Der antiman uit breslau

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
karel
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 feb 2011 14:08

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door karel »

Viqueen schreef:
karel schreef: Narcisme (de drang zichzelf mooi te maken bij een man, en de neiging daarvan te genieten) werd lang gezien als zeer moeilijk te genezen, en ik ben bang dat het waar is. .
Waarom je dit erbij haalt is mij een raadsel...
Nou, ik haal dat erbij omdat ik het gevoel heb dat Narcisme een beetje (beetje veel?) lijkt op wat wij hebben... Ik zocht de definitie even op op Wikipedia:
>>>>> quote
Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag die wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.

De term narcisme werd voor het eerst gebruikt door Sigmund Freud. Hij noemde het verschijnsel naar de figuur Narcissus uit de Griekse mythologie. Narcissus wees volgens het verhaal alle romantische avances af en werd als straf verliefd op zijn eigen spiegelbeeld.

Op het eerste gezicht heeft een narcist een zeer sterk gevoel van eigenwaarde en straalt zelfvertrouwen uit. Vreemd genoeg is echter het tegendeel het geval. Narcisten hebben, meestal onderbewust, juist weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen. Dit wordt in het Engels wel de narcissistic paradox genoemd. Om zich te beschermen tegen kritiek heeft een narcist niet veel aandacht voor de mening of de gevoelens van anderen en zo vaak een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Een narcistische persoonlijkheid kan zodoende een bezwaar vormen bij de uitoefening van bepaalde functies waarbij anderen dienen te worden beoordeeld.

Eigenlijk heeft ieder mens wel eens een licht narcistische inslag, maar als iemands gedrag er te sterk door bepaald wordt kunnen er problemen met de omgeving ontstaan. Dan kan er sprake zijn van een psychische aandoening, bijvoorbeeld een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
<<<< unquote

Het is zo hier en daar een beetje pijnlijk misschien, maar ik vond het eigenlijk vrij aardig passen.
Maar als je het daarmee niet eens bent, kun je het inderdaad weglaten, het is niet de essentie van wat ik wilde zeggen.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door treintje »

Narcistische personen zijn, kort gezegd, overtuigd van de eigen superioriteit en vinden zichzelf het belangrijkste. Narcisten zijn dan ook niet ontvankelijk voor kritiek van anderen en zijn doorgaans nogal egoïstisch.
Ja, daar zit inderdaad wel iets herkenbaars in.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Willi:
Mik:
Jij hoeft dat niet te willen. Het ging er hier over, hoe ik mezelf wilde zien.

Jawel, en plaatst en passant zij die dat niet willen in het hokje ‘losers in vrouwenkleren’.
Fraai is dat!
Nee, hoor. De meeste mannen in rok zitten in de kast en komen daar amper uit. Ze hebben goeie banen, mooie huizen, leuke vrouwen, kinderen en een prima leven. De eventuele problemen komen pas als dat rokken uit de hand loopt of als ze tenslotte naar buiten gaan.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Willy:
Ja Mik, wat is ’t nou. Een showgirl (als vrouw verklede homo) of een stripfiguur als Superwoman (in een boekje).
Showgirls spelen met hun uiterlijk, schat, en één van die mogelijke outfits is Supergirl.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Karel, ik heb bewondering voor wat je hier opschrijft. Ik herken er ook veel van. Ongeveer een jaar geleden heb ik ook een soortgelijke ontboezeming gedaan. En sindsdien ben ik aan het proberen om de draai te maken. Echt moeilijk is dat niet, maar je moet wel heel consequent zijn en doorzetten. Het is een kwestie van lange adem.
Precies!
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Karel:
mijn vrouw zei dat niet beschuldigend of boos; het was eerder wanhopig. Ik geloof dat ze ook wel snapte dat ze het misschien niet zo zou moeten voelen, maar het was nou eenmaal zo. Ze loog niet, het was haar gevoel. Het was gewoon moeilijk voor haar om mij min of meer gelukkig te zien zijn, met een rok. Misschien was het voor haar wel erger dan als ik vreemdgegaan was. Ze voelde zich rechts ingehaald door een stuk textiel. En ze ervoer dat als een vernedering.
Ik denk dat je vrouw het helemaal goed voelde. Dat is precies zoals het is. En met de schuldvraag kom je hier niet verder. Je hebt samen een probleem en als je verstandig bent, probeer je alle twee al het mogelijke te doen om het op te lossen.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Karel:
Narcissus wees volgens het verhaal alle romantische avances af en werd als straf verliefd op zijn eigen spiegelbeeld.
Ja, het lijkt erop, maar het is het net niet helemaal.

Wij worden verliefd op onszelf in rok en wijzen vervolgens alle romantische avances van anderen af. Dus precies andersom.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Willi:
Een (gehuwde) vrouw ziet een rok dus als het alternatief of surrogaat voor zichzelf als vriendin of echtgenote.
Mensen, dat is toch volslagen idioot!!! Hoe in godsnaam, komt ze daarbij!

En als dat al zo zou zijn (hetgeen ik ten zeerste betwijfel), dan moet ze ‘ns diep gaan nadenken over haar instelling en waarde als (huwelijks)partner, want die is dan kennelijk zeer bedenkelijk.
Je bent iets te heftig, beste kerel. En je snapt het probleem iets te goed.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door willi »

Narcisme? Natuurlijk was ’t een ouwehoerende zak die het schreef, maar hij beweerde dat alle vrouwen iets narcistisch in zich hebben. En dan temper ik zijn woorden nog.

Mik:
Nee, hoor. De meeste mannen in rok zitten in de kast en komen daar amper uit. Ze hebben goeie banen, mooie huizen, leuke vrouwen, kinderen en een prima leven. De eventuele problemen komen pas als dat rokken uit de hand loopt of als ze tenslotte naar buiten gaan.


En dan zijn het ‘losers in vrouwenkleren’. Ik vind dit nogal erg kort door de bocht Mik.
Je durft nogal wat te beweren!

Showgirls spelen met hun uiterlijk, schat, en één van die mogelijke outfits is Supergirl.


Sorry Mik, maar ik vind dit hele verhaal vrij kinderlijk (zo niet kinderachtig) klinken. Een beetje Barbie-achtig.

Je bent iets te heftig, beste kerel. En je snapt het probleem iets te goed.

Nu moet ik gaan oppassen!
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Der antiman uit breslau

Bericht door mikvanes »

Willi, ik ga hier mee stoppen. Ik vind dat de discussies tegenwoordig voortdurend ontsporen of dreigen te ontsporen.

No hard feelings en ik zou het leuk vinden je nog eens in levende lijve te ontmoeten, maar hier op het forum loopt het tussen ons de laatste tijd iets te vaak uit de hand. Ik heb wel een donkerbruin vermoeden. Sterkte, kerel.
Plaats reactie