kleding op het werk

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

kleding op het werk

Bericht door rokwens »

Ik heb vandaag te horen gekregen van de directie dat ze het niet aprecieren dat ik in 3/4 broek naar kantoor kom en
dat dus maar beter kan laten omdat ik regelmatig met klanten omga. Hij vindt dat vrijetijdskledij.
Ik voel me daar al de hele dag slecht bij. Als dat zelfs al niet kan, terwijl het bij ons allemaal heel casual gaat en een vest met das helemaal niet hoeft, behalve voor speciale meetings.
Hijzelf loopt erbij als een voddebaal met een niet-passende broek die stijf staat van het vuil en vol vlekken zit.

Dus laten we de rokken maar vergeten en eerst eens werken aan meer vrijheid voor wat betreft de reguliere kledij.
We staan als man gewoon helemaal nergens en we gaan gebukt onder een, zware last van sociale regels, geboden en verboden als het over kledij gaat. Ik walg ervan, en dan vooral als ik bedenk dat vrouwen op dit vlak geen taboes hebben, ook niet op het werk. Maar daar kan ik me niet op beroepen want op mijn bureel zijn er geen vrouwen en de collega's zijn op dat gebied grijze muizen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
mikvanes
Berichten: 1701
Lid geworden op: 29 feb 2008 04:05

Re: kleding op het werk

Bericht door mikvanes »

Waarom zou je in een 3/4 broek op je werk komen? Wat is daar zo leuk aan? Natuurlijk heb je als man niet volledige vrijheid van kleding. Dat hebben vrouwen echt ook niet. Op je werk probeer je je wat aangepast te kleden en dan gelden voor mannen nu eenmaal andere normen dan voor vrouwen.

Stel je voor dat je iemand benadert om hem een dure computer te verkopen. Het klassieke IBM-voorbeeld. Dan probeer je toch je kleding zo te kiezen dat je betrouwbaarheid en gezag uitstraalt. En vrouwen doen dat op hun manier ook.

Ik lees op deze site soms van die verkapte travestie-argumenten. Ik vind dat niet erg, ik begrijp dat ook wel, maar het blijven wel van die typische travestie-argumenten. Probeer nou eens eerlijk te zijn tegenover jezelf. Waarom zou je beslist een 3/4 broek aan willen?

Een receptioniste die er qua kledingkeuze stevig naast zit, lijkt me ook geen aanwinst voor een bedrijf. Wees blij dat men er eerst iets over zegt.
Peter v

Re: kleding op het werk

Bericht door Peter v »

Hallo Mikvanes, met alle respect, je ziet het toch wel fout, naar mijn idee. Wij zijn het gewend van ouds on er een bepaalde uiterlijk te hebben, voor representatief werk. Maar waarom was dat? Om de ander respect te tonen, om de ander te laten blijken dat je in staat bent je in het gareel te houden, etc. Maar dat is wel erg benauwend. ( trouwens als iemand wenst een 3/4 broek aan te hebben goed voor hem) . Afhankelijk van de specifieke situatie, moet je ook kunnen aantonen respect te hebben voor de ander, een volwaardige partner in "zaken" te zijn, als je een bepaalde uitstraling hebt. Daar heb je geen zwarte driedelige pak voor nodig. Als je maar een representatieve uitstraling / uiterlijk hebt, netjes, ordelijk, samenhangend, en je persoonlijk ( lichaam taal ) uitstraling hebt, dan doet het er weinig toe wat je draagt. Als je ongelukkig in een pak bent straalt dat ook uit, kleed je dan liever anders en straal zelfvertrouwen, zekerheid, daadkracht etc uit.

Laat ons aub niet zelf zo bekrompen zijn als de mensen met wie wij soms te maken krijgen, en vergeet vooral niet, het rok dragen maakt deel uit van de werkelijke kern zaak, en dat is beslissing / kleding vrijheid ( met wat normale goede verstand vanzelf, maar niet met het aloude bekrompenheid). Onder die vrijheid, of ook wel "freestyl" kleden genoemd, valt alle vormen van aankleden. Van alles wat afwijkt van het alle daagse. Daar onder kan 3/4 broeken vallen, bloezen ipv overhemden. gebloemde overhemden ipv wit of zwart, enz enz, gaande naar de basis van rokken / gerokte kleding, waaronder ook jurken.

Wij als mannen hier op de forum moeten dan ook niet blind staren op de rok alleen, maar het kleding vrijheid na streven, met als hoofd aandacht punt rokken die door de man gedragen worden, en alle nieuwigheden die daar aan vast zitten.

Zoals ik het verhaal lees, is het bij rokwens een informeel gebeuren, en hij zou daar prima in moeten kunnen functioneren in een 3/4 broek, anders had hij dat vast niet naar voren gebracht. Het lijkt dat de andere partij gewoon te bekrompen is om daar naar te luisteren. Wat ik wel moet zeggen is dat het kan moeilijk zijn voor anderen om daar gehoor aan te geven, als zij er helemaal geen idee van hebben, een 3/4 broek of een rok, en zich geen weg weten hoe die nieuwe manieren van kleden te "controleren" op netheid etc. Voor ons is dat geen issue. Voor de ander misschien wel, maar daar zijn ze voor op die positie, om dat AAN TE KUNNEN.

Ja wat is iets dan waard? je als slaaf te laten leven door anderen of er voor te staan met de risico dat het WEL goed gaat, of dat er wrijving komt, en dat je als ongewenste persoon wordt gemerkt. Je moet je wel happy voelen, anders is de beste baan van de wereld nog een straf. Hoe rieel is de vraag van ons om te mogen kleden zoals wij ons happy voelen? Dat is niet de vraag. De vraag is hoe rieel is het van de "tegen" partij om jou wensen ( recht ) te weigeren / ontzeggen?

Zolang als je bang bent om er minder van te worden zal je waarschijnlijk er van worden weerhouden om voor je rechten op te komen. Dan is het wel zeker dat je je niet zult kunnen kleden zoals het voor jou BELANGRIJK is. Wie van ons durft te zeggen, "ik kom zo op het werk" en komt wat er komt? :o 8-) Je kunt het subtiel brengen, maar zeker met rokken zul je toch een stand punt in moeten nemen en er voor gaan wil je wat daar mee. Dat dat niet gemakkelijk zal gaan zal niemand verbazen, dat het wel heel wat OP KAN LEVEREN is zeker. Niet geschoten is altijd mis. Soms is het "Liever dea dan slaaf" "Liever vechtend de onderspit delven dan een leven lang slaaf" of iets in die trant.

Wij hebben nu eenmaal ons wat op de hals gehaald, en als wij wat er mee willen, zullen wij er mee door moeten zetten. Wachten tot wij met pensioen zijn is geen optie. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet gemakkelijk. Maar vele moeilijke dingen zijn het meer dan waard.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: kleding op het werk

Bericht door rokwens »

Mikvanes, ik ben helemaal niet akkoord met je stelling.
Ik ga uiteraard niet in een soort surfbroek naar 't werk maar in een heel gekleed model. Dat er een zekere stijl moet zijn, daar kan ik inkomen, en dat kan met een kortere broek even goed. Zie maar eens naar de catwalkmodellen van Dries van Noten. Daarenboven. Vorig jaar waren die geklede kortere herenbroeken nog niet zo te vinden, maar nu wel. En dames dragen al veel langer die kortere broeken in zeer geklede omstandigheden, met mooie schoenen erop.
Het is alleen de mentaliteit en het vast geroest idee dat mannen steeds maar hetzelfde kledingvoorschrift moeten hanteren, dat moet veranderen. Vrouwen gaan veel vlotter met nieuwe modesnufjes om en dank zij hen volgt de mannenmode soms een beetje hun trend, al is het dan jaren later.

En dat mannen minder kledingvrijheid hebben is een feit, maar dat is niet natuurlijk en niet normaal, dat is zelfs discriminerend. Een vrouw is niet meer waard dan een man en omgekeerd. Er moet dus niet met twee maten en twee gewichten gemeten worden. Ik heb een vriendin die op een groot kantoor zit in Antwerpen en die zei me onlangs nog dat ze het schandalig vindt hoe haar mannelijke collegas moeten afzien in hun pak terwijl de vrouwen daar bij de minste zonnestraal hun frisse rok of jurkje kunnen aantrekken. Daar is mijn buurman die op een bank werkt ook ontevreden over.

Ik heb zelf ook snel last van warmte en zit dan te transpireren in die lange broeken, zelfs met de airco op. Dus zoek ik alles uit wat me kan verfrissen. Ik zoek broeken in hele dunne stoffen maar zo dun als de stof van een rok of kleed kan ik ze niet vinden. Een korterte broek geeft dus al wat afkoeling. En ik hou er ook van om veel te kunnen afwisselen omdat ik dat leuk vind. Ik zoek ook schoenen die lucht doorlaten of met open delen als ik ze kan vinden. Draag daarom ook geen kousen of enkelkousjes enz.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Ik ben het ook niet eens met die stelling. En waarom er nu juist weer travestie bij gehaald moet worden begrijp ik ook niet. Alsof alle mannen die een rok dragen in wezen een rok uit travestie oogpunt. Dat is toch een verkeerde zienswijze. Net als de zienswijze over die 3/4 broek. Dat dat nu dan nog maar steeds een stelregel is waaraan de werkgever stijfkoppig vast wil blijven houden hoeft natuurlijk niet overeind te blijven staan. Dan zie je toch dat er nog heel veel werk op het gebied van het dragen van een rok door een man op de werkvloer moet verricht worden. Als ze nu al een probleem maken over een gewone trendy 3/4 broek waar niets mis mee is. Bovendien ken ik Rokwens persoonlijk en is een zeer respectabel man die best weet wat nog correct is. Ik vind dit regelrechte discriminatie. Ik zou en zal dit nooit meer accepteren.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: kleding op het werk

Bericht door Ludwigcw »

Als ik bij een aankoop van iets, iemand in een maatpak tegenover mijn krijg, wekt dat bij mij eender wantrouwen dan vertrouwen op. Daar iedereen weet dat men zijn verkopers of zakenmannen juist maar een pak laten aandoen, om indruk te maken, te imponeren en zich beter voor te doen . Je krijgt door die standaard kledij geen hoogte van de persoon dat je tegenover je heb. Tja, de meeste mensen laten zich daardoor inpakken, ik ben daardoor meer op mijn hoede.

Ook voor verkoop van technische dingen zou ik meer vertrouwen hebben in de uitleg van iemand die tegenover mij staat in een overal of stofjas dan iemand in kostuum en een stapel bladjes in zijn handen. Trouwens heb ik nog nooit een aankoop gelaten omdat iemand er zijn eigen stijl op nahield.

Komt er nog eens bij dat de maatpakken die alhier verkocht worden totaal geen stijl hebben ( ja wat wil je, het is ook enkel maar werkkledij ), en de meeste mannen dragen een fout model volgens hun lichaambouw. Als je ooit eens in Italië komt, bezie daar maar eens de maatpakken, stijlvol en alhoewel het allemaal maatpakken zijn toch genoeg afwisseling om je individueel te uiten.

En Mikvanes, heb je er ooit al eens bij stilgestaan dat een werknemer die zich goed voelt in zijn vel ( ook kledij ), ook beter zal presteren ! En aangenamer zal zijn voor zijn werkomgeving.

Op één iets maak ik wel een uitzondering op mijn mening. En dat is als een bedrijf een duidelijk uniform heeft waardoor ieder medewerker direct herkenbaar is als lid van dat bedrijf. (post, beveiligings, pakketjediensten, winkelketens, enz ).
In zo'n geval vind ik dat er een strik kledings beleid mag gevoerd worden, daar het kledij ook voor het bedrijf staat.
Maar een kostuum is zo algemeen en onpersoonlijk, niet gelink aan één bepaald bedrijf, dat het voor mijn totaal geen waarde of nut heeft in de zakenwereld.

Groeten Ludwigcw
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: kleding op het werk

Bericht door RokSterNL »

Helemaal met je eens Ludwigcw,

Dat pak zegt niets. Dat is alleen maar uiterlijk vertoon.

Groetjes van RokSterNL
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: kleding op het werk

Bericht door Ludwigcw »

mikvanes schreef:
Ik lees op deze site soms van die verkapte travestie-argumenten. Ik vind dat niet erg, ik begrijp dat ook wel, maar het blijven wel van die typische travestie-argumenten. Probeer nou eens eerlijk te zijn tegenover jezelf. Waarom zou je beslist een 3/4 broek aan willen?
Waarom spreek men bij een man direct van travestie als hij zich iets minder mannelijk dan de doorsnee grijse muis kleed, en word die term bij dames die zich bewust mannelijk kleden niet gebruikt, leg mij dat meer eens uit. Dat is al een eerste bewijs dat we op dat gebied geen gelijke vrijheid hebben.
In de late middeleeuwen werd er door de hogere kringen ( adel ), door de mannen schoenen met hoge hakken gedragen. Dit had als doel om letterlijk verheven te staan boven het gepeupel. Imponeren en respect afdwingen, zoiets als het kostuum nu.
Nu worden hakken voor mannen als travestie bestempeld.
En mikvanes noem mij maar een mannen kledingsstuk, dat nog niet in de vrouwen garderobe is overgenomen. Die vraag heb ik al aan vele gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen.

Ik denk dat de mensen hier, waaronder Rokwens, juist proberen van eerlijk te zijn met hun zelf, door het gene te dragen waar ze zich goed en gelukkig in voelen. En als jezelf nu net goed voelt in een 3/4 broek dan is dat dan maar zo. Zolang het stijlvol blijft.
Het is vooral die groep vastgeroeste holbewoners die geen afwisseling in hun kledij aankunnen of durven, die het nodig vinden om een ander hun visie op te leggen. Ik denk dat deze personen een meer zorgwekkende gedachten goed in hun hoofd hebben dan anderen die iedereen in zijn eigenwaarde laat.

NB : iemand die blijk heeft van durf en creativiteit in zijn kledij zal dat ook tentoon spreiden in zijn werk, dit kan alleen maar de productiviteit ten goede komen.

Ludwigcw
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: kleding op het werk

Bericht door ecokilt »

Rokwens, Peter V, Rokster en Ludwig: volmondig met jullie eens.
Wat betreft uniform en opgelegde werkkledij: bij 'De Lijn' en 'De Post' kan een werknemer (man) ook kiezen voor een korte(re) broek!
ecokilt
Peter v

Re: kleding op het werk

Bericht door Peter v »

Ludwig:
"NB : iemand die blijk heeft van durf en creativiteit in zijn kledij zal dat ook tentoon spreiden in zijn werk, dit kan alleen maar de productiviteit ten goede komen."

Wat ook wel vergeten wordt, door sommigen, is dat werk niet zaligmakend is. Wij hebben wel geld nodig. Maar werken is niet "arbeit macht frei" :o :(
Wat is werk waard als het beleefd wordt als een straf, een werk kamp. :shock: Behalve het feit dat je een inkomen ermee hebt natuurlijk.

Wij besteden het belangrijkste tijd van onze leven aan het werk. Voor sommigen een groot genot, voor de rest.... Er mag heus wel voor die opoffering wat tegenover staan in de vorm van welbehagen tijdens het werk. Daar waar het vanwege het aard van de werkzaamheden kan, vind ik dat er ook kleding vrijheid moet zijn. Je zelf zijn tijdens het werk heeft ook betrekking op het kunnen kleden zoals je dat prettig vindt. Laat je niet beperken daar waar het niet nodig is.

Het is alleen te bereiken als wijzelf er na vragen. Maar dan niet op een vrijblijvende manier, want dan is waarschijnlijk meteen het antwoord nee. Dat vereist ook wel durf, en bereidheid voor de gevolgen in te staan. Al zijn de "gevolgen"van niets doen al bekend. Wees nou eerlijk, ALS het rok dragen, of anders gekleed gaan echt belangrijk voor jou is, dan is het van levensbelang om daar achter aan te gaan en daar invulling aan te geven op het werk. Als je er bij stil staat, is het werk onze leven en de tijd daar omheen alleen een aanvulling. Daarom is het wanneer dat enig zins mogelijk is, zo belangrijk om werk te hebben waar jij je zelf goed in kan vinden en het jou plezier brengt. En voor de mannen die anders willen kleden, met of zonder rokken, dient datgene dan ook behartigd te worden, daar waar mogelijk, in eigen belang.

"je moet je wel aanpassen" om de donder niet alleen ik, houd maar de spiegel voor de baas of wie dat tegen jou zegt, DIE mag dat ook doen en een ander respecteren, en zich aanpassen, bij de tijd zijn.
Plaats reactie