Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Peter v

Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door Peter v »

Hallo, Wij weten zelf het best wat voor rokken wij aan willen.
Het lijkt erop dat de rok die op het moment door het publiek geaccepteerd wordt de kilt is. Daar het een voor HUN herkenbare kledingstuk van de man is. Wij mannen die rokken willen dragen menen te zien dat voorlopig alleen stoere rokken "geaccepteerd" worden. Dit is misschien geheel verkeerd gezien, maar is zeker een beeld die naar voren komt wanneer de media iets over het rok dragen vermeldt. Dit heeft een oorzaak. Terwille van het zo snel en zo soepele acceptatie van het gros der bevolking te krijgen, wordt ingespeeld op de voorgestelde gemakkelijker acceptatie van wat in HUN ogen stoere mannen rokken zijn dan andere rokken.

Ik mag aannemen dat onder alle rokken dragend mannen slechts een deel daar van alleen stoere rokken wil dragen. Dit zal dan ook zijn niet alleen omdat ze die bepaalde rok zelf wensen te dragen, maar omdat dat door ANDEREN misschien gemakkelijker wordt geaccepteerd. "Moeder, mag ik een koekje?" Wij zijn volwassenen en hoeven een ander niet om toestemming te vragen wat wij willen dragen. Maar zijn wel kwetsbaar als wij vrij op straat willen lopen en de algemene stemming is dat mannen geen rokken ""Mogen"" dragen.

Van een compromis is geen sprake. Een verantwoorde publiciteit campagne is wel belangrijk. Dus terwijl wij allerlei rokken willen dragen, dus niet louter degelijk werk rokken, stoere rokken, zelf de kleding keuze willen bepalen, willen hebben, is er voorzichtigheid geboden naar buiten toe wat betreft het imago van de rokken drager. Tegenstellingen. Want enerzijds wil je een wat eenvoudige rok dragen, een ander keer misschien een ander rok die dan toevallig stoerder is, maar laat dat omdat het nog niet past in wat ANDEREN misschien vinden dat niet gedragen hoort te worden ( hier worden wij geleefd door anderen, die wij niet eens kennen) En dus een "stoere"rok aan doet, met de rok is niets mis mee, maar de reden warom je je laat beperken tot één soort rok dan wel.

Zie excerpt van "Het zou moeten kunnen ! !" Een oprechte opmerking van een rok drager met jaren ervaring.

"Dat is dus wat ik ook bedoelde. In wezen ben ik geen stoere man. Maar ook geen watje hoor. Ik ben alleen bang als we te hard van stapel lopen dat we doodlopers worden. Dat wilde ik in het begin ook. Wat ik in het openbaar doe, wil nog niet zeggen dat ik dat voor de media doe. Dan hou ik het wat ingetogener. Maar vertel ze wel wat ik in wezen wel wil.

Hoop dat het een beetje te volgen is.
Groetjes van RokSterNL"

Wij zijn inderdaad allemaal verschillend, en de ene dag willen wij een stoere rok aan, de andere dag weer een gewone rok.
Wat wij moeten beseffen, is dat er onder de mannen de stoere gasten zijn, de midden moot, en mannen die wat neigen naar het vrouwelijk. Dit is altijd zo geweest. En met het rok dragen zal het niet anders zijn. Wat bij het rok dragen wel bij komt, is dat het zowel stoer als super vrouwelijk zou kunnen zijn. dit gezegd hebbend, krijg ik alvast negatieve reacties van de stoere mannen, maar besef wel, het rok dragen is voor ALLE mannen, net als het broek dragen voor ALLE mannen is. Hoe het er uiteindelijk uit komt te zien weet ik vanzelf niet, maar beslist zonder dat er sprake is van travestie, en zonder dat je je mannelijkheid opgeeft is er een enorm keuze mogelijkheid aan rokken mogelijk, als je er voor open wilt staan. Sta je er niet voor open, kan het zijn dat je met een kilt en een spijker rok opgezadeld wordt, weinig keuze, puur voor de vermaak van het grote publiek.

Ik heb het over dat er meer rokken zijn dan een variant op de kilt, zowel in model, lengte, als kleur en motief.
Wie een "gewone" rok, wat tot nu toe dames rokken zijn, wil dragen, en dan bedoel ik niet met kant of zo, zal zich daar in waarschijnlijk minder vrij voelen dan in een bij het publiek bekende "stoere kilt" model. Het is nu even zoeken naar de meest effectieve manier om het rok , ROK dragen, (dus niet alleen kilts) door mannen naar buiten toe, naar het grote publiek dusdanig positief neer te zetten, dat ze bereid zijn het te zien voor wat het is, een uitbreiding van de voor mannen bestemde, beschikbare kleding. Een kilt hebben wij altijd kunnen dragen, maar een vrije rok keuze hebben wij tot nu toe nog niet gehad. Rokken in alle soorten, dus niet gefixeerd op de bekrompen hokjes denken van zo velen, dat wij op onze beurt weer bevestigen door alsmaar daar aan te voldoen.

Maar nu de vraag, wat was eerst, de kip of het ei?

Moeten wij wachten tot dat de halve wereld er "klaar" voor is dat mannen in de moderne Westerse landen rokken mogen dragen? Heb jij nog en halve eeuw tijd om dat maar af te wachten?

Of door het ZIEN van het rok dragen in de praktijk dat mensen zich gaan REALISEREN dat het actueel is, en dat het GEWOON is, en daar mee hun visie, hun "hokje "daar op aan passen? Dus ook het hokje voor het begrip van wat Travestie werkelijk is, en dat al het andere gewoon normaal gedrag is (Travestie ook maar dat is weer een bijzonder soort gedrag.)

Wij zullen toch de voorlopers moeten zijn van wat de mode binnen kort zal brengen. Door allerlei rokken te dragen, waarbij het duidelijk is dat het niet travestie is, en dat valt echt wel mee, zullen de mode waakhonden, de mode spionnen het signaleren en erop in spelen. Wij zijn aan het zet, wij zullen moeten aangeven wat wij willen, om er voor te zorgen dat wij weer niet moeten volgen wat anderen maar voor ons bedacht hebben.

Dit allemaal is altijd onzeker hoe het uit zal pakken, maar wachten op anderen die het voor ons gaan bepalen is geen optie. Als wij kunnen aantonen dat het rok dragen, zonodig met pantys erbij als passende been afwerking van het geheel is wat wij mannen willen, dus niet alleen kilts, maar inclusief kilts, dan hebben wij wat wij willen. Rok dragen vrijheid, anders loop je de kans dat men alleen in het verlangde van het kilt dragen kijkt en is elk andere rok evengoed nog not done in de ogen van het grote publiek. Blij dan dat je een kilt mag dragen, maar dat heeft altijd gekund.

Niet gemakkelijk.

Wie kan het weten wat "verstandig" is, maar met alleen verstandig te handelen zal weinig bereikt worden.
Ik ben zelf ook nog zoekend naar wat ik eigenlijk wil, wat ik denk dat ik op het moment nog wel aan kan zonder al te veel bezwaar bij toezienders, dus kan ik niet precies zeggen hoe het voor mijzelf zou moeten uitzien, nog niet.

Hmn, klinkt nog al heftig, heldhaftig, zo voel ik mij niet, maar als ik ergens voor sta, dan ga ik er ook voor. En dat boodschap wil ik overdragen aan anderen om hun te prikkelen, stimuleren om ook voor hun mening op te komen en niet altijd op "safe "spelen". Wel met verstand.

Wij moeten laten zien wat wij willen, zonder onze tot nu toe gewonnen acceptatie te verspillen. De angst om niet geaccepteerd te worden is dicht bij ons allen, als rok dragend man, maar zonder de stap zelf te zetten kan het lang duren voordat een ander groen licht geeft. Willen wij daarop wachten?


Ik zou het leuk vinden om met jou te kunnen spreken hier over. alleen wij wonen wel erg ver van elkaar vandaan.

vr. gr.
peter v.
Wij
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door RokSterNL »

Wij mannen bepalen hoe uiteindelijk de mannenrok er uit zal gaan zien. Maar ergens moet gestart worden.

Alleen als je de 4 reacties op mijn website gelezen hebt van mensen die er totaal niets van snappen, kan je niet zeggen dat we nu ineens alle rokken kunnen gaan dragen die er zijn. Er zullen altijd modellen rokken blijven die wij NOOIT en te nimmer als man kunnen dragen. Het spijt mij dat ik het zeg, maar hetzij zo. Dat komt misschien pijnlijk over. Ik blijf nog steeds van mening dat bloemetjesprints op een rok gewoon niet voor en door een man gedragen kan worden. Te vrouwelijk. We moeten echt beginnen met een standaardbasisrok, en vandaar uit gaat het echt wel evolueren. Een jeansrok is al een rok waar mee begonnen zou kunnen worden. De modebroeders gaan dan zelf experimenteren met nieuwe dingen. Dat is in het begin een probeersel van zal het aanslaan. Kopen de mannen het dan is het prima, kopen ze het niet, of een te kleine groep, dan gaat zo'n mode-ontwerper echt niet verder om dit door te blijven drijven. Hij zou wel gek zijn. Die rokken raken ze aan de gemiddelde man dan niet kwijt, en wat men niet kwijt kan raken gaat geen enkele modefabrikant en ontwerper geld in blijven pompen. Hij wil er wel aan verdienen, logisch toch ? Niemand werkt toch voor niets. We mogen straks in ons handen knijpen als er een rok komt. Maar door alleen maar stil af te zitten wachten gebeurt er niets, komt er niets van de grond. Daarom zijn die bijeenkomsten ook belangrijk voor die mannnen die ook zonder problemen met het thuisfront te kampen hebben. Helaas is dat niet voor iedereen zo eenvoudig. Ik denk voor het merendeel zelfs niet. Daarbij komt ook nog eens, voor de mannen waar het wel eenvoudig voor is, dat ze dan weer de beperking hebben als ze werken. Er is geen enkele werkgever hier in Nederland, en ik neem aan over de hele wereld, op te noemen, waar je volgens mij als man in een rok gewoon kunt verschijnen. Direkt wordt er dan gevraagd naar huis te gaan en gepaste kleding aan te doen. Wat is gepaste kleding ? Is een rok voor een man geen gepaste kleding ? Ik vind dat dat wel zo is, maar de maatschappij heeft nog zoiets van een man behoort een broek te dragen, en een vrouw mag gewoon dragen wat ze wil als het maar binnen het maatschappelijk toegestane kledingvoorschrift is. Want al te korte rokken al kijk ik er met genoegen naar als zo'n grietje daar in dartelt, en dan nog een paar mooie laarzen er onder, het zal merendeels niet door een werkgever geaccepteerd worden. Wel die laarzen onder een nette rok. Het leidt te veel af. Ja dat kan best, maar voor mij wel in positieve zin een afleiding opzich. Van mij mag het, schiet de dag ook op. Dus er moet zeker ook een vuist gemaakt gaan worden richting de arbeidsmarkt. Voorlopig moeten wij mannen nog maar blijven zweten in onze lange broek, colbert, overhemd + stropdas. Totdat we er dood bij neervallen. Als dat gebeurt, is mijn laatste beslissing al zo klaar als een klontje. Ik wil begraven/gecremeerd worden in een rok. Kan mij het schelen dat die rok dan verrot in de grond/verbrand.

Terugkerend naar de rok. Terwijl de andere helft (dames) er lekker luchtig bij kunnen lopen. Wat dat betreft zijn in mijn ogen de vrouwen op dat terrein al genoeg geemancipeerd, nu wij nog. Eigenlijk is het toch ongelijke behandeling. Terwijl als je in de geschiedenis terugkijkt, liepen de Romeinen ook in allerlei tunieken/rokken. Of dat dan de rokken zouden moeten zijn die wij nu aan zouden willen, ben ik stellig overtuigd. Nee. Maar als dat door was blijven zetten had ook dat verder geevolueerd. Ik heb ooit eens van een andere rokdrager gehoord, die de Flower Powertijd mee heeft gemaakt. Daar droegen mannen de meest uiteenlopende kleren. Schoenen/laarzen met blokhakken, jassen met bontranden en hetzij meer van die typisch vrouwelijke accesoires. Hij zei, in die tijd hadden ze door moeten zetten, dan hadden wij het nu al veel verder geschopt met de mannenmode. Helaas hebben ze dat toen laten liggen, en is het weggeebt.

Misschien toch een tip om eens een stand gezamenlijk te huren op een modebeurs ? Wie heeft er nog meer suggesties ?

Groetjes van RokSterNL
kiltair
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:28

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door kiltair »

RokSterNL schreef:Er is geen enkele werkgever hier in Nederland, en ik neem aan over de hele wereld, op te noemen, waar je volgens mij als man in een rok gewoon kunt verschijnen.
Peet,

Hierin ben je wel verkeerd! Ik heb rokken gedragen als werknemer van volgende firma's: Wave Research, FilePool en dan EMC. Dit laatste is wel een grote (>12000 werknemers).
Natuurlijk, de drempel is wel wat hoger, dan een rok op straat aandoen, maar als je het keurig houdt, heb je er nooit problemen mee. (Waarom zou dat trouwens?)

Jan
andre
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 aug 2007 18:56
Locatie: Groningen-stad

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door andre »

sugestie's genoeg hier probeer ook eens kontakt te krijgen met de typische mannen bladen als Fhm, Squeeze etc ( gewoon ff kijken in de kiosk namen en adressen noteren en mailen maar ) en neem ook eens contact op met de made vakschool om jonge mmodeontwerpers in spe eens te laten kijken of ze dr wat mee kunnen en een stand huren is ook een optie en probeer ook bekende mode merken en ontwerpers aan te schrijven en begin dan voorzichtig met een laag drempelige model van jeans/ denim stof en niet gelijk overhaasten met andere stoffen etc en wat e ook kunt doen is bijv zelf iets gaan tekenen op papier en dit door iemand laten uitvoeren die er verstand van heb zelf heb ik wel eens gedacht om een kruising te maken tussen een korte broek en een rok als tussen model en dan ongeveer 60 cm lang die aan de voorkant duidelijk de vorm heeft van een rok en de achterkant duidelijk op een kortebroek lijkt van denim stof misschien lukt het wel om het algemeen bekend te maken het dragen van rokken met zo'n soort laag drempelige tussen model. is maar weer eens een storm gedachte van mij maar toch misschien kunnen jullie dr wat mee.

andre
Peter v

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door Peter v »

hallo alle belangstellenden, heel fijn dat jullie zo geinteresseerd zijn in het positief promoten van de rok (Rokken) voor mannen. Ik ben er van overtuigd dat al willen wij voorzichtig beginnen, wij direct een volledige pakket aan rokken voor alle rok dragend mannen moeten voorstellen. Dat doet de mode wereld ook, en die komen gelijk met de meest onzinnige kreaties op de proppen. Dat er niet onmiddelijk ALLE opties zullen worden gemaakt is best mogelijk en waarschijnlijk.

Het zou wat dit betreft zeer wenselijk zijn om b.v. een hele dag er voor uit te trekken om gezamenlijk over onze verschillende smaken, wensen aangaande welke soort rokken die wij wanneer het eenmaal gewoon is, zouden willen dragen. Bedenk dat dan je niet meer op hoeft te passen buiten het hokje te kleden. Het is dan immers gewoon, waardoor je dan ongetwijfeld gemakkelijker iets anders zou aantrekken dan je nu durft aan te geven. Voor die moment moet je nu een voorstelling maken en naar toe werken. Ondertussen draag je wat ingetogen rokken, niet al te opvallend, in afwachting van een wat verruimde kijk door de bevolking. Het is moeilijk voor te stellen hoe ver wij afzonderlijk zullen gaan in het behartigen van de rok voor mannen, als zijnde woordvoerders voor de Nederlandse rok dragend man. Ik weet wel dat gesteund door gelijkgestemden het dikwijls er toe leidt dat er geinspireerde personen uit die groep steeds de voortouw nemen en alsmaar meer er aan gaan doen, gestimuleerd door de andere "leden". Of ik daar een van ben weet ik niet, ik ben wel enthousiast, niet bepaald een held. Net als Rock Ster ook enthousiast is.

Overigens vind ik persoonlijk al past het nu helemaal niet in het mannen hokje, dat er in de mode ontwikkelingen rokken met motieven opgenomen moeten worden, die nu niet bij voorbaat al afdanken. Ook mooie stoffen, zoals tweed met het bekende weef patroon is een prachtige stof voor een rok, mooi te combineren met een colbert van de zelfde tweed. Het niet doen getuigt het nog gevangen zitten in het vanouds hokje, wij moeten daarvan los breken, onze blik verruimen met tot nu toe ongekende mogelijkheden die tot kort alleen de vrouwen eigen waren. Dat er veel mannen zijn die er niets mee hebben ale', maar er zijn vast ook genoeg mannen die alleen safe willen spelen en een kilt dragen, ook prima. Wij moeten in ieder geval geen mogelijkheden bij voorbaat uitsluiten. Het gaat daarbij om de keus te kunnen maken, ook te kunnen zeggen, ik voel mij vrolijk, ( dat kennen wij mannen niet zo ) trek een bloes met motief aan, en eventueel een rok met bijpassend motief. Tja, even wennen, ( te vrouwelijk? Hokjes denken. een rok is ook "vrouwelijk" maar daar zijn wij nu al overheen) nou een man met een rok aan is ook even wennen. Wat dacht je van een drie delig Heren pak met pin stripes? staat mooi. Waarom dan niet een bij passende rok met pin stripes? Maak er een vier delige pak van 8-) Past mooi bij de colbert / jas van de pak. En zo nog meer mogelijkheden.

Wij trekken ook niet voor niets leuke bloezen aan met allerlei patronen erop. En hebben vrolijk "zwem broeken" met knie lange pijpen. Die ondingen zijn gewild en mogen ook. Dus waarom dat niet met een rok. Sluit de mogelijkheden bij voorbaat niet uit. Zijn wij nog te indoctineerd om die mogelijkheid te kunnen zien? Een man die alleen een Ultilkilt aan wil, zal ook niet geinteresserd zijn in welke andere rok ook. Maar er zijn zo veel mannen, met zo veel smaken. Er zijn vast heel veel mannen die maar geduldig zitten te wachten tot dat het rok dragen een gewoon gebeuren is, om dan opeens het te gaan doen. En hoe veel mannen willen maar graag hun vrouwelijk kant wat meer uiten, maar als de dood zijn dat iemand het van hun merkt. Zonder verlies van "mannelijkheid"zou juist de rok mode hier mogelijkheden kunnen bieden, voor alle soorten mannen. En voor alle soorten mannen moeten wij rekening mee houden. Helaas kunnen wij hun niet vragen wat zij dan zouden willen.

Het punt is, rokken mode voor alle smaken, alle wensen. Er zijn ook vast wel veel mannen die niet eens een leuke HEREN gebloemde bloes aan willen, nu nog te gedurfd voor hun! Het gaat mij om de hele scala van mogelijkheden te benutten, en ons niet bij voorbaat te beperken tot een kopie van onze broeken, maar dan in rok vorm.

Het voorstel om naar een mode vakschool te gaan vind ik heel goed, alsmede meer POSITIEVE rapportages verkrijgen van bekende bladen. Al moet je wel van te voren een idee hebben van wat men nu draagt in en waarom men NU niet wat anders draagt, en wat voor wensen er zijn, voor als het dragen gewoon is. Dan kunnen al die mannen die het nu niet in hun hoofd halen een rok te dragen, er dan wel rokken dragen. Met die informatie, ideeen kun je dan een presentatie houden, in rok natuurlijk, en is het dan vast wel interessant voor de leerlmeesters om er een werk opdracht van te maken. Ik sprak laatst met een bekende fotograaf en die vond het geweldig dat ik in een rok rond liep, was zeer geinteresseerd, of dat er toe leidt dat hij misschien onbewust wat meer aandacht daar aan zal besteden weet ik niet. Maar zo zie je maar, dat als je in het openbaar op een positieve manier een rok draagt des te groter is de kans dat het in een rapportage komt.

Ik denk ook aankleding ateliers in eigen land, die in kleine oplages kunnen produceren, qualiteits producten van eigen bodem produceren, volgens dewensen van Nederlandse mannen rokdragers. Dan wel voor redelijke prijzen. De Utilkilt is daar een voorbeeld van. het lijkt goed te gaan daar mee zou ik denken. Slimme zet, bijna de enige die dat product maakt, en ze hebben meteen de hele markt in handen. Al is die kilt in enkele uitvoeringen, het is maar een kilt, en dat is maar één soort rok. Wat wij nodig hebben is een atelier die een ruime verscheidenheid van rokken kan aanbieden, zo nodig aangevuld met en selectie van dames rokken die eigenlijk gewoon unisex zijn.

Het zou prachtig zijn als er een team rok dragers kwam als vertegenwoordigers voor de meeste rok dragers van Nederland.
die konden dan struktureel zich bezig houden met het promoten van het rok dragen. Wie dat zouden moeten zijn, of wij dat eigenlijk wensen, of wij het maar goed vinden dat de mode voor ons wordt bepaald door een of andere gek in de mode wereld met zeer extreme ontwerpen waar wij het maar mee moeten doen? Ik kan het niet zeggen. Alleen door actief te communiseren met elkaar, gedachten, ervaringen, ideeen uit te wisselen zal op den duur blijken hoe het verder moet, en wie de voortouw neemt. Ik heb geen weet van andere sites als deze in Nederland, maar ongetwijfeld zijn er zeer veel mannen actief met het dragen van rokken, al zullen de meeste het in de geborgenheid van hun eigen huis doen. Nu alleen zien ze bij elkaar te krijgen. Samen weten wij meer, en staan wij als groep sterk.

Hallo Andre, ga eens kijken op internet, bij b.v. Beversport, en waarschijnlijk vind je een dames broek rok. Heb ze nog een week of wat geleden in handen gehad. Precies zoals jij die beschrijft. Een broek, met aan de voorkant het uitzien van een rok.

geef mij maar een rok, of een broek., je zou op vacantie voor praktische redenen een broekrok kunnen dragen, om toch nog te laten zien dat je een rok aan wilt. Ik kies liever dan voor een rok of broek.

Hopelijk nog veel positieve reacties,
Vr Gr
peter v
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door RokSterNL »

kiltair schreef:
RokSterNL schreef:Er is geen enkele werkgever hier in Nederland, en ik neem aan over de hele wereld, op te noemen, waar je volgens mij als man in een rok gewoon kunt verschijnen.
Peet,

Hierin ben je wel verkeerd! Ik heb rokken gedragen als werknemer van volgende firma's: Wave Research, FilePool en dan EMC. Dit laatste is wel een grote (>12000 werknemers).
Natuurlijk, de drempel is wel wat hoger, dan een rok op straat aandoen, maar als je het keurig houdt, heb je er nooit problemen mee. (Waarom zou dat trouwens?)

Jan
Kiltair, dat denk je. Ik weet niet of je nog mijn ervaring van 2 jaar terug kunt herinneren. Ik had tegen mijn cheffin verteld over het rokdragen door mannen. Zei antwoordde: 'Joh, ik zou het best leuk vinden als jij van de zomer eens in een rok op het werk komt'. Ik heb vervolgens toen 's zomers die kilt met krijtstreep van Idriz Jossa aangedaan. Veel positieve reacties, maar er waren ook mensen van de leiding die mij zo door het bedrijf hadden zien lopen. De volgende dag riep mijn cheffin mij wel bij haar. Ze zei; 'De leiding heeft tegen mij gezegd, dat ze jou in die mannenrok hadden zien lopen, en dat je op deze manier niet gedetacheerd kan worden. Dat wist ik ook niet. Ben je boos of teleurgesteld ?' Ik antwoordde, ik ben niet boos, maar wel teleurgesteld, want het is al een moeilijke weg om het ingeburgerd te krijgen , en dit is wel een slag in het gezicht van de rok voor de man. Uiteindelijk is het nu dat ze op grond daarvan mijn ontslag gaan geven. Ik heb geen voet om op te staan. Het is hun niet gelukt via de rok om op grond daarvan te ontslaan, maar nu zeggen ze gewoon dat ik te veel begeleiding nodig had op het werk. Dat was ook al een grove leugen, want mijn cheffin heeft mij verteld ontzettend tevreden over mijn werk te zijn. Alleen heeft ze mij ook niet gesteund hierin.

Nu loop ik dus bij een reïntegratiebedrijf. Ze kunnen niet ala minuut een betaalde baan vinden. Ik ben een aantal keer op gesprek geweest, zelfs in die Gothic Criminal Damage kilt bij mijn consulente, en die heeft totaal geen moeite met de rok voor man. Zij zei, we gaan ons best doen een werkgever te zoeken voor jou, waar je wel geaccepteerd wordt. In eerste om te beginnen met Vrijwilligerswerk, en vandaar uit naar een betaalde job. Nu heb ik dus eerders een gesprek, maar ook daar helaas kan ik niet in rok naar toe. Ze heeft het heel subtiel aan degene waar ik op gesprek moet komen laten weten. Deze heeft gezegd dat dat niet kan. Dus mijn ervaringen in deze zijn echt anders. Misschien ligt dat in Vlaanderen wel anders. Ze begrijpt hoe die rok voor de man voor mij een belangrijke plek heeft.

Daar ben ik niet mee geholpen.

Groetjes van RokSterNL

P.S. Noem mij op het forum alsjeblieft voortaan bij mijn nickname. Ondanks dat ik in het krantenartikel van het AD Haagsche Courant ook met mijn voornaam vermeld stond, maar dat vond ik een beetje vreemd om daar met een nickname in te staan.
Laatst gewijzigd door RokSterNL op 22 aug 2007 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door RokSterNL »

andre schreef:sugestie's genoeg hier probeer ook eens kontakt te krijgen met de typische mannen bladen als Fhm, Squeeze etc ( gewoon ff kijken in de kiosk namen en adressen noteren en mailen maar ) en neem ook eens contact op met de made vakschool om jonge mmodeontwerpers in spe eens te laten kijken of ze dr wat mee kunnen en een stand huren is ook een optie en probeer ook bekende mode merken en ontwerpers aan te schrijven en begin dan voorzichtig met een laag drempelige model van jeans/ denim stof en niet gelijk overhaasten met andere stoffen etc en wat e ook kunt doen is bijv zelf iets gaan tekenen op papier en dit door iemand laten uitvoeren die er verstand van heb zelf heb ik wel eens gedacht om een kruising te maken tussen een korte broek en een rok als tussen model en dan ongeveer 60 cm lang die aan de voorkant duidelijk de vorm heeft van een rok en de achterkant duidelijk op een kortebroek lijkt van denim stof misschien lukt het wel om het algemeen bekend te maken het dragen van rokken met zo'n soort laag drempelige tussen model. is maar weer eens een storm gedachte van mij maar toch misschien kunnen jullie dr wat mee.

andre
Hallo Andre,

Je eerste suggestie over mannenbladen, dat heb ik een aantal maanden geleden al geprobeerd. Ik heb een mail gestuurd naar iemand van AvantgardeMen. Je hebt ook de damesuitgave, maar heus de mannen hebben ook een uitgave. Ik heb ze verteld dat ik graag een artikel gewijd zou zien aan de mannenrok. Ik kreeg een reactie terug. Ze zou het met de redactie opnemen. Daarna kreeg ik een reactie terug, dat het niet paste. Kan je nagaan, het is een blad voor mannen dat gaat over trendykleding.
Peter v

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door Peter v »

Hallo Rock ster.NL, wat is dat een smerige laaghartige discriminerende behandeling die ze jou hebben gegeven. Ze hadden op zijn minst kunnen uitleggen dat ZIJ er niet mee overweg konden, en dat ZIJ voor hunzelf jou zouden vragen om HUN tekortschieten voortaan de rok niet op het werk te dragen. Dat ze op een ander smerige manier je ook nog ontslag hebben gegeven is schandalig. Een rok is niet aanstoot gevend, het zijn de mensen die er niet met iemand in andere kleding dan wat zij zelf willen om kunnen gaan die het probleem zijn. Maar goed, dat wisten wij al langer.
Wat erg voor je, dat je door de bekrompenheid van anderen je werk moest opgeven. :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Verder is het interessant dat er ook een mannen uitvoering van Avantgarde is. Tja, het past hun even niet.... :o :)

Belangstelling is er natuurlijk wel bij de mode ontwerpers, zij houden alle trends in de gaten, en springen erop in, maar blijkbaar zo ver als wij het kunnen waar nemen zien de ontwerpers nog geen brood in. Dat de Ultilkilt ( ja Kilt) het zo goed lijkt te doen is blijkbaar nog niet genoeg incentief om dat op te volgen. Het moet vanzelf ook niet zo zijn dat er rokken worden ontworpen die alleeen voor de wereld sterren te betalen zijn. Maar goed, misschien hebben ze het te druk met de "gewone" mode om naar de behoeften van een kleine....... 8-) :o :? groep mannen te kijken.

Nogmaals, al woon ik in Friesland, een bijeenkomst ( een dag ) van meerdere rok dragers zoals ik al in een eerdere mail heb voorgesteld zou ik zeer zeker willen bijwonen.

PS je wilt natuurlijk niet jezelf al te veel in de schijnwerpers zetten, maar jou ontslag verhaal was vast wel een mooie verhaal om in de krant te zetten. Ik weet het, zou ook negatief kunnen uitpakken, je hebt natuurlijk weinig trek in. Maar als soortgelijke gevallen op een goede manier werden geplaatst, met de nadruk op het belachelijke en onrechtmatige handelen van de bedrijfs leidingen, zou dat positief kunnen uitpakken voor andere mannen rok dragers. Alhoewel, zou dat ook weer negatief kunnen uitpakken, want om problemen te voorkomen, nemen werkgevers al geen rok dragers bij voorbaat aan. Wat een discriminatie. Maar goed, ik leef met je mee en denk luid op.

De vr. gr.
Peter v
Gebruikersavatar
w-sure
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:08

werkgevers (was: Rokken keuze. Wie zal bepalen...)

Bericht door w-sure »

kiltair schreef:Hierin ben je wel verkeerd! Ik heb rokken gedragen als werknemer van volgende firma's: Wave Research, FilePool en dan EMC. Dit laatste is wel een grote (>12000 werknemers).
Nog een oud bericht van stal gehaald.

Ik lees hier EMC. Bedoelt Jan (Kiltair) hier soms Erasmus Medisch Centrum? meer dan 12000 medewerkers klopt ook.

Weet iemand meer van Kiltair? Hij is hier niet meer actief geloof ik, aan zijn log informatie te zien.

Hmmm ik lees net op een forum dat iemand die op verschillende fora bekend staat als Kiltair en die in het echt Jan heet in mei 2008 is omgekomen. Wat klote zeg!

Ik lees elders ook dat FilePool een software bedrijf was dat is overgenomen door EMC. Dus niet het Erasmus MC.
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Rokken keuze. Wie zal bepale wat voor rokken wij gaan dragen

Bericht door rokwens »

Inderdaad, Jan was een voorvechter voor de rok voor mannen. Hij droeg ze al vele jaren en hij ontwierp ook veel dingen zelf. Hij volgde een cursus kleding en leerde met de naaimachiene omgaan. Hij had een mooie site / weblog waar veel van zijn ontwerpen te zien waren. Hij zat inderdaad in de software maar hij is vergeten zijn wachtwoorden ergens te noteren en nu kan zijn weduwe Jaklin niets meer uit zijn pc halen. De site is blijkbaar niet meer aktief. Daar stonden ook verhalen in van zijn reis naar China. Daar was hij zelfs chinees voor gaan leren. Op een mooie dag is hij bij het parasailen op een rots neergestort . Ik heb het ook maar allemaal gelezen op internet als hij al een half jaar dood was. Ik heb toen zijn echtgenote opgebeld en die heeft me het hele verhaal gedaan. Ze was blij om eens iets te horen van de kant van de rokken dragers.
Sindsdien heb ik er geen contact meer mee gehad.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie