Wintertafereel

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Wintertafereel

Bericht door ecokilt »

Wintertafereel

Pas gesneeuwd. Nog niet computergestuurde kinderen willen dan buiten. Contact maken met sneeuw. Gewoon wat sneeuw ruimen, sneeuwballen maken, sneeuw in een kruiwagentje scheppen, in het beste geval een sneeuwman – nog beter een sneeuwvrouw – maken.
Winters gekleed om de koukleumpijnen straks te vermijden. De voeten vallen mij op.
In onze tijd hadden wij allemaal laarzen aan. Tuinlaarzen met nog restjes zomermodder en vaak oude maar warme sokken. Voeten en broeken waren veilig droog.
Dat is nu wel anders:
De meisjes zijn er duidelijk op vooruit gegaan: mooie leuke laarzen, praktisch en modieus tegelijk.
De jongens daarentegen hebben geen laarzen meer: te grote sportschoenen, eventueel met losse veters en een lange broek die in de sneeuw sleurt -gegarandeerd nattigheid en vuil in huis straks, maar ja het huis vuilmaken hoort nu éénmaal bij het mannelijk rollenpatroon.
Samengevat: lomp, niet mooi of niet knap (*) en onpraktisch tegelijk.
Onlangs stond ik tot vervelens aan te schuiven in een schoenwinkel (solden!) en hoorde ik de pijnlijke bevestiging. Een kleutermeisje vergezeld van de mama past mooie stevige stoere stap (- of winter)schoenen. Zegt de verkoper: … verschil tussen meisjes en jongens … meisjes kunnen alles dragen en alle kleuren, voor jongens ligt het iets moeilijker, daar is alleen …
De meisjes gaan erop vooruit, de jongens gaan erop achteruit en dat is zeker niet bij schoeisel alleen.

(*) Kies zelf het bijvoeglijk naamwoord want sommige mensen vinden het woord 'mooi' niet horend bij mannelijke mensen, anderen vinden dan weer wat anders.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Wintertafereel

Bericht door willi »

Zo is 't maar net! Er valt nog veel te doen.
Toch hoor ik van mijn vrouw (lerares basisschool) dat er steeds meer jongetjes ontevreden zijn over hun kleding.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: Wintertafereel

Bericht door masker »

Wat leuk dat er nog kinderen zijn die buiten willen spelen, hier zitten de meeste achter TV of computer en komen ze nauwelijks buiten
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Plaats reactie