NRC NEXT

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
florek
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2007 08:12

NRC NEXT

Bericht door florek »

Beeldende kunstTrend Hey man, wat zit je rok goed
In de Selfridges hangt een rok voor mannen

Ernst-Jan Pfauth | 29 september 2009 om 15:22

Tags:bbc, herenmode, mannen, mode, rok

Had iemand mij vijf jaar geleden verteld dat ik unisexbroeken van Monkee Genes zou dragen, dan had ik die persoon uitgelachen. Een strakke broek, ik? Absoluut niet. Aan modegrillen doe ik niet. Blijkbaar wel dus, want ik 2007 kocht ik bij American Apparel in de Lower East Side de eerste. Inmiddels zijn de skinny jeans gemeengoed. En als ik een normale jeans aantrek, voelt het alsof ik er in verzuip. Ik vind skinny nu ook écht mooier. Dankzij die ongelooflijk listige mode-industrie.


Still uit BBC-video
Bij G-Star denken ze nu dat de volgende variant op de strakke mannenbroek eentje met een laag kruis is (foto). Maar dat is al oubollig, zo lijkt het. Want het Britse warenhuis Selfridges verkoopt sinds kort een nogal androgyne herencollectie van Unconditional. Met leggings en rokken. En aangezien de H&M alles kopieert wat winkels als Selfridges doen, hangen ze daar binnenkort vast ook.

BBC ging alvast op onderzoek uit en vroeg winkelend publiek op Oxford Street naar hun mening over de rok. Niet helemaal eerlijk: de reporter trekt allemaal vrouwelijke items aan, terwijl de kracht in de combinatie met ’stoere’ elementen ligt. De reacties? Verbazing, maar ook een paar open houdingen.

De avantgardistische man heeft ongetwijfeld geen probleem met de rok, maar ik kan me niet voorstellen dat binnen twee jaar de herenrok een normaal kledingstuk in Nederland is. Het is Jean-Paul Gaultier met zijn kilts immers ook niet gelukt. Bij een variatie op een bestaand kledingstuk – zoals wat strakker – gaan mannen nog overstag. Maar voor het introduceren van een nieuw fenomeen in de moderne modecultuur heb je veel, heel veel, celebrity endorsers nodig. En dus niet alleen David Beckham.

Die mode-industrie, die is nu echt te ver gegaan. Denk ik. Nou ja. Vraag het me over vijf jaar nog maar eens.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: NRC NEXT

Bericht door ecokilt »

Moeten ze dan iets proberen met een tussenliggend kledingstuk? Een kiltbroek of een kiltrok?
Plaats reactie