Rok gedragen in Zwitserland

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helios
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jul 2012 16:51
Locatie: regio Leiden

Rok gedragen in Zwitserland

Bericht door Helios »

Vorige week was ik in Zwitserland met een vriend. We hebben vanuit het hotel in Brig het hele land door gereisd met de trein. Hij had vooraf aangegeven er geen problemen mee te hebben als ik een rok zou dragen, mits het er een beetje fatsoenlijk uitziet. Er gingen twee rokjes mee: de The Northface Horizon (in het zwart) en een geruit rokje van Peak Performance. Beide rokjes had ik de week ervoor gekocht bij Zwerfkei in Woerden. De eerste dag dat ik een rokje aandeed gingen we vanuit Brig met de Matterhorn Gotthard Bahn naar Zermatt en daarvandaan met een andere trein naar de Gornergrat. Omdat het best fris was en we hoog zouden komen op de Gornergrat droeg ik de The Northface rok met een zwarte legging eronder en mijn bergschoenen. Het was best spannend om zo het hotel in het centrum van de stad uit te lopen en ook op het station was het aardig druk. Veel toeristen die naar Zermatt gingen. Maar tot mijn verbazing had niemand aandacht voor mijn rok. Slechts 1 persoon heeft iets langer naar me gekeken. Ook in de trein was het geen enkel probleem en al gauw liep van links naar rechts om aan alle kanten van het mooie uitzicht te genieten. Dit was geweldig! In Zermatt was het enorm druk (veel toeristen) maar ook daar had niemand aandacht voor mijn rok. Het leek wel of het bijna niemand opviel. Alleen een Amerikaans meisje zag het en ik hoorde dat ze haar vriendinnen op mij wees. Maar ook dat ging op een positieve manier zonder gelach of wat dan ook. Eerst hebben we op een mooi picknickplekje met uitzicht op Zermatt iets gedronken en daarna zijn we met de Gornergratbahn naar boven gegaan. De trein zat vol met toeristen maar ook hier geen enkel probleem. Boven hebben we ons eigen uitzichtpunt opgezocht, in een dikke laag sneeuw op een rotspunt waar we lekker konden zitten op een soort weerstation waar niemand kwam. Hier voelden we ons 'on top of the world' met bergpieken overal om ons heen. Magnifiek. Hier hebben we meer dan 4 uur gezeten. Toen we weer naar het treintje liepen heb ik een Aziatisch koppeltje nog aangeboden een foto van hun samen te maken en er was geen enkele verbazing over mijn rok merkbaar. Pas 's avonds laat waren we terug in het hotel. Het was echt een superervaring!
De tweede dag dat ik een rok droeg was het iets warmer. We gingen naar de Rothornbahn, dat is een stoomtrein aan de Brienzer See. Vanuit Brig eerst met de intercity door de Lötschberg basistunnel, dan in Spiez overstappen op de trein naar Interlaken en daar overstappen op de lokale trein richting Meiringen. Het was warm en ik had mijn Peak Performance rokje aan. Deze is wit/grijs geruit en iets korter en minder wijd dan de The Northface rok. In de intercity richting Bern door de Lötschberg basistunnel was het wel even spannend, dit is een erg drukke trein vol met jongeren. Behalve 1 korte giechel van een meisje heb ik veder niets gemerkt. Er zaten 6 jongeren vlak naast ons en ook zij trokken zich er niets van aan dat ik een rok droeg. zowel bij de overstap op Spiez als Interlaken was het vrij druk maar ook hier ging alles goed. In Interlaken zijn we de supermarkt in gegaan om eten en drinken te kopen en ook dit was weer een prima ervaring (in Zermatt was ik ook in rok in de supermarkt geweest en dat ging ook goed). Aangekomen in Brienz zijn we eerst aan het meer iets gaan drinken en daarna naar de stoomtrein gelopen. Deze zat al aardig vol en in het zicht van iedereen moesten we even wachten tot de kaartjes werden geknipt en we een plekje in te trein toegewezen kregen. Weer geen aandacht voor mijn rokje. Ook op de Rothorn hebben we weer onze eigen bergtop opgezocht en hier uren lang van het uitzicht en een lekker biertje genoten. Het rokje gaf een heerlijk vrij gevoel. Alles is prima gegaan, ook de reis terug naar het hotel en het had niet beter gekund.
Een paar dagen later had ik nog een leuke ervaring: we zaten op een terras in Bern, dit keer zonder rokje. Plotseling liep er een man in een rok voorbij. Het viel mijn reisgenoot niet op, pas toen ik het zei zag hij het. Hij vond het er prima uitzien en volgens mij viel het bijna niemand op.

Al met al heb ik een geweldige week gehad waarin ik twee dagen in rok heb gelopen. Dit is prima gegaan. Ik hoop dat dit mij het zetje kan geven om het ook eens in Nederland te proberen. Ik zal enkele foto's posten in het fotoforum.
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Rok gedragen in Zwitserland

Bericht door musa »

Na dit gelezen te hebben lijkt het dat je de twee dagen super genoten heb van je rok,zoals een welbepaalde reclame...."keep walking" ....
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Rok gedragen in Zwitserland

Bericht door sam »

Het lijkt wel of je in de voetsporen van Karli bent gegaan. Elders op dit forum wordt over zijn reis door Europa (waaronder Zwitserland) verteld, met foto's en al. Leuk!
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rok gedragen in Zwitserland

Bericht door Wiha »

Mooi dat dit zo kon. Lijkt me een geweldige ervaring. Uiteraard benieuwd naar de foto's
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Rok gedragen in Zwitserland

Bericht door Jos »

mooie ervaring. zo zie je maar weer:
doe gewoon en bijna iedereen vindt het ook gewoon
een fervent rokdrager
Plaats reactie