Heel interessant artikel: mijn zoon draagt jurken

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Heel interessant artikel: mijn zoon draagt jurken

Bericht door Rik »

Mijn zoon draagt jurken... een interessant artikel als je een beetje Duits snapt.
https://beduerfnisorientiertesfamilienl ... t-kleider/
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Heel interessant artikel: mijn zoon draagt jurken

Bericht door rokwens »

Beste leden van dit forum.
Hierbij wens ik jullie een mooi 2024, een jaar waarin we hopelijk, openlijk, een stapje verder kunnen zetten.
Een jaar waarin we beter begrepen zullen worden en de moed zullen hebben om te gaan waar we voor staan.

Nu ik even tijd had las ik bovenstaand artikel.

Ik heb het steeds moeilijk als men spreekt met termen als "non-binair" of "gender" of "jezelf kunnen zijn enz...
Waarom moeten deze woorden in de mond (of in gedachten) genomen worden als het over jongens of mannen gaat ?
Als het over meisjes of vrouwen gaat , die dragen wat ze willen , doet men dat toch ook niet.
Dan wordt er zelfs niet over nagedacht of geoordeeld of geselecteerd......of afgewezen.

Het is uiteraard niet voor iedereen hetzelfde, maar ik zou het fijn vinden om gewoon
zonder nadenken, kleding te kunnen kopen en dragen die ik leuk vind, NET ZOALS DE VROUWEN gewoon
afwisselen naar believen, volgens wat hen op dat moment het beste uitkomt. Niet meer en niet minder.
Als ik een vriendin tegen kom met platte schoenen, kort haar en met een lange broek, ga ik haar ook niet zeggen
dat het fijn is dat ze "zichzelf"is. Alsof ik wil duiden dat ze zich op dat ogenblik mannelijk voelt.
Dan ga ik haar ook niet overladen met gendertermen en travestietermen. Ik respecteer haar keuze, punt-uit.

Bovendien heb ik een stil vermoeden dat een aantal mannen zich het"vrouw-zijn of vrouw-lijken" willen toemeten
alleen maar om die leuke kleding te kunnen dragen. En dit om quasi als man onherkenbaar de straat te kunnen opgaan.
Het gemakkelijkheidsprincipe dus. Misschien ook de weg van de minst (mogelijke) weerstand. Maar als alle mannen
dat gaan doen zal "man in rok" nooit gezien worden, laat staan "aanvaard worden.

Ik heb er inmiddels ongeveer 20 jaar op zitten als man die een rok draagt in het openbaar. Ik beschouw het als statement.
In die tijd heb ik een hele evolutie meegemaakt en zijn de mensen rondom mij mee geëvolueerd in hun denken. Ik wordt
nooit scheef bekenen (misschien door mensen die me voor het eerst ontmoeten) en ik wordt erom gewaardeerd in binnen-,
en buitenland. Als ik eens een lange broek draag is men verwonderd. Een aantal mannen heb ik doen inzien dat er niets
mis mee is en zij merken ook dat mijn omgeving daar geen problemen mee heeft. Sommigen proberen het ook en zijn erg
positief over hun ervaring. Maar ga niet over één nacht ijs. Het is een langzaam opbouwen van het beeld dat je neerzet.
Het is een langzaam aanpassen van het gedachtengoed van de mensen rondom jou. Ik ben er in elk geval zeer tevreden mee.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
elliss
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jun 2015 12:43

Re: Heel interessant artikel: mijn zoon draagt jurken

Bericht door elliss »

Rik schreef: 18 dec 2023 22:01 Mijn zoon draagt jurken... een interessant artikel als je een beetje Duits snapt.
https://beduerfnisorientiertesfamilienl ... t-kleider/
Ik heb dit artikel ook gelezen, zowel in het Duits, als vertaald in het Nederlands. Alex is volgens haar identiteitskaart vrouwelijk en zo wordt ze in het originele duitstalige artikel ook vermeld als zijnde in al haar bezigheden. In de vertaling naar het Nederlands is ze enkel 'actrice' en alle andere bezigheden worden als mannelijk beschreven...
Je kan beter groot zijn in kleine dingen...
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Heel interessant artikel: mijn zoon draagt jurken

Bericht door Rik »

elliss schreef: 09 jan 2024 15:43 Ik heb dit artikel ook gelezen, zowel in het Duits, als vertaald in het Nederlands. Alex is volgens haar identiteitskaart vrouwelijk en zo wordt ze in het originele duitstalige artikel ook vermeld als zijnde in al haar bezigheden. In de vertaling naar het Nederlands is ze enkel 'actrice' en alle andere bezigheden worden als mannelijk beschreven...
Ik volg Alex (Alexander dus) al heel lang op Facebook. Hij/zij is non-binair en heeft zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken. Hoewel als man geboren en ook nooit geslachtsoperaties ondergaan werd op de indentiteitskaart gekozen voor "vrouwelijk" omdat Alex zich daar zeer comfortabel bij voelt. Hoewel een lichte baardgroei en mannelijke stem heeft Alex weinig lichaamsbeharing, natuurlijke boezem (zonder hormonen) en een vetverdeling over het lichaam die meer aansluit op het vrouwelijke. Dat komt omdat tijdens de puberteit de aanmaak van oestrogeen niet afgebouwd werd zoals normaal bij mannen gebeurt.
Alex heeft trouwens een eigen mediabedrijf, is dol op wapens, op zijn montainbike, zijn gitaar en zijn Jeep, eerder mannelijke hobby's dus ;) In de woonplaats krijgt Alex helaas ook veel negatieve reacties. Van smerige verwijten (vaak door vrouwen) tot boycot van zijn bedrijf. Spijtig als je omgeving het je zo lastig maakt :(
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Plaats reactie