ervaringen van onze vaders ?

Je ervaringen met de mannenrokken van de diverse webshops
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door Wiha »

Wichor, OT? Kan 2 dingen betekenen ... Off Topic (in dit geval) en On Topic...... :) Nu maar weer On Topic :)
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door Yvan »

Zelfs tot in de jaren 1960 was de broek voor de vrouw nog niet echt aanvaard. Er waren zelfs plaatsen zoals restaurants waar het verboden was voor vrouwen met een broek, het was, voor de toen geldende normen, ongepast om als vrouw een broek te dragen. Toch hebben de vrouwen hun zin doorgedreven en zijn ze de broek blijven dragen. Ik heb de hele uitleg jaren geleden op het Internet gevonden, maar ben de link ooit kwijtgespeeld.
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door beachlion »

In de 19e eeuw waren er al harembroeken beschikbaar voor de dames maar dat was geen dracht voor buitenshuis. Maar toen de dames rond 1900 meer aan sport gingen doen (tennis en fietsen) ontstond de behoeft aan een lange broek. Eerst was het nog een lange broekrok maar uiteindelijk vertoonde zich net voor de Eerste Wereldoorlog een vrouw in een lange broek op de Dam in Amsterdam. De dame moest door de politie ontzet worden want er ontstond een soort van oproer. Maar in de 20er jaren werd het steeds minder ongewoon voor de vrouw om in broek te verschijnen, mede onder invloed van enkele progressieve filmsterren. Maar het was nog steeds een ongebruikelijk gezicht, zeker in de provincie. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd het gewoon voor de westerse vrouw om in broek in het openbaar te verschijnen en in de 60er jaren was het fenomeen geheel ingeburgerd. Maar toen gebeurde er nog veel meer in de mode als minirokken en plateauschoenen.
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door Redhawkje »

Zo hebben we nog heel wat jaren voor de boeg om onze zaak volledig geaccepteerd te krijgen. Tot die tijd blijf ik in een rokje lopen zolang ik leef. Ik neem mij ook voor om in elke kledingwinkel te vragen naar mannenrokken/unisexrokken of mannenjurken.

Je moet toch ergens die doorbraak forceren :mrgreen:
Marica
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door WesleyN »

Forceren is niet het juiste woord. Maar laten merken dat er wat gaande is in de mannenwereld. Emancipatie of feminisme.... weet ik veel. Iedereen gelijk... mannen en vrouwen gelijk in alle opzichten. Oké we mogen niet het kind baren. Dat kunnen wij niet. Ik zal ook niet zo snel vrouwenondergoed dragen. Want ik als man ziet er iets anders uit als een vrouw. Dat laatste is mijn keuze. Vrouwen mogen net zoveel mannen verdienen. Ben ik helemaal mee eens. Een vrouw mag ook net zo goed leidinggevende zijn. Maar een man mag ook mooie kleding dragen, net als een vrouw. Een man mag ook op ballet gaan. Wat is daar nu vreemd aan. Laten we niet zo gek kijken als er een minder machokeuze wordt gemaakt door een man. En dat een vrouw iets stoers doet daar beginnen we al aan te wennen. Gewoon wederzijds respect.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Redhawkje
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 okt 2017 13:52
Locatie: Woubrugge, ZH, NL

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door Redhawkje »

Forceren met een :mrgreen: Niet te serieus nemen hè :)



Als man een rok dragen in het openbaar zorgt al voor dat kleine beetje acceptatie.
Marica
Gebruikersavatar
Kortrokje
Berichten: 497
Lid geworden op: 19 aug 2020 03:48
Locatie: België.

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door Kortrokje »

willi schreef: 07 dec 2009 10:09 Dat zou ik ook wel eens willen weten!
Die tijd had wel een revolutionair karakter! Na twee wereldoorlogen.
Ik denk dat de vrouwen het goed zat waren!
Wili, de vrouwen waren het goed zat?
Is er nu iets makkelijker om te dragen dan een rok of jurk.. Ik heb het altijd gezegd in mijn eigen, die hebben toch chance hé, die moeten maar een jurk over hun hoofd trekken en die zijn gekleed... En wij (toen),🤮🤮🤮🤮🤮🤮, die broek🤮🤮🤮.. Ik ben er ook EINDELIJK uitgeraakt uit die broek, al sinds 2019, en ik doe dat NOOIT meer aan...
Groeten
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
Gebruikersavatar
MaricaV
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 nov 2020 09:31

Re: ervaringen van onze vaders ?

Bericht door MaricaV »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(kleding)
De broek is een oud kledingstuk, dat vooral populair was bij de Galliërs. De Latijnse term was braccae of bracae. De broek wordt ook in de Bijbel genoemd als onderdeel van de priesterkleding (Exodus (28:42). De Grieken en Romeinen wilden er niet veel van weten en vonden het kledingstuk barbaars. Pas op het einde van de Romeinse tijd - en parallel met de invallen van de Germanen - werd de broek een populair en aanvaard kledingstuk in de Romeinse wereld. Tijdens de Middeleeuwen werd het hét kledingstuk voor de man.

Tot begin 20ste eeuw bestonden er in sommige landen wetten die het dragen van een broek door vrouwen verboden. Wel waren er pogingen om de broek als vrouwenkleding te introduceren, maar dit bleef beperkt tot korte trends als de bloomer vanaf 1850 en rond 1910 de harembroek.

Als tijdens de Eerste Wereldoorlog vrouwen werk gaan overnemen van de mannen die naar het front worden gestuurd, gaan zij ook broeken en overalls als (veilige) werkkleding dragen. In de jaren 30 van de twintigste eeuw zijn het de actrices Katharine Hepburn en Marlène Dietrich die zich voor het eerst in het openbaar in broekpakken tonen. Toch duurt het nog tot ± 1960 voordat de broek als kledingstuk voor de vrouw maatschappelijk aanvaard wordt, onder invloed van de culturele en seksuele revoluties van die tijd.
Plaats reactie