Complimenten

Algemene ervaringen met het rok dragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Complimenten

Bericht door Wiha »

Sinds de laatste 2 maanden loop ik voor 90% van de tijd in een rok (ook in het openbaar). Voorheen was dit heel af en toe in het openbaar maar helaas door geen prettige persoonlijke omstandigheden kan ik dit nu bijna voor 100% doen.

Wat mij opgevallen is zijn de reacties. Ik had op zich meer negatieve reacties/opmerkingen verwacht. Immers vaak hoor je alleen de negatieve dingen en niet de positieve. Maar niets is minder waar.

Eerst heb ik de buren rondom mij en een deel van de familie persoonlijk verteld waarom ik nu een rok draag en wat het voor mij inhoud (bijv. dat ik gewoon nog steeds dezelfde persoon ben, alleen een ander kleding stuk draag). Hierbij was de reactie in hoofdlijnen allemaal hetzelfde van: Is dat alles? Je bent voor ons gewoon dezelfde persoon ongeacht wat je draagt en blijven op dezelfde manier met je omgaan.

Daarnaast valt mij op dat de vrouwen vaak een positieve reactie geven. Grofweg krijg ik minimaal 1 positieve reactie per week in de afgelopen 2 maanden. Soms gewoon simpel: Mijn complimenten voor je kleding. Knap dat je dit zo durft. Of Je ziet er leuk uit, moeten meer mannen doen.

Een andere. Komt een vrouw naar me toe in een winkel. ' Hoi' zegt ze. Ik kijk haar een beetje verontwaardigd aan van, moet ik je kennen? Zegt ze daarna: 'Ik vind dat je er gaaf uit ziet. Jij hebt zeker schijt aan van wat anderen van je denken'. Ja, zeg ik. Dat klopt. Zij: 'Dat moet zeker een prachtig gevoel geven. Ga vooral zo door!'

De mooiste reactie was waarbij ik in een kledingwinkel (H&M) in Groningen was waarbij je met de lift omhoog kan. Ik stapte daar gelijk met een verkoopster van ik schat begin 20 in de lift. Ik stond aan de ene kant en zij een beetje onderuit gezakt in hoek schuin tegenover mij. Ze keek mij glimlachtend aan en haar ogen gingen een paar keer van boven naar beneden mij aankijkend. Ik dacht: Die heeft een negatieve reactie in gedachten. Maar niets was minder waar. Haar reactie: Jij ziet er echt super vet uit? Dit moeten meer mannen doen. Echt mijn complimenten voor je kleding.
Ik vroeg haar even verder naar de combi en vond het met de keuze van de riem en laarzen en stoere blik meegeven. Precies de bedoeling zei ik. Helaas kwam er een andere collega waar ze mee om pauze ging. Ga de volgende keer weer daar heen in de hoop dat zij er is en wil haar vragen mij mee te helpen om de juiste bovenkleding te kiezen van de mannenafdeling.

De enige negatieve reactie die ik de afgelopen periode gehoort heb kwam van een groepje jeugd die mij zag lopen en begonnen een beetje te lachen en zegt een daarvan: 'He homo'.......... Alsof het dragen van een rok iets met homo zijn te maken heeft. Ik kijk hun niet eens aan en loop gewoon door alsof ik hun niet gehoord heb. En daarmee was voor hun de lol er ook af.

Mijn conclusie. Draag een goede combi waar je jezelf prettig in voelt en netjes overkomt. Kom zelf verzekerd over alsof dit gewoon de normaalste zaak van de wereld is.

Lang verhaal maar moest ik even kwijt en hopelijk helpt het anderen mee om de drempel over te stappen en er mee naar buiten komt!
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
ellen
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: Complimenten

Bericht door ellen »

Wiha schreef: 31 okt 2023 22:14 Lang verhaal maar moest ik even kwijt en hopelijk helpt het anderen mee om de drempel over te stappen en er mee naar buiten komt!
Helemaal niet te lang, ik heb al een paar keer de opmerking van andere mannen gekregen dat ze zelf graag een rok willen dragen maar niet goed durven. Dit soort verhalen bewijst eens te meer dat die drempelvrees nergens voor nodig is. Bedankt om het te delen!
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 869
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Complimenten

Bericht door WesleyN »

Waarom verwacht je steeds negatieve reacties? Je hebt toch vaker in het openbaar in rok gelopen. Ik weet inmiddels dat ook al. Het merendeel reageert niet. En als er een reactie komt, is het bijna altijd positief. Als ik een rok draag, is dat vaak met ov om van plaats A naar plaats B te komen. En dat is met name in de randstad. Maar ook in het buitenland ben ik geregeld in rok in de buitenwereld. Ik denk als ik alle dagen bij elkaar optel, kom ik wel slechts op één maand uit.

En je draagt een rok op een mannelijke manier. Niks overdreven. Alles wat je zegt heb ik ook gehoord van "Dat zouden meer mannen moeten doen." en van dat ik overal schijt aan heb... Dat laatste is niet waar. Want ik hou wel rekening met omstandigheden. Vaak heb ik in de gaten hoe ver ik kan gaan. Maar ik doe wel degelijk precies waar ik zin in heb. Dus als jij 90% van de tijd in rok over straat loop. Geweldig!
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Complimenten

Bericht door Wiha »

Zoals ik al aan gaf, dacht dat je de positieve reacties niet altijd zou horen, ook al zijn die er wel. Blijkt dus andersom. Je hoort meer positieve dan negatieve reacties.
Wil hiermee degene helpen die moeite hebben om in het openbaar te verschijnen. Hopelijk word het hiermee een stukje makkelijker.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
jaguar
Berichten: 164
Lid geworden op: 14 mar 2021 07:28

Re: Complimenten

Bericht door jaguar »

Wiha, zou je me eens kunnen contacteren op mijn emailadres ?
Ik heb een technisch vraagje omtrent het forum.
Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 869
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Complimenten

Bericht door WesleyN »

Wiha schreef: 12 nov 2023 21:59 Zoals ik al aan gaf, dacht dat je de positieve reacties niet altijd zou horen, ook al zijn die er wel. Blijkt dus andersom. Je hoort meer positieve dan negatieve reacties.
Wil hiermee degene helpen die moeite hebben om in het openbaar te verschijnen. Hopelijk word het hiermee een stukje makkelijker.
Ja hoor je hebt helemaal gelijk. En ik bevestig het daarmee uit eigen ervaring. En als je te weinig aandacht en complimenten van vrouwen krijg, zou ik zeggen: trek een rok aan! Dan krijg je vanzelf aandacht. ;)
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie