Brussel

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
ellen
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: Brussel

Bericht door ellen »

Jos schreef: 19 jan 2022 12:41 als je naar Antwerpen gaat, kun je het beste de auto aan de rand van Wommelgem neerzetten.
Daar is vlak naast de autoweg richting Hasselt aan de E313 een Park en ride.

Van daar kun je zo met de tram/trein? naar Antwerpen voor een paar euro
Met een zogenaamde sneltram die onder de Turnhoutsebaan door rijdt met een beperkt aantal stops, dat is een enorme tijdswinst tov vroeger.

Ik dacht eigenlijk dat P+R Luchtbal interessanter is voor Nederlanders? Dat ligt ook aan de afrit van de snelweg, maar dan ten noorden van Antwerpen (vlakbij het station Antwerpen Noorderdokken). Ik heb echter geen ervaring met de tramverbindingen daar, geen idee hoe vlot het gaat.
En voor de Zeelanders is er P+R Melsele, maar toegegeven, de ligging is wat ongelukkig want je moet door het centrum van Melsele als je van de snelweg komt.
WesleyN schreef: 18 jan 2022 20:08 We hebben inmiddels al een paar jaar weer een nieuwe auto. Dus ik durf nu gerust Antwerpen binnen te rijden.
Als het van de regerende politieke strekking afhangt geniet het de voorkeur om helemaal tot in het centrum te rijden, je kan dan parkeren onder de Groenplaats. Ik heb dat nooit gesnapt, de wegen in de stad zijn daar niet op voorzien en je bent volgens mij langer onderweg dan met de tram.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Brussel

Bericht door WesleyN »

ellen schreef: 21 jan 2022 16:51 Als het van de regerende politieke strekking afhangt geniet het de voorkeur om helemaal tot in het centrum te rijden, je kan dan parkeren onder de Groenplaats. Ik heb dat nooit gesnapt, de wegen in de stad zijn daar niet op voorzien en je bent volgens mij langer onderweg dan met de tram.
Die tram die onder de grond gaat... :D Ik moest De Roma, toen ik de trein naar Antwerpen had genomen. Ik vroeg het een vrouw, waar de ingang van de metro was? Ze sprak plat Aantwerps. Maar ze keek eerst moeilijk naar me. Of het kwam door mijn rok of het kwam door mijn Rotterdamse accent... Ik weet het niet... Maar toen ze merkte dat ik haar goed verstond, werd ze steeds vriendelijker en toen het me duidelijk was ik er ook zo.

Ik vond de "metro" ook een hele ervaring. Ik hoefde niet lang te wachten. Maar toen hij eenmaal aankwam, leek het erop dat ie ging stoppen. Maar vlak voordat het perrron ophield stopte ie toch nog. De mensen stapten naar binnen en ik liep achter hun aan. Twee haltes verder, kwam ik erachter dat ik te ver was. Ik was in Deurne aangekomen. Maar ik moest in Borgerhout zijn, dat bekend staat dat je daar makkelijk in rokje kan verschijnen... Dus ik moest een halte terug. Gelukkig is De Roma zo'n 700 meter van de metro vandaan. Dus ik was ook zo binnen.

Ik had ook het idee dat de tram/metro zweefde onder de grond. Maar ik hoorde later dat ie door opwaardse lucht voort wordt geduwd. Ik ben later dat jaar nog 2 keer naar Trix geweest. En ben toen wel met de auto gegaan. Ja Antwerpen, die keien.... Je krijgt door die keien ook een soort van opwaardse druk... maar dan met de auto... En toch hou ik van Antwerpen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Brussel

Bericht door Jos »

ellen schreef: 21 jan 2022 16:51 Ik dacht eigenlijk dat P+R Luchtbal interessanter is voor Nederlanders?
Dat kan best zijn Ellen, maar ik kom uit Nederlands Zuid-Limburg en rijd dus langs Wommelgem, waar ook nog een van onze tegenwoordig minder actieve leden woont
een fervent rokdrager
jaguar
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mar 2021 07:28

Re: Brussel

Bericht door jaguar »

Dit is natuurlijk geheel mijn eigen mening maar de sfeer tegenover rok dragers in de grote steden is toch wat grimmiger dan in de meer landelijke gemeenten. Het is voor vrouwen al niet zo evident om in rok door de stad te lopen, laat staan voor mannen.
Ik heb het 1 keer gedaan en dan zelfs maar 1 straat en 1 winkel en dat was niet meteen geruststellend. ik droeg een spijkerjasje en een jeansrok tot net boven de knie met sneakers. Ik ben het wel wat gewoon om nagestaard te worden maar dit was toch anders.
Twee mannen stootten elkaar aan en volgden me 'zogezegd onopvallend' tussen de rekken. Bij het buitenkomen moest ik langs een terras en waren ook daar de reacties zeer opvallend en luidruchtig. Ik probeerde dit volkomen te negeren maar gezellig is anders. :roll:

Ik was van plan om nog een winkel te bezoeken iets verderop maar besloot dit wijselijk toch niet te doen. Ben wat later in een kleinere gemeente met dezelfde outfit in een winkel binnen geweest en dat viel dan wel weer reuze mee.
Toeval ? Tja, misschien... :?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: Brussel

Bericht door Jos »

ik heb nog nergens problemen gehad in grote of kleine steden.

Vanaf 2008 loop ik in rok en ben in grote en kleine plaatsen geweest in Nederland, België, Duitsland, Spanje, Italië, Noord-Macedonië, Engeland. Dit was alleen of met mijn kinderen, wel veel bekijks, maar verder niets
een fervent rokdrager
ellen
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: Brussel

Bericht door ellen »

marpie schreef: 01 apr 2022 07:23 Dit is natuurlijk geheel mijn eigen mening maar de sfeer tegenover rok dragers in de grote steden is toch wat grimmiger dan in de meer landelijke gemeenten. Het is voor vrouwen al niet zo evident om in rok door de stad te lopen, laat staan voor mannen.

Ik heb het 1 keer gedaan en dan zelfs maar 1 straat en 1 winkel en dat was niet meteen geruststellend. ik droeg een spijkerjasje en een jeansrok tot net boven de knie met sneakers. Ik ben het wel wat gewoon om nagestaard te worden maar dit was toch anders.
Twee mannen stootten elkaar aan en volgden me 'zogezegd onopvallend' tussen de rekken. Bij het buitenkomen moest ik langs een terras en waren ook daar de reacties zeer opvallend en luidruchtig. Ik probeerde dit volkomen te negeren maar gezellig is anders. :roll:

Ik was van plan om nog een winkel te bezoeken iets verderop maar besloot dit wijselijk toch niet te doen. Ben wat later in een kleinere gemeente met dezelfde outfit in een winkel binnen geweest en dat viel dan wel weer reuze mee.
Toeval ? Tja, misschien... :?
Tja, de sfeer in een stad is sowieso wat grimmiger dan in meer landelijke gebieden, of je nu een rok draagt of niet. Dat gezegd zijnde heb ik mijn slechtste ervaringen toch gehad op plaatsen waar weinig volk was, landelijke gebieden dus. Als er veel volk in de buurt is is de drempel hoger om iemand publiekelijk uit te schelden, maar het kan dan nog wel heimelijk gebeuren zoals in jouw geval.

Ik maak er mij eerlijk gezegd al lang niet meer druk in, tot nog toe is dat beperkt en ging het enkel over verbale agressie. Dat vind ik helemaal niet ok, maar ik heb er wel steeds een antwoord op. Toen een man me al treiterend vroeg of ik een onderbroek aan had vroeg ik hem of hij homo was en wat hij van plan was. Niet dat ik een probleem heb met homo's, maar het was uiterst voorspelbaar dat de man zich uiteindelijk harder beledigd voelde dan ik. Zelden iemand zo zien afdruipen :D
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Brussel

Bericht door WesleyN »

Het is meer van kom je de verkeerde mensen tegen op een verkeerd moment. En dat is met iedereen zo. Als je opvalt is de kans groter. Maar ook is de kans groter dat mensen je bewonderen. Toch heb ik van je moet doen waar je goed bij voelt. En zonder risico's kan je niet leven. Bij het leven horen ook risico's bij. Of je wilt of niet. En ik ben toch iemand die steed grenzen probeert te verleggen. Daardoor ben ik ook een gelukkig(er) mens, dan vroeger. Want als ik nog steeds stiekem een rok had gedragen, was ik misschien toch ook depressief geworden.

PS: de reacties die je krijgt zijn veel vaker positief dan negatief. Dat is mijn ervaring. En eigenlijk elke keer als ik met een rok aan in het openbaar komt krijg ik heel leuke situaties en vaak ook complimentjes. Ja dan maken ze mij maar een keer uit voor homo. Homo betekent toch mens?! ;)
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Brussel

Bericht door Rik »

Het is straks bijna 3 jaar dat ik vrijwel enkel nog in rok de deur uitga en dat is dan in Gent en omstreken. Zowel bij het winkelen, doktersbezoek, apotheek, kleine handelaars, warenhuizen... Ik krijg soms eens een extra blik in mijn richting maar nooit opmerkingen. Ik zeg er wel bij dat ik me op de rok na nooit vrouwelijk kleed buitenshuis. Neutrale éénkleurige rokken in jeans, zwart, bruin, kaki, donkerblauw... geen kleurige motieven. Bovenlichaam een bedrukt t-shirt of mannenhemd, als het kouder is een pull of een fleecejas met rits. Aan de voeten bij mooi weer outdoor sandalen, bij kouder weer stapschoenen of lederen laarsjes met platte zool. Echt nooit commentaar op.

Ik ben er zeker van dat er wel commentaar zou komen mocht ik pumps aan de voeten hebben en een bloemige blouse want dan breng je een heel ander imago over. Ik wil me enkel profileren als MAN die dan toevallig ook graag rokken draagt. In deze wordt ik nooit als crossdresser bestempeld wat met blouse en pumps zeker wel zou gebeuren. Ik weet het, het zou eigenlijk niet mogen maar sommige reacties kan je zelf uitlokken door een fout signaal te geven. Als vrouwen al foute reacties krijgen bij sommige kledij kan je zeker zijn dat er bij ons een extra aanleiding is daarvoor.
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Brussel

Bericht door WesleyN »

@Rik, dat maakt de acceptatie wel een stuk makkelijker. Het maakt ook stuk makkelijker dat de combinatie klopt. Probeer je daar in te verdiepen. Ik probeer zelf ook niet signalen te geven dat ik een vrouw ben.

Misschien dat ik niet met make-up heb geëxperimenteerd. En ik draag korte laarzen en geen pumps. Ik denk niet eens dat ik daar op kan lopen. En het past niet bij mijn kledingstijl. Die schijnt wel in de richting van de rock te gaan en een vrouwelijke collega vond mijn stijl ook stoer. Dat laatste voel ik mij helemaal niet. Maar je moet wel een beetje lef hebben een rok te dragen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: Brussel

Bericht door Niek »

Het geheel moet er leuk uitzien denk en vind ik. Ik pak ook wel elementen los. Zoals lippenstift en verder gewoon. Of Skinny broek met laarsjes en hak. Verder heb ik borsthaar wat zichtbaar is bij blouses.
Maar ik straal wel zekerheid uit. Dat scheelt ook een hoop.

Ook met zichtbaar lippenstift geen opmerkingen of vreemde blikken.
Plaats reactie