Rokken voor mannen blijven trendy

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Rokken voor mannen blijven trendy

Bericht door Wiha »

Met het instellen van Google Alerts krijg ik zo af en toe links binnen van mannen in rok. Zo ook onderstaand, is eergisteren online gezet:

http://www.hln.be/hln/nl/40/Mode/articl ... endy.dhtml

Zie tekst hieronder voor als de link een keer verdwenen is:
Rokken voor mannen blijven trendy
Jean Paul Gaultier introduceerde 20 jaar geleden de rok voor mannen. Hoewel weinigen genoeg lef hebben om dit kledingsstuk te dragen, blijven ontwerpers als Marc Jacobs proberen om mannen te overtuigen.

Kilt
Ontwerpers blijven vasthouden aan de rok voor mannen, deze lente zagen we op de catwalk Marc Jacobs en modellen van Galliano met een geruite kilt. Als man kan je hier echt een modestatement mee maken, meldt de Britse krant The Guardian. Met dit item is het helemaal niet de bedoeling dat je vrouwelijk lijkt. Nee, bij een kilt draait alles om het benadrukken van je mannelijkheid. Kies daarom voor een stevig en zwaar exemplaar, met een stoere ruit. In het begin kan het voelen alsof je een handdoek rond je wikkelde, maar met genoeg zelfvertrouwen zie je er al snel hip uit.

Hoe combineren?
De moeilijkheid van de kilt ligt wel in de combinatie. Stylistes raden sneakers en dikke sokken aan. Bovenaan hou je je trui ook best zo eenvoudig mogelijk, kies voor een klassiek wollen exemplaar. Met een stijlvol hemd, kun je er net als mannelijk stijlicoon Marc Jacobs chic uitzien. (ep)
25/05/09 15u47
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Rokken voor mannen blijven trendy

Bericht door willi »

De schrijver van dit artikel gaat wat mij betreft van de verkeerde grondstelling uit.
Als het maar in de verte op een kilt lijkt en je combineert ‘t met traditionele, plompe mannenkleding dan moet het kunnen.

Eigenlijk zegt hij, probeer er als een Schot uit te zien, dan is het goed. Nee, fout!
De kilt behoort tot de Schotse klederdracht en wie wil er nou in de klederdracht van een ander volk rondlopen. Ik heb een hekel aan klederdracht. Ik vind ‘t oubollig, ook de Nederlandse.

Ik dacht dat het onze bedoeling was om de basis van een voor mannen (op dit moment) nieuw kledingstuk te herintroduceren. Een kledingstuk dat in de vrouwenmodewereld ‘rok’ wordt genoemd, maar niets anders is dan een verfraaide heupomslag. In de ‘meest uiteenlopende vormen’ al eeuwenlang in gebruik door ‘mannen’.

Na veel geëxperimenteer, geknip en geplak is deze heupomslag in de vrouwenmodewereld terecht gekomen onder de naam ‘rok’. En de modejongens hebben zich daar al zo lang op uitgeleefd, dat alles wat je er van maken kunt al op de markt is verschenen. Voor vrouwen!

Wat er m.i. moet gebeuren is hetzelfde, voor ons.
De basis, de heupomslag, verwerken tot een net zo gevarieerd kledingstuk, maar dan voor mannen, als aanvulling op de broek. Niets meer en niets minder.
We hoeven het zelfs geen ‘rok’ te noemen, als we die naam te ‘beladen’ vinden.

Als ik aan mijn tekentafel ga zitten schetsen in een poging een ‘rok’ voor mijzelf te ontwerpen, stuit ik bij herhaling op modellen die al voor vrouwen bestaan. Maar met één verschil, een andere pasvorm.
En juist dát verschil moet doorslaggevend zijn om te kunnen bepalen dat het een ‘mannenrok’ betreft.

Er zijn in de loop van tijd een (klein) aantal goede voorbeelden getoond; combinaties van topontwerpers die beantwoorden aan het grondbeginsel van de ‘complete rokoutfit’ voor mannen.
Ik schrijf met opzet ‘complete outfit’, omdat je een ‘heupomslag’ meestal niét met traditionele mannenkleding kunt combineren.
Je draagt toch ook geen smokingjasje op een spijkerbroek.
Bijlagen
Één van de weinige goede voorbeelden, op de sokken na
Één van de weinige goede voorbeelden, op de sokken na
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie