Vroeger is vroeger?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
sam
Berichten: 369
Lid geworden op: 03 sep 2009 20:06

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door sam »

Maar sommigen zijn nog gelijker dan anderen :D
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Vroeger is vroeger?

Bericht door beachlion »

Die gelijkberechtiging zou twee kanten uit moeten werken. Op sommige punten hebben mannen niet dezelfde rechten als vrouwen als we praten over uiterlijk vertoon en gedragingen. Er wordt gedacht in mannelijk en vrouwelijk en de vrouwen hebben daar veel minder last van dan mannen. Mannen worden door de maatschappij veel meer in een hokje gedwongen dan vrouwen.
Kijken we echter naar de gebieden waar vroeger (echt vroeger) de man geacht werd de scepter te zwaaien, namelijk het geld verdienen voor het gezin, dan zien we echter dat de vrouw achtergesteld is. Langzamerhand is het minder ongewoon geworden dat de vrouw ook werkt en in sommige gevallen zelfs de enige kostwinster is (de man is dan huisman geworden). Maar er is nog steeds een tendens om de vrouw voor gelijke arbeid minder te belonen en is er nog steeds sprake van een glazen plafond in de hogere regionen van het bedrijfsleven.
Ik heb zelf een vrij sterk gevoel voor gelijkberechtiging maar dat heb ik wel in de praktijk geleerd. Als illustratie een belevenis van "vroeger". M'n eerste job was technisch assistent bij een baggerbedrijf. Een baggermolen was in reparatie bij een Noord-Duitse werf en ik had het toezicht. Toen er iets vreselijk verkeerd ging en ik erg pissig verhaal wilde halen bij de hoofdingenieur van de reparatieafdeling werd ik naar het kantoor geleid. Daar zat een vrouw van in de 30 achter een tikmachine. Snibbig vroeg ik om de hoofdingenieur te spreken. Zij vroeg waarmee ze me kon helpen. En ik vroeg nog bozer om de hoofdingenieur. En zij zei weer waarmee ze kon helpen. Toen ik boos vroeg of mijn Duits niet duidelijk genoeg ging ze achter het andere bureau zitten waar een naambordje op stond met "Dipl. Ing. Frau Zus en Zo". Toen had ik het pas door, ik kon wel door de grond zinken. Met een vuurrood hoofd heb ik me verontschuldigd. De problemen werden verder perfect opgelost en ze heeft er gelukkig later om kunnen lachen. Maar het heeft me wel een goede les geleerd.
Plaats reactie