Corebusiness

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Corebusiness

Bericht door wimjansma »

SAM_2501.JPG
Het is me wat met het dragen van een rokje. Er wordt vreselijk over geleuterd. Maar keren wij terug naar onze corebusiness(onze oorspronkelijke missie) !
Een rokje is vrijheid, blijheid. Een rokje ruist rond de benen en fladdert in de wind. Een rokje schuurt niet en knelt niet. Dus ook géén panty of legging !
Hier van mij een foto van gisteren, 23 juni 2014, nog net als 71-jarige. Straks zal ik als 72-jarige nog steeds rokjesliefhebber zijn. Life is beautiful ! Dus.........
Doe niet moeilijk lui, trek een rokje aan en geniet ervan !
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Corebusiness

Bericht door Jos »

mooi gezegd, Wimjansma

alleen die witte sokken :)
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Corebusiness

Bericht door wimjansma »

Jos schreef:mooi gezegd, Wimjansma

alleen die witte sokken :)
Witte sokken zijn goedkoop[ (3 euro voor een fivepack bij de Zeeman), zijn schoon, want kunnen in de kookwas en passen, net als zwarte sokken, bij iedere andere kleur van je outfit.
What's wrong with it ?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Corebusiness

Bericht door Jos »

men zegt, dat witte sokken "not done" zijn,
maar trek je er niets van aan, het was meer als grapje bedoeld ;)
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Corebusiness

Bericht door beachlion »

Jos schreef:men zegt, dat witte sokken "not done" zijn,
maar trek je er niets van aan, het was meer als grapje bedoeld ;)
In mijn geboortestad Den Haag had ik in m'n kennissenkring enkele mensen die nogal strak de etiquetteregels volgden, enkelen zelfs beroepsmatig (diplomatieke dienst en hofkringen). Dan hoor je verhalen die zich lijken af te spelen op een andere planeet.
Voor sokken gold: formeel -> zwarte sokken, sportief -> zwart met een motiefje en wit -> uitsluitend voor tennis. Andere kleuren alleen als die bij de kleur van de pantalon pasten en als dat niet zwart was was dat automatisch sportief.
Eén van de dames beklaagde zich over het onbenul van de verkopers in herenmodezaken. Ze wilde een overhemd voor haar man kopen en toen de verkoper een hemd toonde zei ze hoogst verontwaardigd:"Meneer, mijn man is geen arbeider." Toen de verkoper vroeg wat ze bedoelde zei ze:"Er zit een borstzak op dat hemd."

Ik heb een korte periode gehad dat ik met het etiquette-extremisme meeging maar op een gegeven moment leer je er soepeler mee om te gaan. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik ze gewaarschuwd vooral niet naar Amerika te gaan tenzij ze een onbedwingbare zendingsdrang voelden.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Corebusiness

Bericht door wimjansma »

Ik trek mij niets aan van etiquette. Dat is ook maar een boekske, waar een of andere dame of heer haar of zijn mening heeft neergeschreven hoe omgangsvormen volgens hun zouden moeten zijn. Ik heb maling aan hun mening. Wat heb ik aan de mening van een éénling. Ook als vele mensen daarachteraan lopen. Dat is gedrag van kuddedieren. Gewoon belachelijk. Het gaat die lui uitsluitend om uiterlijkheden. Over een innerlijke adeldom (wat een woord zeg) hoor je ze niet.

Nee, we gaan weer terug naar onze corebusiness, onze oorspronkelijke missie: het dragen van een rok. Tegen alle gewoonten van de etiquettebaronnen en -baronnessen in. De wind rond je benen, vrijheid, blijheid, geen geknel, geen geschuur.
Daar wil ik best de profeet van wezen.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Corebusiness

Bericht door beachlion »

@wimjansma, ik denk dat je je er nauwelijks van bewust bent dat de meeste zaken die je dagelijks doet volgens de regels van de etiquette zijn. Veel regels voelen natuurlijk aan omdat ze gangbaar zijn in het dagelijkse leven. Als je bijvoorbeeld aan iemand wordt voorgesteld geef je die persoon een hand en zeg je iets in de trant van: Prettig kennis te maken. Als je in een restaurant eet volg je de gangbare tafelmanieren zoals het bestek van buiten naar binnen gebruiken bij elke volgende gang. Sommige zaken zijn uit een ver verleden. Je hoed of pet lichten bij een begroeting komt uit de tijd dat de verlichting in de openbare ruimte nihil was. Door het lichten van een hoofddeksel kon de andere partij het gezicht zien en daarmee zien wie men voor zich had. Een hoed of pet ophouden binnenshuis was bijvoorbeeld een belediging van de huiseigenaar want hij verschafte al een dak of andere bescherming tegen de elementen.

De etiquette is globaal de neerslag van de omgangsvormen in een beschaafde samenleving. Dat sommige regels bezopen klinken kan heel goed omdat ze meestal niet van toepassing zijn in je eigen omgeving. En de regels zijn zeker niet universeel. In Nederland wordt de heer geacht een dame voor te gaan bij het bestijgen van een trap en de dame gaat voor bij het afdalen van een trap. In Frankrijk is het precies andersom. Dit weerspiegelt exact de mentaliteit in beide landen. In Nederland is men bevreesd dat de man een blik onder de rokken van een vrouw kan werpen. In Frankrijk vertrouwt men op het "heer" zijn zodat de man de dame kan opvangen of steunen als ze problemen op de trap heeft.

Ik zelf ben wat soepeler geworden met de etiquette in de 60er jaren. In de wilde jaren van de emancipatie en het baas in eigen buik idee hield ik ooit de deur open voor een vrouw en ze snauwde:"Wat denk je wel dat ik zwanger ben of invalide." Dat was voor mij het omslagpunt. Live and learn.
Gebruikersavatar
wimjansma
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:22

Re: Corebusiness

Bericht door wimjansma »

Mijn beste Lion,

Als steeds weet je aan het onderwerp weer de nodige "schwung" te geven.
Misschien omdat jij alles bekijkt vanuit het verre Amerika en dus op gepaste afstand jouw eigen mening kunt koesteren.
Niet gehinderd door dominees en VOC-mentaliteit.

Als inwoner van een beschaafd land, met beschaafde inwoners, zouden we op You Tube allemaal eens de film "King of flies" moeten zien. Om zelfs bij kinderen op te merken hoe flinterdun dat beschaafde laagje is of...kan zijn.
Plaats reactie