in de trein

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
w-sure
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:08

in de trein

Bericht door w-sure »

vrijdag kreeg ik het wel even warm in de trein. ik zat al op het balkon toen er een groepje allochtone jongens op dat zelfde balkon kwam zitten. ze waren nogal lacherig, en ik voelde me nogal oppgelaten. droeg een bruine rok net boven de knie. ik had mijn tas maar op mijn schoot gezet, had ik al voor ze binnenkwamen.

maar ze deden eigenlijk heel normaal. geen rare opmerkingen ofzo. ze deelden wat snoep met elkaar, en hadden een zakje over, dat gaven ze aan mij (meneer, wilt u ook wat snoep?). toen ik het zakje leeghad wou ik het in de afvalbak gooien, maar het kwam er naast terecht, ging een van die jongens het oprapen.

alleen toen ik uitstapte hoorde ik ze wel lachen, maar wellicht was dat gewoon omdat ze lol hadden.

toch is het vaak zo dat wanneer je in rok loopt en je hoort mensen uitbundig lachen, dat je denkt dat het om jou gaat. hebben jullie dat ook?

had het laatst in de trein ook toen ik uitstapte (had in het compartiment gezeten) zat er op het balkon een groep tienermeisjes. Die reageerden duidelijk wel op mij. allerlei opmerkingen onderling die mijn 'verschijning' niet letterlijk noemden, maar er wel mee te maken hadden. och heb het ook maar genegeerd, is hun probleem.
Gebruikersavatar
Natuurmens
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 feb 2008 08:32
Locatie: Berltsum Friesland

Re: in de trein

Bericht door Natuurmens »

In Amsterdam je je vaak genoeg allochtonen in rok of hoe het ook heet lopen. Dus voor hun cultuur is het niet zo gek.
Je kunt je in rok/kilt mannelijke kleden. Dan staat en zit het berengoed. Ik vind dat het forum de vrouwelijke richting is uitgaan, en kan me daarmee niet verenigen. Om deze reden heb ik besloten dit forum te verlaten.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: in de trein

Bericht door ecokilt »

Ik ben ook niet erg gerust als als er een groepje (lawaaierige) eventueeel allochtone pubers in de buurt is.
In volwassen allochtonen van Turkse afkomst ben ik redelijk gerust. Was een maand geleden in een drital winkels in Heusden-Zolder (Belgisch Limburg, vroeger koolmijnen, sindsdien is daar een grote gemeenscahp met vooral mensen van Turkse afkomst. Niks vervelend gemerkt. Wel saw er dit: als ik aan de kassa stond aan te schuiven, hoor ik 2 jonge meiden (blond en zeker niet allochtoon) tegen mekaar zeggen "Wij hebben geen rok aan, hoor".
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: in de trein

Bericht door RokSterNL »

wichor schreef:.

alleen toen ik uitstapte hoorde ik ze wel lachen, maar wellicht was dat gewoon omdat ze lol hadden.

toch is het vaak zo dat wanneer je in rok loopt en je hoort mensen uitbundig lachen, dat je denkt dat het om jou gaat. hebben jullie dat ook?
Is afhankelijk bij mij van de situatie. Maar ik herken het zondermeer. Je bent dus niet de enige. Zelfs ik als ervaren rokdrager heb dat nog weleens. Draag er toch geen rok minder om. Al was dat in het begin toen ik pas in het openbaar in rok liep wel zo.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2108
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: in de trein

Bericht door Jos »

alleen toen ik uitstapte hoorde ik ze wel lachen, maar wellicht was dat gewoon omdat ze lol hadden.

toch is het vaak zo dat wanneer je in rok loopt en je hoort mensen uitbundig lachen, dat je denkt dat het om jou gaat. hebben jullie dat ook?
is het niet heel logisch, dat iemand, die afwijkend gekleed gaat in wat voor vorm dan ook, opvalt en daardoor vrijwel zeker bij iemand een reactie zal oproepen.
Ik vind dat een positief iets; het is een teken dat we nog om ons heen kijken en interesse tonen in de mensen om ons heen, op wat voor manier dan ook
een fervent rokdrager
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: in de trein

Bericht door rokwens »

Als ik op een terrasje zit kijk ik ook graag geamuseerd toe naar de mensen. De verscheidenheid is enorm groot en het kan me urenlang bezig houden. Op een zonnige dag zie je de ene met een wollen trui lopen en de andere met spaghettibandjes. Vooral de damesoutfits zijn zo gevarieerd dat ze de aandacht trekken en dat "kleurt je dag" Wat de heren dragen weet ik haast niet meer, behalve dan dat ze een spijkerbroek aan hebben met een hemd of een polo. Daar valt weinig of niets aan te beleven. Maar soms zie je combinaties die in het achterhoofd blijven hangen en waarvan je denkt ; hé moet ik ook eens op fantaseren. Een van mijn goede vriendinnen had gisteren op de kermis een man in kilt gezien. Dat kwam ze me uiteraard direct vertellen. Het speciale was echter dat die in fluo-paars was ! ( de kilt bedoel ik :D )
En lachen met hun kleding, daar zou ik niet aan denken, ik waardeer het zelfs dat iemand zijn laars lapt aan alle traditionele geplogenheden en gewoon draagt wat leuk is. Dat maakt het leven toch een pak aangenamer zeker.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: in de trein

Bericht door Roktom »

Het gekken is dat ik in de trein, heb geen auto, nooi last heb gehad, ja ik heb mijn tas ook op de schoot gezet.
Maar ik denk dat dat niet had gehoeven, eigen angst.
Ga nu een in een mannelijkerok de trein in, en doe gewoon.
Kijk om je heen, niemand ziet iets, en zeker jou niet.
Echt ik ben van Rotterdam naar Maasschicht gereden in rok, en geen problemen gehad.
Zelfs in de bus niet.
Je moet niet in een kantenblouse en minirok gaan zitten, al heb ik dat ook wel eens geprobeerd.
Maar dan trek je de aandacht.
Al heb ik dames in de trein gezien die niet echt veel aan hadden, en daar zij niemand iets over.
Maar als je gewoon in een rok, geen bloemetjes, gaat zitten heb je daar over het algemeen geen probleem.
En ik weet het, rij alleen met de trein in rok.
En de dames zitten ook in erg korterok in de trein, zo erg dat ik er de laatse keer wat van gezegt heb.
Ik zeg tegen de dame tegen over me: je zit in je onderbroek hoor.
Ó zegt ze, en u in een rok.
OK.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: in de trein

Bericht door willi »

Bleef het gesprek daarbij?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: in de trein

Bericht door Roktom »

Helaas wel, of niet.
Het is maar hoe je het ziet.
Ik denk dat het meisje er ook niet veel aan kon doen, ze was bijna twee meter.
Ja en dan is het gouw te klein van onderen.
Wel een lekker ding.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Plaats reactie