gewoon doen !

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

gewoon doen !

Bericht door rokwens »

Het lijkt hier wel een politieke bedoening : veel woorden maar weinig daden.
Als je een rok wil dragen, doe het dan gewoon, en op straat.
Zorg ervoor dat mensen je duidelijk zien als een man. Een man die iets anders wil.
Een man die voor gelijke rechten opkomt. Rechten die hem toekomen.
Een man die lef heeft, een man die ballen aan zijn lijf heeft en stevig in zijn schoenen staat.
En dan heb ik het niet over het dragen van een rok ergens eenzaam in de natuur of tussen de
veilige ommuring van huis of tuin, maar wél "onder het volk want alléén zo bestaat de kans
dat ons gedachtengoed ingang vindt en geaccepteerd kan worden.
Maar wéés zéér kritisch op je outfit. Mensen gaan je taxeren op alles en nog wat. Dus verhoudingen,
kleuren en vormen moeten in harmonie zijn. Dus bv: heb je dikke benen, prang je dan niet in een smalle
rok waar je buik overheen hangt. Hou het netjes. Er zijn modebladen genoeg waar je inspiratie kan uit halen.
Mensen moeten kunnen zeggen of denken : wauw! , die komt daar goed mee weg ! Dat is knap !
Heb je het moeilijk om alles mooi te combineren, vraag dan raad.
En tenslotte : heb voor alles een antwoord klaar om zelfs de lastigsten schaak-mat te zetten.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: gewoon doen !

Bericht door beachlion »

Dat is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan. Het schort vaak aan begrip in de huiselijke omstandigheden. Een vrijgezel heeft het redelijk gemakkelijk maar als je nog thuis woont of een gezin hebt is de mening van je directe omgeving meestal doorslag gevend. Dan hebben we nog de werkomgeving waar het zeker niet voor de hand ligt dat je er als man in een rok of jurk kan verschijnen. De anonieme buitenwereld is vaak het minste probleem.
Ook de intentie van de mannelijke rokdrager is van belang. De één is erg modebewust voor zowel de broek als de rok en probeert ongeacht de keuze broek/rok toch een goed ogende uitmonstering samen te stellen.
Voor mij ligt dat bijvoorbeeld anders. Ik heb me nooit voor mode geïnteresseerd. Een kostuum voor deftige aangelegenheden en vrijetijdskleding voor de rest. De vrijetijdskleding is nu een rok in plaats van jeans of shorts. Voor deftige gelegenheden wordt het weer het kostuum of een nette broek. Ik heb geen rokken of jurken voor deftige gelegenheden omdat dat niet mijn intentie is.
Als je je in een rok of jurk in dezelfde stijl kleedt als je deed in een broek kom je op dezelfde manier over, alleen nu in een rok of jurk.
Het belangrijkste is dat je je onder het publiek begeeft en daar zelfvertrouwen mee opbouwt. Als de schok van de eerste outings wegebt kun je je concentreren op je verschijning indien gewenst. De leden van dit forum zijn over het algemeen wel bereid om van advies te dienen.
Gebruikersavatar
RokkenRob
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 aug 2017 13:46
Locatie: Kollumerzwaag

Re: gewoon doen !

Bericht door RokkenRob »

rokwens schreef: 30 apr 2019 23:48 Het lijkt hier wel een politieke bedoening : veel woorden maar weinig daden.
Als je dit zo stellig vind, zeg dan eens je voornaam en plaats eens foto's van jezelf, want voorlopig heb je wel heel veel praatjes, maar ontbreekt het je wel aan daden. ;)
Anoniem achter een schermpje zitten schreeuwen is altijd makkelijk en veilig.
Verder ben ik het inhoudelijk, op de laatste zin na, met je eens, maar zoals BL al schrijft: je moet vaak eerst een paar hobbels over.

Rob

P.s. Als dit de toon moet gaan worden op het forum, dan kun je beter tv gaan kijken. ;)
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: gewoon doen !

Bericht door WesleyN »

Ik ga ook regelmatig in rok op pad. Maar ik heb telkens weer heel veel barricades te gaan in mijn thuissituatie. Het is telkens weer afwegen. Hoe ver kan ik gaan. Wat trek ik aan. Er zijn veel mensen die mijn voorkeuren kennen. Maar toch heb ik van, ik kan het nog niet iedereen vertellen. Ik heb een gezin. Ik heb een werkgever. Die collega weet wel van mijn rokken af. Maar die andere weer niet. Ik ben programmeur. Dus ik ben anders is de stelling. Dat werkt weer in mijn voordeel. Het is lastig en je moet blijven tegen vooroordelen.

In Nederland zijn ze toch toleranter dan in België. In Nederland roepen ze sneller, dan in België. In België kijken ze je meer aan, maar zeggen uiteindelijk niets tegen je. Dus ik vind dat ze in Nederland daarmee verder zijn. Wel eigenlijk ook wel leuk die ervaringen. Maar ik doe mijn best met al die barricades die voor mijn voeten worden geworden telkens weer. Dus het wordt mij in ieder geval niet makkelijk gemaakt.

Want als man in een rok over straat lopen is gestort gedrag wordt mij geregeld verweten. "Oh je gaat toch niet gestort gedrag vertonen?!" wordt mij gevraagd. Mijn antwoord is dan: "Oh jawel!"
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: gewoon doen !

Bericht door WesleyN »

Maar leuk dat er weer iets prikkelends wordt geroepen. Ik vind dit forum soms zo verschrikkelijk saai. Telkens toch weer even kijken. In het begin werkte dit forum best wel bevrijdend. Maar ik ben nu zelf mijn route aan het zoeken. Het is niet erg dat mensen zich iets stoerder voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Want wij, de mannen die graag een rok willen dragen, zijn toch grote schijters. Rokwens heeft wel een punt. Doe waar je zin in hebt. Maar je moet echt een sterke wil hebben en een goede doorzettingsvermogen. En dat heeft niet iedereen. Misschien zijn de jongeren onder ons die het verschil kunnen maken. Maar die zijn net zo onzeker als wij vroeger waren. Ik weet het zelf ook niet.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: gewoon doen !

Bericht door Redhawkje »

Tja, gewoon doen want het is maar kleding, en kleding is voor iedereen. Als je als man een bh wil dragen, leef je uit. Wil je als meisje kort haar en een spijkerbroek dragen, be my guest.

Zelfs op mijn werk ben ik in meerdere opzichten de eenling die het rokdragen volhoud, zelfs op de vrachtwagen. Ik werk nu voor PostNL op de trekker/oplegger en draag bedrijfspolo's / t shirts en sweaters. Maar daaronder toch die rok met of zonder legging ivm met weer.

Ik ben volledig opgenomen binnen de groep van heel veel mannen, en maar 4 vrouwen, myself included. 8-)
Marica
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: gewoon doen !

Bericht door beachlion »

@Narica. Dat moet als een overwinning aanvoelen.

Het is belangrijk dat men zich realiseert dat een rok of jurk gewoon kleding is. Dat geldt zowel voor de (potentiele) drager als voor de omgeving. Die opdeling tussen wat vrouwen en mannen behoren te doen en te laten zit zo vastgeroest bij veel mensen dat het moeite kost daaraan te ontsnappen. En sommigen komen helemaal niet uit dat idee. Pas als het meer voorkomt zal men noodgedwongen de mening moeten herzien. Je zou zo maar als ouderwets bestempelt kunnen worden. ;)
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: gewoon doen !

Bericht door rokwens »

Ik krijg geen foto's gepost. Het volume is steeds te groot.
Ik ben wel te zien op de foto's en filmpjes in Nijmegen ( rokjesdag voor mannen )
Daar was helaas maar een kleine opkomst.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: gewoon doen !

Bericht door beachlion »

rokwens schreef: 09 mei 2019 13:50Ik krijg geen foto's gepost. Het volume is steeds te groot......
Probeer het gratis programma Irfanview. Het is een simpel programma om foto's te bewerken. Als je de langste zijde van een foto reduceert tot 800 pixels heb je op de meeste fora geen probleem.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: gewoon doen !

Bericht door WesleyN »

Ik gebruik daar vaak paint.net voor. Een soort fotoshoppen voor amateurs. Lekker eenvoudig. En daarmee kan je de foto ook van resolutie veranderen. Zowel groter als kleiner. Dat heb ik ook regelmatig nodig.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie