Positieve reactie op mijn outfit

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door treintje »

mikvanes schreef:Ja, maar dan zie je dus dat het een man is. Op het moment dat die zichtbare verschillen wegvallen, heb je geen visuele cues meer om je op andere gedachten te brengen.
Volgens mij zie je dat altijd. En het zit hem natuurlijk niet alleen in lichaamsbouw, maar ook in gedrag, beweging, etc. Wat jij bedoelt is volgens mij waar travestieten zich mee bezig houden, namelijk: "Hoe kan ik zo goed en onopvallend mogelijk als vrouw over komen?" Alleen echte travestieten zijn daarop gericht, de rest van de wereldbevolking niet. Die zichtbare verschillen zullen dus nooit wegvallen. Neemt niet weg dat je bij sommige personen op het verkeerde been kunt worden gezet, zowel bij mannen als bij vrouwen.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door mikvanes »

Kijk, normaal kun je het bijna altijd zien. Dus in 99,999% van alle gevallen of meer gaat het goed. En ik ben er natuurlijk op gespitst. Maar ik ken toch een aantal mensen die zo perfect zijn, dat je het normaal niet kunt zien.

Grappig, dat geloof in de eigen onfeilbaarheid. Ook wel leerzaam. Ik denk dat het ook wel verklaarbaar is. Je ziet iemand. Je deelt hem/haar vrij automatisch in. En je gaat door. Je hebt dus normaal nooit een misser, nooit een fout.

Goed, maar stel je nu die mensen voor die mij tegenkomen als ik wat vrouwelijk ben opgetut. Dat indelen gaat automatisch en ze hebben dus nooit meegemaakt dat dat problemen zou geven. Dus ze kijken niet al te goed en zien een 'vrouw'. Het idee dat je je zou kunnen vergissen op dat punt, is voor hen ondenkbaar. Je weet toch wel wat je ziet. Je ogen bedriegen je niet. Dan kun je dus daarna voor jezelf niet meer terug. Dan zou je moeten toegeven dat je je vergist hebt. Dat klopt ook met mijn ervaringen. Sommige mensen blijven heel hardnekkig bij hun aanvankelijke indeling, wat je ook zegt of doet.

Maar hetzelfde principe werkt ook als je ergens als man in rok loopt. Iemand werpt een snelle blik, ziet een rok en denkt: vrouw. Daarna is het moeilijk je ongelijk te bekennen.

In het geval van RokSter blijft die jongeman heel aardig en beleefd als hij te horen krijgt dat hij zich vergist heeft. Maar hij zegt wel zoiets van: hoe moet ik dat nou zien. En daarna zegt hij: "Bij mij knelt het nu." Het is dus inderdaad even een moeilijk moment voor hem.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door mikvanes »

Treintje: Wat jij bedoelt is volgens mij waar travestieten zich mee bezig houden, namelijk: "Hoe kan ik zo goed en onopvallend mogelijk als vrouw over komen?" Alleen echte travestieten zijn daarop gericht
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Dat gaat op voor kast-travestieten. Show-travestieten willen opvallen en willen ook hun man zijn communiceren. Op het moment dat dat niet meer overkomt, is het niet meer leuk en ook niet meer bijzonder.
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door willi »

Beste Mik. ik wil vooral niet de indruk wekken dat 'ik' zo goed ben in het herkennen van mannen in voor hen ongewone kleding. Nee, ik wil slechts aantonen dat het publiek, gemakzuchtig als het is, de gewoonte heeft aangenomen zich alleen te richten op typerende kleding en daar de gevolgtrekking aan te verbinden: rok, enz., dus vrouw. Men doet geen moeite om ook maar één stap verder te kijken dan de neus lang is. Dat in tegenstelling tot de dierenwereld; die laat zich niet (mis)leiden door een stukje textiel.
Een vorm van degeneratie van de mens. Of is het inderdaad alleen maar gemakzucht en desinteresse.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door treintje »

In de dierenwereld komt normaliter helemaal geen textiel voor. Ze weten dus niet hoe ze dat moeten plaatsen, en dus speelt het geen rol in de herkenning. Daar gaat jouw vergelijking dus mank.

Ik wil nog wel eens zien wat er gebeurt als je bij wijze van spreken een panter zou beschilderen in de kleuren van een jachtluipaard... Of een paard die je als zebra beschildert. Volgens mij zijn er genoeg diersoorten die met dit soort camouflagetechnieken hun tegenstanders om de tuin leiden. In de dierenwereld gaat het er dus eigenlijk hetzelfde aan toe als in de mensenwereld. Ze trekken hun conclusie op grond van hun eerste indruk, en die gaat niet verder dan het uiterlijk.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door willi »

Beste Treintje, er zijn zeer veel onderzoeken gedaan met dieren en hun manieren van herkenning.
Een Chimpansee-mannetje herkent ondanks het jurkje van het vrouwtje nog steeds niet alleen de soort, maar ook het geslacht.
Lappen van welke soort dan ook misleiden dieren niet. En waarom niet: omdat dieren ook andere zintuigen gebruiken dan alleen de ogen. Het beschilderen van dieren heeft nog minder effect, want dat verandert niets aan de basisvorm en het gedrag (een zebra hinnikt niet)
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
treintje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 13 nov 2010 21:33

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door treintje »

Ja dat zeg ik toch ook. Volgens mij komt dat doordat het dier helemaal geen enkele associatie heeft met textiel. Het speelt dus geen enkele rol bij de herkenning, in tegenstelling tot bij mensen.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door mikvanes »

Willi: Het beschilderen van dieren heeft nog minder effect, want dat verandert niets aan de basisvorm en het gedrag (een zebra hinnikt niet).
Een zebra is niet een gelukkig voorbeeld, want waarom heeft die dan van die idiote strepen. Een soort gevangenispakje.

Dat is omdat leeuwen en tijgers en zo in zwart/wit kijken. En dan zie je door al die strepen het dier niet meer duidelijk.

Verder nemen dieren niet zo maar schutkleuren aan. Het idee is niet dat het roofdier dom of lui is, maar dat je dan gewoon minder gemakkelijk zichtbaar bent.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door mikvanes »

Maar bij mensen mannetjes heb ik net weer mogen constateren dat een vrouwelijk uiterlijk toch echt vergaande gevolgen heeft. Dit keer was ik niet het slachtoffer, maar kon ik lekker toekijken. En zelfs de wetenschap dat het in feite een man was, bleek ook dit keer absoluut niet van invloed.

Dus Willi, je kunt wel vinden dat mensen beter hun best zouden moeten doen, maar ze zitten kennelijk op dat punt op een bepaalde manier in elkaar.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door mikvanes »

Willi: Beste Treintje, er zijn zeer veel onderzoeken gedaan met dieren en hun manieren van herkenning.
Een Chimpansee-mannetje herkent ondanks het jurkje van het vrouwtje nog steeds niet alleen de soort, maar ook het geslacht.
Dat klopt niet helemaal. Er is een vogelsoort waar travestiete mannetjes voorkomen. Die mannetjes zien eruit als wat groot uitgevallen vrouwtjes. Kennelijk laten de gewone mannetjes zich door die nep-vrouwtjes misleiden, want ze blijken zich wel voort te planten. Ze kunnen dus zonder weggejaagd te worden, in het territor van het echte mannetjes komen en daar het vrouwtje bevruchten. Dus kennelijk werkt die visuele misleiding daar ook vrij goed.
Plaats reactie