Lifters meegenomen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Lifters meegenomen

Bericht door WesleyN »

Op weg naar het (laatste) festival reed ik in een rok naartoe. Halverwege de rit heb ik 3 lifters meegenomen, 1 jongen en 2 meiden. Helaas spraken zij Frans (Walen). Dus zij spraken slecht Engels. Het was dat ze Engels konden spreken. Achterin moesten zij wel over een kinderzitje klimmen. Toch geen verbaaste blikken. Toen ze instapten was er iets van enthousiasme dat ik ook naar het festival ging. Ik ben ze nog een of twee dagen later tegengekomen en groetten mij toen gewoon.

PS: Veel Walen en Fransen hebben destijds getracht met mij een gesprek te voeren. Daar valt nauwelijks mee te communiceren. Ik kan geen hele zinnen in het Frans zeggen en zij spreken nauwelijks Engels Ja op twee Waalse Marokkanen na. Die spraken echt goed Engels.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Lifters meegenomen

Bericht door wimjansma »

WesleyN schreef: Veel Walen en Fransen hebben destijds getracht met mij een gesprek te voeren. Daar valt nauwelijks mee te communiceren. Ik kan geen hele zinnen in het Frans zeggen en zij spreken nauwelijks Engels Ja op twee Waalse Marokkanen na. Die spraken echt goed Engels.
Ik ben nog iemand van de oude Nederlandse ULO. Wij moesten naast Nederlands ook: Duits, Engels en Frans leren.
Van al die vreemde talen is het Frans het meest blijven hangen. Ik had er een negen voor op mijn diploma. Ik ben een opera-liefhebber met een voorkeur voor de Franse opera. Franse zangers besteden per definitie veel aandacht aan hun dictie, hun verstaanbaarheid. Die opera's kan in dus moeiteloos volgen. Heerlijk.
Engels is een ander geval. Mijn jongste dochter is afgestudeerd in Engelse taal en letterkunde. Voordat ik iets publiceer in het Engels laat ik mijn schoolengels door haar corrigeren. En geloof mij: ik kan mijn werkstuk veelal grotendeels herschrijven !
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Lifters meegenomen

Bericht door WesleyN »

Ik heb ook 3 jaar Frans gehad. En Duits en Engels. Ik moest noodgedwongen examen in Duits doen, omdat Engels destijds te moeilijk voor mij was. Nu is zowel mijn Nederlands (vooral het grammaticale deel) en mijn Engels met sprongen vooruit gegaan. Dat was sinds ik HEAO ging doen. Daar moest ik veel rapporten schrijven, zowel in het Nederlands als in het Engels. Dus ik moest wel.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
stapjevoorstapje
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:46

Re: Lifters meegenomen

Bericht door stapjevoorstapje »

Talen zullen hoe langer hoe belangrijker worden wanneer we Europa willen opbouwen. Je kunt maar contact krijgen met mensen als je minstens hun taal verstaat (letterlijk en figuurlijk te nemen). Ik doorworstelde nog het traditionele onderwijs in Vlaanderen: Moedertaal Nederlands; Latijn, klassiek Grieks, Frans, Engels, Duits - aan de universiteit er wat Spaans bijgenomen, nadien wat Italiaans.
Het valt me ook op dat aan een taal ook vaak een filosofie of ideologie vasthangt. Zo vergeleek ik ooit Franse en Engelse boeken over vrijetijdswetenschappen en cultuur. De Engelse literatuur was voor 90% vervuild door neoliberale ideologie - de Franse namen een volledig tegengesteld standpunt in. Als je natuurlijk alleen maar Engels leest dan word je op zijn minst ook gebrainwashed door de ideologie die in die boeken staat.
Je moet ook eens de manier bekijken waarop de Fransen nu de promotie van de mannenrok aanpakken - we kunnen er véél van leren
Snarf
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jan 2014 09:35

Re: Lifters meegenomen

Bericht door Snarf »

Wie A zegt moet B zeggen. Ik zou dus graag vernemen hoe de Fransen concreet de mannenrokken promoten. Hetzelfde geldt voor andere landen en andere talen. We kunnen er enkel van leren. Het zou fijn zijn als leden van dit gezelschap die andere talen machtig zijn ons briefden over de stand van zaken en evoluties in die andere taalgebieden.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Lifters meegenomen

Bericht door WesleyN »

Oh, die groep is er ook. Ik heb toevallig weleens een foto gezien met een groep Franse mannen, allemaal gekleed in rokken. Die gingen samen een dagje uit. Overal heb je van die mannen die een rok willen dragen. Misschien mogen wij wel blij zijn dat wij in het westen wonen.

In die week had ik, op mijn ondergoed na, geen enkel moment een broek aangetrokken. Ik had destijds een hotel in Frankrijk en daar heb ik geen enkele opmerking over mijn kleding gehad. Zij waren heel klantvriendelijk en het maakte niet uit hoe je gekleed was. En toch zijn we er steeds weer verbaasd over dat mensen normaal tegen je doen.

Ook daar met een schoonmaakster gepraat. Zij zag er als een Française uit. Maar zij sprak wel een beetje Engels. Viel me op dat alle personeelsleden wel aardig uit de voeten in de Engelse taal. Het was volgens mij een franchise onderneming en het leek me ook een familiebedrijfje.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
stapjevoorstapje
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:46

Re: Lifters meegenomen

Bericht door stapjevoorstapje »

Voor de Franse groep zie
http://www.i-hej.com/ en http://asso.i-hej.com/
op Facebook: https://www.facebook.com/asso.hej

Er is ook een restant van een Spaanse website, blijkbaar naar aanleiding van een tentoonstelling in Madrid:
http://hombresenfalda.com/en - naar aanleiding van een tentoonstelling
en een Spaanse groep: http://www.intermis.org/
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Lifters meegenomen

Bericht door rokwens »

Sorry, even naast de zaak. In België leert iedereen zowel Frans als Engels en hogerop nog Spaans of Duits als keuzevakken. Het kan dan maar lastig zijn als je het moet leren maar ik ben nu wel blij met dat onderwijsniveau van ons. Maar het is nooit te laat om te leren.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Lifters meegenomen

Bericht door WesleyN »

Met de Vlamingen kan je goed in het Engels communiceren. Maar dan spreek ik liever Nederlands. Ik heb 3 jaar Frans gehad en ik kan slechts met enkele woorden in het Frans zeggen. In ieder geval te weinig om een gesprek te voeren in het Frans. Het lijkt wel of de Walen slechts enkele woorden in het Engels kunnen. Als zij een heel gesprek proberen te voeren raken ze als het waren de weg kwijt in woorden. Zo was het ook met de Walen (2 meiden en 1 jongen) bij mij in de auto. Ze dachten dat ik de weg niet wist, terwijl ik vroeg waar ze uit moesten stappen. En ik zei dat ik naar de parkeerplaats reed.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie