om hem te ontcijferen.
De film die hierover gemaakt is, vond ik trouwens geweldig. Hier heette het apparaat Enigma
https://www.youtube.com/watch?v=nuPZUUED5uk

Sorry, ik vergeet waar het eigenlijk over gaat :o
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door beachlion »

De ENIAC was oorspronkelijk ontworpen om geschutstabellen te maken. Met wat uitbreidingen kon het ook op andere gebieden gebruikt worden.

Wat in het stukje film getoond werd was genoemd een bombe. Dat werd gebruikt om de codes van de Enigma te ontcijferen. Van het weinige dat ik van het stukje film heb gezien kan ik wel concluderen dat het misschien is gebaseerd op feiten maar hogelijk gedramatiseerd is in typische Hollywood stijl.

De Colosus computer werd gebruikt om een meer geavanceerde Duitse machine te ontcijferen, de Lorenz SZ40 en SZ42 die door de Engelsen Tunny werd gedoopt. Die Lorenz machine had twaalf code wielen in plaats van de drie of vier van de Enigma.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door WesleyN »

De ENIAC had ik niet eens zo gelezen. Dat stond in één van mijn oude studieboeken. Ik heb een informaticastudie gevolgd eind jaren 80/begin 90. Ik heb in 1990 al kennisgemaakt met internet. Het is in die tijd echt iets nieuws voor particulieren. Het stelde in mijn ogen helemaal niets voor en ik vond het ook helemaal niet interessant. Wat moet je ermee? Tekstberichten op een zwart scherm invoeren, we zaten vlakbij de Erasmus-universiteit... en konden met de universiteit communiceren... Maar dan moest daar wel op dat moment iemand achter de computer zitten. En dat was op dat moment niet het geval. Dus je voerde een tekst in. En je kreeg helemaal geen reactie.

Ik ben eigenlijk de ICT in gerold. Kreeg op de HAVO als proef Informatica. En pas 4 jaar later begon ik geïnteresseerd te raken met het schrijven van codes. En twee jaar later ben ik aan de studie begonnen. Dus daar kreeg je ook een beetje technische kennis en natuurlijk de geschiedenis van hoe de computer is ontstaan en dergelijke. De laatste 37 jaar heb ik het dus op de voet gevolgd. Maar die geschiedenis over computers kennen jullie beter dan ik, zie ik.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Mannen droegen roze kleding en kousen.

Bericht door beachlion »

WW2 heeft m'n warme belangstelling, ik denk ook omdat ik de na-oorlogse wederopbouw bewust heb meegemaakt. Toen in 1974 de eerste boeken over o.a. de Enigma uitkwamen na al die tijd angstvallig geheim gehouden te zijn heb ik me ook daarin verdiept. Ik heb er aardig wat boeken over. Ik heb een redelijk idee over wat er aan te pas kwam bij het ontcijferen van de Duitse maar ook Italiaanse en Japanse berichten maar de rekenkundige details gaan me ver boven de pet.
Plaats reactie