NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door treintje »

Ik geloof inderdaad niet dat wij als voorvechters zo geconditioneerd zijn. Als er iemand is die dat niet is zouden wij het juist moeten zijn, lijkt me. Maar we zijn wel kritisch. En daar is volgens mij niets mis mee.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door mikvanes »

Ik weet niet precies wat jullie bedoelen met 'geconditioneerd'. Ik bedoel er alleen maar mee dat die reactie op zo'n foto op een of andere manier geleerd is, komt door de ervaringen die je gehad hebt.

In beginsel zijn er twee mogelijkheden om gedrag en dus ook reacties of foto's te verklaren. De eerste is dat het komt door de genen. De tweede is dat het aangeleerd is. Als je per ongeluk een hete kachel aanraakt, trek je je hand bliksemsnel terug. Dat is een reflex die ingebouwd is en wordt dus bepaald door je genen.

Stel nu dat je een voorkeur hebt voor blonde vrouwen. Het kan zijn dat je een ingebouwde voorkeur hebt voor blonde vrouwen. Het kan ook zijn dat je door kijken naar tv of door vrouwen in je omgeving een voorkeur gekregen hebt voor blond. Of misschien wel omdat je positieve gevoelens kreeg bij blond bier. In dit geval weet je dus niet zeker waar die voorkeur weg komt.

Nu krijg je bepaalde reacties op een man in jurk. Echt aantonen waar die reacties vandaan komen, is heel lastig. Maar in dit geval is het moeilijk voorstelbaar dat al die reacties ingebouwd zouden zijn. Dus dan lijkt het plausibel dat je die reacties op een of andere manier geleerd hebt.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door RokSterNL »

Het is inderdaad maar net waar je mee in aanraking bent gekomen, en dat kan je smaak bepalen maar zit inderdaad ook voor een deel in je genen.

Off Topic: Het is net als met muziek. Ik hield nooit van klassiek, totdat ik in 2002 bij een ziekenomroep de programmatechniek ging doen. Aanvraagjes kwamen binnen ook voor klassiek. Net als met andere soorten muziek heb je binnen die stijlen ook je voorkeur, dus ook bij klassiek. Vanaf dat moment hield ik ook van klassiek. Ik dacht altijd dat klassiek zo'n stoffig imago had. Zie je eigenlijk heb ik ook een vooroordeel gehad, dus het is een menselijke reactie. Dus ook als je als man een rok draagt kunnen mensen een vooroordeel hebben, dat ze denken dat je een travestiet bent.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door willi »

Ik weet niet precies wat jullie bedoelen met 'geconditioneerd'. Ik bedoel er alleen maar mee dat die reactie op zo'n foto op een of andere manier geleerd is, komt door de ervaringen die je gehad hebt.

Iets aanleren (conditioneren) kan ook toe zonder ‘eigen ervaringen’. ‘Het’ kan een kind gedurende de opvoeding als stelling/mening van ouders of verzorgers zijn bijgebracht. Dit gebeurt naar mijn bescheiden mening in zaken waar wij mee te maken hebben waarschijnlijk het meest.
Meisjes hebben rokjes aan.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:Stel nu dat je een voorkeur hebt voor blonde vrouwen. Het kan zijn dat je een ingebouwde voorkeur hebt voor blonde vrouwen. Het kan ook zijn dat je door kijken naar tv of door vrouwen in je omgeving een voorkeur gekregen hebt voor blond. Of misschien wel omdat je positieve gevoelens kreeg bij blond bier. In dit geval weet je dus niet zeker waar die voorkeur weg komt.

Nu krijg je bepaalde reacties op een man in jurk. Echt aantonen waar die reacties vandaan komen, is heel lastig. Maar in dit geval is het moeilijk voorstelbaar dat al die reacties ingebouwd zouden zijn. Dus dan lijkt het plausibel dat je die reacties op een of andere manier geleerd hebt.
Voorzetje dan maar?
Ik ben man en hetero, dus ik val op vrouwelijke rondingen. Jurkjes worden doorgaans door vrouwen gedragen en doen de vrouwelijke rondingen meestal erg goed uitkomen. Dat is ook logisch, daar wordt het jurkje ook op gemaakt. Deze man heeft het voorkomen van een heipaal, lang, dun en recht. Logisch dus dat ik het jurkje niet mooi vind vallen. Jurkjes horen rondingen te tonen.

P.S. Ik speel gitaar. Mijn gitaar is een Les Paul. Weet je waarom? Het is een gitaar met vrouwelijke rondingen. (en een zwaar rockgeluid natuurlijk) ;)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Ik ben man en hetero, dus ik val op vrouwelijke rondingen.
Ja, maar zo simpel is het niet in dit geval. Je bent man. Dus je zou denken dat die voorkeur is ingebouwd in je genen.

Maar we hebben ook homo's. En die vallen op mannen. En omdat je dan verminderde voortplantingskansen hebt, zouden die genen heel snel uit moeten sterven. Maar er zijn nog steeds homo's. Dus waar komen die dan vandaan?

Kennelijk is die genetische verklaring in dit geval dus onhoudbaar. Jij valt dus niet op vrouwelijke rondingen omdat je man bent, maar omdat je dat toevallig geleerd hebt.

En uit de leertheorie zijn er inderdaad experimenten bekend waarbij je bijvoorbeeld in 2 of 3 seconden een bepaalde volstrekt toevallige voorkeur aanleert. Dus dat kan inderdaad heel goed.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door jan »

@ Mik:
Er zijn nog steeds homo's. Waar komen die dan vandaan?

Uit de kast, Mik.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:Kennelijk is die genetische verklaring in dit geval dus onhoudbaar. Jij valt dus niet op vrouwelijke rondingen omdat je man bent, maar omdat je dat toevallig geleerd hebt.
Ik claim toch ook niet dat die voorkeur genetisch bepaald is? Daarom was het ook een voorzetje. Jij kopt hem in. ;)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door treintje »

jan reijman schreef:@ Mik:
Er zijn nog steeds homo's. Waar komen die dan vandaan?

Uit de kast, Mik.
Wie heeft ze daarin gestopt dan? ;)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: NOS Headlines - Mannen in jurken ?

Bericht door mikvanes »

Treintje:
Ik claim toch ook niet dat die voorkeur genetisch bepaald is? Daarom was het ook een voorzetje. Jij kopt hem in.
Je hebt gelijk. Dank je.
Plaats reactie