Saaibestrijding

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Als ik serieus genomen wil worden (een vergadering, een presentatie of iets dergelijks), trek ik een colbert met een broek aan of een mannenpak.

Dat is het voordeel van een creatief beroep Mik.
Als ‘kunstenaar’ wordt je nu eenmaal makkelijker geaccepteerd in ongewone kleding.
Kunstenaars zijn in de ogen van het publiek immers altijd een beetje gek. Dat moet zelfs, want dat komt hun creativiteit ten goede.
Een kunstenaar in een keurig herenpak, dat kan echt niet. Die is bezig je een zooitje shit aan te smeren!

Ik zou dus eerder denken, dat als je als man serieus genomen wilt worden, niet een rok moet aantrekken.

Je hebt helaas gelijk. We moeten ons nog dagelijks conformeren aan de kapitalistische gedragscode, waarin van de mindere naar de meerdere, van de verkoper naar de klant, van de ambtenaar naar zijn chef en van de spreker naar zijn toehoorders wordt verwacht dat hij zich ‘standaard’ kleedt. En standaard, is het pak (voor de man).
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Saaibestrijding

Bericht door RokSterNL »

Beter dan maar gek, als dat we achter de grote grijze massa aan lopen. ik heb sowieso een hekel aan meelopers. Kennelijk zijn de meeste mensen kuddedieren. Om dan dus niet uit de groep verstoten te willen worden, passen zij zich aan. Maar of ze zich ook happy voelen in de kleding die ze dan dragen, blijft altijd de grote vraag. Waarom doen mannen voor bepaalde beroepen een kostuum aan naar hun werk en bij thuiskomst trekken ze het snel uit ? Dat verklaart toch al deels. Dat ze zich gedwongen in dat pak aanpassen aan de bedrijfscultuur, maar zich daar in wezen niet prettig in voelen in hun vrije tijd.
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

een goedemorgen,

Kledingtradities als het dragen van een jasje&dasje-kostuum hebbenvolgens mij niets te maken met het al of niet kapitalistische karakter van een samenleving. Juist in niet-kapitalistische samenlevingen en economieën heerst weinig individuele vrijheid in kledingstijl. Denk aan de griezelige mao-pakken waar heel China zich in de jaren 1960 in moest hijsen. Of het bizarre verbod (voor mannen!) op het dragen van broeken in het dictatoriale Butan waar onze snelle kapitalistische maatschappij heel ver weg is. Juist hier, in deze hoek van Europa, bestaat relatief veel individuele vrijheid. Je wordt niet door de politie opgepakt als je als man een rok draagt, vrouwen krijgen geen bekeuring voor ontblote benen of hoofddoekjes. Die vrijheid is er dus in principe wel. Rest alleen de opgave om er op een verstandige wijze gebruik van te maken. Het leven van de meeste mensen speelt zich af tussen dat van anderen, en met die anderen moet je rekening houden zonder je eigen vrijheid te verwaarlozen. Respect over en weer is altijd het sleutelwoord. Daarom vind ik het bijvoorbeeld veel belangrijker dat mensen er verzorgd en netjes uitzien als ze zich onder anderen begeven dan wát ze dragen.

Op het werk heerst minder vrijheid dan op straat. Logisch. Werknemers moeten doen wat de baas zegt onder werktijd. Daar worden ze immers voor betaald. Als de baas vindt dat je een uniform moet dragen op je werk, dan doe je dat dus. Als de baas vindt dat je geen rok aan moet trekken doe je dat niet. Een bedrijf is immers geen democratie (helaas, want als het aan mij zou liggen zou dat zeker anders zijn, daarom ben ik ook een 'zzp-er', een zelfstandige-zonder-personeel). Anders ligt het als je zelf de baas bent, of als je, zoals ik hierboven ergens las, toehoorders toespreekt. Ik ben geen baas, maar in veel van mijn projecten stuur ik wel vaak mensen aan. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn kleding dan een struikelblok voor normale communicatie vormt. Dezelfde ervaring heb ik met het houden van een toespraakje, lezing of het verzorgen van rondleidingen. Ontelbare rondleidingen heb ik geleid voor de VVV in de Maastrichtse vestingwerken, en ik houd vaak voor een groep een praatje. Soms ook voor Belangrijke Lieden. Inderdaad, je valt op, en ik ben me daarvan bewust. Maar nooit beheerst mijn kleding de situatie. Eerlijk gezegd ben ik in zulke situaties niet bezig met mijn kleding. Ik zit dan in het onderwerp dat eist al mijn aandacht op. En gelukkig ook de aandacht van de toehoorders als ik de reacties na afloop beluister.
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

Het berichtje moet natuurlijk openen met 'goedemiddag'. Excuses voor deze omissie.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Saaibestrijding

Bericht door Jos »

Paul Tieman schreef:Het berichtje moet natuurlijk openen met 'goedemiddag'. Excuses voor deze omissie.
dit lijkt me geen enkel probleem, Paul: de een leest dit 's avonds pas en een ander misschien de volgende ochtend pas. Gelukkig is tijd een rekbaarder begrip als kleding bij veel mensen ;)

Veel mannen voelen zich meer thuis in wat lijkt op kleding uit oudere tijden, kijk bijv. naar de fantasy festivals, waar ook veel mannen in rok durven te lopen, ofwel lijkend op de kleding uit ouderetijden, zoals in de gothic scene of in kilt.
mikvanes schreef: Ik zou dus eerder denken, dat als je als man serieus genomen wilt worden, niet een rok moet aantrekken. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Zijn jullie de man in Breslau (Polen) vergeten, die in rok en op hoge hakken les geeft op de universiteit:
viewtopic.php?f=8&t=889&p=17705#p17705
een fervent rokdrager
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

goedemiddag heren, (waar zijn de dames eigenlijk? doen die niet mee op dit forum?)

Ik heb mijn ogen uitgekeken op het filmpje over de Poolse professor. Hoewel ik zeker geen 'anti-Mann' ben, en niet eens zou kunnen lopen op zulke hakken als hij, zitten er zeker parallellen tussen mijn eigen prettige ervaringen in het professionele leven, en wat hij aangeeft. Het grote verschil is dat ik geen vrouwenkleding draag en hij wel. Het lijkt erop dat mensen op straat die in het filmpje te zien zijn vooral op dàt feit reageren. Zijn rok lijkt nauwelijks aandacht te trekken.

Het is goed mogelijk dat mannen zich beter op hun gemak voelen in historische kleding. Voor mijzelf doet het er echter niet toe, ik ben niet bezig met een onderscheid tussen oud en nieuw. Het vloeit allemaal in elkaar en door elkaar in mijn eigen bestrijding van de saaiheid. Overigens, de laatste post op de Saaibestrijding-blogspot omvat enkel nieuw ontworpen kleding. Het is een ensemble van een ontwerpster uit Bretagne die altijd werkt met wijdvallende kleding en enorme kragen en zich helemaal niet laat inspireren door de geschiedenis. Hetzelfde geldt voor de schoenen die ik in Zuid-Frankrijk laat bedenken en maken bij een ambachtsman pur sang.
Kiltmans
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 okt 2011 22:19
Locatie: Brielle

Re: Saaibestrijding

Bericht door Kiltmans »

Beste Paul,

Een verademing! Dank voor het deelnemen aan dit forum.
Uiteraard ben ik het heus niet in alles met je eens. Dat zou wat onnatuurlijk zijn; zeker bij Nederlanders!
Je benadering staat me bijzonder aan.
Kleding is iets dat door de eeuwen heen gaat.
Kijk eens naar de film: Kruistocht in Spijkerbroek.
Als je ziet hoe die mensen gekleed zijn!
Waarom zouden wij dan niet wat flamboyanter gekleed gaan in de 21e eeuw?
Afgelopen woensdag ging ik naar een gemeenteavond in onze ker, om te praten over het beroepen van een nieuwe predikant.
Ik was gekleed in Kilt.
Vanmorgen voor de kerkdienst (ik was in broek) kwam er een vrouw naar me toe die zei:
Heb ik het nu goed gezien dat jij woensdag avond een kilt droeg?
Wat ik beaamde. De volgende vraag: heb je iets met Schotland?
Mijn antwoord: nee, maar ik voel me prettig in een Kilt. Bovendien vind ik al die broeken zo saai (ze had zelf een rok aan vanmorgen maar draagt ok regelmatig broeken naar de kerk)
Nou zegt ze: ik vind het leuk en origineel dat je dit doet. Dat moesten meer mannen doen.

Dus weer: de dames vinden het helemaal geen probeel als we een rok dragen!
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Saaibestrijding

Bericht door Jos »

Masker, de meest aktieve dameop ons forum, is momenteel zwaar ziek, en wij hopen van ganser harte dat zij daarvan herstelt.
Wij missen haar enorm om haar goede en kritische bijdragen en op onze bijeenkomsten altijd graag gezien.
Paul Tieman schreef: Het is goed mogelijk dat mannen zich beter op hun gemak voelen in historische kleding. Voor mijzelf doet het er echter niet toe, ik ben niet bezig met een onderscheid tussen oud en nieuw. Het vloeit allemaal in elkaar en door elkaar in mijn eigen bestrijding van de saaiheid.
Dat telt voor mij ook. Ik heb door de jaren geprobeerd iets te maken van de saaie kleding, die voor mannen beschikbaar is, door er iets kleur in te brengen, zo heb ik een voorkeur voor dat soort hawaii bloezen, maar die zijn vrijwel niet meer te krijgen en worden op het werk niet gewaardeerd en door mijn vrouw indertijd ook niet zo, maar een rok vond ze helemaal niet kunnen.
een fervent rokdrager
Paul Tieman
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2011 10:34

Re: Saaibestrijding

Bericht door Paul Tieman »

goedenavond,

Leuk, dit forum. Eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik aan zoiets deelneem en het valt me zeker niet tegen.

Als je kleurrijker kleding zoekt is het internet naar mijn overtuiging de beste optie. Zeker als je niet gedwongen bent om in de Nederlandse taal te zoeken kun je de mooiste dingen vinden voor zeker niet teveel geld. Het leukste is kleding die je speciaal voor jezelf laat maken. Ik had het daar al eerder over. Je hebt een aantal hele grote websites waar creatievelingen een virtuele winkel kunnen openen voor de verkoop van hun creaties. Zie je er een kledingstuk dat je leuk vindt? Of staat de stijl je aan? Stuur via zo'n website een mailtje en vraag gewoon of ze (meestal zijn het vreemd genoeg vrouwen) een mannelijke versie kan maken. Bijna altijd krijg je een enthousiaste reactie terug. De post doet de rest, en die blijkt ook vanuit Thailand, de USA, Frankrijk of Zweden prima te werken.

Nog even een overzichtje van de drie waar ik het meeste vandaan heb gehaald:

www.etsy.com is een Amerikaanse onderneming en de pionier op het gebied van internetwinkeltjes. De uitbundige sfeer op Etsy is ook heel Amerikaans, en de smaak sluit soms wel wat scheef aan bij onze Europese opvattingen. De uitbundige manier van communiceren ook. Etsy lijkt een beetje last te hebben van de wet van de remmende voorsprong. De groei is zo uitbundig dat je er soms door de bomen het bos niet meer ziet. Etsy is uiteraard Engelstalig.

www.dawanda.com is een bedrijf van het oerdegelijke Duitse uitgeversconcern Holzbrinck. Dawanda is uniek vanwege de drietaligheid (Duits, Frans en Engels). Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar technisch is Dawanda heel knap in elkaar gezet. Sfeer, smaak en communicatie sluiten meer aan op de Europese opvattingen dan Etsy, maar je kunt niet kiezen uit miljoenen aanbieders.

www.alittlemarket.com vind ik zelf de meest sympathieke van de drie. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het een puur Franse onderneming. De voertaal is dan ook het Frans. Het is de kleinste van de drie, maar het aanbod steekt kwalitatief een stuk boven de andere twee uit. Tja, Frankrijk hè, daar maken ze nou eenmaal mooie dingen. Maar daarover mogen de meningen verschillen. Als je geen affiniteit hebt met de Franse cultuur en taal is het misschien wat lastig communiceren, maar ook in Frankrijk is het Engels geen onbekende taal meer hoor.

Hoewel het aloude Marktplaats de laatste jaren heel commercieel is geworden kan het nog steeds een bron zijn voor het vinden van mensen die kleding maken. Ik heb er ooit een 'gevraagd' advertentie op gezet die meteen reacties gaf - nota bene in Maastricht!
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Saaibestrijding

Bericht door willi »

Paul Tieman schrijft als reactie op mijn vorige bijdrage:

Kledingtradities als het dragen van een jasje&dasje-kostuum hebbenvolgens mij niets te maken met het al of niet kapitalistische karakter van een samenleving.


Beste Paul, ik bedoelde met ‘kapitalisme’ ook niet de politieke instelling of staatsinrichting, maar de Calvijnse sturing die aan het kapitalisme ten grondslag ligt. De stijfheid en dwang die nog steeds en in het bijzonder op de ‘keurige, betrouwbare en vooral slimme’ leidende man wordt uitgeoefend. Kostuum (liefst zwart) = betrouwbaarheid.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie