kleding op het werk

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Dit kwam ik bij toeval tegen via Google op het internet.

Klik hiervoor op de onderstaande link.

Mijns inziens komt dit toch tegenstrijdig over, of zie ik het nu verkeerd ?

Geef je reactie eens na het artikel gelezen te hebben.

http://mikstravestienotities.blogspot.c ... k-mim.html
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: kleding op het werk

Bericht door Wiha »

Het is geschreven door de mikvanes die ook lid is van dit forum. Op een gegeven moment schrijft hij op die site:
Later op de avond werd ik hartelijk begroet door één van de twee mannen-in-rok die de afdeling Groningen inmiddels rijk is.
Die 'één van de twee mannen' is Fries_rokje (lid van dit forum) en de 2e van de twee mannen ben ik. Fries_rokje en ik gaan daar vaak heen omdat dit één van de weinige keren is dat we ergens anders dan thuis, man in rok kunnen zijn. Compleet gekleed daarheen doen we allang niet meer. We zijn daar nu man in rok.

Wel grappig dat je dit tegen kwam.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Ja zeker. Bij toeval kwam ik het tegen, omdat ik naar iets anders op zoek was. Ik dacht die naam ken ik van ons forum.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
john
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: kleding op het werk

Bericht door john »

Ik vind de discussie op deze pagina's eigenlijk wel heel byzonder.
Zelf werk ik in wat genoemd wordt de "zakelijke dienstverlening". Je hebt dan relatief vaak kontakt met klanten.
Op het werk ga ik dan ook normaal met pantalon, overhemd en colbert gekleed.

Jongelui lopen veel vaker in 3/4-broeken en T-shirts, en dat wordt ook wel geaccepteerd. Deze jongens (en meiden) werken als werkvoorbereider en tekenaar.
Van mensen van mijn generatie (40-ers) wordt overigens wel verwacht, dat zij er min of meer representatief bij lopen.

Een rok dragen als man op kantoor? Ik weet niet of dat zou kunnen, maar als het een goed geklede combinatie zou zijn, zoals ik onlangs ook op You-tube heb gezien (een Frans modeprogramma), zou het m.i. best kunnen. Ik was alleen niet zo gecharmeerd van de dikke panties die de heren droegen.

Frapant is overigens dat op grote feesten , mijn Schotse collega's (die ik echt niet allemaal ken) juist "in kilt, casual" verschijnen. Dus gewoon een kilt met een sweater of zo.
Misschien moest ik dat ook maar eens proberen.

Overigens wordt van onze dames ook verwacht dat zij zich representatief blijven kleden. Dus een strandjurkje of minirok is "not-done". Voor iedereen geldt dat tattoo's en piercings met mate (en onopvallend) moeten zijn.
Dat is overigens in Engeland en Schotland nog heel wat strenger, dan bij ons.

John
Peter v

Re: kleding op het werk

Bericht door Peter v »

Het is zeker een interessante stuk keurig geschreven. Ik zou er wel wat aan willen toevoegen. Mensen zouden zich moeten kleden hoe zij er prettig bij voelen. Dat wordt door vele invloeden van buiten af veelal enorm geremd. Enkele van ons echter staan daar boven, en gaan ervoor. Per man is zijn behoefte en uitmonstering verschillend. Of het en mini is, een mannelijk rok of een vrouwelijk outfit, wij blijven mannen, maar dan wel gekleed op een manier die ONS aanstaat. Die beslissing, die keuze is niet altijd zonder gevolgen. Naarmate je stand vaster daar aan houdt, hoe meer het zou kunnen botsen met de conventies van het gevestigde orde, met name werkgevers. Elders in het sociale leven / dagelijkse leven levert het geen noemenswaardige problemen op.

Dat ondervind ik nu zelf, daar ik voor een nogal vrouwelijk stijl van aankleding heb gekozen, waar ik mij uitstekend bij voel, zonder ook maar enigszins een vrouw te voelen. Ik ben werkloos, werkzoekend en het is voor mij erg moeilijk om aan de ene kant practisch, nuchter en realistisch te zijn, ( waar door anderen op aan gestuurd wordt ) terwijl ik niet voor niets zo rond loop, het een zeer belangrijke deel van mij is geworden en ik het mij niet laat afnemen door anderen. Dat is dus een conflict situatie ( voor mij innerlijk gevoelens) die begrijpelijker wijze velen niet aan willen, dus buigen ze voor de wil van anderen, en gaan gekleed zoals anderen dat voorschrijven, met name naar het werk. Werk, een baan hebben is heel belangrijk, van levensbelang soms, maar is niet zalig makend. Voor jezelf opkomen, staan voor datgene waar je in gelooft, met name jezelf, en in dit respect, gerokt in welke hoedanigheid ook.

Wat wel staat als een huis, mannen KUNNEN KUNNEN rokken dragen vrijwel waar en wanneer zij dat willen. Bepaalde arbeid / werk situaties ( veiligheid, bescherming etc ) uitgesloten. En dat kan alleen niet wanneer zij ZELF aan de wensen / dreigingen / opdrachten van anderen toe geven, voor welke reden dan ook. Dus dat ligt geheel aan hun zelf. Het "niet mogen" is alleen van diegene die de baas is over jou. Dat baas zijn over jou is vaak een eigen keuze aan wie jij je aan onderwerpt. Dat kan je werkgever zijn, of heel nabij je vrouw. Niets wat wij doen is zonder gevolgen, ook het rok dragen niet.

Wat betreft het leven buiten werktijden is er absoluut geen reden om niet je te kleden zoals je dat aanvoelt. Mannen kunnen zich kleden zoals ze dat willen. Die nuances hebben namen gekregen, maar er komen nieuwe nuances bij, die nog geen namen hebben. Zoals mannen die zich als man voelen maar vrouwelijk gekleed zijn, en zich beslist geen travestiet voelen, al heeft de omgeving, door niet beter weten al snel het naam van travestiet voor in de mond.

Het niet kunnen dragen van rokken is een totaal foutieve uitspraak. Het wordt vaak zo uitgesproken, maar dat is taal technisch totaal fout. Het kan, en dan ook bijna overal. Dat niet iedereen er mee akkoord is zal ook wel bekend zijn. Het is dan aan jou om te bepalen aan wie jij je onderwerpt ov boven staat. Durf niet met alle winden mee te waaien, durf een individu te zijn. Een leven zonder gevolgen bestaat niet, dus waarom zou je ook niet voor het rok dragen gaan? En voor diegene die weinig lef heeft, of andere keuzes maakt waardoor hij niet rokken gaat dragen in het openbaar, dat is ( hopelijk ) dan JOU eigen keuze, en daar hoef je echt niet voor te schamen. Geef in ieder geval niet de ander de schuld van. Heb je geen medewerking van je partner, en ga je daar me akkoord, dan is dat zo, dat is dan jou BESLISSING. Maar nog altijd KAN je rokken dragen in het openbaar.

Zij die de stukken van deze en andere rokken forums volgen zullen dat dan ook in gaan zien.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kleding op het werk

Bericht door mikvanes »

Niemand op dit forum is het tot nu toe eens met mijn reactie. Dat is niet erg. Wat ik heel positief vind, is dat iedereen toch keurig blijft ondanks dat verschil van inzicht. Bedankt!

Het punt waar het mij om gaat, is: waarom kleed je je op een bepaalde manier? Wat hoop je daarmee te bereiken?

Bij travestie kleed je je normaal om een fijn gevoel bij jezelf op te wekken. Ook mannen in rok noemen dat vaak als punt om een rok te dragen. Het voelt lekkerder. Het is een fijn gevoel. Het is een uiting van je persoonlijkheid. Het is een stukje vrijheid.

Dat wijkt af van wat gewone mannen en vrouwen meestal doen. Die proberen zich bij voorkeur aangepast aan de groep te kleden. Mannen proberen betrouwbaar en flink over te komen. Vrouwen verzorgd en leuk.

Als ik naar mijn werk ga, probeer ik zo goed mogelijk mijn werk te doen. Ik ga er niet naar toe om me fijn te voelen, maar om mijn geld te verdienen. Ik probeer mijn kleding dan zo te kiezen dat ik niet uit de toon val bij mijn collega's en een prettige/normale indruk maak op onze 'klanten'. Dat hoort bij je werk en daar word ik voor betaald.

Op een soortgelijke manier zal ik als ik met mijn vrouw uitga, kleren kiezen waar zij zich prettig bij voelt. Als ze naast me loopt, moet ze het idee hebben dat ze naast een man loopt die de moeite waard is. Op dezelfde manier vind ik het ook prettig als zij er verzorgd en goed uitziet.

In de praktijk betekent dat dus dat ik bijna altijd mijn kleding probeer aan te passen aan de sociale situatie. Een interessant geval ontstaat nu als ik naar een T&T bijeenkomst ga. Meestal heb ik dan eigenlijk geen zin meer om me te verkleden, maar je kunt daar met goed fatsoen ook niet steeds als man komen. Volledige travestie vind ik wel erg veel werk en dan wordt het dus iets van dameskleding. Maar ook dan blijft de bedoeling er als man in dameskleding goed uit te zien. Dat klinkt wat onmogelijk, maar op een of andere manier lukt dat vaak toch. Ook naar andere transgender-bijeenkomsten probeer ik me als man-in-(mini)rok te kleden.

Bij winkelen heb je als man wat meer vrijheid, vind ik. Maar ook dan probeer ik er toch in de eerste plaats leuk en goed uit te zien. Als het een keer wat minder geslaagd was, dan krijg je dat echt snel genoeg te merken.

Mijn ervaringen zijn dat directe discriminatie (uitlachen, schelden, weigeren, geweld) in mijn geval heel erg meevalt. Indirecte discriminatie (er wordt over je gekletst en mensen vormen zich daardoor een bepaald beeld van je) vind ik op de langere termijn wel een probleem.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Geeft ook niet dat ieder een ander inzicht heeft. Maar hoe dacht je dat de dames ooit aan de broek zijn geraakt ? Door hem ook gewoon te dragen en er voor te gaan ondanks de scheve gezichten van andere mensen, die er zeker ook zijn geweest.

Zoals ik dus uit jou verhaal opmaak draag je in het dagelijkse leven buiten je werk als man ook geen rokken, alleen als je naar de T&T gaat. Dan vraag ik mij stellig af, wat dan jou beweegredenen zijn om van een site lid te worden die juist voor de totale integratie in de samenleving van de rok voor de man staat. Dat is nu juist waar wij voor strijden dat het ook een gewoon verschijnsel wordt om als man in het openbaar in een rok te lopen, en niet alleen maar bij dit soort gelegenheden. Onder de noemer van travestie willen wij niet geplaatst worden. Dacht je nu echt dat al die vrouwen die vroeger met het dragen van een broek zich ook aangepast hebben aan hun man ? Ik denk het niet, ook zij vonden het kleding wat hun voordeel gaf en prettig zat en zit. Mag een man dat dan niet hebben ? Ik vind dat een even zo goed recht wat wij mogen hebben. Dat zou anders betekenen dat de dames alles maar dan ook alles zich mogen toe eigenen, ook uit de mannengarderobe, en wij het nakijken moeten blijven houden. Nee, dan heb je het verkeerd. Ik kies ook voor kleding die ik prettig vind zitten, en dat dat nu nog geen algemeen verschijnsel is in het huidige straatbeeld, hoeft niet te betekenen dat wij kiekeboe moeten blijven spelen en ons verschuilen achter allerlei smoezen, om het zo maar niet te hoeven doen. Maar in wezen zegt ons innerlijk anders. Inderdaad er zijn voor een heleboel mannen obstakels. De twee grootste problemen zijn toch hun vrouw, en het werk. Nou als je nooit iets kenbaar maakt weet men ook niet van deze nieuwe trend. Maak reclame voor de rok voor de man en draag het zoveel mogelijk in het openbaar. En ja dat er werkgevers zijn die dat niet willen betekend nog niet dat we dan ons hoofd moeten laten hangen. Strijd door, eens komt het er in, al zullen wij dat misschien niet meer als mannen meemaken, maar hebben dan in ieder geval wel de weg voorbereid voor andere mannen die dan rokken dragen.

Groetjes van RokSterNL
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: kleding op het werk

Bericht door willi »

Een zware taak.

Welke argumenten moeten we nu nog aandragen om de ander te overtuigen van ons gelijk.
Je raakt er oververmoeid van elke keer weer opnieuw het hele verhaal over het dragen van rokken door mannen, te vertellen. En als je dan denkt steun te vinden bij gelijkgestemden op deze site, dan is er toch nog iemand die begrijpt, dat men problemen heeft met het dragen van een ¾ broek op zijn werk. ‘Zucht’.
Natuurlijk is de groepsuniformiteit er, in het bijzonder bij ons mannen, door de eeuwen heen flink ingeramd. Het uniform van de directeur, van de ambtenaar, van de verkoper, van de ober, van de zorgverlener, van de bouwvakker, van de kunstenaar, van de man......, van de vrouw.......?
De maatschappij heeft er kennelijk behoefte aan, mensen te herkennen aan, en in te delen naar hun (groeps)kleding. Het driedelige kostuum bijvoorbeeld, staat voor integriteit. ‘Hah, hah’. Het wordt hoogtijd om die kledingvoorschriften er uit te rammen!!!

Het tragische van dit verhaal is, dat ik het alleen nog maar gehad heb over het dragen van een ander soort broeken. Als goede argumenten hier al te kort schieten, hoe moet het dan met de ‘rok’ voor de man? Ik vrees dat er helaas nog een zeer lange weg is te gaan.

Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Helemaal met je eens. Zo denk ik er ook over. Alleen moeten we wel eensgezind achter de rok voor de man staan, en niet individueel, en ook ons niet door de samenleving laten regeren. Als je dus niet in het ene of het andere hokje geplaatst kunt worden, dan mankeert je wat. Kom nou, moeten we aan het vastgeroestte imago van de man vast blijven houden. Man in pak/broek/korte broek (wordt soms al een verhaal apart). Dames in rok/jurk/broek/bermuda (geen probleem)

Nee, het wordt tijd dat de wind eens voor ons mannen ook uit een andere richting gaat waaien. En dat kunnen we zelf ook een heel eind op weg helpen, maar niet door langs te zijlijn te blijven staan. Een goed voorbeeld is dit: Voetballers die op de spelersbank zitten, zijn wel voetballers, maar voetballers die niet het spel bepalen. En dat is dus ook met mannen die rokken dragen. Mannen die alleen maar rokken binnenshuis dragen zijn wel rokdragende mannen, maar bepalen niet het beeld op straat dat de mannen ook andere kleding willen dragen dan alleen maar die (korte)broek en eventueel dat hele pak inclusief stropdas. Willen we echt een kentering bewerkstelligen zullen we nogmaals eensgezind En Publique in het openbaar rokken moeten gaan dragen, en dan niet per individu, nee massa's mannen in een rok. Daarmee geven we pas een signaal af, dat er werkelijk iets moet gaan gebeuren in modeland voor de mannen.
Peter v

Re: kleding op het werk

Bericht door Peter v »

Zucht, zucht, ik lees steeds de rode draad van "aanpassen aan anderen".
Anderen bepalen LATEN hoe ZIJ willen ( slaafje) dat wij er VOOR HUN PLEZIER er uit zien. Kom nou.

WIJ bepalen per individu hoe het rok outfit eruitziet en anderen hebben het er maar mee te doen.

Het slaven mentaliteit in het openbaar, op het werk moet eindelijk opengebroken worden.

Hoe hebben de Gothics het voor elkaar gekregen, een heel eigen kleding, mode lijn op te bouwen, WINKEL SPECIAALZAKEN, enze gaan ook gewoon zo als zij er bij willen lopen. Zij hebben ook vast niet dat heilig verklaard maar nooit te verwezenlijken alom publieke acceptatie.

Sterker nog, het acceptatie is er al. Alleen voor diegene die niet sterk in hun schoenen staan vormt het ontbreken van een landelijke bericht "mannen in rokken zijn aanvaard" een gemakkelijke uitweg voor hun eigen twijfels, hun halfslachtige handelen. (niet dat ik iemand ergens van beschuldig)

Doen is de credo.

Wat het beleven bij het rok dragen betreft, wij praten hier niet over sensuele / sexuele beleven, maar wanneer iemand man of vrouw zich goed voelt, voor zijn of haar doen goed gekleed is, er comfortabel in voelt dan geloof ik dat ieder plezier er in heeft met wat hij dan aan heeft. Het een genoegen vindt, en als je dagelijks dat doet, wordt het minder bewust, maar het beleven blijft. Genieten van goed gekleed zijn IN YOU PERSOONLIJK BELEVEN, NIET VAN EEN ANDER, (dan in het nadeel).
Al mag het genoegen uiteraard blijken van anderen, in positieve zin.
Plaats reactie