Reacties?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: Reacties?

Bericht door Kortrokje »

BaSa schreef: 15 apr 2023 11:29 Bedankt voor jullie reacties. En foto's.

Ik heb er twee bemerkingen bij:

Enerzijds geef ik toe dat mijn zelfacceptatie mijn moeilijkste obstakel is. Mijn gedachten trekken elkaar tegen. Langs de ene kant wil ik het, langs de andere kant heb ik het soms moeilijk om mezelf zo in de spiegel te zien. Ik kan me absoluut vinden in de idee dat eens je het zelf helemaal aanvaard heb, en je jezelf echt mooi in een rok vindt, je dat uitstraalt als je dat op straat draagt. Ik moet vaak aan een reactie denken die ik hier ooit eens gelezen heb: als je in een winkel schuchter aan de komkommers zit te frullen zal iedereen raar naar je kijken, terwijl het een gans ander verhaal is als je die handeling met zelfvertrouwen uitvoert.

Anderzijds relativeer ik al die positieve reacties die ik hier hoor:
- als echt iedereen het volledig accepteert, dan is dit forum de facto overbodig en geloof ik stellig dat we een pak meer 'gerokte mannen' op straat zouden zien. Onlangs was er bv. in België nog een incident waarbij een man met nagellak in elkaar werd geslaan.
- als ik iemand zie met rood punkerhaar, dan ga ik daar ook beleefd naar kijken, maar zullen mijn vrouw en ik elkaar wel eens lachend bekijken en wie weet er lachend over vertellen later. MIjn punt: het is niet omdat je niet in elkaar geslaan wordt of dat er iemand moedig genoeg is om in je gezicht te zeggen dat hij/zij het maar niets vindt, dat het ook zo is. In die filosofie heb ik vooral bang dat er a) filmpjes van mij gemaakt zullen worden of b) kennissen van mijn of van mijn kinderen het zien en mij belachelijk zullen maken later (bij mijn kinderen of geliefden).
- als je vlakaf aan iemand vraagt wat die er van vind, dan vind ik die reactie vooral beleefd (maar dat zijn wel aan mijn paranoia geest liggen).

Enfin, wellicht ben ik te wantrouwig. Maar ik heb al enkele ervaringen met buiten te gaan in rok of in panty en bijna bij elke ervaring waren de meeste momenten rustig (en had ik ook niet het gevoel dat ik bekeken of zo werd), maar waren er toch altijd wel een paar kleine incidenten (een groep jongeren die luidop lachten en opmerkingen maakten, mensen die me boos of juist lacherig bekeken, die me nawezen, ...). ..

De grootste reden van deze post is dan ook om gelijkaardige nare ervaringen te delen, en om na te gaan of er iemand al daardoor in een nare/gevaarlijke situatie is gekomen. Om zo iedereen te wijze op de risico's zodat we daar rekening mee kunnen houden:
- bv. is een stad met veel mensen gevaarlijker dan op rustige wegetjes waar niemand is
- is het overdag veiliger dan 's avonds?
- kom je vooral in winkelsituaties, of ga je daarmee ook een pint gaan drinken?
- ga je alleen, met je partner, met vrienden of met gelijkgestemden? Ik kan me bv. voorstellen dat het veiliger is met je partner omdat dat 'gewoner' is en 'in een familiale omgeving'...

Enfin, veel vragen. Misschien moet ik minder nadenken en vooral doen :)


https://www.youtube.com/watch?v=MYVQW4j9QYk
Ik heb tot hiertoe nog nooit geen negatieve reacties gehad. Ik woon in een stad met 43000 inwoners... En ik ga overal naartoe waar ik anders ook naartoe ging... Natuurlijk wat mensen "denken" , dat weet ik niet.. Dat interesseert mij ook niet eigenlijk... Dat sommigen lachen, ja dat kan en is wel, sommigen ja.. Maar ook dat interesseert mij totaal niet .. Ik draag elke dag mijn rokken en jurken, en dat is het enige dat telt voor mij . De rest, wat mensen denken interesseert mij eigenlijk ook totaal niet .. Denken is vrij .
Groeten
Bijlagen
Resizer_16962527423991.jpg
Resizer_16962527423991.jpg (62.6 KiB) 1191 keer bekeken
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: Reacties?

Bericht door Kortrokje »

Rik schreef: 25 apr 2023 15:33 Basa, als je bepaalde kledingstukken "genderspecifiek" ziet dan zijn we crossdressers van zodra we een rok dragen, van zodra we een damesjeansbroek dragen (passen me veel beter) of laarsjes met een hak die hoger is dan de platte mannenhak. Je bepaalt zelf of je jezelf als crossdresser ziet of niet en dan nog... de omgeving heeft zich daar niet mee te moeien.

Je kan kleding ook gewoon zien als een stuk textiel, een lap stof,... en dat is altijd genderneutraal. De maker van het kledingstuk kan er een benaming aan geven maar daar hoef jij je ook niks van aan te trekken. Ik kocht gisteren nog een heel toffe damesjeans, past perfect rond mijn heupen en kont, veel beter dan die mannelijke aardappelzakken met een te laag kruis er in. Bovendien is de stof bij veel mannenjeans ruwer dan de zachte damesjeans, schuurt minder tussen de dijen. Op het etiket stond "jeans voor dames" wat ik zeer discriminerend vind want ik mag toch zelf bepalen wie dat kledingstuk draagt? ;) Idem voor een rok natuurlijk, de algemene opinie wilen ons opdragen dat een rok voor dames is terwijl in de geschiedenis mannen al eeuwenlang rokken gedragen hebben.

Waar ligt de grens dan? Eigenlijk daar waar jij jezelf nog comfortabel bij voelt en ook waar je directe omgeving zich weinig van aantrekt. Dus... als jij je lekker voelt in een rok of jurk op straat en de passanten gapen je niet massaal aan of maken de hele tijd nare opmerkingen... dan kan je er van uit gaan dat het prima OK is.
Als je zelf een heel onzekere indruk maakt en schichtig om je heen kijkt dan trek je natuurlijk extra aandacht en niet omdat je afwijkend gekleed bent, je zou ook zo bekeken worden als je volledig in het zwart gekleed bent en je zo gedraagt.
Ikzelf voel me prettig en zelfverzekerd in een effen kokerrok (zwart, kaki, bruin, blauw, beige,...) eventueel met een motiefje, lijntje of ruitje... je zal met nooit zien met een wijd uitlopende zwierige rok, plooirok en ook niet met een fleurig motief of zomerse kleuren. Mijn omgeving reageert nu niet of nauwelijks op mijn outfits en ik wil dat zo houden. Fleurige en zwierige rokken zouden niet goed aankomen vrees ik. Ik woon in een multiculturele stadsrand... dus ehhh, een zekere terughoudendheid is wel aangewezen.

Of ik er de kantjes van afloop zoals jij? Ja hoor, soms eens een panty, tintje donkerder dan mijn huid, donkerblauwe nagellak aan de linkerhand (niet op de duim) niet op rechterhand want ik ben rechtshandig en dat beschadigt te snel. Geschoren benen altijd want dat voelt prettiger als je een panty draagt, oogt mooier en de kinesist geeft daar ook voorkeur aan bij een behandeling. Enkellaarzen doe ik ook maan dan de stoere mannenversie, of outdoorsandalen. Het mannelijke moet de overhand houden. In jurk naar buiten zou ik me niet comfortabel voelen, daarmee zou ik me dan ook weer iets te veel "crossdresser" voelen. Binnenshuis kan er meer natuurlijk ;)
Zo is t Rik 👍👍👍👍 jij zegt het,gewoon die knop omdraaien en je ding doen .. Gewoon doen... En niet schichtig om je heen kijken, je doet tenslotte niks verkeerd, juist anders dan de massa.. That's all.... Ik herlees dit berichtje nu nog eens en eerlijk gezegd, wat die fleurige en zwierige rokken en jurken betreft, daar hou ik mij niet voor in om die te dragen .. Daar kijk ik niet naar, en multicultureel is overal aanwezig tegenwoordig, dus.. En ik moet zeggen ik heb nog nooit problemen ervaren.. Met niemand. Maar natuurlijk ik respecteer wel uw beslissing om daar wel rekening mee te houden, om terughoudend te zijn zoals u dat zegt...Ja ieder zijn ding hé Rik... Maar nee, ik mijn ding, geen barrières niet meer hé.. dat heeft lang genoeg geduurd die barrières... Ik moet met niemand geen rekening meer houden, ouders zijn overleden dus die gaan daar geen last meer van hebben, en dat waren voor mij dan ook de enige waarvoor ik mij zou ingehouden hebben... Ik weet ook niet hoe zij daarop zouden gereageerd hebben, ik heb het nooit getest, dus ik kan het niet weten, enkel gissen , vermoeden dat het misschien moeilijk te accepteren zou geweest zijn voor hen, maar ik weet het dus niet hé.... Das juist hetzelfde dat ik denk dat mijn werkgevers toen er niet mee akkoord zouden geweest zijn, vermoedelijk niet... Maar ik heb het nooit getest hé... Toen stond ik nog niet zover...En dat is nu ook niet meer belangrijk meer...
Dit wou ik toch even toevoegen aan mijn vorige reactie... Groeten.
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
Plaats reactie