YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Wiha »

Qua werk zit ik in een aardig mannelijke omgeving (naast de secretaresse maar 1 vrouwelijke collega op dit moment). Ongeveer een half jaar geleden hadden we een bijeenkomst (ongeveer 4x per jaar) van onze collega's van heel nederland en belgie (ongeveer 60 collega's) waar we een team-event hadden.
In dit team event had ik een opdracht met een vrouwelijke collega (zonder anderen in de buurt) die nu niet meer bij ons werkt. Op een slinkse manier kreeg ik het gesprek over rokdragen waarop zij in het gesprek antwoorde, 'misschien moet je dan zelf eens een rok dragen' . Waarop ik antwoorde 'wat nou als ik dat soms doe?'. Lang verhaal kort te houden hebben we het hier uitgebreid over gehad en zij was hier heel positief en openminded in. Zij vroeg zelfs of ik niet eens naar werk wilde gaan in rok. Uiteraard zou ik dat wel willen maar bang ben voor de reacties van collega's, wat de directeur er van vindt en aangezien we voor verschillende opdrachtgevers werken bij hun op bedrijf hoe daar gereageerd zal worden.

Vervolgens heeft zij een mail naar de directeur gestuurd waarin ze mijn situatie (anoniem) heeft uitgelegd. De directeur antwoorde heel positief terug. Helaas ging zij bij het bedrijf weg en lag de bal bij mij....... Gisteren was er weer een event (waar uiteindelijk ongeveer 40 collega's op af kwamen). Normaal komt in de uitnodiging ook de dress-code te staan en dit keer niet. Wel stond er op het programma om aan het einde van de dag tijdens het avond eten persoonlijke dingen met elkaar te delen die we nog niet van elkaar weten...... Qua dress-code heb ik een mail gestuurd naar de organisator (met iedereen in de cc) wat de dress-code zal zijn. Als reactie: Casual, dress to impress en suprise us!

Vervolgens heb ik met de secretaresse gebeld en op een gegeven moment gevraagd of ze openminded is. Antwoord ja. Vervolgens haar tijdens het gesprek een mail doorgestuurd met een foto van mij in rok. Ook zij was heel positief. Uiteindelijk overlegd dat zij de directeur zal vragen of het goed was als ik tijdens het team-event in rok mocht komen (nog steeds anoniem). Dat was geen enkel probleem, alleen hij kon natuurlijk niet de reacties van collega's peilen hoe die erin zouden staan.

Vervolgens voor mij ben ik gekleed in zwarte laarzen (stoer mannelijk, geen hak), zwarte panty, spijkerrok (ruim boven de knie), effen donkerrode overhemd (model welke ik wel vaker naar werk draag) daar naar toe gegaan. Eerst met de secretaresse afgesproken in een andere zaal waar ze voorbereidingen deed en vervolgens samen naar de zaal gegaan waar we met elkaar lunch hadden. De 1e mannelijke collega kwam ik al bij haar tegen en was ook positief en vond het wel bij mij passen hoe hij mij kende en gaf aan dat ik nu niet anders ben voor hem.

Vervolgens naar de lunch, heel spannend, ik heb niemand aangekeken en ben samen met de secretaresse ergens bij aan een tafel gaan zitten. Langzamerhand verdween mijn spanning en tijdens de pauzes en avond eten vroegen redelijk veel collega's naar mijn outfit. Allen vonden het geen enkel probleem en zelfs erg stoer dat ik dit durfde. Andere collega's net als anders meegesproken alsof er niets aan de hand was.
Uiteraard zullen er collega's bij zijn die het maar niets vinden maar die heb ik niet gehoord (en misschien hoor ik dat ook niet of later).

Voor mijzelf een enorme overwinning en het heeeeeeel erg naar mijn zin gehad gistermiddag en avond. Zeker voor herhaling vatbaar, helemaal omdat niet elke collega er was en dat ze ook zien dat het niet een one time iets was. Ik zie nu al uit naar een volgende bijeenkomst!!!!!!

Helaas geen foto's, door de spanning helemaal niet aan gedacht dan op het moment dat ik weer op de terugweg in de auto zat na te genieten.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Niek »

Dat heb je goed aangepakt en voorbereid. Ook goed om eerst bij de directeur te informeren. Altijd fijn om iemand - de secretaresse - in vertrouwen te hebben. Zij heeft jou begeleid en een steun geweest in het begin van het feest.
Top
Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 jul 2017 07:51

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Remko »

Ik geloof graag dat de zenuwen op bepaalde momenten door je lijf heen gierde. Top gedaan!
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door WesleyN »

Goed gedaan. Ik heb dat bij een vorige werkgever ook een paar keer een rok gedragen. Wel in de middag. Reacties waren gewoon positief. Beide keren ging ik die middag naar een concert. De eerste keer zat met een collega in de bus richting station. De tweede keer had ik overleg met een aantal collega's. Vooral mijn vrouwelijke collega's vonden dit heel leuk. Bij mijn huidige werkgever zal ik dat ook durven wanneer zich zo'n situatie voordoet. Dat ga een keer gebeuren.

Maar je moet als man moedig zijn. En eigenlijk vind ik dat niet eerlijk. Maar dat is nou eenmaal de situatie. Mooi verhaal van je. En weet je... Nu weet iedereen het van je rokdragen.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Wiha »

Toch nog een foto. Niet heel duidelijk maar er waren wat foto's gemaakt waar ik gelukkig op sta:
Bijlagen
20221220_145128 Aangepast1.jpg
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
ellen
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 dec 2021 16:15

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door ellen »

Mooi verhaal.

Herkenbaar ook, ik heb het ongeveer op dezelfde manier aangepakt. Eerst via een omweg voorzichtig polsen, bij voorkeur bij een vrouwelijke collega en vervolgens "gewoon" doen. Al blijft de eerste keer wel wat spannend natuurlijk, uiteindelijk gaat het over mensen waar je achteraf nog wel mee moet samenwerken. Dat is helemaal anders dan de relatieve anonimiteit van de straat.
DiKo
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:10

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door DiKo »

Proficiat!
Op de foto kun je zien dat je er ontspannen bij zit. Het lijkt mij een heerlijk gevoel als de stap is gemaakt.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 2103
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:07
Locatie: Heerlen

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Jos »

Op Wiha. Eindelijk in de openbaarheid in rok.
Ik kan me herinneren, dat je ooit bij mij op het werk bent geweest om dingen te bespreken. Je was toen ook in rok
een fervent rokdrager
Gebruikersavatar
Wiha
Site Admin
Berichten: 755
Lid geworden op: 14 jun 2007 11:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door Wiha »

Dat Klopt Jos, toen was ik ook in rok. Ga wel vaker in openbaar maar niet zoals nu onder bekende mensen en dan gewoon de hele dag in rok lopen.

2e week januari is er een regionale bijeenkomst en weet al van degene die dat organiseert dat hij er ook geen enkel probleem mee heeft. Er komen ook een paar waar ik op de vorige meeting mee gesproken heb en er ook geen enkel probleem mee hebben. Daarnaast komen er nog 2 andere collega's die er de vorige keer niet waren. Uiteraard ga ik weer in rok :D !
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
BaSa
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 10:25

Re: YES I DID IT!! Naar bijeenkomst van werk in een rok

Bericht door BaSa »

Wat moedig van jou. Hadden we allen jouw moed, dit forum zou zijn nut verliezen omdat het enkel op die manier 'gewoon' kan worden.
Hoedje af.
Plaats reactie