Twee joelende jonge mannen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Twee joelende jonge mannen

Bericht door RokSterNL »

Vandaag tijdens het boodschappen doen een reactie door 2 joelende jonge mannen. Eentje zoals 'gewoonlijk' weer met een baseballpet op. Het siert toch het type personen waar je zoiets van (zou) (kunnen) kan verwachten.

Ik liep aan de ene kant van de straat en zij aan de overkant. Het is nogal een brede winkelstraat bij mij in de buurt. Ik hoorde dom gelach en er werd ook joehoe geroepen.

Ik moest naar Blokker, en die zit juist aan de overkant waar die jonge kerels liepen. Ik wist welke jonge kerels het riepen. Ik genoot van binnen al om ze van repliek te dienen. Quasi ging ik buiten bij Blokker in de bakken staan kijken. En ja hoor, daar kwamen ze nog een keer. Ze riepen nogmaals joehoe. Toen gaf ik als antwoord Korte rokken, dikke benen. Dit antwoord had ik weleens van mijn vader als advies gekregen, als ik met zo'n reactie te maken zou krijgen. Dat zeiden de matrozen weleens als ze een knappe meid zagen.
Het werkt verbluffend zonder dat het agressie uitlokt, want het is nog komisch ook. Deze jonge mannen zeiden meteen niets meer. En ik voelde een positieve energiestoot, van zelfvertrouwen in mij los komen, van zo dat heb ik toch op een mooie positieve manier afgehandeld.

Ik voeg direkt een foto bij wat ik aan had.
Bijlagen
RokSterNL in wijde jeansrok.1.JPG
Gebruikersavatar
Natuurmens
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 feb 2008 08:32
Locatie: Berltsum Friesland

Re: Twee joelende jonge mannen

Bericht door Natuurmens »

Ik ken die uitspraak niet, maar goed gedaan het heeft geholpen
Je kunt je in rok/kilt mannelijke kleden. Dan staat en zit het berengoed. Ik vind dat het forum de vrouwelijke richting is uitgaan, en kan me daarmee niet verenigen. Om deze reden heb ik besloten dit forum te verlaten.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Twee joelende jonge mannen

Bericht door willi »

Ja, die petachterstevoren-jongetjes vormen de ultieme pest in de straat. Een bijna ongeneeslijke ziekte onder jongeren, ontstaan door het onvermogen van veel ouders om hun kinderen een fatsoenlijke, ‘westeuropeesche’ opvoeding te geven.
Bovendien leeft onder deze laag(slecht) opgeleide ouders en ouders van andere culturen, nog steeds de reeds lang achterhaalde mening, dat het ‘mannetjesdier’ de grote baas in heel het maatschappelijk leven is, en promoten daarom dat afschuwelijke machogedrag bij hun zoontjes. Alles wat in de verte maar aan ‘vrouw’ doet denken is per definitie minderwaardig. Zij zijn doodsbang voor een democratische cultuur, waarbinnen het niet verboden is, dat ‘een man de ‘mannelijke status’ verlaagt’ door het dragen van (in hun ogen) ‘vrouwenkleding’.
Hierbij opgeteld de behoefte zich desnoods agressief op te stellen tegen orde en gezag maakt hen tot een groep die in mijn ogen dringend ‘opgeruimd’ zou moeten worden. Uiteraard op een legale, democratische wijze.

Sorry voor deze wat uit de hand gelopen monoloog.
Dit onderwerp houdt mij al zeer lang bezig, daar je bij deze groep al ‘erg snel’ aanleiding geeft, tot a-sociaal gedrag. Zelfs zonder het dragen van een rok, ben je bij deze petjongetjes al het slachtoffer van pesterijen, als je je alleen maar wat ‘anders’ kleed dan gebruikelijk.
Ik koop namelijk, samen met mijn vrouw, al jaren mijn ‘gewone’ kleding in een damesmodezaak. Gewoon wat leukere broeken en shirts, geinige korte jasjes of jacks. En sportieve ‘dames’laarzen.
Inderdaad krijg je dan ook reacties, zoals: héh, lekker ding! En erger. Dit in tegenstelling tot veel volwassenen, ‘meestal vrouwen’, die mij aanspreken met: eindelijk eens een man die zich vlot en modieus kleed. Ga zo door!

Maakt het dragen van een vlotte, sportieve rok dan nog enig verschil? Nee!

Willi
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Twee joelende jonge mannen

Bericht door RokSterNL »

Natuurmens dan heb je weer iets nieuws gehoord. Je kunt per slot van rekening ook niet alles weten.

Helemaal met je eens. Ik wil in wezen niet (voor)oordelen over jonge mannen met een baseballpet, maar het merendeel van de mensen die ik spreek delen dezelfde mening dat het toch een apart soort volk is. Ik draag normaal gesproken nooit zo baseballpet. Met uitzondering van de vakantie uit bescherming tegen het op kunnen lopen van een zonnesteek. Liever draag ik het helemaal niet, maar zit niet te wachten in het buitenland op een zonnesteek.

Zij zijn inderdaad groot gebracht met het idee dat alles vrouwelijk is, te veroordelen, of desnoods bespottelijk te maken. Nu hebben ze mij er totaal niet mee geraakt, want ik ben vandaag gewoon weer vrolijk in rok naar buiten gegaan.

En vrouwen zijn over het algemeen meer voor een man die zich wat modieuzer kleedt. Vandaar dat je ook van hun eerder een positieve reactie of soms advies kunt krijgen wat je beter kunt dragen.
Peter v

Re: Twee joelende jonge mannen

Bericht door Peter v »

Willi, ik ben het met jou eens, na jaren het verloederen van de jeugd aan te hebben gezien zijn velen onder ons het spug zat.
Dat petje cultuur zou alleen iets op mode gebied zijn ware het niet dat de dragers ervan zich heel vaak ook uiten op een a sociale manier, de pet staat dan symbool voor disrespect, waaronder ook tegen ieder die anders gekleed gat. Ook niet pet dragers maken zich schuldig van ongevraagde domme opmerkingen, en die zijn dan ook weer vaak een bepaalde type man, vaak tussen de 18 en + - 25 jaar, bv witte T shirt, korte haar, een soort van redneck. :(

Het betreft heel vaak jongeren van andere niet Nederlandse culturen, waarbij ogenschijnlijk duidelijk in hun opvoeding, hun "cultuur" een minachtige houding vraagt / beloont t a v anderen. Maar net zo goed zijn de "eigen" Nederlandse jongeren van de partij.

Gelukkig zijn er onder de jongeren met of zonder pet ook veel die wel respect hebben, en alleen mee gaan in wat voor hun "mode" is. Met diegene kun je ook prima een gesprek houden. Ook vele "buitenlanders" zijn soms onverwacht open minded over oa het rok dragen door mannen. Zo had ik een kort maar zeer positieve gesprek met een jonge man van donker huids kleur toen ik na een bezoek aan RoksterNL wachtte op de tram terug naar het station. Qua uiterlijk had hij net zo goed een geheel ander type kunnen zijn, en mij kunnen uitschelden, maar hij was één van de normale mensen, wederom ongeacht huidskleur etc, die heel normaal in doen en laten zijn. Ik heb inmiddels veel zeer positieve gesprekken gehad met mensen van uiteenlopende religies, landen en komaf, wat vanzelf weer uiteraard bevestigt dat het alleen kleine groepen zijn die het voor de rest verpesten. Het is natuurlijk te hopen dat je niet met die nare groepen te maken krijgt en alleen met de andere normale mensen, maar dat kan niemand garanderen.

Helaas zijn het weer de groepen verziekte zielen die een negatieve stempel kunnen drukken op de grote groep.

Net als Willi, ben ook ik voor een harde doeltreffend aanpak van diegene die haat, disrespect zaaien, ongeacht wie het zijn. Vaak achteraf heel goed herkenbaar aan hun kleding/uiterlijk.

Dus oordeel niet bij voorbaat of iemand een "aso" is, maar blijf wel scherp, vooral wanneer je in de buurt / roep bereik bent van "bepaalde" personen.

Tot slot, het blijven maar geringe aantallen mensen die feitelijk en daadwerkelijk een ander ( in onze geval mannen in rokken) iets toe roepen, en op een uitzonderlijke geval na is er nooit fysieke contact. Dus mannen in rokken, je hoeft er niet voor te vrezen, laat het jou niet weerhouden er op uit te gaan, gerokt. Want net als RoksterNL, kun je ze vaak ook nog mooi overtroeven met een eenvoudige weerwoord.
Plaats reactie