YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door rokwens »

Hallo Wiha. Ik ken je nog van in de tijd van het vorige (overleden) forum. Het is soms een lange en moeilijke weg alvorens je door alle obstakels heen bent.
Maar het is je gelukt met de nodige omzichtigheid. Zowat 15 jaar geleden heb ik eens een kilt gedragen op een feestje (50-jarig bestaan) op het werk. Ik had voor die gelegenheid wat grappige anecdotes verzameld onder de naam " schots en scheef " en die voorgelezen na het diner. Het viel een aantal medewerkers op dat ik de kilt tot op het einde van het feest droeg. Maar bij een aantal onder hen kwam het niet zo vreemd over omdat ik door de jaren heen reeds meermaals mijn interesse in de mannenrok had laten horen. Vooral de vrouwelijke collega's vonden het fijn. De mannelijke collega's waren wat terughoudend om er uitspraken over te doen. Zelfs erover spreken is voor veel mannen al beangstigend, laat-staan hun goedkeuring geven. Stel je voor dat iemand dat zou horen.... Maar tijdens het werk zelf was ik steeds gehouden aan de standaard-dresscode. Ik denk dat we dit jaar al een gedeeltelijke doorbraak mogen verwachten. In kunstkringen is het "genderfluide" bij mannen al goed doorgedrongen. (make-up, juwelen , versieringen, kleuren speciale vormgevingen) De meeste couturiers doen hun best om ons een breder spectrum te geven. Ze weten en voelen dat er ondergronds nood is aan meer vrijheid en mogelijkheden in het openbaar. (zie catwalk 2023). Het is nu aan ons om hen niet te ontgoochelen. Ik zou bijna zeggen " nu of nooit ! " ---- Vermoedelijk is dit deels het gevolg en een tegenreactie van een periode van pandemie die ons te veel beperkingen liet voelen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie