cishet

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

cishet

Bericht door rokwens »

https://voorbijzijenhij.nl/queering-de-cishet/

Wellicht interessant om eens te lezen
( Geen idee of het al lang op internet staat )
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: cishet

Bericht door Redhawkje »

rokwens schreef: 01 sep 2020 22:38 https://voorbijzijenhij.nl/queering-de-cishet/

Wellicht interessant om eens te lezen
( Geen idee of het al lang op internet staat )
Gepubliseerd op 6 mei 2020 dacht ik zo te lezen, maar het woord cishet was nieuw voor mij. Maar goede zaak om de man aan de rok te krijgen. Ik mag dat graag zien. En dat hoeft helemaal niet vrouwelijk te zijn, zeg ik uit eigen ervaring :lol:
Marica
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: cishet

Bericht door Redhawkje »

Ik heb de vertaling op SkirtCafè.org gezet.
Marica
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: cishet

Bericht door WesleyN »

Best wel herkenbaar. Eerst zelfacceptatie en vervolgens de wijde wereld in en hopend dat de reacties meevallen.

Mijn eerste idee zo min mogelijke reacties. Maar de eerste keer kreeg ik eigenlijk direct een reactie. Een meisje zei van "Ha, ha, ha een jongen in een rokske". En toen was ook de plankenkoorts meteen verdwenen. En toen even later een vrouw vroeg of ze onder mijn rok mocht voelen of ik een onderbroek aan had, toen vond ik het stiekem wel heel leuk allemaal. Toch wel leuk die aandacht. :D En haar vriend op een afstand kijken. Hij vond die situatie juist niet helemaal leuk. Later kwam hij op mijn af om te vertellen wat hij er van vond. En ik verstond hem niet direct. Dus ik antwoordde op z'n Rotterdams: "Wat zeg je?" Dat klonk blijkbaar heel intimiderend. Want hij schrok heel erg en liep weer snel weg. Dat was mijn eerste ervaring dus. En tevoorschijn komen in een rok is dan echt super eng.

Het was wel een hele opgave om in een rok gelijk het diepe in te springen. Nu weet bijna iedereen van mijn rok dragen.

Mooi verhaal overigens. Zo is het wel. Een man moet man zijn en een vrouw, vrouw... Lekker kortzichtig.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: cishet

Bericht door Redhawkje »

WesleyN schreef: 03 sep 2020 21:04 Best wel herkenbaar. Eerst zelfacceptatie en vervolgens de wijde wereld in en hopend dat de reacties meevallen.

Mijn eerste idee zo min mogelijke reacties. Maar de eerste keer kreeg ik eigenlijk direct een reactie. Een meisje zei van "Ha, ha, ha een jongen in een rokske". En toen was ook de plankenkoorts meteen verdwenen. En toen even later een vrouw vroeg of ze onder mijn rok mocht voelen of ik een onderbroek aan had, toen vond ik het stiekem wel heel leuk allemaal. Toch wel leuk die aandacht. :D En haar vriend op een afstand kijken. Hij vond die situatie juist niet helemaal leuk. Later kwam hij op mijn af om te vertellen wat hij er van vond. En ik verstond hem niet direct. Dus ik antwoordde op z'n Rotterdams: "Wat zeg je?" Dat klonk blijkbaar heel intimiderend. Want hij schrok heel erg en liep weer snel weg. Dat was mijn eerste ervaring dus. En tevoorschijn komen in een rok is dan echt super eng.

Het was wel een hele opgave om in een rok gelijk het diepe in te springen. Nu weet bijna iedereen van mijn rok dragen.

Mooi verhaal overigens. Zo is het wel. Een man moet man zijn en een vrouw, vrouw... Lekker kortzichtig.
Kortzichtig? Juist niet. Er wordt juist gezegd dat de hetero man erg achter loopt en het minst vrij is in zijn kledingkeuze, waar de hetero vrouw allang de vrijheid heeft om te dragen wat zij wil. Dus heteroman, grijp je kans en laat een beetje queerzijn toe in je leven is eigenlijk wat het verhaal zegt.
Marica
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: cishet

Bericht door WesleyN »

Dat kortzichtige heeft niets met het verhaal op internet te maken, maar: "Een man moet man zijn en een vrouw, een vrouw... Lekker kortzichtig." Ik heb moeite met het idee dat je je steeds moet bewijzen en met de gedachte: "Kijk mij eens man zijn!" met: "Zie je dat?" in de gedachte van de man, die echte man wil zijn. Ik heb al zo vaak uit een mond van een man gehoord. "Ik ben een man, dus..." En dat vind ik een kwestie jammer voor je... Ik vind het zo zielig voor die man die zich zo onzeker voelt en zich wilt bewijzen, dat hij een echte man is.

Ik vind het vooral belangrijk dat je je ware ik laat zien, zonder dat te bewijzen overigens... dan ben je over het algemeen op z'n leukst.

Ja als heteroman moet je teveel aan allerlei voorwaarden voldoen om voor vol te worden gezien. Ik ben de laatste jaren achter gekomen, dat ik in een rok net zo serieus word behandeld en net zo respectvol dan als ik in een broek rondloop. Niet door iedereen natuurlijk. Maar als ik een broek aanheb word ik ook niet altijd met respect behandeld. Maar niet iedereen vind je aardig. En ik ben nogal eigenwijs, dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.

Het verhaal van internet, vond ik heel herkenbaar en ik kon mij daar wel in vinden.

Dit bedoel ik met kortzichtig: https://www.hln.be/nina/style/nee-manne ... ~aa2fa6c8/

"Hersenspoelen is dus moeilijker dan de zogenaamde experten hadden verwacht. Goed zo. Het gezond verstand is nog springlevend!"
of
"Ja alsof de mannen van nu al niet genoeg op vrouwen lijken"
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie