Reacties?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Reacties?

Bericht door Rik »

BaSa schreef: 22 apr 2023 16:31 .......... Daar had ik wel van het opstaan tot het gaan slapen een rok met panty aan. Ik ben er zelf mee naar de winkel gegaan (de rok had ik wel met een short geruild).
Spijtig dat je die rok ruilde voor een short, gemiste kans :(
BaSa schreef: 22 apr 2023 16:31 ...... de dag daarna werkten we beiden van thuis uit. Die ervaring kan ik dus wel delen. Ik deed zo gewoon als mogelijk, maar hield bijzondere aandacht aan reacties.
oei, je mag er net helemaal geen aandacht aan schenken en het zou je volledig worst moeten zijn of er al dan niet reacties komen (meestal niet dus).
BaSa schreef: 22 apr 2023 16:31 De mensen in mijn gezichtsveld zagen me niet staan en reageerden helemaal niet. Toen ik een koppel oudere vrouwen passeerde hoorde ik achter mij wel een geproest en lacherige woorden tegen elkaar. Maar meer dan 5 seconden nam dat ook niet in beslag.
Misschien waren die 2 oudere dames wel net een goeie mop tegen elkaar aan het vertellen en ging het niet over uw outfit?? Indien wel dan vonden ze het leuk hé want lacherig is positief, in tegenstelling van schelden wat negatief zou zijn ;)
BaSa schreef: 22 apr 2023 16:31 Ook daar heb ik een mening over (of wat had je gedacht :))
- Ik besefte plots dat als ik 'zo' over straat ga, ik elke mogelijke gniffel of oordeel over mij zeer ernstig neem, terwijl dat helemaal niet zo is als ik 'gewoon' over straat loop. Ik moet aanvaarden dat mensen mijn outfit niet zo leuk vinden dan ik (:-)); en dat ze zelfs het recht hebben om dat (op een respectvolle manier) te uiten. Ik moet maar groot genoeg zijn om mij daar over te zetten. Ik maak een keuze om me buiten te norm naar buiten te presenteren, dan is dat een consequentie die daarbij hoort vrees ik.
Als het voor jezelf niets meer uitmaakt wat je aantrekt om naar buiten te gaan en je daar ook zo naar gedraagt zonder aandacht te schenken aan je omgeving dan ben ik zeker dat je omgeving ook geen aandacht aan jou schenkt. Je bent dan gewoon de zoveelste "passant". Als jij je schichtig gaat gedragen en voortduren rond je heen kijkt dan val je pas echt op en gaan mensen naar je aandachtiger kijken omdat ze denken dat je iets in het schild voert.
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: Reacties?

Bericht door Niek »

Het heeft ook met tijd te maken. Voor je zelf, je vrouw. Je kunt grote stappen doen of kleine stappen. Die kleine zijn gemakkelijker. En dan kun je ook kijken naar reacties.
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: Reacties?

Bericht door Niek »

Voor veel omstanders is het ook nieuw.
Als jij nu een man op straat tegen komt het panty en rok, ga jij ook kijken.
Dus daarom kijken andere omstanders ook naar ons. Voor hun is het mogelijk nieuw.

Het is wel van belang dat je zelf zeker bent. Gewoon door lopen. Het valt mij op dat er veel niet gereageerd wordt. Voor hun is het blijkbaar geen issue.
Gebruikersavatar
WesleyN
Berichten: 864
Lid geworden op: 22 jul 2013 19:11

Re: Reacties?

Bericht door WesleyN »

Ik loop al meer dan 10 jaar in een rok over straat. Ja ik ben het inmiddels gewend de reacties en het kijken. Maar als je uit een drukke metro komt. Mensen kijken één seconde en lopen dan weer door. Je bent dan waarschijnlijk wel geregistreerd door de omstanders. Prima.

Op mijn werk waren de vrouwen wel nieuwsgierig naar mijn kleding en toen ik in rok verscheen moesten ze mij wel even bekijken en beoordelen. Dat is natuurlijk weer heel leuk. Dan doe ik natuurlijk wel uiterst mijn best er goed uit te zien. De mannen zijn minder geïnteresseerd. Maar één van de mannen zei wel dat ik heel zelfverzekerd was.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
BaSa
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 10:25

Re: Reacties?

Bericht door BaSa »

Bedankt voor lullie reacties.

Ik denk dat vooral voor mezelf moet uitmaken wat ik wil.

Het verward me nogal dat er toch wel een dunne lijn is tussen een man in rok en een crossdresser.

Met een man in rok zie ik een persoon die duidelijk aan de mannelijke gendernormen voldoet, behalve dan dat hij een stoere rok draagt.

Velen hier gaan toch een stap verder. Als er bv bhs aan te mas komen, dan gaat het niet meer om een man in rok bv. Maar ook van doen heel zwierige rokjes of kleedjes.... i

Zelf loop ik ook ee kantjes er af. Een panty, nagellak, geschoten benen. Stiekem ook wel van stoere enkellaarsjes met hak. En ik moet eerlijk toegeven dat me dat zelf wat verward wat dat me maakt.
Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 aug 2019 20:18
Locatie: Belgenland

Re: Reacties?

Bericht door Rik »

Basa, als je bepaalde kledingstukken "genderspecifiek" ziet dan zijn we crossdressers van zodra we een rok dragen, van zodra we een damesjeansbroek dragen (passen me veel beter) of laarsjes met een hak die hoger is dan de platte mannenhak. Je bepaalt zelf of je jezelf als crossdresser ziet of niet en dan nog... de omgeving heeft zich daar niet mee te moeien.

Je kan kleding ook gewoon zien als een stuk textiel, een lap stof,... en dat is altijd genderneutraal. De maker van het kledingstuk kan er een benaming aan geven maar daar hoef jij je ook niks van aan te trekken. Ik kocht gisteren nog een heel toffe damesjeans, past perfect rond mijn heupen en kont, veel beter dan die mannelijke aardappelzakken met een te laag kruis er in. Bovendien is de stof bij veel mannenjeans ruwer dan de zachte damesjeans, schuurt minder tussen de dijen. Op het etiket stond "jeans voor dames" wat ik zeer discriminerend vind want ik mag toch zelf bepalen wie dat kledingstuk draagt? ;) Idem voor een rok natuurlijk, de algemene opinie wilen ons opdragen dat een rok voor dames is terwijl in de geschiedenis mannen al eeuwenlang rokken gedragen hebben.

Waar ligt de grens dan? Eigenlijk daar waar jij jezelf nog comfortabel bij voelt en ook waar je directe omgeving zich weinig van aantrekt. Dus... als jij je lekker voelt in een rok of jurk op straat en de passanten gapen je niet massaal aan of maken de hele tijd nare opmerkingen... dan kan je er van uit gaan dat het prima OK is.
Als je zelf een heel onzekere indruk maakt en schichtig om je heen kijkt dan trek je natuurlijk extra aandacht en niet omdat je afwijkend gekleed bent, je zou ook zo bekeken worden als je volledig in het zwart gekleed bent en je zo gedraagt.
Ikzelf voel me prettig en zelfverzekerd in een effen kokerrok (zwart, kaki, bruin, blauw, beige,...) eventueel met een motiefje, lijntje of ruitje... je zal met nooit zien met een wijd uitlopende zwierige rok, plooirok en ook niet met een fleurig motief of zomerse kleuren. Mijn omgeving reageert nu niet of nauwelijks op mijn outfits en ik wil dat zo houden. Fleurige en zwierige rokken zouden niet goed aankomen vrees ik. Ik woon in een multiculturele stadsrand... dus ehhh, een zekere terughoudendheid is wel aangewezen.

Of ik er de kantjes van afloop zoals jij? Ja hoor, soms eens een panty, tintje donkerder dan mijn huid, donkerblauwe nagellak aan de linkerhand (niet op de duim) niet op rechterhand want ik ben rechtshandig en dat beschadigt te snel. Geschoren benen altijd want dat voelt prettiger als je een panty draagt, oogt mooier en de kinesist geeft daar ook voorkeur aan bij een behandeling. Enkellaarzen doe ik ook maan dan de stoere mannenversie, of outdoorsandalen. Het mannelijke moet de overhand houden. In jurk naar buiten zou ik me niet comfortabel voelen, daarmee zou ik me dan ook weer iets te veel "crossdresser" voelen. Binnenshuis kan er meer natuurlijk ;)
Na vele jaren stiekem nu eindelijk ook dagelijks thuis bij de vrouw in rok(je), zelden nog broek of shorts.
Als de vrouwen meestal in broeken lopen is het aan de mannen toegestaan om in rokken te lopen.
BaSa
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 10:25

Re: Reacties?

Bericht door BaSa »

Bedankt voor je reactie. Ik ben heel erg onder de indruk omdat ik het helemaal eens ben met jou. In alles wat je zegt kan ik me vinden. In gans je verhaal en voorkeuren herken ik dat/die van mij.

Ik bewonder je moed heel erg en ben zelfs een tikje jaloers op je, ook omdat je vrouw (en je kinderen?) het schijnen te aanvaarden. Zelf ben ik niet moedig genoeg om helemaal mijn zin door te drijven. Zoveel angsten: om mijn gezin kwijt te raken, om beschimpt te worden, of slachtoffer van geweld te worden, om mijn werkomgeving te schaden. En die angsten brengen ook zoveel frustraties met zich mee. Een psychiater zou werk aan me hebben ;-)

Maar je hebt gelijk. 'We' vormen ons eigen obstakel. Moesten 'we' moedig genoeg zijn om al die angsten aan de kant te zetten, wat zou de omgeving doen?

Maar dat is de theorie. Gisteren vertelden ze op radio 1 over de modetrend waarbij vrouwen (en ook wel mannen) 1 specifiek mannelijk/vrouwelijk kledingstuk dragen. Misschien terug een goede stap in deze tijden waarin alles wat naar 'woke' ruikt slecht lijkt te zijn.
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: Reacties?

Bericht door Niek »

Vandaag voor het eerst in een korte rok in de buurt naar buiten geweest.

Eerst de hond uitgelaten. Kwam ik nog een achter buurvrouw tegen. Praatje gemaakt over de honden. Normaal geen contact met haar, maar nu erg vriendelijk. Geen vragen gekregen.

Later boodschappen gedaan in plaatselijke supermarkt. Aardig druk, paar blikken, maar verder relaxed gewinkeld.
Bijlagen
Screenshot_2023-05-07-12-38-17-45_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
Belinda-Holland
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2023 12:30

Re: Reacties?

Bericht door Belinda-Holland »

Niek, hele leuke combinatie. Niks mis mee. Ik zou het ook dragen
Niek
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2021 22:31

Re: Reacties?

Bericht door Niek »

Belinda-Holland schreef: 07 mei 2023 14:01 Niek, hele leuke combinatie. Niks mis mee. Ik zou het ook dragen
👍
Plaats reactie