18 Januari 2008: Robuuste rok een hit bij de Zweedse arbeiders
Monteurs, timmerlieden en loodgieters hebben vaak zware banen welke veel van je kleding eisen. Ze hebben daarbij dus sterke, functionele kleding nodig. Dit betekent niet dat ze saaie, ouderwetse overalls hoeven te dragen. In Zweden is onlangs een kilt voor de werkende mannen geintroduceerd met ruime zakken om de nodige gereedschappen in mee te nemen. Tegelijkertijd kan de werknemer ook een opvallende mode-statement maken.
Deze mannenrok, uitgevoerd in een sterke katoenen stof, heeft ook andere voordelen. Het is ongetwijfeld verfrissend om een koele wind langs uw benen te voelen na een lange, zweterige dag om die gipsplaten vast te zetten, of bij het werken aan die nieuwe vloer.
|
|
"We hebben de kilt aanvankelijk opgezet als een soort experiment. We dachten dat slechts een klein aantal mannen de kilt durfde aan te trekken. Maar het bleek verrassend populair te zijn, "zegt Susanne Kristianson van Blåkläder, het bedrijf uit Svenljunga, West-Zweden, welke achter deze ongewone werkkleding zit.
De trendy kilt word veel gedragen onder de jonge Zweedse mannen die niet bang zijn voor de standaard genderstereotypen. Hoewel, een Schot zou u zeggen, er was nooit iets vrouwelijk bij het dragen van een kilt.
Het ongewone kledingstuk is vooral populair bij timmerlieden: het beschikt over twee versterkte zakken voor bv. spijkers, een lus voor een hamer en een mes houder.
Een van Zweden’s grootste fabrikant van zware en beschermende kleding voor mannen, Blåkläder, verkoopt haar nieuwe arbeiderskilt landelijk. Het kledingstuk is vernoemd tot "Mode Product van het Jaar ' door Teko, de Zweedse Textiel en Kleding organisatie, eind oktober 2007.
Blåkläder: ” Vanzelfsprekend zijn wij ontzettend trots op een dergelijke prestigieuze prijs. Dank u Teko en dank u kilt dragers in het hele land. Bij het introduceren van de kilt dachten we dat we misschien een klein groep zouden overtuigen die iets ongebruikelijks zoals een kilt wilden. Dit hadden we verkeerd ingeschat. De professionele kilt bleek immens populair te zijn en is nu opgenomen in onze product catalogus (artikel nr. 8566). Een ding is zeker, we zullen vooruitstrevend en uitdagend blijven op het gebied van professionele werkkleding. U kunt erop rekenen.” |
|
Zie http://www.blaklader.com/nl en vervolgens: producten, ambacht, shorts. Vervolgens is het artikel nr. 8566.
Blåkläder is in 1959 begonnen met het maken en distribueren van werkkleding, hoofdzakelijk voor de Zweedse markt. Ondertussen zijn ze uitgegroeid tot één van de grootste producenten van Europa.
Bron: http://www.thelocal.se/9689/20080117
Bron: http://www.blaklader.com/us/news-archive
|