Rokfestival 2015

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

Ik ben de afgelopen week naar het Dour festival geweest. Het was weer geweldige tijd. Ik heb veel bekijks gehad en de mensen zijn daar heel vrij en zeggen gewoon wat ze denken. Heel anders als in het dagelijks leven. Als ze vinden dat je dat als man niet een rok mag dragen dan zeggen ze dat en als zij vinden dat je stijl hebt, dan hoor ik dat graag. Het is wel fijn te horen wat ze er van vinden.

Op het festival droeg ik een rok en een shirt en als het kouder werd had ik een vest bij me. En daaronder droeg ik soort legerboots. En in het hotel en de day after ging ik meer gekleed en dan had ik een zwarte panty aan. En droeg ik verschillende schoenen en korte laarzen.

Dour is een zeer gevarieerde muziekfestival, zoals Lowlands of Pukkelpop. Er traden 270 bands op, op 8 verschillende podiums. Ik heb geloof ik slechts 40 gezien. Het was een 5-daagsfestival. Dat is behoorlijke aanslag op je hele lichaam. Het was gewoon afzien. En toch doe je het.
Als je mijn korte samenvatting helemaal wilt lezen. Nou ga je gang! Veel succes ermee...

Dag 1 Woensdag - Mijn verjaardag

Woensdag ben ik op weg naar Dour gegaan. Het was ook mijn verjaardag. Daarom ben ik pas om 13:00 vertrokken. 's-Ochtends was er nog wat visite gekomen en daarna kon ik eindelijk gaan.

Eerst heb ik nog geshopt in Antwerpen. Het was er gezellig druk. Lekker zowel op de heren- alsook op de damesafdeling gekeken. Er was geen muurtje of wat dan ook waar de afdelingen begonnen. Als een echte man ga je direct op je doel af, want je weet wat je wilt hebben. Ongeveer dan. Ik heb 2 shirts gekocht, 2 rokjes en 1 vest.

Daarna ben ik doorgereden naar Frankrijk. Naar het hotel. Ze gaven me bij aankomst gelijk een hand van leuk dat je er weer bent. Fijn zo'n ontvangst. Want ik kom er al voor de derde keer. En ze weten wie ik ben. Namelijk die man in rok.
Vervolgens mijn koffer leeggehaald. En ben zo snel mogelijk naar Dour gereden.
België staat bekend om zijn files. Altijd druk. Onderweg heb ik 3 keer in de file gestaan. En nu voor de vierde keer bij het festival.
Bij de ingang moest ik weer wachten. Er was blijkbaar iets mis. Maar wat?! Ik ben het Frans niet echt machtig. En als ik vraag: Do you speak English? Dan raakt de gemiddelde Waal in paniek.

Ik heb deze avond toch nog 2 bandjes kunnen zien. De derde heb ik niet helemaal afgezien. Deze avond was geen echte Dour-avond, maar stond meer in het teken van Mons als culturele hoofdstad van Europa.
De reacties van mijn kleding waren niet zo spannend. Wel veel verbazing en enthousiast.
Iemand was nieuwsgierig of ik een bh droeg. Dus ik liet mijn buik zien.
Je moet soms echt in gebarentaal spreken. Zij aait over mijn borsten en het tonen van mijn strakke buik was mijn reactie.

Dag 2 Donderdag - De heetste dag (30 graden)

Vandaag mijn volledige rokdag. 's-Ochtends was ik helaas de enige in het restaurant. Dus ook geen blikken. Helaas. Wel lang daar vertoefd. Lekker lezen en eten was maar bijzaak. Nog steeds niet veel soeps.
Daarna heb ik nog even buiten gezeten.

Rond half 12 heb ik mij klaargemaakt om te gaan. Ben eerst even Dour ingereden om wat te kopen. Daarna zocht ik een supermarkt op. Ik zag eindelijk de Lidl. Een superlange rij. Nou daar had ik geen zin in.
Dan maar op naar het festival. Dit keer hoefde ik niet zo lang te wachten.
Ik had genoeg keuze om naar toe te gaan.
Ik word waar ik ook kom opgemerkt. En onder mijn rok kijken is soms een hobby. Soms reageren mensen gewoon. Dan probeer ik te antwoorden. Maar Frans is nog zo slecht als vorig jaar. Dan begin ik maar met: Do you speak English? Oh dan raken mensen weer in paniek. Het is echt niet te geloven. Maar ik zie tegelijkertijd ook de humor van in.

's-Avonds liep ik een stel tegen het lijf. De vrouw vroeg naar mijn rok en zei dat ze niet zo graag een rok draagt, omdat zij lelijke benen had. En jij bent een man en je draagt zomaar een rok, .Ze vond het eigenlijk best wel bij me passen, omdat ik van die mooie benen had.
Ze vroeg nog of ik bij kwam zitten en hebben nog lekker zitten kletsen over Nederland en België. Over pretparken. Over alles en nog wat. En dat die Vlamingen zo slecht Nederlands spraken. Ik vroeg af hoe ze dat wist. Want ze spreekt geen woord Nederlands.

Daarna ging ik weer verder. En ik werd continu aangesproken. En allemaal positieve reacties. Mijn avond kon niet kapot. Of toch wel?
Toen ik mijn auto zocht op een enorm parkeerplaats, raakte ik bijna zelf in paniek. Waar staat in hemelsnaam mijn auto? Na een behoorlijke tijd zoeken had ik mijn auto gevonden. De avond kon niet meer stuk.

Dag 3 Vrijdag - De winderige dag

Vandaag echt een superdag gehad. Ik heb die dag eigenlijk de hele dag door leuk gezelschap gehad..Ik ben vandaag eigenlijk nauwelijks alleen geweest.

Ik ben eerst naar de supermarkt geweest. Nog wat inkopen gedaan. En daarna doorgereden naar het festival.

Eerst kwam ik enkele Vlaamse pubers tegen. Die zaten naar me te fluiten en allemaal seksistische opmerkingen te maken. Ik ging naast ze lopen en vroeg toen of ze genoeg complimentjes hadden gemaakt. Iedereen was toen stil. Ik liep toen maar weer verder. En volgens mij gingen ze toen weer verder.
Op het terrein heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Eerst kwam ik Proximus. Die begonnen hard naar me te zwaaien. Ze waren met badges bezig. En ik moest op de foto met henzelf. Ik had er toen 2 laten afdrukken. 1 voor Proximus. En 1 voor mezelf.

Daarna kwam ik een Antwerps stel tegen. Ze hadden me gisteren ook gezien. Dus er moest gepraat worden. Eerst kreeg ik nog complimenten over mijn oren. Ik had van die mooie kleine oren. Leuk om te horen. Daarna hebben wij het over alles en nog wat gehad. Vervolgens gingen we beiden weer op pad.
Vervolgens liep ik naar het hoofdpodium toe. Een fotograaf zag me staan.Ik had een wijde rok aan. Expres aangedaan. Want het waaide nogal. Dat zag de fotograaf ook natuurlijk. En wilde daar kiekjes van maken. En dat deed hij ook. Hij was blij met de foto's. Ze waren goed gelukt. Hij vond die wapperende rok plezant. En ik genoot van die wind.

Toen het concert was begonnen op het hoofdpodium, riep een mevrouw me. U komt hier elk jaar. Ik zei: al voor de derde keer. Ze vond me een mooie man en die rok stond me leuk. Ze woonde in Luik maar ze was toch een Vlaamse. Ik had die mensen ook vorig jaar gezien. Maar het was niet bij me opgekomen om naar hun toe te lopen.

Bij het volgende concert kwam ik een Nederlands stel tegen. De man beschoot me met een waterpistool. En de vrouw riep me. Ze vond mijn rok leuk staan. Daar in Dour begin je in het Engels en dan kom je snel achter dat je Nederlands kan praten. Ze klaagde dat het festival zo lang duurt. Ik stelde haar gerust dat het festival maar 5 dagen duurt. Het antwoord was: "Ja, dat bedoel ik ook." Ik kon haar daarmee niet helpen en dat wilde ik ook liever niet.

Daarna liep ik weer door. Bij het volgende podium werd ik weer door Walen geroepen. Ik moest weer op de foto. Als tegen prestatie wilde ik met de knapste vrouw op de foto. Samen nog wat gekletst en wat bier gedronken, gingen wij weer ieder ons eigen route. Oh ja 1 van hun sprak een beetje Engels en was dus de tolk. Hij gebruikte ook regelmatig een vertaler op zijn mobiel. Zo konden we makkelijker communiceren.

Dag 4 Zaterdag - Eindigt met regen

Vandaag weer een leuke dag geweest. Het is wel een martelgang. Vijf dagen feest. Echt weer veel leuke bands gezien. Van reggae (The Rasonators en vervolgens Horace Andy) naar alternative rock (Carl Barat). Dan weer electronic rock (Goose). En vervolgens weer indie (Letitea Sheriff) en als afsluiter Moon Duo, een psychedelische trip. Om maar wat te noemen. Het zegt jullie allemaal niks. Maar ik probeer alleen aan te geven de diversiteit van dit festival.

Ik heb vandaag meer gezien. Maar dit waren de beste optredens die ik heb gezien vandaag.

Ook heb ik weer veel mensen ontmoet en ook mensen die je voor de tweede en derde keer tegen het lijf loopt. Het lijkt wel een echte vriendenclub. Daar had ik het nog met iemand over. Die ervaring had hij ook.
Vandaag geen noemenswaardige dingen te vertellen. En ik heb het idee dat een strakke rok minder uitdaagt tot omhoogtrekken.

Ik zag vandaag wel weer meer mannen in rok, terwijl ik voor echie werd uitgemaakt. Mensen schijnen dat veel meer te kunnen waarderen. Soms zat ik bij mensen aan tafel en dan hadden ze niet eens door dat ik een rok aanhad. Bij het weggaan zag je dan verbaasde blikken van mensen waar ik gezellig heb zitten kletsen.

Oh ja ik werd door een leuke Antwerpse vrouw aangesproken. Zij vroeg aan mij waarom heb jij een rokje aan. Ik vroeg terug waarom heb jij een rokje aan. Oh dan zijn wij 2 zusjes. En ik dan weer: Ik had altijd al een zusje willen hebben. Ik heb alleen maar een broertje. En zij dan weer. Ik heb ook alleen maar broertjes.

Je merkt het. Het was weer supergezellig!

Dag 5 Zondag - De laatste dag

Zondag weer een herhalingsoefening. Veel bekijks gehad en als je bij een tafeltje aanschuift dan wordt over als gesproken behalve over mijn kleding. Soms wilde mensen mij overal meenemen. Ik was in mijn eentje en ik was blijkbaar gezellig. Maar ik had mijn eigen plannen. En als ze wilde dat ik bij hun was, dan moesten zij met mij meegaan. En niet andersom. Ik ging voor de vrijheid en dat deed ik ook.
Dag 6 Maandag - The Day After

's-Ochtends ga ik nog lekker douchen. Dat deed ik 2 keer per dag. Want als ik in de nacht in de hotelkamer kwam... Meestal rond een uur of 2. ... ging ik eest even douchen. En als ik mij toen afdroogde bleek ik nog niet lang genoeg onder de douche te hebben gestaan. Want de handdoek was grijs na het afdrogen. Wat een stof vang je zo'n dag op.

Maar nu is alles weer voorbij. Weer mijn gewone leven. Toch ben ik in een rok vertrokken. Ik ben zo eerst naar Kortrijk gegaan om ergens te gaan ontbijten. Het was daar behoorlijk druk. Want er was daar een markt op het plein. Maar om ergens te gaan ontbijten was toch wel een probleem achteraf. Ik vond in eerste instanties alleen maar cafés en restaurants. En de keuken van restaurants gingen pas om 12 uur open. Gelukkig zag ik ineens wel een locatie om te gaan ontbijten. Het waren wel gelijk ontbijtjes van een 4-sterren hotel. Doe maar lekker lux. Ik had geen keus en mezelf verwennen... daar ben ik niet vies van. Echt niet.

Heel veel mensen hebben mij gezien en van onder tot boven bekeken. Maar geen enkele reactie.

Toen ik klaar was met het ontbijt wilde ik weer naar de parkeergarage. Maar hoe moest ik ook alweer lopen. Want bij het zoeken van een eetlocatie heb ik niet onthouden hoe ik ben gelopen. Bij de ingang stonden 2 meisjes en zij konden mij wel de weg wijzen. En dat deden zij ook. Ten slotte nog snel even getankt. De benzine is nog altijd goedkoper dan in Nederland. Jammer dat ik dat niet in Henegouwen had gedaan. Want daar is het nog goedkoper. Maar dat weet ik voor de volgende keer.

Nu ben ik in Nederland. En moet weer gewoon aan de slag.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Rokfestival 2015

Bericht door musa »

Super de luxe verhaal,morgen ga ik naar de Gentse feesten in Rok,hopelijk heb ik ook veel te vertellen,maar ik twijfel daaraan.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

Ik weet het niet. Op zo'n festival zijn de mensen veel losser. Vooral die jongere vrouwen. Let maar op. En dan ben ik ook geïnteresseerd welke bands je gezien hebt. Ik wens je ook een superdag toe.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

En ik had graag meegegaan. Op de Lokerse feesten komt The Jesus & Mary Chain, die gaan hun eerste album spelen. Dat had ik graag willen zien. Dat is een echte klassieker.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Rokfestival 2015

Bericht door musa »

Vrijdag 24 juli Gent.

http://gentsefeesten.gent/dag/24

Ik ga op 2 augustus op mijn verjaardag naar de Lokerse feesten maar dan gewoon met broek :o ,mijn schoonbroer en zus en een vriend gaan mee. :D

16.15: Skindred
17.20: Epica
18.45: Channel Zero
20.15: Black Label Society
22.00: Rob Zombie
23.45: Soulfly
01.15: Goe Vur In Den Otto Soundsystem
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

Mooi programma. Help! Channel Zero en Soulfly heb ik vorig jaar gezien. En Rob Zombie zou ik graag willen zien... En Skindred heb ik ook een keer gezien. Ook in België (Pukkelpop). Dat is reggae/metal?!
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Rokfestival 2015

Bericht door musa »

Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

Wikipedia heeft over metal, punk en reggae. Maar ben jij een hardrockfan. Ik ben meer van de Alternative/Indie. Maar ik houd van heel veel muziekstijlen. Als ik naar Dour ga ik ook voor de afwisseling. Maar in de Shoegaze scene zitten bij mij de meeste favoriete bandjes. Maar je stuurde een hele interessante lijst op.
Bijlagen
Skindred (Wikipedia).jpg
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Rokfestival 2015

Bericht door musa »

Och,ik ben een fan van Hardrock ja .....maar ik heb een brede waaier van interesse wat "andere" muziek betreft zo heb ik platen van Jaucque Brell en Bouwewijn De Groot ,ik ben opgegroeid met Abba,The Police,The cure,Golden Earing,Pink Floyd....en nog zo veel meer.
Wat Folk betreft daar ken ik inderdaad minder van maar "the dubliners",“Lais ",Mumford and sons maar de nieuwe trend daar ken ik inderdaad niks van maar dat wil niet zeggen dat ik niet wil luisteren ,misschien ben ik volgend jaar van de partij in Dour,dan zijn we met twee rokkende mannen,we hoeven daarom niet samen te gaan.

Wat Gent betref was het een regelrechte flop,het was muziek waar ik weinig feeling mee had en iedereen was op zijn eigen eiland,het was moeilijk om een gesprek aan te knopen,ook een studentenstad ,ik hoorde een paar keer lachen maar het probleem is dat er zoveel volk rondloop dat je eigenlijk niet weet of ze met jou aan het lachen zijn om gewoon met hun vrienden.
Als je met een broek rondloop dan hoor je ook mensen lachen op straat dus moeilijk om te onderscheiden.

Het is ook een groot verschil met een festival waar je in een soort van vakantie stemming heerst en vrijheid blijheid en dat kweekt een heel andere stemming dan een gewone straatfeest.

Maar samengevat ....het was niet echt super
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Rokfestival 2015

Bericht door WesleyN »

Jammer. Ik heb een snelle blik naar de programmering gekeken. Maar ik zag niet zo snel iets wat me aansprak. En Gent is idd. een studentenstad en daar houd ik op zich van. Ik heb altijd enthousiaste verhalen gehoord. Maar misschien loopt er niet het juiste publiek rond.

Ik word volgend jaar rond Dour 50. Maar ik ga nu zeker proberen toch gewoon naar Dour te gaan. Lijkt me leuk je ontmoeten. Mijn vrouw heeft al gevraagd of naar Dour ga met de wetenschap dat ik dan 50 word. Maar ik ga wel alleen.

ik kan ook op een andere dag 50 worden. Ik zie dat niet als een probleem.
Laatst gewijzigd door WesleyN op 04 aug 2015 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Plaats reactie