Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door RokSterNL »

Vanmiddag moest ik nog wat boodschappen doen.

Ik stond bezijden de kassa, omdat ik niet wist of de vrouw naast mij er al eerder stond. Toen de verkoopster/cassiere vroeg wie er aan de beurt was, gaf de vrouw naast mij als antwoord: 'Help die mevrouw maar eerst' Die mevrouw was ik dus. Ik gaf als antwoord: 'Ik ben een man, al draag ik een rok'. Zei antwoordde toen: 'Ja maar ik zag een rok, en kon dat dus ook niet weten'. Kan je nagaan hoe sommige mensen kijken. Gaan alleen maar af op een kledingstuk, en kijken niet verder naar de persoon. Overigen had ze wel een bril op. Ik dacht: 'Die moet nodig weer naar de oogarts toe, als ze niet ziet dat ik anatomisch en uiterlijk een man ben'. Daarna zei ik nog tegen een klant, ook een man, kan je nagaan hoe ze kijken, zeggen ze mevrouw tegen je. Hij antwoordde op een beetje denigrerende wijze : 'Ja dat heb je nu eenmaal als je rok draagt, maar dat wil je toch ook ?' Ik zei toen: 'Nee dat niet, ik vind trouwens die opmerking erg stom, moet je dit artikel maar eens lezen dan weet je waar het over gaat'. Hij heeft het niet bekeken. Toen zei hij: 'Je zal wel meer dit soort opmerkingen krijgen als je in een rok loopt'. Ik op mijn beurt antwoordde toen: 'Ik vind dat kortzichtig, maar ja zulk soort antwoorden kun van mensen zoals jij verwachten. Toen moest ik maar ophouden van hem. Ja kennelijk voelde 'meneer' zich door deze opmerking aangesproken. Toen ben ik weg gegaan. Voorlopig had ik hem wel even in de shit gedrukt.

Later vertelde ik het hele verhaal tegen mijn buurman die naast mij woont. Die zei: 'Lekker in de shit laten zakken'.

Ik voeg hierbij ook een foto toe wat ik aan had.
Bijlagen
DSC00008.JPG
Peter v

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door Peter v »

Ja mensen van wie het goed duidelijk is dat ze niet eens de moeite nemen om JOU als persoon te zien, domme mensen dus, laat hun inderdaad in de stront zakken. Al moet ik er wel bij zeggen, dat mannen in rokken inderdaad "opmerkingen kunnen verwachten" wat alleen aangeeft hoe asociaal die opmerking gevers zijn.
Normale fatsoenlijke mensen geven geen "opmerkingen".
(Opmerking zegt het al, betekent hier iets negatiefs)
Fatsoenlijke mensen, als ze wat zeggen, vragen of geven complimenten.

prima outfit.
Het outfit is ook nog heel gewoon, niets bijzonders, niet in de zin dat het echt uitnodigt er wat van te zeggen.
Wel leuk, zo nodig als mannelijk te beschrijven. Als je daar al moeilijk over gaat doen. :( :shock: :( :roll:
Gebruikersavatar
Natuurmens
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 feb 2008 08:32
Locatie: Berltsum Friesland

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door Natuurmens »

Als ex performer maakte ik veel gebruik van het menselijk fenomeen dat men eerst van buiten wordt beoordeeld op je kleding dus, dan pas als persoon. Zo kon ik verschillende figuren op toneel uitdragen.

Het is dus logies dat men je op je kleding, uiterlijk afgaan.
Als ik beroeps matig als performer naar jou uitstraling kijk heb je wel wat vrouwelijke uitstraling in je. Iedere man kan dit opwekken meestal als je niet goed in je vel zit. Dit is niet negatief bedoelt maar, ik geef je alleen een indruk vanuit mijn vakgebied als performer. Het komt denk ik door je kapsels en soms door de kleuren combinatie die je aan trekt, en als ik naar je houding van staan kijk soms sta je er soms in gezakt bij. Hoewel je ook best mannelijk kunt uitzien.

Ik heb in mijn theater opleiding geleerd. Even een stukje over beeldtaal. Zekerheid uitstraling is voor een man rechtop staan borst naar voren. Dat geeft mannelijke uitstraling. Een vrouw heeft een meer ronde vorm van voren door haar borsten is er een kromming, een beetje inzakking te zien. Dit even stukje uit me opleiding ik hoop dat hier meerdere mensen wat aan kunnen hebben. Dit wordt ook in verschillende cursussen geleerd.
Je kunt je in rok/kilt mannelijke kleden. Dan staat en zit het berengoed. Ik vind dat het forum de vrouwelijke richting is uitgaan, en kan me daarmee niet verenigen. Om deze reden heb ik besloten dit forum te verlaten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door RokSterNL »

Altijd fijn om te horen. Alhoewel ik mij voor de volle 100% man voel. Ik ben van nature ook nog vrij lang 1.85. Probeer al zo goed mogelijk op mijn houding te letten, maar toch schiet het er weleens een beetje bij in. Misschien ook als ik moe ben.

In ieder geval fijn als je mensen hebt zoals jij die aan kunnen geven waar het door (kan komen) komt.

Ondanks zal ik door die opmerking van die kerel er geen rok minder om gaan dragen. Dan heb ik er alleen maar mijzelf mee dat ik mij tekort doe. Eenmaal dit geweldige genot van comfort.
khh
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2008 00:14

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door khh »

we moeten ook wel een beetje opletten om niet al te scherp op onze medemens in te hakken hé. De vrouw in kwestie was vast bezig met haar inkopen en het betalen ervan, niet met wie er rond haar stond. Dat lijkt me helemaal geen misdaad en je kan het haar toch niet kwalijk nemen ? We zijn zelf toch ook geregeld opgeslokt door onze eigen besognes ? Iemand die niet met je in gesprek is hoeft toch niet alle aandacht aan je te geven ?
Nu ja, verder heb ik er ook niks op te zeggen hoor, we trekken iets op gang, en dus lopen we in de kijker, en dus krijgen we commentaar. Ik bedoel alleen maar dat we moeten uitkijken om zelf niet vanuit een ander vooroordeel te reageren - namelijk het vooroordeel dat 'de maatschappij' ons niet ziet zitten... want dan zouden we dezelfde fout begaan als wat we anderen willen afleren...
Peter v

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door Peter v »

Khh,
"Ik bedoel alleen maar dat we moeten uitkijken om zelf niet vanuit een ander vooroordeel te reageren - namelijk het vooroordeel dat 'de maatschappij' ons niet ziet zitten... want dan zouden we dezelfde fout begaan als wat we anderen willen afleren..."
Dat klopt helemaal. Nu verder wat RoksterNL heeft gezegd laten voor wat het was, maar in zijn algemeenheid, wij moeten niet hetzelfde fout begaan wat anderen blijkbaar regelmatig maken, per abuis of opzettelijk. :roll: :(
Het is wel waar dat er veel mensen geen aandacht schenken aan anderen, en ook al is de persoon niet alledaags gekleed, men neemt vaak niet de moeite om goed te zien en de persoon in kwestie op respectvol manier aanspreken. Het is ook wel waar dat de gedachte kan zijn, als die bewust genomen is, :roll: , dat een man in een rok graag als vrouw gezien wil worden en dus als zodanig aangesproken, immers waarom zou een "man" anders rokken dragen? Dat zullen mensen zich afvragen, die wereld vreemd zijn en oude vooroordelen hanteren. Dat is dan ook weer deels opzettelijk, instelling (asociaal) en deels puur onwetendheid.

Het is dan aan ons om de manier van aanspraak, de houding, de intonatie, en de algemene indruk die de persoon die ons zo aanspreekt biedt op de correcte manier te beoordelen en correct daar op te reageren, als een reactie nodig is. Dat ook wij niet altijd helemaal correct reageren is puur menselijk, en zolang als wij niet agressief uitvallen, is er geen man overboord.

Wat natuurlijk irritant is, is dat er wel veel mensen die ogenschijnlijk geen moeite nemen om datgene wat zij zien, een man in een rok op een respectvolle manier te benaderen. Zoals; "meneer, of moet ik zeggen mevrouw?" Dat is het minste wat je kunt doen. Het zal altijd moeilijk blijven om in te schatten of een opmerking denigrerend of misschien in onschuld gemaakt is.

In het geval van RoksterNL, denk ik dat de mevrouw gemakkelijk had kunnen zien dat het een man betrof.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door RokSterNL »

Dit is het gevaar tussen geschreven woord en gesproken woord. De intentie van het verhaal kan door de manier waarop het geschreven is geworden op een verkeerde manier opgevat worden. Terwijl als je de persoon in kwestie echt ziet en het hem dan hoort zeggen komt daar ook de emotie nog eens bij met de intonatie hoe het gezegd wordt. Dat mis je dus bij geschreven woord. En dat ik dus spreek over 'Die moet nodig weer naar de oogarts toe, als ze niet ziet dat ik anatomisch en uiterlijk een man ben' is meer voor mij een humoristische manier van denken. Ook dit kan door alleen het lezen ervan als een beetje hatelijk opgevat worden. Het komt wel degelijk voor dat mensen het echt zo bedoelen zoals ze het schrijven, dan nog blijft het altijd moeilijk het ware gevoel bij deze zegswijze te bepalen. Nogmaals intonatie en emotie spelen hierbij wel degelijk een grote rol mee.

Ik heb het die vrouw ook zeker niet kwalijk genomen. Ondanks dat ik tegen haar zei, dat ik een man ben al draag ik een rok. Daar miszeg ik niets mee. En zij ook niet. Het was van die vrouw ook niet schimpend bedoeld, want dat herken je wel. Van mij tegen die andere klant was het een zegswijze, van dat ze mij in eerste instantie voor een vrouw aanzag, en dat de mensen blijkbaar merendeels maar met een flits kijken blijkt hier uit. Dus ook tussen de grote meute op straat val je niet eens op als je als man in een rok loopt. Ja uitzonderingen heb je altijd. Je kan altijd vervelende types tegen komen die wel overal op letten.

Die reactie van die kerel vind ik bot. Dat antwoord wat hij gaf was wel degelijk schimpend bedoeld, als hij zegt 'Ja dat heb je nu eenmaal als je rok draagt, maar dat wil je toch ook ?' Dat getuigd niet van fatsoen. Je kunt toch niet zeggen dat dat een normale reactie is geweest. Vandaar dat ik daar op gereageerd heb. Ik vind dat ik daar best op een nette manier op mag reageren. Dan zal je alles over je kant moeten laten gaan. Dan zou een ander wel alles tegen jou mogen zeggen en jij mag zelfs op een fatsoenlijke manier niet eens iets weerleggen/terugzeggen.
Peter v

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door Peter v »

:oops: 8-) ;) groot gelijk. Ook ik kan getuigen van zulk momenten, zeker omdat ik nogal vrouwelijk gekleed ga, al is het zeer duidelijk te zien dat ik een man ben, al zal het voor velen de vraag zijn of ik met opzet mijn mannelijkheid behoud of een mislukte travestiet ben.. :roll: Dat neem ik dan ook niet iedereen kwalijk, maar het is wel zo als jij dat stelt, RoksterNL, sommige mensen zijn gewoon aso in hun benadering. Dat valt soms heel moeilijk te beschrijven in een posting, maar is wel degelijk goed aan te voelen in de praktijk. Vaak word ik uit beleefdheid "mevrouw" genoemd, bv als iemand langs mij heen wil, en dat begrijp ik wel. daarentegen word ik meestal meneer genoemd. Wanneer wij spreken van fatsoenlijke mensen, zal ik het hun dan ook niet kwalijk nemen, want daar in is geen kwaad bedoeld. het is wel anders met de andere lieden die juist er op uit zijn anderen in de stront te drukken. Nou ik moet mij zelf dan soms beschermen tegen mijn eigen handelen van de woede, :o om hun niet iets ernstigs aan te doen, en daar bij mijzelf voor het gerecht te slepen. Zo kwaad kan ik dan worden, op die onverlaten. :roll: :(

Maar na verloop van tijd is de opwinding wat afgenomen en dan kan ik weer zeggen, hoe vervelend het ook was, het waren maar woorden. :roll: Maar die woorden waren wel gevaarlijk, voor de roeper en voor mij. het is maar goed dat ik in ieder geval mij weet in te houden, en zo een pesterij niet erger maak dan wat het al is.

Die momenten zijn gelukkig maar zelden. Voor de rest geniet ik volop van de vriendelijkheid, beleefdheid van bijna iedere persoon die ik tref.

Nu zijn RoksterNL en ik aan het woord geweest, war blijven al de andere leden met hun belevenissen? :| :?:
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door mikvanes »

Beste RokSter en alle anderen,

ik wil hier toch even op reageren. Als je als man in rok naar buiten gaat, kan dat natuurlijk wel eens een opmerking uitlokken. Sommige van die opmerkingen zijn positief en die geven meestal geen problemen. Andere opmerkingen en reacties zijn negatief. Ik denk dat je op die negatieve reacties niet moet ingaan en niet moet reageren. Het kan dan allemaal gemakkelijk uit de hand lopen en daar zit niemand op te wachten. Je moet dus reageren als de koningin. Als zij beledigd wordt, zal ze zich niet verdedigen, want dan verlaag je je tot het niveau van de ''aanvaller". Als je niet reageert geef je de ander ook geen voldoening van zijn aanval. Die staat zich dan een beetje voor joker op te winden.

Tenslotte is het zo dat als je wel reageert, dat gemakkelijk bekend kan worden en je krijgt dan de situatie dat straatjeugd e.d. het b.v. leuk vindt je te tergen tot je ontploft. Daar zit jij niet op te wachten en andere mannen in rok ook niet.

Dus prima als je op straat als man een rok wilt dragen, maar wees dan wel bereid die koelbloedigheid op te brengen. Jij als man in rok wijkt hier af van wat men gewend is. Jij moet zorgen dat je de situatie in de hand houdt en blijft overzien en je moet je er juist op instellen dat andere mensen in zo'n geval domme dingen kunnen doen.

Groet en succes,

Mik
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Vrouw ziet mij in eerste instantie aan voor vrouw

Bericht door RokSterNL »

Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt.

1. Het hangt af van de situatie

2. Wat voor type(s) heb je tegenover je, dan is het verstandiger gewoon door te lopen

3. Je hoeft niet altijd stoïcijns te doen alsof je neus bloedt.

4. Ook hoe je je reactie plaatst is van belang of de situatie uit de hand kan lopen. Geef je er een draai aan met een humoristisch antwoord of zeg je het met heel veel agressie. Dat maakt het verschil

5. Door altijd je mond te houden kunnen anderen ook hun grenzen gaan verleggen door steeds heftiger reacties te geven.
Plaats reactie