Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door Rik »

Binnen 2 weken gaat hier de plaatselijke rommelmarkt door.
Misschien niet ideaal om voor de eerste openbare rok ervaring voor eigen deur te staan maar toch.
Er hangt dan altijd een beetje een ludieke sfeer, er zijn ook wijkfeesten op het plein in de buurt.
Dus denk ik het toch eens te riskeren en voor het eerst in het openbaar in rok te verschijnen.
Een kilt heb ik niet, ben ook niet echt van plan om er eentje te kopen, heb wel een denim rok van 53 cm lang.
Die rok heeft onderaan ook enkele brede plooien zoals sommige kilts ook hebben.
Als ik daar nu een brede stoere kaki riem op draag en een daysporran (vandaag aangekomen)... moet lukken toch 8-)
Die daysporran maakt de (dames)rok een beetje mannelijker en is ook handig om wisselgeld te bewaren.
Nog aan het twijfelen of ik daar het zwarte t-shirt boven zou dragen, eventueel halflange zwarte sokken en stoere stapschoenen.
DSC_9569-sporran.jpg
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
DiKo
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:10

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door DiKo »

Leuke rok Rik.
Zwarte T-shirt ja! Halflange sokken en "stoere" stapschoenen: NEE. Trek gewoon een paar lekker zittende slippers aan!
DiKo
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:10

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door DiKo »

Citaat is verdwenen. Moet zijn: "Nog aan het twijfelen of ik daar het zwarte t-shirt boven zou dragen, eventueel halflange zwarte sokken en stoere stapschoenen"
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door Rik »

DiKo schreef: 27 aug 2019 14:21 Leuke rok Rik.
Zwarte T-shirt ja! Halflange sokken en "stoere" stapschoenen: NEE. Trek gewoon een paar lekker zittende slippers aan!
Slippers draag ik nooit, daar heb je nulkommazero steun en stevigheid in. Ik heb ook al eens een zware val gemaakt met crocs :o
Sinds mijn zwaar motorfiets ongeval in 2006 heb ik een zeer slecht rechterbeen en voet waar altijd voldoende steun moet onder zitten.
Vaak draag ik een steunkous om de zwelling en pijn te beperken, de voet staat licht naar buiten en een goed voetbed is een must.

Ik loop normaal altijd zonder sokken, (behalve soms die steunkous) en stevige sandalen van Birkenstock of evenwaardig.
Zodra ik de deur uit ga en moet gaan stappen (lukt maar beperkt) heb ik mijn Lowa stapschoenen aan.
Als ik Google op "men in kilts" hebben die mannen naast de sporran ook heel vaak kniehoge sokken aan en stevige stappers.
Dat strookt dus volledig met de situatie die voor mijn rechter onderbeen en rechtervoet bevorderlijk en dus wenselijk is.
Beter dus het esthetische koppelen aan het wenselijke, een tweede zwarte sok erbij en stappers om de hele dag recht te staan.
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door beachlion »

Er is niets mis met stevige schoenen en knielange sokken als je het idee van een kilt wilt uitstralen. Je kunt voor zwarte of grijze sokken kiezen. Voor veel mannen die een rok willen dragen in publiek is een kilt de eerste stap. Bij voldoende blootstelling aan de omgeving is het makkelijker om de stap naar een rok te zetten. Je zult zien dat je weinig reacties zult krijgen en dan meestal in positieve zin.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door Rik »

beachlion schreef: 27 aug 2019 17:48 Er is niets mis met stevige schoenen en knielange sokken als je het idee van een kilt wilt uitstralen.
Het is niet zozeer dat ik het idee van een kilt persé wil uitstralen.
Alleen woon ik wel in een buurt met een gezonde mix van 60-plussers (en 70+), jonge gezinnen met kids en mensen van allochtone herkomst.
De eerste categorie is nogal behoudsgezind, de laatste nogal eng denkend (vaak machocultuur), en de kids... tja die lachen met alles wat ze niet kennen. Dus het min of meer kilt idee is bedoeld om het beter verteerbaar te maken voor mijn omgeving.
Ik woon hier nu 42 jaar, loop veel in de buurt met de hond en moet de eerste man met rok nog ontdekken, dus ik zou de eerste zijn :shock:
Geen enkel idee dus hoe mijn omgeving er op zal reageren. Ben al enkele keren in het halfdonker na 21u30 met de hond gaan wandelen in denimrok, reactie kon er niet komen want er was niemand te zien behalve die eerste keer twee buren die niets opmerkten.
Tijdens de rommelmarkt is het op klaarlichte dag en komen honderden bezoekers voorbij, niet enkel mijn buren dus.
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Gebruikersavatar
john
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:36
Locatie: Gouda

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door john »

Ik loop zelf wel vaker in kilt (ondertussen). Wanneer ik in een min of meer Kilt-outfit op stap ga draag ik vaak een paar kniehousen met flares (die vlaggetjes aan de zijkant) en stevige wandelschoenen. De kilt-outfit is meer casual met een old-style ecru shirt, een leren vestje en sporran.
Als gewoon even naar de winkels ga in kilt, dan draag ik mijn gewone sokken en gewone schoenen.

Dus draag gewoon waar je je prettig in voelt.

John
Gebruikersavatar
beachlion
Berichten: 609
Lid geworden op: 26 jul 2013 19:44
Locatie: Allentown, PA, USA

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door beachlion »

Rik schreef: 27 aug 2019 18:21.....
Het is niet zozeer dat ik het idee van een kilt persé wil uitstralen. ....
Een kilt is vaak de eerste stap. Daarmee kun je zelf aan het idee van een rok wennen. Maar ook je omgeving kan aan het idee wennen van een afwijkend kledingstuk. Vergeet niet dat een hoop vrees tussen je oren zit. Dat moet eerst overwonnen worden. En dat doe je het best in je eigen tempo.
Gebruikersavatar
RokkenRob
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 aug 2017 13:46
Locatie: Kollumerzwaag

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door RokkenRob »

beachlion schreef: 27 aug 2019 19:20 Vergeet niet dat een hoop vrees tussen je oren zit.
Dit is het eerste probleem en het tweede/laatste is de goedkeuring van de partner.
Als dit "opgelost" is, dan zijn er geen verdere problemen, tenzij je die zelf gaat creëren. ;)

Rob
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Nog 2 weken voor een 1ste "openlucht" test

Bericht door Rik »

RokkenRob schreef: 28 aug 2019 10:21
beachlion schreef: 27 aug 2019 19:20 Vergeet niet dat een hoop vrees tussen je oren zit.
Dit is het eerste probleem en het tweede/laatste is de goedkeuring van de partner.
Als dit "opgelost" is, dan zijn er geen verdere problemen, tenzij je die zelf gaat creëren. ;)
Rob
Hoi Rob, het tweede probleem (de partner dus) was vrij snel opgelost hoor, na enkele dagen iedere dag rokjes te dragen was ze het vrij snel gewoon en reageerde er nauwelijks nog op. Er zijn natuurlijk enkele gesprekken geweest over het waarom met de bijhorende argumenten van mijn kant. Het binnenshuis was dan ook geen enkel probleem meer, nu al de derde week dat ik enkel nog rokken draag thuis.

Het buitenshuis ben ik zowel voor mezelf als mijn partner mondjesmaat aan het werken. De avondwandeling met de hond bij schemerdonker is al 3 dagen in rok geweest. Geen reacties gekregen omdat er ook niemand in het stadspark liep behalve 2 buren. Op klaarlichte dag in rok buiten gaan... daar heb ik tussen mijn oren nog wat werk aan hoor :) Mijn echtgenote ziet de outfit die ik bij de topicstart postte wel zitten voor de rommelmarkt omdat het een bijzondere gelegenheid is. Mijn andere denim rokken vindt ze te vrouwelijk om als stoere man van 1.85m met forse baard mee naar buiten te komen. Het is inderdaad wel een fel contrast, vandaar dat ze die rok met sporran en brede ceintuur een betere match vindt.
Ze heeft me altijd 100% mannelijk gezien en een rok... tja... dat is al decennia lang een vrouwenzaak hé. Zo ziet iedereen dat toch.
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Plaats reactie