Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door john »

Dit weekend is het weer Castlefest op de Keukenhof in Lisse.

Het is een leuk alternatief event met kraampjes, muziek en eten.
Maar voor met heel veel leuke mensen die er moeite voor doen om er leuk uit te zien.
Een prima gelegenheid om je mooiste rok of kilt aan te doen.

http://www.castlefest.nl

John
Gebruikersavatar
Yvan
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jan 2016 04:42
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door Yvan »

Lijkt me een tof evenement en, gezien de ticketverkoop, zeer populair, maar ik draag toch liever mijn rokken in "realtime". Steeds meer en meer mensen grijpen naar evenementen zoals carnaval, Halloween en zelfs de Gay parade om zich te kunnen kleden zoals ze zelf willen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niets op tegen, maar is dat niet een beetje jezelf verloochenen en zelf toegeven dat je in de "normale" maatschappij niet past?

Vergeef me deze kritische noot, maar tegenwoordig valt die trend wel op. ;)

Grtz
Yvan
Real men wear skirts
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door john »

Ik kan je vertellen dat Castlefest een heel serieus evenement is, waar iedereen lekker zichzelf kan en mag zijn.
Je kunt het canavalesk noemen, maar dat is het niet.

Het is leuk, iedereen is aardig en vooral respecteert elkaar ongeacht outfit, kleur, enz.
En het is er netjes. Je ziet nauwelijks achtergelaten rommel.
En er is een heerlijk feestelijke atmosfeer.
En de meeste bezoekers doen er echt moeite voor om er leuk en feestelijk uit te zien.

Ja ik begrijp best dat je liever gewoon in kilt (of rok) zou willen rondlopen.
Ik doe het ook steeds vaker, maar je zult verbaasd zijn van het kiltgehalte op dergelijke gelegenheden.

John
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door WesleyN »

Ik begrijp die kritische noot wel. Maar dit festival is denk ik ook wel iets speciaals. Ik ken een neef die er regelmatig naartoe gaat en ik heb het ook op TV gezien. De maatschappij wil dat iedereen redelijk uniform eruit ziet. Dus de strijd om je eigen ding te doen blijft nog even voortduren. Misschien is dit wel een fijn hulpmiddeltje. Of waarschijnlijk doen maar daar je ding. Mensen houden nou eenmaal niet van veranderingen en zeker niet van anders.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
musa
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:58

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door musa »

Zulke evenementen zijn tof en plezierig voor diegene die zich erin kunnen vinden en voor mij niks anders dan respect....maar dit gebruiken om alleen maar in rok te kunnen lopen is een foute gedachte want dan link je rokdragen aan speciale gelegenheden en dat wil ik juist vermijden,ik heb verleden week heel de dag in rok gelopen tussen de toeristen in Brugge en een leuke dag beleefd ,voor mij zou rokdragen een alledaags iets moeten zijn.
Gebruikersavatar
john k 1963
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:16

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door john k 1963 »

Zulke evenementen vind ik ook niet echt voor het dragen van rokken en jurken. Je moet gewoon in je dagelijks leven met een rok of jurk gekleed gaan, hier heb je meer aan. Doordat je steeds gekleed bent met een rok of jurk, dan wordt je eerder geaccepteerd, dan als je dat alleen maar doet op evenementen. Zelf draag ik alleen maar rokken en jurken. Een ding ben ik er al achter gekomen dat als je met rok of jurk gekleed bent zijn de mensen veel vriendelijker.

Groeten,

John K 1963
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: Castlefest (Lisse, Keukenhof)

Bericht door rokwens »

Helemaal akkoord. We moeten de mannenrok of de man in rok gewoon in het dagelijkse leven laten binnen dringen door ermee op straat te komen. Alleen op deze manier kunnen we vooruitgang boeken. Maar ik begrijp ook dat het voor velen een grote stap is die ze maar kunnen zetten als er al een aantal baanbrekers de weg vrij gemaakt hebben. Voorlopig kunnen ze natuurlijk gelegenheden zoeken die hun de mogelijkheid geven om een rok te dragen zoals festivals e.d. Ik ben ook al op Castlefest geweest en dat was best leuk. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de creativiteit die mensen daar tentoon spreiden op gebied van kleding. Het is voor mij een puur bewijs dat velen zich erg beperkt voelen met wat onze Westerse maatschappij als regel handhaaft.
Wat festivals betreft; daar is folk wel een goed voorbeeld. Als er een folkbal in de buurt is zie je dat aan de kleding van de dansers die je op straat tegen komt. Je moet zelfs niet naar de danszaal zoeken, je volgt ze gewoon. Men voelt zich daar meer vrij om losse en kleurige kleding te dragen. Bij mijn laatste festivals in Frankrijk zag ik een stevige vooruitgang van mannen in rokken, zelfs jurken. Allerlei rokken, maar wel met veel beenruimte om te dansen. Slechts sporadisch een kilt. In een danstent met ca.300 personen waarvan meer dan de helft vrouwen, spotte ik gemiddeld 3 mannen in rok. Dat is dus ruim 2%.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie