Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Wat vind je van het dragen van laarzen in combinatie met je rok
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door Ludwigcw »

Ik heb een aantal foto's gemaakt met diverse soorten schoenen in combinatie met twee type rokken.
Een jeansrok boven de knie, van oorsprong damesrok. En de tweede is de eerste uitgebrachte zwarte mannenrok van H&M.
Verder heb ik een selectie van verschillende type schoenen gemaakt. En een zo’n gelijkvormige mogelijke foto gemaakt.
Dus alleen de schoenen zijn de veranderende factor.
Het was zelfs voor mij ( als fervente schoenliefhebber ) nog verwonderend om het effect te zien die schoenen hebben op het totaalplaatje.
Het is hier zeker niet de bedoeling om iedereen hier te overtuigen van één of ander standpunt, maar de foto’s bewijzen voor mij wel dat rokken beter tot zijn recht komen, met een elegantere schoen eronder. Iets wat door vele onderschat wordt. Onder een lange broek draag je ongestraft wat je wilt ( bvb: vergrauwde sportschoenen ), maar onder een rok worden je schoenen een blikvanger. Ook het effect van een hak op je beenvorm en elegantie is opmerkelijk.

Ik ben geen grote fotograaf ( het moet bij mij altijd te vlug gaan ) en mijn dochter van 17 heeft zelfs al een beter camera dan ik, dus sorry voor de soms bedenkelijke kwalitiet.

De onderstaande fotocollage, zijn volgens mij de meest courant gedragen mannenschoen modellen. Waarbij de sandaal en teenslipper modellen alweer minder courant zijn. Er zijn nog veel mannen waarbij de tenen nooit frisse lucht mogen ervaren.
Ikzelf heb van die drie laatste modellen zelf geen in bezit, gewoon omdat ik ze afschuwelijk vind, en gewoon algemeen bezit en standaard modellen zijn. Ik heb veel open mannenschoenen ( meestal oorsprong in Italië gekocht ), vroeger vond je er nog echte modieuze in België, maar nu nog enkel die standaard modellen.

Afbeelding

Deze fotocollage is jeansrok met mannenschoenen eronder, gaande van combatshoe via kostuumschoen naar teenslipper.
Hetzelfde heb ik gedaan met de H&M mannenrok. Verder is mijn kledij en houding hetzelfde gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende collage is terug de jeansrok maar met damesschoenen, ook terug hetzelfde met de H&M mannenrok.
Let hier vooral op het effect van een open wreef schoen en hogere hak op de vorm van de been in het totaalplaatje.
Hier heb ik nummertjes bij geplaatst : foto 1 en 2 zijn nog volledige platte schoenen, de eerste met een riempje over de wreef.
De tweede is een platte schoen met volledige open wreef, dit heeft als effect dat je been er langer en slanker uitziet.
Foto 3 is een pump model met een hak van 6cm en foto 4 een aansteker ( open hiel ) met een hak van 9cm. Hier zie je dat mijn kuiten door de schuine stand van mijn voet smaller worden. De laatste twee 5 en 6 zijn sandaal modellen van 10cm hoog. Been zichtbaar tot aan de teen en nog hogere hak versterkt nog meer de beide vernoemde effecten.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een collage met laarzen, plat en gehakt !

Afbeelding

Spijtig genoeg word zulke elegantie nog als vrouwelijk ervaren , ook ik zit nog steeds met zulk gevoel. Mede door onze opvoeding – programmering, ervaren we dat als vrouwelijk. Alhoewel ik fervent liefhebber ben van de vrouwenschoen modellen, en ze verzamel zoals ik ook modeltreinen verzamel, lukt het mij nog niet om “open a plein public” gehakte damesschoenen te combineren met mijn rokken. Buiten hier en daar een vluchtige poging in afgelegen omgeving, zijn mijn gehakte buitenkomen steeds in combinatie met lange broek. En deze laatste combinatie valt veruit niet op door onze medemensen. Langs de andere kant begrijp ik ook dat we het plaatje met mannenrok momenteel nog zo stoer mogelijk moeten houden.
Lomp is blijkbaar schoon voor de mannen, als ik dan, vooral de jonger generatie zie rondlopen, in hun baggy kniebroeken met daaronder van die oversize dikke synthetische sportschoenen ( waarin ze zeker zweetvoeten hebben ), doen ze mijn telkens denken aan tekenfilmfiguren, daar hebben ze ook meestal veel groter voeten in verhouding met de rest van het lichaam.
Neemt niet weg dat de dames al lang wegkomen met gelijk welk gelijkaardig of afgeleid model, van de acht mannenschoenen uit de eerste fotocollage. En een kniebroek in combinatie met combatschoe geeft bij de dames ook het effect van ballonkuiten. Terwijl er genoeg mannen zijn die over elegante slanke welgevormde benen beschikken, die niet voor de dames moeten onderdoen.


Ludwigcw
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door musa »

Voor mijn eigen smaak ziek ik de jeansrok met de sportieve schoen het liefst.je heb bijna dezelfde jeansrok als mij .
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door Jos »

je weet wel leuke vragen te stellen, ludwig.
Natuurlijk is mode een persoonlijke smaak, of dit nu voor een vrouw of voor een man is.
Persoonlijk ben ik ook voor sierlijk en kocht vroeger altijd mijn schoenen op vakantie in Italie, mede omdat de pasvorm voor een smalle voet veel beter is.

Bij jou vind ik in het algemeen de sierlijke (dames)schoen prima staan, met of zonder hak.
Ludwigcw schreef:om “open a plein public” gehakte damesschoenen te combineren met mijn rokken.
Mij vergaat het hetzelfde. Momenteel beperk ik me tot sandalen, sneakers en andere onopvallende platte schoenen., allen uit het verkeerde :?: rek, ook alweer vanwege de pasvorm. En wat dacht je van de prijs???: zeker 10-20% goedkoper :o
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door john »

Een rok met mannenschoenen eronder geeft uiteraard een ander beeld dan een (dames)schoentje.
Ook wanneer dit niet per definitie de wat ruigere mannenschoenen zijn, maar ook met simpele instappers (mocassins).

Maar ook andersom kun je vreemde reacties krijgen. Toen ik in december in Berlijn was, had ik een paar keer laarsjes aan met daarin mijn spijkerbroek. De laarzen waren gekocht bij de Schoenenreus en hadden nauwelijks een hak. De achterzijde van de hak liep wel wat schuin en ook de laars was een beetje gerimpeld.
Dit werkte bij wat schooljeugd die toen ook in het Technisches Museum was toch wat hilariteit op, en dat terwijl ik deze ook droeg met een spijkerrok en legging aan, eigenlijk nauwelijks reacties opriep.

Dus ook laarzen onder een broek (met of zonder hak) is kennelijk "vreemd".

Onder een rok staan m.i. simpele eenvoudige mannenschoenen prima, maar misschien ook omdat ik ook niet meer de allerjongste ben. Graag zou ik wat (kuit)laarzen hebben, alleen niet met een enorme blokhak. Dus toch weer een dilemna.
Of het dragen van damesschoenen (pumps, ballerina's of sandaaltjes) bijdraagt tot een acceptatie van een man in rok, betwijfel ik. Maar van mij mag iedereen dragen waar hij/zij zich lekker in voelt.

John
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door RokSterNL »

Ludwigcw,

Die foto's ben jij dat met je schoenen/laarzencollectie ? Ja ik weet dat jij een schoenenfanaat bent. :D

John,

Bij mij maakt het niets uit. Ik kreeg net zoveel/geen reacties met herenschoenen als met neutrale dameslaarzen. Het is mijns inziens toch de rok die het oordeel bepaald van de holle vaten in onze maatschappij.
Gebruikersavatar
masker
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:13
Locatie: tilburg

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door masker »

Ik kan niet zeggen dat een combinatie extreem mooi of lelijk vind. Het roept allemaal net een ander soort sfeer/uitstraling op.
Zelf vindt ik de gelegenheid waarvoor je je kleedt erg belangrijk en ik wil zelf ook graag kleding aan die daar bij past, dus als je deze mooie schoenen collectie bezit dan kun je bij elke gelegenheid gepast voor de dag komen.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door Ludwigcw »

Ja RoksterNl dat zijn mijn benen met bijhorende aanhangsels. Mijn hoofd staat er niet bij daar met combinatie hakken en rok toch nog een beetje terughoudend ben op het internet en daarbuiten.
Dit is min of meer een derde van de schoenen die ik bezit, ik heb gewoon van ( volgens mij )ieder grote type groep, één uitgenomen om die presentatie te maken.
Ik bezit dooronder ook enkele damesmodellen waarmee ik zeker nooit zou mee buiten komen, maar die ik gekocht heb omdat ik dat type of model gewoon ook wilde bezitten ( net zoals bij modeltreinen hé, daar probeer je ook zoveel mogelijk diverse types van locomotieven te verwerven). Ik moet ze wel zelf kunnen aandoen, anders koop ik ze niet.

Masker, je stelling van schoen volgens gelegenheid is juist, maar voor mij en als man algemeen ligt dat momenteel nog een beetje moeilijk in de maatschappij. Toch zoals ik het zou willen. :roll:
Nu, op hoge hakken lopen en zeker met een meer open schoenmodel heeft een apart gevoel en is leuk op lopen ( althans voor mij toch ). Maar bvb een ganse dag gaan winkelen ( stappen en slenteren ) op diezelfde schoenen, is om problemen vragen in verband met je voeten hun gezondheid. Dan neem je schoenen met een lagere hak en voldoende steun.
Zoals die zwarte open hiel damesschoen met hak van 9 cm, zijn zeer leuk om dragen, maar daar ze maar kort vooraan een voetinsteek hebben kom je hiel redelijk omhoog van de schoen zool bij het stappen. Onder een rok is dat geen enkel probleem, maar onder een broek kruip je onderkant van je broekschacht, telken tussen de onderkant van je hiel en de schoenzool en loop je daar dan op. Dus die schoenen zijn niet te dragen onder een lange broek, dus daarmee ben ik nog maar zelden buitengeweest. :?


Ludwigcw
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door RokSterNL »

Hallo Ludwigcw, Die vraag stelde ik ook, omdat op de foto waar je ballerina's draagt sandalen, je been direkt al een heel andere uitstraling krijgt. Dit mede doordat je jou gezicht niet ziet, en dan zou het zo door kunnen gaan voor een vrouwenbeen. Ik vind het je in ieder geval perfect staan.

En we hoeven niet overal even goed in te zijn. Het gaat toch om het plaatje met de schoenen. Die foto's zijn prima. Niet mis mee voor dit doel.

Ja gelijk heb je, en je kunt die schoenen altijd nog om en in je huis dragen, als je bijvoorbeeld in de tuin bent. Want ik dacht dat jij een eengezinswoning had, zoals ik op foto's wel eens gezien heb, die jij ooit geplaatst hebt.

Het blijft natuurlijk wel jammer dat je die schoenen helaas alleen maar binnenshuis en eventueel om je huis kunt dragen. Hetzij niet anders, ik zou dat ook inderdaad niet doen, hoe mooi en elegant die schoenen ook zijn hoor.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door willi »

De sport- en echte herenschoenen vind ik afschuwelijk bij een rok.
De rest is redelijk akkoord en de schoenen met sleehak zelfs perfect.
De laarzen in combinatie met lange rok zijn ook oké.
Het probleem met grote maten laarzen is dat ze te meestal kort zijn (anders worden ze te duur)

Ik begrijp wat Rokster bedoelt. Het zijn alleen die mannenkoppen en brede schouders die het totaalbeeld van ongebruikelijk tot onmogelijk maken. Altijd volgens de oppositie natuurlijk.
Overigens ben ik van mening dat de juiste schoenvorm onlosmakelijk verbonden is met het dragen van een rok. Een rok vraagt om andere, meer aangepaste schoenen! Daarom is de acceptatie van de rok automatisch verbonden met de acceptatie van sierlijker schoenen, dan die voor de man in de handel zijn.
Wie A zegt moet ook B zeggen.

En laat de herenmodemakers in hemelsnaam met hun tengels van rokken en schoenen afblijven, want ze maken er alleen maar wéér een afzichtelijke lompe troep van.

Lieve Masker, je hebt absoluut gelijk. Wat zou het heerlijk zijn als ook mannen zich spontaan, en zonder problemen op te roepen, konden kleden voor elke gelegenheid die zich voordoet. Je weet wel, een bruiloft bijvoorbeeld.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Is Lomp = mannelijk en elegant = vrouwelijk ?

Bericht door Ludwigcw »

RoksterNl het zijn wel degelijke telkens mijn onderstellen die op de foto's staan. Geen trucage of paintshop met de foto's.
Ze zijn wel onthaard,.... euch mijn benen bedoel ik hé !!. :lol:
En ik gaf al eeder aan waarom mijne kop niet op de foto's staan, maar zo als Willi hierboven zegt, zou het met mijne kop erbij, misschien ook niet meer zo fraai uitzien volgens de hedendaags normen. :lol:

En ja, ik woon in een alleenstaande woning met rondom tuin (1300m²). Buiten de voorkant is de tuin rondom met houten panelen ( 180 x 180 cm ) omrand. Dus van inkijk hebben we niet zo veel last, maar er is wel aan één zijkant van de woning een stuk tuin van een 120m²( afsluitbaar van de rest, want ik heb ook een redelijk vijver in de privétuin ) , die gebruikt wordt door de kinderopvang van mijn vrouw. En tijdens de openingsuren hebben de klanten en hun kinderen daar vrij zicht op.Dus als ik daar kom moet ik een beetje opletten wat ik aanheb. :roll:

Maar ik kom wel regelmatig buiten op tussen de mensen op mijn hakken, maar dan onder een lange broek. En dat valt veel minder op dan een rok. Daarom heeft mijn vrouw er ook minder problemen mee op met mijn, en mijn hakken, samen buiten te komen.:D :D

Ludwigcw
Plaats reactie