Artikel in transformatie november 2006

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Artikel in transformatie november 2006

Bericht door RokSterNL »

Een artikel wat ik ooit uit Transformatie heb overgenomen.

Herfst- en wintermode door Gea Cross uit Transformatie nr. 5 - 2006

Één ding is wel heel opvallend, vooral voor ons. De mannenmode voor vrouwen is weer helemaal terug: vrouw als man ! Mannenpakken, gilets, overhemden,
uniformjasjes en stropdassen e.d. uit de klerenkast van mannen zijn weer geliefd bij de ontwerpers van vrouwenmode. Hebben jullie iemand beluisterd die dat gek vindt: vrouwen die in mannenkleren lopen ? Ik heb er nog niemand over gehoord.
Wel een sneer naar Karl Lagerfeld die bij Chanel mannen vrouwelijk aankleedde (was volgens de recensent een pijnlijke mislukking). Waar heeft het mee te maken ? Is Marlene Dietrich aan een comeback bezig, één van de eerste vrouwen die het in film, theater, maar ook privé aandurfde om een mannensmoking te dragen ? Ik dacht het niet. In de modebijlage van de Volkskrant las ik het volgende citaat van een vijftienjarig meisje: 'De mannenstijl is ook in, die vind ik wel leuk. Ik heb zelf ook mannenbroeken, die zitten heel relaxed'. Je zou haast gaan denken dat mannenkleren lekkerder zitten ! Ben ik het overigens niet mee eens.

Een andere verklaring, gevonden bij Nelleke Noordervliet in Elseviers themanummer Vrouwenmode: 'Omdat vrouwen zich altijd kleedden om te behagen, werd de kleding van vrouwen met macht een vraagstuk. Zie Catharina de Grote, Condoleezza Rice, in Nederland Ayaan Hirsi Ali of Rita Verdonk'. Gaan de vrouwen dit najaar massaal de straat op in travestie ? We zullen het zien. Misschien wij ook dan maar, als tegenwicht in het straatbeeld !
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Re: Artikel in transformatie november 2006

Bericht door willi »

Ik vraag mij altijd nog af waarom Marlene Dietrich dat deed. Wat wilde ze ermee te bereiken. Een statement? Waarvoor.
Sommigen beweren dat ze op die manier haar lichaam aan de man wilde schenken, door in zijn kleding te kruipen.
Hogere seks dus? Of was ze stiekem lesbisch. Niemand zat daar op dat moment op te wachten. Maar de gevolgen zijn desastreus.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie