Mode op TV

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
willi
Berichten: 3428
Lid geworden op: 06 apr 2008 17:07

Mode op TV

Bericht door willi »

Mijn echtgenote is gek op televisieprogramma’s over mode. Dat begrijp ik best, want voor vrouwen zijn die uitzendingen echt wel interessant.
Nu is het de gewoonte geworden rond die tijd gezamenlijk koffie te drinken, dus . . . ik krijg ook een deel van die voorstellingen te zien.

Wel, je wordt doodgegooid met realityseries over de (vrouwen)modellenwereld, series van juffrouwen die beter weten dan wie ook, hoe je je (als vrouw) moet kleden, en zelfs een serie over modeontwerpers in spé.
Allemaal met een wedstrijdelement. (Wie is de beste)

Nu is ’t in het begin best interessant om te zien hoe het in dat wereldje toegaat. Maar na verloop van tijd krijg je pijn in je nek, begint je mond kleverig aan te voelen en grijp je naar de whiskyfles.
Langzaam bekruipt je het gevoel dat je zit te kijken naar een wereld waar de vrouw als ‘Het Uitverkoren Ultiem Menselijk Product’ wordt neergezet; en dat voor een groot deel met medewerking van ‘totaal aan de vrouw onderworpen’ mannen, zoals: kappers, visagisten, kledingadviseurs, stylisten, modeontwerpers en . . . fotografen.

Een aaneengesloten reeks plaatjes van ‘s werelds mooiste meiden vullen het scherm. Meiden waaraan geplamuurd en geschilderd wordt tot ze op plastic mandrillen lijken, om ze daarna in allerlei commerciële houdingen en sublieme (halfnaakte) gewaden op de foto te zetten.
En dat allemaal ter meerdere glorie voor de helft van de mensheid. De vrouw . . . en natuurlijk de producenten van goederen die volgens reclamejongens, alleen met behulp van deze plaatjes verkocht kunnen worden. Ook aan mannen.

Je voelt je als mannelijke toeschouwer op den duur volledig buitengesloten. Hier hoor je niet bij. Deze wereld is alleen toegankelijk voor mensen met specifieke eigenschappen en hun handlangers; bij de geboorte toevallig welgevormd uitgevallen producten, die zwaar over het paard getild, vanaf grote hoogte naar de aarde nederdalen.
En het geheel wordt gepresenteerd door een vrouw, die van een nog veel grotere hoogte afkomstig is.
Je krijgt de indruk naar een Science Fiction film te kijken.
Een film over Aliens!

Als je denk alles te hebben gehad, start de volgende serie. Ditmaal geleid door een juffrouw (uiteraard) die wel even laat zien hoe een mens (ook de man) zich behoort te kleden. Daarvoor worden een aantal slachtoffers uitgenodigd om te worden restyled.
Van de tien afleveringen is er soms één, waar een of meer mannen bij betrokken zijn. Begrijpelijk, er valt aan een man niet zoveel te restylen. Toch?

Ik moet toegeven de presentatrice probeert de vrouwen in de leukste en gewaagdste toiletjes te praten, maar vaak worden het toch spijkerbroeken; van de mannenafdeling.
De paar mannen in het programma worden door haar in ‘het nieuw’ gestoken. Dat wil zeggen, wat ze bij aankomst al aan hadden, maar dan vers van ‘t rek.

Bent u nog niet moe? Nog even doorbijten, ik ben er bijna.
‘Project Runway’ heet de serie. (Runway is het Amerikaans voor Catwalk)
Een aantal startende modeontwerpers gaat met elkaar de strijd aan om het mooiste, interessantste en meest innovatieve kledingontwerp te produceren.
Er wordt nergens vermeld wie of wat de doelgroep is; dat kunnen dus ook mannen zijn.
Deze serie wordt kwalitatief gered, door het tonen van de gebruikte technieken in het modevak; de totstandkoming van kleding in het algemeen.
Maar het resultaat is hetzelfde. De 'vrouw' in de meest gedurfde creaties.

Eenmaal zag ik een aflevering waarvan ik heel veel verwachte. De deelnemers moesten iets voor zichzelf ontwerpen en ook showen.
Er waren nog vier mannen en twee vrouwen in de race.
Slechts één van de mannen deed iets innovatiefs. Hij maakte iets rokachtigs voor zichzelf.
Het was natuurlijk geen rok, maar het leek er een beetje op. Het was in ieder geval nieuw!
Hij werd onmiddellijk weggestemd!
Wat hij had gemaakt had niets meer te maken met mannenkleding, vond de deskundige jury.
De winnaar was, hoe kon het anders, één van de twee vrouwelijke ontwerpers.
Dit was de meest walgelijke vertoning die ik ooit op tv heb gezien.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2108
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Mode op TV

Bericht door Jos »

als ik dit lees, krijg ik steeds meer het idee, hoe leuk het zou zijn, om iemand zoals jij, op te geven voor een total remake, zoals die ook hier in een regionaal blaadje (de weekend gazet) op te geven. Ook hier komen de meeste vrouwen uiteindelijk te voorschijn in "mannenkleding" met laarzen.
Ik denk hierbij aan iemand zoals jij, omdat jij, uitgaande van jouw reacties op het forum: ad rem, inventief en ongenuanceerd direct je commentaar kunt leveren op de meest uiteenlopende situaties. Het zou een geweldig evenement worden lijkt me, dat met name door de stylisten niet gauw vergeten zal worden
een fervent rokdrager
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Mode op TV

Bericht door rokwens »

Inderdaad, er moet iets gebeuren, zo kan het niet langer. Met hier intern op het grote net van gedachten te wisselen krijgen we met mondjesmaat informatie binnen maar komen we toch niet goed vooruit. We zijn steeds bezig met te zeuren over hoe goed de vrouw het wel heeft en onszelf te beklagen (en met reden) maar welk opbouwend werk doen we ? We zitten op onze stoel en kijken verbouwereerd toe hoe de aarde stilaan vergaat; hoe de grond vanonder onze voeten wordt weg gemaaid. Misschien kunnen we daar op 10 oktober eens over praten. Zijn hier idealisten die actie willen of gaat iedereen verder wat aanlummelen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Mode op TV

Bericht door Roktom »

Nee hoor gooi de mannen rok maar in het nieuws.
Ik sta er al jaren achter, dus zeg het maar, RTL bellen?
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Gebruikersavatar
Ludwigcw
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 aug 2007 22:24
Locatie: Oudenburg
Contacteer:

Re: Mode op TV

Bericht door Ludwigcw »

Eén iets kan iedereen al individueel doen. Ik doe dat al regelmatig, en dat is de verschillende grote kledingsketens (Mexx, Esprite, H&M, Zara , enz ) e-mailen, en blijven e-mailen.
In de mail verwijs je dan naar trend verandering die al een tijdje gaande is onder een steeds grotere wordende groep mannen. Mannen die het beu zijn van steeds met hetzelfde saaie, enkel functionele, op sport gebaseerde, en te grote kledij geconfronteerd te worden. Dat wij al de hele geschiedenis door altijd recht gehad hebben op het dragen van een rok, terwijl de dames nog maar 50 jaar de broek dragen.
Dat er al vele modeontwerpers dit ondertussen al begrepen en eindelijk eens echt mooie, leuke en afwisselende kledij ontwerpen voor de mannen.
Maar dat jullie ( winkelketens ) nog steeds de mannen miskennen, de kloten missen om echt te durven vernieuwen, en ondertussen dingen uitbrengen die echt passé geworden zijn.
Er zijn veel mannen die iets anders willen, maar dit pas maar zullen doen als het effectief ook in de mannenrekken hangt.

Enz ..... enz.....

Dit is een idee waar je de tekst over kan laten gaan. Maar iedereen moet hier zijn eigen tekst maken zodat het echt de indruk wekt dat het de wens vanuit een brede groep komt en niet van een klein forum groepje.
Ook niet tevreden zijn met hun standaard antwoorden, maar echt om de reden waarom niet of wat dan ook vragen.

Ludwigcw
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2108
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Mode op TV

Bericht door Jos »

het klinkt allemaal fantastisch, we gaan ervoor: TV, winkelketens, enz.
Maar waar zijn de mannen, die bereid zijn om in rok te gaan lopen ik ken er, buiten jullie, geen
Of denken jullie, dat die grijze massa, die zich man noemt, ineens in rok gaat lopen.
Ik heb zo'n idee, dat de grote massa zich heel prettig voelt in zijn spijkerbroek en zich al helemaal geweldig vindt, als hij hierop een roze truitje aandoet, want dit is mode :( (het lijkt wel of de man langzaam modebewust aan het worden is :D )
een fervent rokdrager
Roktom
Berichten: 336
Lid geworden op: 30 sep 2007 16:04
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Mode op TV

Bericht door Roktom »

Ik mail me suf.
Maar krijg niets terug.
Ja van C&A, daar wil ik jullie niet eens mee lastig vallen.
Maar geef de moet niet op.
Mail gewoon door.
Dus heren draag u rok in trots, laat Nederland zien de MANNENROK is er, en blijft.
Als vrouwen het kunnen, moeten wij het ook mogelijk kunnen maken.
Plaats reactie