Onderzoek voor school

Algemene ervaringen met het rok dragen
Marcel
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2013 16:39

Onderzoek voor school

Bericht door Marcel »

Dag heren

Ik ben Marcel en studeer mode aan de Rietveld Academie in Amsterdam.
Zoals jullie heb ik ook een obsessie met rokken, en ben ook bezig met het maken
ervan in mijn collectie.
Nou doe ik een klein onderzoekje voor theorie over mannenrokken,
en daarvoor heb ik jullie hulp nodig

Zou je even een paar minuten de tijd kunnen nemen voor me om een paar vragen te beantwoorden?

- Waarom draag je rokken?

- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)

- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?

- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?

[ optioneel ] - Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?

[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?

--- Wil je een foto van jou in je mooiste rok toevoegen?




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij voorbaat dank!

Cheers, Marcel
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Onderzoek voor school

Bericht door Jos »

Hallo Marcel,

van harte welkom op het forum.
Leuk om te horen, dat je zelf ook graag rokken draagt.

Ik wil best je vragen beantwoorden en zal dat ook gewoon hier doen.

Ik geef een aantal leden mee, dat ze zich moeten realiseren, dat ze hier op een openbaar deel van het forum zitten en adviseer dan ook om via een PB'tje te reageren
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Onderzoek voor school

Bericht door Jos »

- Waarom draag je rokken?
* een rok zit veel prettiger
* de keuze in rokken vele malen groter
* waardoor de modebewuste man echt kan kiezen, wat hij dragen wil

- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)
mannelijk
- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?
Overwegend positief
- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)
* Ik draag vele soorten rokken en ook in vrijwel alle lengtes (niet super kort)
* Bij de rokken tot op of boven de knie overwegend rokken in de A-vorm, dus enigszins wijduitlopend; zij zijn daardoor comfortabel en netjes als je zit
* Het basismateriaal is katoen, overwegend ribcord, daarnaast ook vele andere materialen. Heel fijn is is het gebruik van een paar procent elastan, hetgeen de rok zeer elastisch maakt en dus prettig zit

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?
Ik vind dat een man gewoon een rok moet kunnen dragen.
P.S. Waarom wordt een man in een hokje (tg/cd) geduwd, als hij zich anders dan de grote massa wil kleden; een vrouw heeft daar geen last van.

[ optioneel ] - Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?
Ik heb momenteel geen partner; mijn ex-vrouw vond het niets, maar wist het al van voor ons huwelijk
Mijn kinderen en hun vriend(inn)en zijn eraan gewend en mijn dochter geeft soms advies

[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?
Mijn naam is Jos, 58 jaar jong en ben hetero
--- Wil je een foto van jou in je mooiste rok toevoegen?
Dat is een moeilijke vraag, want ik heb veel mooie rokken
een fervent rokdrager
Rinus54
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:25

Re: Onderzoek voor school

Bericht door Rinus54 »

Hallo Marcel,

Ook ik ben wel in de stemming je een passende reactie te geven. Je vraag lijkt me in ieder geval serieus bedoeld. Serieus net als de mannen hier waarvan je bij een ieder wel verschil hebt in smaak, gevoel, modebewustzijn, maar het komt bij allen wel op hetzelfde neer. Wij dragen graag een rok, vaak, regelmatig en misschien wel altijd. Ieder op zijn manier.

- Waarom draag je rokken?
Omdat ik nu al meerdere jaren geleden ontdekt hebt dat het een heerlijk kledingstuk is om het aan te hebben. In tegenstelling tot een broek knelt het niet af. De ontdekking is ontstaan uit nieuwsgierigheid. Op warme zomerdagen zag ik legio vrouwen er heerlijk relaxed bijlopen. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid dit ook eens te proberen, uiteraard gaf dit een enorme opwinding. Je ging iets doen wat niet kan, dus stiekem thuis maar uitproberen. Maar iets waarvan je proeft en het lekker vindt smaakt naar meer!

- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)
Mannelijk. Zie me als man in rok.-

Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?
Meestal word ik daar niet wijzer van. Degenen die mij erop aan hebben gesproken waren alleen maar mannen. In de gesprekjes die volgden bleken ze over het algemeen ook interesse te hebben zoiets te gaan dragen. Meestal durfden ze niet of durfden ze het niet voor hun partner of buitenwacht. De meeste mensen kijken kortstondig naar je knieën, zeggen niets dus moet ik hun reactie maar raden. Mijn dochters heb ik in een latere fase geconfronteerd, die reageerden wel eenmaal wat verbaasd. Uitgelegd waarom ik een rok droeg, ze nemen het verder als kennisgeving aan.

- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)
Ik heb er 20 en ze zijn me allemaal even lief eigenlijk. Van mini tot knielang, wijd uitlopend maar ook wel kokermodellen, veelal katoen, jeans, in ieder geval casual. Wel heb ik allemaal donker gekleurden, een donkere kleur vind ik iets uni hebben. Bijvoorbeeld zuurstokrose, geel of bloemetjes vind ik te vrouwelijk en daar is het me niet om te doen nog los van het feit dat ik dat niet bij me vindt staan. Iedere rok heeft dus maar één kleur bij mij, uitgezonderd een camouflagerokje. Soms wat kontzakversierinkjes maar verder geen blingbling. De perfecte rok bestaat mijns inziens niet. Het is een kwestie van smaak.

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?
Ik draag dus geen rok om een vrouw te zijn of eventuele vrouwelijke trekjes naar voren te halen. Integendeel zelfs.[ optioneel ]

- Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?
Ik ben voor de 2e keer overigens, getrouwd met een broekdragende vrouw. Zij vindt het geen enkel probleem dat ik een rok draag hoewel ik buiten wel wat reserves mag behouden wat ik ook doe.

[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?
Ik ben Rinus, 58 jaar, evenoud als mijn reagerende voorganger dus. -

-- Wil je een foto van jou in je mooiste rok toevoegen?
Ik heb momenteel van mezelf geen foto. Ik hoop dat je je er hiermee iets bij kunt voorstellen.

Groetjes,
Rinus
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Onderzoek voor school

Bericht door musa »

Waarom draag je rokken?

Ik draag rokken omdat ik me er goed mee voel ,ik vind het een recht dat mannen ook mogen vrij
kiezen welk kledingstuk ze mogen dragen en dat wil zeggen ook een rok.


- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)

Ik blijf me mannelijk voelen gelijk welke rok ik draag.

- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?


In Belgie (kuststreek) heb ik nog geen erge verbale reacties gehad ,buiten een paar verwonderde blikken en een
occasionele gegiecheld is er nog niks voorgevallen ,maar dat doet me totaal niks.


- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)

Ik draagt het liefst een korte jeansrok en zwarte stoffen rokken tot boven de knie met of zonder donkere panty's

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?

Ik zie mezelf niet als vrouwelijk en ik vind het ook niet puur mannelijk,ik zie gewoon de rok als een kledingstuk.

[ optioneel ] - Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?

Mijn vrouw aanvaard het zolang ik mijn rokken niet in mijn nabije omgeving draagt,ook omdat omwille
van mijn kinderen die nog schoolgaand zijn (pesten enz)
Zelfs met deze beperkingen ben ik gelukkig en heb ook niet de behoefte om iedere dag een rok te dragen


[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?

Louwrens ,46 en ik ben hetero

--- Wil je een foto van jou in je mooiste rok toevoegen?

Nee sorry
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Onderzoek voor school

Bericht door willi »

- Waarom draag je rokken?

Ik zou deze vraag met een vraag willen beantwoorden: ‘waarom niet’.

- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)

Ik vind, en dat is hier nogal omstreden, dat kleding per definitie ‘geen geslacht’ heeft.

- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?

Tot nu toe neutraal. Ook als ik een broek draag wordt soms aangesproken met: ‘mevrouw’. Kennelijk val ik niet op in een rok.

- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)

Het liefst draag ik wijde soepel vallende rokken (vanwege het comfort), verder maakt me de lengte niets uit.

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?

Zoals ik hierboven al vermelde: kleding heeft geen geslacht – alle nog bestaande kledingvormen zijn in het verleden ook door mannen gedragen. Sterker nog: de meeste ‘nu omstreden’ kledingstukken zijn indertijd speciaal voor mannen ontwikkeld.

[ optioneel ] - Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?

Ik ben getrouwd met een vrouw die eveneens van mening is dat mannen een veel uitgebreider garderobe zouden moeten bezitten. Alleen de rok . . . daar heeft ze het toch nog wat moeilijk mee. Oké, een kort recht/strak spijkerrokje vindt ze wel kunnen.

[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?

Mijn voornaam is Willi en ik ben hetero
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 991
Lid geworden op: 27 apr 2011 19:25

Re: Onderzoek voor school

Bericht door jan »

Hier is een link naar een project catwalk van modestudenten aan de Gerrit Rietveld academie. Marcel staat er ook bij met een bescheiden bijdrage.
http://www.gerritrietveldacademie.nl/pr ... show-mmxii

Als ik jong en slank was zou ik dit best wel willen dragen. In de zomer wel te verstaan, hoewel dat nu wat moeilijk voorstelbaar is.
650-RIETVELD12_BROUWER_1801.jpg
Jan.
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Onderzoek voor school

Bericht door sam »

sorry Marcel voor de late reactie

- Waarom draag je rokken?
ik draag soms rokken omdat ik dat lekker vind zitten

- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)
mannelijk

- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt?
soms leidt het tot aardige gesprekken

- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom? (wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)
mijn favoriet is een donker grijze corduroy rok van net op de knie, katoen, redelijk strak maar goed genoeg om in te bewegen, al is het wel eens lastig op een mannenfiets :D

- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?
niet als een crossdresser, noch transgender. Ik kies er soms voor om een rok te dragen als ik mij op mn gemak voel en relaxed. Dat ik een man ben dat doet niet ter zake

[ optioneel ] - Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?
ja, vrouw. Keek wel vreemd op maar ze is zeer ruimdenkend

[ optioneel ] - Wat is je voornaam, leeftijd, seksuele geaardheid?
Sam 49 hetero
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Onderzoek voor school

Bericht door rokwens »

Beste Marcel,

Kan je je voorstellen dat je deze vragen ook zou afvuren naar vrouwen toe over hun broek-dragen ?
Probeer dat eerst even. Ik wacht op de resultaten.
Je zult zien dat je er niets moet achter zoeken.
Bepaalde vragen zullen ze zelfs niet serieus nemen of beledigend vinden.
Besef dan dan wij mannen gewoon op dezelfde golflengte zitten en opkomen voor onze rechten.

Wat betreft de Collectie Rietveld ; Ik noem dit over-creaties. Dergelijke ontwerpen zijn goed om
de fantasie de vrije loop te laten gaan maar niet geschikt om gedragen te worden. Persoonlijk
vind ik de meeste modellen ronduit lelijk. Ik zou moeite moeten doen om er één gratis te kiezen.
Sorry, maar ik verwacht iets dat ook draagbaar is en waar we op de straat mee opkunnen in tijden
buiten carnaval.

Het positieve is dat er eindelijk eens nagedacht wordt over mannenkleding, hoe saai en behoudensgezind
die wel is qua vormgeving en dat ontwerpers zich niet langer gaan verschuilen achter welwillende dameskleding
waarmee ze veel sneller succes kunnen oogsten.

De connotatie van "mode en dames" zou eens een keer omgeturnd moeten worden, maar dan wel met
nog voorzichtig draagbare ontwerpen. Anders heeft het gewoon geen zin.

Rokwens
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Onderzoek voor school

Bericht door wimjansma »

- Waarom draag je rokken?
Ik draag korte rokjes en die zitten heel lekker. Gewoon lekker, weet je. Niets knelt. Heerlijk. Vrijheid, blijheid.
- Hoe voel je je in een rok? (mannelijk/vrouwelijk etc)
Wat is vrouwelijk, wat is mannelijk. Ik voel me er lekker in. Ik stel mij dat soort vragen niet....?
- Hoe wordt erop gereageerd als je een rok draagt[/b
Ik vermijd dat soort confrontaties. Dus alleen rokje binnenshuis en in de tuin.
- Wat voor soort rok draag je het liefst, en waarom?
Ik heb heel mooie en dunne bovenbenen, dus ik draag hyperkorte rokjes. Als ik een (erg kort broekje draag) fluiten de meisjes naar mij. Maar mijn onderbenen zijn kippenpootjes. Geen gezicht.
- Wat is de perfecte mannenrok?) (lengte/vorm/materiaal)
Mijn perfecte rokje is een rokje wat ik koop en wat vervolgens door mijn lieve vrouw korter wordt gemaakt. Nog geen 30 cm lang. Super kort dus. Maar daar heb ik de bovenbenen voor.
Ik draag graag katoen.
- Zie je je zelf als een transgender/crossdresser (draag je de rok om een vrouw te zijn?) of vind je het juist mannelijk om een rok te dragen?\
Geen van beide: een rokje zit gewoon heerlijk. Ik denk daar verder niets bij. Een rokje ruist om de benen. Heerlijk. Zou gewoon moeten kunnen. Ik draag alleen een rokje, verder niets vrouwelijks. Dat moet mijn vrouwtje maar doen. Daar is zij goed in. Ik hoef dat niet. Wel draag ik graag zo'n heerlijk rokje. Mijn vrouw begrijpt dat wel.

- Heb je een partner (man/vrouw)?, zo ja, wat vindt hij/zij ervan als je een rok draagt?
Ze vindt dat ik zachter ben geworden sinds ik een rokje binnenshuis draag---

- Wil je een foto van jou in je mooiste rok toevoegen?
Jazeker, ik heb een aardige fotogalerij. Kijk daar maar.
Wim




--------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie