Boekhouder te kleurig voor baan

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Boekhouder te kleurig voor baan

Bericht door RokSterNL »

In het AD Haagsche Courant van 7 september 2007 stond het volgende artikel.
Door PATRICK ROUW

Indonesische kledij maakt Utrechter te uniek voor Unique.

Hij is misschien wel de flamboyantste boekhouder van het land. Voor hem geen grijze pakke. Nee, hij draagt kleurrijke Indonesche kledij. Uit overtuiging, en óók op zijn werk. het was nooit een probleem. Totdat hij bij uitzendbureau Unique aanklopte, zegt de Utrechter Pierre Corneille.
Volgens de werkzoekende boekhouder wil het uitzendbureau hem niet in contact brengen met potentiële werkgevers. Reden: zijn 'authentieke' Indonesische kleding.
Ze hebben aangegeven dat ze op basis van die kledij niet voor mij willen en kunnen bemiddelen. Bovendien hebben ze er in het dossier een aantekening over gemaakt. Daarmee gaan ze te ver. De enige norm moet zijn dat mijn kleding schoon, hygiënisch en niet aanstootgevend is.
Eerdere werkgever maakten volgens Corneille nooit bezwaar over zijn kleding, die hij sinds 2000 uit overtuiging draagt. Mijn kleding is onderdeel van mijn Indonesische identiteit. Die kan en wil ik niet afleggen. Bovendien hoef ik als boekhouder niet de boer op. Ik werk achter de schermen en hoef nooit klanten te zien. In eerdere functies werd mijn kleding gewoon geaccepteerd. Bij andere uitzendbureaus zijn er ook weleen vragen over mijn kleding, maar als ik het uitleg wordt daar geen punt van gemaakt. Blijkbaar ben ik te uniek voor Unique.
Corneille diende een klacht in bij de Commissie Gelijke Behandeling. De CGB behandelde de afgelopen jaren veel zaken van burgers die zich gediscrimineerd voelden bij het dragen van hun kleding. Maar in alle gevallen hadden die kledingstukken een religieuze achtergrond: burka's, hoofddoeken, en djellaba's van moslims en lange rokken van orthodox-christelijke vrouwen. Wat dat betreft is de zaak van Pierre Corneille uniek, zegt CGB woordvoerder Marcel Scholten. De Commissie onderzoekt nu of zijn klacht gelinkt kan worden met één van de twaalf criteria die wij gebruiken om te beoordelen of er sprake is van discriminatie. Dat zal in dit geval discriminatie op basis van ras of nationaliteit moeten zijn.
Op het Hoofdkantoor van uitzendbureau Unique zeggen ze de zaak te 'betreuren'. Directeur Michel de Lassacquère: We hebben nooit de bedoeling gehad Corneille te kwetsen. We hebben verschillende vacatures met hem besproken, maar we hebben hem er ook op gewezen dat in sommige bedrijven kledingvoorschriften gelden. Piercings, korte rokjes of blote buiken worden niet overal op prijs gesteld. Die woorden maken Corneille nog bozer. Hoe durft hij mijn kleding te vergelijken met piercings of minirokjes ! Mijn kleding is onderdeel van een hoogwaardige cultuur !
Ze mogen vragen over mijn kleding stellen, maar het niet als drempel opwerpen. Dat is wat hier gebeurt.
Peter v

Re: Boekhouder te kleurig voor baan

Bericht door Peter v »

Zo zie je, er zijn nog altijd domme mensen in bepalende posities.
Ja, unique mensen daar bij uniquue. :shock: :roll:
Wel dom hoor. :evil:
Maar hij is natuurlijk niet de enige die werkgerelateerd problemen heeft met rok en of rok achtige kleding....
En ook panty dragers hebben problemen. :shock: ( zie andere forums)
En je kunt het bevechten, maar naar dat bedrijf hoef je in ieder geval niet meer naar toe.

Ook een agenda punt. 8-) :P

Vr. gr.
Peter v.
Plaats reactie