Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

Al jaren sta ik verbaasd te kijken hoe onnozel en kortzichtig de meeste mensen zich de wet laten voorschrijven door de bekrompen wereld om hen heen. Vooral op het gebied van kleding is dat verbijsterend. De menselijke biotoop heeft een kledingindustrie voortgebracht die voor de mannelijke helft van de westerse bevolking al twee eeuwen niet verder komt dan het broekje-jasje-dasje-denken. Nou, vooruit dan, de spijkerbroek kwam erbij. Een ramp. Het is een van de meest afschuwelijke objecten die ik ken. Niet alleen vanwege de lelijkheid: in geen enkel ander kledingstuk is de dictatuur van de kledingindustrie zichtbaarder dan in een spijkerbroek.

Mijn eigenzinnige karakter leidt er al jaren toe dat ik me wat anders kleed dan de meeste mannen. Een stuk kleurrijker. Letterlijk, maar vooral figuurlijk. Ik ga daarbij niet af op 'zo hoort het nou eenmaal', maar op mijn eigen ideeën, smaak en -uiteraard- de mening van mijn echtgenote. De sfeer in mijn geboorte- woon- en werkstad Maastricht is ook uitnodigend: mensen oordelen er wat minder op het eerste gezicht dan in het westen van Nederland en veel creatieve uitingen worden op ingetogen wijze gewaardeerd. Bovendien heb ik mijn beroep van kunstenaar/ontwerper natuurlijk ook mee.

Ik draag vaak een rok. Wanneer en waar ik maar wil. Lang, kort, gelaagd, recht of ballon. Het is voor mij en de wereld om me heen niets bijzonders. Mensen kennen me niet anders. Niet alleen rokken maken deel uit van mijn kledingkast, ook bijvoorbeeld jurken, tunieken, schorten, maillots en de wijde broeken die in het Frans zo mooi worden aangeduid als sarouels. Ik draag ook veel voor mannen opmerkelijke schoenen zoals de platte schoenen die bekend staan als ballerina's.
Hoewel veel van deze kledingtypes vooral door vrouwen gedragen worden draag ik nooit vrouwenkleding. Al mijn kleding is ontstaan als mannenkleding, met een mannelijke, of op zijn minst, een unisex snit. Soms zijn de stukken het resultaat van mijn eigen werk achter de naaimachine, maar meestal bedenken en maken creatievelingen op de meest uiteenlopende plaatsen op de wereld mijn kleding. Duur? Moeilijk? Onzin. Via website als het Amerikaanse Etsy, het Duitse Dawanda of het Franse ALittleMarket kun je eenvoudig contact leggen met ontwerpers en makers die alleszins redelijke prijzen hanteren. En je weet dat je niet loopt in kleding die met kinderhandjes in een sweatshop is gemaakt.

Omdat ik veel vragen kreeg waar ik wat vandaan had, we de discussie een beetje willen helpen en we denken dat het dragen van een rok door de man geen doel op zich moet zijn, hebben we een paar jaar geleden de weblog Saaibestrijding in het leven geroepen: http://www.saaibestrijding.blogspot.com. Kijk er eens op. Ik ben benieuwd naar reacties via dit forum. Wie weet komt er een inhoudelijk aardige discussie van.
Viqueen
Berichten: 859
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:52

Re: Saaibestrijding

Bericht door Viqueen »

Een welkome aanvulling hier op het forum,goed bezig :!:
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Paul Tieman.
Al jaren sta ik verbaasd te kijken hoe onnozel en kortzichtig de meeste mensen zich de wet laten voorschrijven door de bekrompen wereld om hen heen. Vooral op het gebied van kleding is dat verbijsterend.


Beste Paul, wees blij dat je in het (nog net) Bourgondische Limburg woont. Godzijdank is daar het Angelsaksisch Amerikanisme nog niet ver doorgedrongen. De normbepalende standaard van na de industriële revolutie. De invoering van de ‘moderne’ slavernij in de grote industriesteden, waarin elke ‘man’ een speelbordpoppetje voorstelt; een precies eender poppetje als het poppetje naast hem en naast hem en . . . en door de niet beter wetende massa wordt verheerlijkt.

Wat me bij de door jou gedragen kleding wel opvalt is het tamelijk indringende monnikengehalte van het totaalbeeld. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: Saaibestrijding

Bericht door jan »

Kijk eens aan, zeg, Paul Tieman op ons forum.
Ik moet zeggen dat ik saaibestrijding al een paar jaar bekijk en er zijn hele leuke ontwerpen bij.
De schoenen zijn best baanbrekend en grappig.
Ruim 40 jaar geleden kwam de bekende Amsterdamse schoenwinkel Zwartjes met een unisex bandschoen die ze de naam "Donald Duck" meegaven. Dankzij veel adverteren werden ze populair en waren gezien onder artiesten en hippie-achtige mensen (zoals ik). Robert Long en Herman Stok liepen er ook op. Ik heb diverse paren versleten tot ze niet meer werden gemaakt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen nog geen rokken droeg.
Eerlijk gezegd zou ik zulke bandschoenen niet met mijn rokken durven combineren.
Ik ben dus saai maar dat mag op mijn leeftijd. ;)
Laatst gewijzigd door jan op 09 dec 2011 09:23, 6 keer totaal gewijzigd.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Saaibestrijding

Bericht door Jos »

hallo Paul
dan toch de tijd gevonden om ook lid te worden van dit forum met een geweldig positieve eerste inbreng; de blogspot was mij nog niet bekend, helaas.
Dit geeft weer een hele nieuwe dimensie aan ons doel om onze kleding weer terug te krijgen.
dus van harte welkom en hopelijk volgt hier een goede zinvolle discussie uit
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Saaibestrijding

Bericht door mikvanes »

Jan:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen nog geen rokken droeg.
Even off-topic. Hoe lang dan wel?
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: Saaibestrijding

Bericht door jan »

Met rokken dragen begon ik ongeveer op mijn 25e.
Laatst gewijzigd door jan op 09 dec 2011 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: Saaibestrijding

Bericht door jan »

IMG_9397.JPG
IMG_9397.JPG (55.99 KiB) 12418 keer bekeken
Zwartjes in Amsterdam was in de 60er en 70er jaren een echte trendsetter met de meest hippe schoenen. Ze deden dus al aan saaibestrijding.
Tegenwoordig is het een 'gewonere' zaak maar wel met kwaliteit.
Op mijn vraag of ze downloadbare afbeeldingen hadden van de Donald Duck kreeg ik een enthousiaste mail mét foto.
Ze hebben nog twee paren staan maatje 46, hopelijk goed ingevet.
Een stukje jeugdsentiment..............
Laatst gewijzigd door jan op 09 dec 2011 09:22, 3 keer totaal gewijzigd.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

een goedemiddag,

Ik heb niet de tijd om elke dag te reageren, maar doe mijn best om regelmatig te kijken en dan iets zinnigs te schrijven. Ik wil me zeker niet bemoeien met het beheer van dit forum, maar zou het fijn vinden als persoonlijke boodschappen ("hoe lang draag je al rokken", enzovoort) hun weg vinden in een normaal e-mailtje van man tot man buiten het forum om. Op die manier blijft het forum veel interessanter voor de wereld.

Ik zag in de reacties op mijn stukje dit zinnetje voorbijkomen: "Veel mensen dachten dat het meisjesschoenen waren. Dat zal Paul Tieman ook wel eens te horen krijgen." Nee, echt niet, ik heb nog nooit iets dergelijks te horen gekregen. Nergens. Natuurlijk zal er best achter mijn rug wel eens gelachen worden, maar dat doe ik zelf ook als we uit eten gaan in een chique restaurant (de opmerking over het 'Bourgondische zuiden' klopt wel voor wat betreft het goede leven) en daar een heer zie zitten in een roze overhemd en schoenen met omhoog stekende puntneuzen. Of een vrouw met stekelhaar en laarzen die eerder passen bij musketier d'Artagnan dan bij een elegante dame.

Wat smakeloosheid betreft moet me iets van het hart. Typ eens de woorden mannen en rokken in je zoekvenstertje en zoek op plaatjes. Wat je dan ziet tart elke beschrijving. Wat een smakeloze bagger. Los van de sexistische rotzooi zie je vrijwel uitsluitend slechte, onthoofde foto's van mannen met buikjes die te korte vrouwenrokjes dragen over harige benen in combinaties waarvan ik niet eens meer iets kan denken. Als je als man in rok serieus genomen wil worden moet je twee dingen in het oog houden naar mijn overtuiging: stijl en kleding die past bij je figuur aantrekken en -misschien nog wel belangrijker- je normaal gedragen in het openbaar als je een rok, schort, jurk of tuniek draagt.

Iemand maakte de opmerking dat mijn kleding wat weg heeft van de dracht van monniken. Dat is vast en zeker waar. Het heeft simpelweg te maken met de inspiratie die ik uit het verleden haal. Ik ben een liefhebber van geschiedenis. Maar echt niet alleen die van de kleding van monniken. Je ziet ook stukken met een renaissance-uitstraling en broeken die meer passen bij de wereld van 1780. Ik houd van historie, ik laat me volop inspireren door de rijke en kleurrijke geschiedenis van mannenkleding. En echt ver ga ik niet eens, want, om een voorbeeld te geven: rijke Amsterdamse kooplieden in de 17e eeuw droegen meestal fijne kanten mouwen en kragen. In de 18e eeuw waren zijden kousen het ideaal. De Franse heren droegen rond 1700 graag hakken. En wel eens een plaatje gezien van de pofbroek van keizer Karel V in de eerste helft van de 16e eeuw?
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

. . . De Franse heren droegen rond 1700 graag hakken. En wel eens een plaatje gezien van de pofbroek van keizer Karel V in de eerste helft van de 16e eeuw.

Hm, die Habsburgse Bourgondier Karel V zal me worst wezen. Ik hou ’t liever bij onze eigen Willem van Oranje: ook in zo’n broek.

Beste Paul, wat ben ik blij met jou. Eindelijk iemand die het begrijpt en weet waar hij over praat.
Ook ik heb regelmatig ge- en verwezen naar de geschiedenis van de kleding, maar kreeg dan altijd te horen: “ouwe koek! We leven in het nu, met de normen van nu!”.
Jammer.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie