Het gaat verder dan mannen in rokken

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Het gaat verder dan mannen in rokken

Bericht door Rik »

Man of vrouw? Dat maakt niets meer uit. Toch niet in de modewereld waar androgynie dit seizoen sterk aanwezig is.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110902_174
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Het gaat verder dan mannen in rokken

Bericht door rokwens »

Inderdaad, op de catwalk.... Ik vraag me wel af wanneer we die neutraliteit eens gaan weerspiegeld zien
in de etalages, bij de man in de straat, bij de gesprekken.
Ik zie helaas nog vaak kledingreclames met het welbekende "rose en blauw"....

Wat de kleinhandel (en kledingketens) betreft, die kijken steeds naar de mogelijke opbrengst en zullen
blijven investeren in kleding die ze bijna-zeker kunnen verkocht krijgen. ( maar ze vergeten wel dat ze met
" twee maten en twee gewichten " werken want elk jaar is er wel wat nieuws bij de damesmode waarin ze
wél investeren zonder garantie het verkocht te krijgen )

En zolang mannen/jongens niet zéér duidelijk aangeven dat ze graag een rok/jurk willen (om welke reden dan ook)
zolang zal er geen rok aangeboden worden en blijft de mannenrok een utopie.

En hierbij breek ik nog maar eens een lans (reeds 20 jaar lang) om de drempel (via winkels) zo veel mogelijk
te verlagen door rokken met schotse ruiten aan te bieden voor mannen. Helaas komen ze wél regelmatig in beeld,
voor dames en niet voor heren. Op mijn laatste festival heb ik 5 mannen ik schotse rok laten lopen. Als ze het fijn
vonden mochten ze hem houden. ik heb er geen enkele terug gekregen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Het gaat verder dan mannen in rokken

Bericht door Rik »

rokwens schreef: 22 jan 2024 15:42 En hierbij breek ik nog maar eens een lans (reeds 20 jaar lang) om de drempel (via winkels) zo veel mogelijk
te verlagen door rokken met schotse ruiten aan te bieden voor mannen. Helaas komen ze wél regelmatig in beeld,
voor dames en niet voor heren. Op mijn laatste festival heb ik 5 mannen ik schotse rok laten lopen. Als ze het fijn
vonden mochten ze hem houden. ik heb er geen enkele terug gekregen.
Voor mij heeft de Schotse geruite rok (eigenlijk geen rok maar een kilt) een onverbrekelijke band met klederdracht die men enkel aan Schotland kan linken, elke ruitdesign en kleurencombinatie van zo'n tartan heeft met de desbetreffende clan te maken. Voor wie geen Schot is vind ik het daarom heel raar om "geruit" door het straatbeeld te lopen. Ik heb zelf in mijn collectie slechts 1 rok met een kleurig ruitmotief en dat is ook de enige rok waar ik al enkele keren opmerkingen gekregen heb of vragen of ik een link heb met Schotland. De rok is dan ook vrij snel naar de kringloopwinkel gegaan.

Wat betreft "mannenrokken"... een rok is een rok en op zich genderneutraal, dus mijn 60-70 rokken zijn allemaal damesrokken. Ze passen me allemaal goed dus wat de specifieke snit betreft... geen problemen mee hoor. Ik draag ze op de taille, net als de dames en ze vallen correct. ;)
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Het gaat verder dan mannen in rokken

Bericht door rokwens »

Rik, klopt hoor wat je zegt. Maar wat ik bedoel is wat ik ervaar rondom mij. Voor de meeste mannen die eens wat anders willen dan een broek is de kilt het enige alternatief omdat die sterk aanleunt bij de mannelijke kleding. Alles wat daarvan afwijkt is voor de meeste mannen per definitie "te vrouwelijk" en dat durven ze dus niet dragen uit schrik voor al te negatieve reacties. De " omgeving"; werk, familie, vrouw, kinderen enz kan soms zeer streng en afkeurend uit de hoek komen en daar willen ze niet mee te maken krijgen. Dus de gewone kilt is de rok met de minste weerstand en dus nog min of meer acceptabel voor de "omgeving" Zelfs in de danskringen waar ik me in begeef is dit " Dé instap" en dan nog is het moeilijk voor de meeste mannen om die stap te zetten. ( vooral als ze nog een vriendin zoeken) Maar als het hen lukt gaan ze nadien wel wat stapjes verder. Weet dat de meeste mannen angsthazen zijn als het over niet alledaagse kleding gaat, zowel naar vorm als kleur. Ik ben destijds ook zo gestart. Na een aantal jaran was ik die ruitjes moe gezien en gedragen en stapte ik over naar de effen zwarte kilts. En zo ga je stilaan op ontdekking. Mannen die van de ene dag op de andere dag volledig op de rok met al zijn facetten overstappen zijn uiterst zeldzaam. Daar moet je ongeloofelijk sterk voor in je schoenen staan. En ik heb het hier uiteraard over "ermee buiten komen" dus niet tussen de veilige 4 muren.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 353
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Het gaat verder dan mannen in rokken

Bericht door Rik »

Inderdaad rokwens, mannen blijken geen stoere mannen te zijn maar "angsthazen" op gebied van rok dragen. Die angsthazen zijn er ook de oorzaak van dat het dragen van rokken het zo moeilijk heeft om door te breken. Dames zijn echt het sterke geslacht: ze dragen de broek en ze baren kinderen. ;)
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Plaats reactie