De bermuda

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

De bermuda

Bericht door willi »

Een zwarte damesbermuda gekocht. Soepele katoen en hoge tailleband. Draagt redelijk, niet te vergelijken met een rok natuurlijk, maar toch . . .
Toch eens proberen wat er gebeurt in het openbaar.
Het is een uur of tien in de ochtend en druilerig weer. De zon is waarschijnlijk met vakantie, want ze is nergens te bekennen. In de tuin staan de eens zo vrolijke groenblijvers er treurig bij en de vissen in de vijver kijken alsof het allemaal mijn schuld is; die troosteloosheid, het koude water en zo.

Even ben ik van plan mijn uitstapje te verzetten naar betere tijden, ware het niet dat betere tijden, voorafgaande goede tijden veronderstellen, dus geen slechte. Dit is natuurlijk geouwehoer, dus stap ik welgemoed naar buiten in mijn bermuda met daaronder een zwarte panty en een paar mooie zwarte laarzen. Als ik mijn benen sluit is het net een knielange rok. De gure wind dwingt mij het geheel te completeren met een kort zwart (dames)jasje. Helemaal in het zwart dus.

Het in mijn verhalen meermalen aangehaalde winkelcentrum ligt op ongeveer vier kilometer van mijn huis, mijn vrouw heeft de auto mee, dus op de fiets. Een herenfiets, dat kan met een bermuda. (“zie je wel dat een broek veel makkelijker is dan een rok” hoor ik de vrouwen nu roepen) We zullen zien of alles zo makkelijk blijft gaan. Ik geef toe, ik fiets niet vaak, dus heb ik het al gauw berekoud. Gelukkig is de vier kilometer snel overbrugd en beland ik via een leuk winkelstraatje bij de damesmodezaak ‘Superstar’, waar ik regelmatig met mijn vrouw voor klandizie zorg.

Fiets op slot, en gauw naar binnen, daar is het warm. “Oh, wat zie je er leuk uit zo” is de eerste reactie van één van de verkoopsters. Natuurlijk, zij heeft me die bermuda verkocht. “Nee echt, ik wist niet dat je hem zo ging dragen, . . . als een rok”. Ik kijk naar buiten of het soms is gaan regenen, want ik voel duidelijk nattigheid. “Hoezo, rok?” vraag ik mij van de domme houdend. “Nou, het ziet eruit al een mantelpakje, maar dan voor een man”. De raderen draaien ondertussen overuren als ik besluit de knuppel in het hoenderhok te gooien. “Dus een rok is alleen voor vrouwen” vraag ik liefjes, en zie haar onmiddellijk van tint verschieten. “Nee hoor”, luidt een stem van achter uit de zaak; dat is de stem van een andere verkoopster, die op ons toeloopt met een brede glimlach op haar gezicht. “Natuurlijk mogen mannen rokken dragen, waarom niet?”. Kijk, dat klink al beter.

Na nog wat rondgekeken te hebben werd ik al snel door de prijzen van de ‘nieuwe collectie’ naar buiten gejaagd. Wachten op de uitverkoop is goedkoper.
Intussen bevind ik mij in het centrum van het centrum, dus het minst stille gedeelte en passeer groepjes winkelaars die bevreemd naar mij omkijken. “Dus toch” denk ik, zelfs een ‘korte’ broek helpt niet als je in de ogen van het ‘volk’ tè modieus gekleed bent voor een man. “Hé, lekker ding” hoor ik vanuit een groepje verdwaalde middelbare scholieren.
Dankzij die bermuda wordt het niet nog erger, maar er blijft twijfel; “is het een man” hoor ik nog net als ik de hoek omsla.

Het is dus niet alleen de rok die bij mannen voor onterechte reacties zorgt, maar ook sierlijke laarzen en een panty of maillot, of gewoon het geheel van een verzorgde combinatie in één kleur. En vooral de lengte van de broek die de indruk wekt een rok te zijn.
Ik passeer het pand van een opticien; de winkel is gesloten.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Peter v

Re: De bermuda

Bericht door Peter v »

Willi, ook ik ben een "lekker ding" volgens een brutale meid van een jaar of um 15 a 16.
"Lekker ding" roept ze van ver dan, ze is al weer voorbij, en ik ga er niet achter aan om te zeggen "Zo is het nu wel genoeg, het is leuk geweest. Heb een beetje respect voor anderen. Roep mij niet meer zo aan." Ik geloof het dan maar weer. Pas als ik naast haar sta zal ik het onder de aandacht brengen. Echt, waar halen ze het weg uit hun mini hersentjes om zo te doen, tegen een volwassene die de vijftig al gepasseerd is?

Fietsen met en rok, knie lang of korter, vooral wanneer je op de fiets zit, :oops: :D gaat prima. Ik ben de laatste dagen meer malen van Stiens heen en weer naar Leeuwarden gefietst, ruim 5+km heen in knie lange rok, laarzen en een net legging. Ondanks dat de legging een open net structuur heeft, en de rok tot bijna mijn kruis opschoof, :oops: :P ;) had ik het niet koud. Zelfs vandaag niet, na 21 uur vanavond 3 graden buiten, van Leeuwarden naar huis. Wie had dat gedacht, ooit wanneer ik voorheen in broek gehuld was op de fiets. "hoe kunnen vrouwen rokken dragen in deze kou dacht ik. Nou simpel. Maar ik heb het dan ook snel warm al fietsend.

Wat dat betreft, mannen zeur niet, de rok is voor het hele jaar rond.

Zowel een man die nu een korte broek draagt of een man die rokken dan wel vrouwelijk gekleed gaat is iets ongewoon.
Een man die nu een korte broek draagt is helemaal verdacht. Dat doe je niet als MAN. Dan mankeer je echt wat.

Hoe dan ook, Willi, jij bent er weer op uit geweest, in kleding dat jij aan wilde doen.
En ik hoop dat de broek een eigen keuze is, want het lijkt mij geen nut hebben de rok voor een broek te verruilen alleen maar om zonder gezeur de deur uit te mogen. dan maar de rok en laat de wind maar van voren komen, lekker fris. :D

Nu nog de andere mannen, waar blijven jullie? Zijn de rokken in de winter opslag?
Trek er op uit, desnoods een dikke maillot onder de rok, een paar leger kisten en hup! Stoer mannelijk of anders, het maakt allemaal niet uit. Jij ben een man, bij geboorte, en gaat er op uit in en rok. Klaar. En wil je het nog vrouwelijker, doen. Het forum is gericht op een mannelijke uitdragen van de man in rok, maar dat betekent niet dat leden zelf niet super mannelijk of super vrouwelijk kunnen kleden. Als wij op de forum het maar steeds op het man zijn in een rok houden dan zit dat wel goed.
En als het freestylen dat het dragen van rokken feitelijk mogelijk maakt, maar blijvend gesteund wordt daar gaat het om. Zonder het begrip freestyling moet elke afzonderlijke rok verschijning in fijne details worden uitgelegd aan het publiek om het te kunnen begrijpen. Dat is onbegonnen werk. Wilt u een heel erg mannelijke beeld van de man in rok? Beeld dat dan zelf uit. Ga dan zo veel mogelijk zo gekleed de straat op. Een beeld kan niet afgedwongen worden. Het meest geziene zal uiteindelijk het "beeld" vormen van mannen in een rok. Dus bepaal zelf het beeld, maar draag dat wat JIJ wilt.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: De bermuda

Bericht door RokSterNL »

Ik had gezegd, ja je bent zeker een 'lekker ding'. Dan speel je de bal op een humoristische niet agressieve manier terug.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: De bermuda

Bericht door ecokilt »

“Nee echt, ik wist niet dat je hem zo ging dragen, . . . als een rok”
Ik herinner me een (paar) jaar geleden de reclame "De nieuwe rok is een broek", het idee uitdragend -voor vrouwen uiteraard - dat je een korte broek kan dragen als een rok bv. met maillot-panty-laarzen ..
Zouden wij geen idee kunnen bedenken waarbij de nieuwe broek voor mannen een rok is?
Peter v

Re: De bermuda

Bericht door Peter v »

Ja een korte antwoord deze keer.. :? ;)
Als er geroepen wordt, zoals "He' lekker stuk" roep ik ook wel eens terug "ja dat ben ik" met een lach. Om er maar van af te zijn. Is het dan toch eigenlijk een compliment geworden. Maar het blijft gewoon respectloos.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: De bermuda

Bericht door Roktom »

Dat zeggen ze nooit tegen mij, hé lekker stuk.
Ik ben deze maand al div. keren in lange rok naar het ziekenhuis geweest, en.... niets geen mens die raar keek of wat zij.
En ik ben toch echt niet op de afd. oogkunde geweest.
Zelf de doker zij er niets over.
Wil het nu niet in een bermuda proberen, want ik denk dat er dan wel mensen zijn die wat zeggen.
Raar eigenlijk.
Ik weet wel hoe dat komt.
Kijk ik loop met een lage zwarte jas met daar onder een lage zwart rok en zwarte laarsen.
Let wel, de jas komt tot net over de knie, dus de rok zie je wel.
Maar in het geheel valt het niet zo op.
Zou ik een korte rok met panty's aan hebben, dan valt het wel op.
Wat ik hier mee wil aangeven is: kleed je niet te opzichtig.
Ik weet wel, moet allemaal wel kunnen, maar als je nog niet goed durft, is dit de uitkomst.
Probeer het maar eens.
En alles in een kleur, dat werkt het beste.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Plaats reactie